Gå til innhold

Aliexpress og ebay håpløst?


Anbefalte innlegg

Hei har dere noen oversiktig over gode produkter? for syns generielt av minnekort, batterier, og mye små ting er det mye som er direkte svindel. Så er det umulig å finne ut hva man skal kjøpe eller ikke fordi kjøpsbeskytelsen hjelper lite hvis man ikke klarer å bevise man blir lurt.

Så har noen forslag til gode produkter eller er alt bare søppel?

For hjelper lite å sjekke erfaringer eller gjøre antakeser selv godt mulig har for høye forventinger men er umulig å vite da selger prøver som regel å skrye av produktet, får man problemer er bare å betale returfrakten selv selgerne vil neppe informere om feil eller ting man burde vite. Hvis de skulle gjort det ville ingen kjøpt.

Men problemet er mange butikker tar jo 10 ganger høy pris av ebay og aliexpress selv om det er samme vare, så sier seg selv er mye å tjene på søppel.

HSABAT Power 5 15000mAh Battery for Ulefone Power 5 Power5 Smart Phone Batteries

https://www.aliexpress.com/item/4000282316060.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.92719f9fNoN7sa&algo_pvid=76c0815e-67be-41c0-9c89-e81eb79042ea&algo_expid=76c0815e-67be-41c0-9c89-e81eb79042ea-0&btsid=0bb0622916214105401334992e696b&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603

https://www.aliexpress.com/item/4000879467369.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.92719f9fNoN7sa&algo_pvid=76c0815e-67be-41c0-9c89-e81eb79042ea&algo_expid=76c0815e-67be-41c0-9c89-e81eb79042ea-15&btsid=0bb0622916214105401334992e696b&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

https://sale.aliexpress.com/__pc/rank_detail.htm?spm=a2g0o.home.toprank.3.650c2145gWRzt9&rankId=1794047&rankCategoryId=44&labelId=&leafCateId=52805&rankType=TOP_SALES&tagId=CateProdAgg_52805&requestFrom=other&productIds2Top=32324914059&scm=1007.30282.223438.0&scm_id=1007.30282.223438.0&scm-url=1007.30282.223438.0&pvid=8a6d6a72-0016-452c-a2c9-d9171346d603&floorId=6600008

Hjelper vet lite det er 100% orginal og money back if not happy. Siden problemet er returfrakten ikke dekkes og sies lite om brukområdet selgerne sier bare høy kvalitet og de vil hjelpe hvis man får problemer, men etter mottatt er null kominikasjon fra selger.  Så hva er meningen med aliexpress? Verdens svindels nettsted?

Alle produktene får 5 stjernes tilbakemelding desverre veldig korte, som ikke sier noe om degradering eller holdbarhet. Sier ikke noe om minnekort har blitt testet H2testw så hjelper lite å gi 5 stjerner hvis det ikke har blitt testet en gang?

https://www.ebay.com/itm/363364043001?ul_noapp=true

mistenker fleste uorginale 5g mobiler er falsk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Jeg merker faktisk jeg til tider kan bli litt småprovosert når andre skriker hvor "farlig" og forferdelig AliExpress er. Sikkert fordi dem har hatt en eller to dårlige erfaringer grunnet dårlig dømmekraft eller alt for høye forventninger. 

Dx.com er ikke mye bedre de gir ikke mye hvis man finner defekte varer, er jo bare å sende det i retur med sporingnummer blir fort 340 kr pakke som er negativ med slike utgiftene øker nok tapet hadde man kunne samlet kjøpet i et kjøp fra en selger kunne kanskje det lønne seg men nei i praksis skal det være heldig for det blir oppnålig.

Nå er kina blandt de dyreste landene å sende noe til. Samme med usa. England er ikke så ille. Men kan bli verre siden det ikke er med i eu.

Sitat

En liten disclaimer helt til slutt. Jeg har ikke erfaringer med å handle annet enn elektroniske komponenter og verktøy. Som feks. lodeebolter, presisjons skrujern, loddetinn, fluxmiddel, motstander, kondensatorer, voltregulatorer, strømforsynere, power supplyes etc etc. Jeg har kjøpt en retro taklampe, et teppe og andre småting på vegne av madammen og disse dukket opp som avtalt og fungerer som dem skal. Men 98% av alt jeg kjøper befinner seg i kategorien "elektronikk"

Men har du sjekke om disse er EU godkjent og om de ikke har kvikksølv eller andre farlige stoffer?? Har selv kjøpt strømforsyninger og loddetin men usikker om det faktisk er farlig eller ikke. I kina er det ikke forbudt å bruke kreftfremkaldene stoffer slik norge. Så riskoen er stor for du blir lurt.https://dinside.dagbladet.no/bolig/farlige-stoffer-i-billig-kjokkenelektronikk/73556417

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/de-styggeste-stoffene/61879513

Sitat

Selgerene merker nemlig pakkene bevisst med lave verdier, nettopp fordi dem skal slippe gjennom tollen. Og skulle det dukke opp tollgebyrer på en og annen pakke, så driter jeg egentlig i det. Jeg har uansett spart MYE penger totalt sett. 

Ja det har jeg merket ikke er problemet, er heller problemet mangler informasjon om feil og mangler noen selger snakker kun kinesisk og har ikke peiling på det de selger en gang. Så hvis det blir problemet er de bare å innse tapet, største problem man må sende med sporingsnummer og det er dyrt til kina. Så småting under 400 kr blir ofte tap. For selgeren er tapet minimalt.

Sitat

Husk også at kinesere eller selgere på AliExpress har en helt annen markedsføringskultur og kanskje også regler rundt dette.

Men er forskjell på svindel og dårlig markedføring mye selgere selger 512 GB med store feil eller 32 GB minne med falske spor eller noe de vet er feilprodusert kun for å redusere tapet sitt.  som vanlig blir selgerne sure hvis du lager sak eller klager. Er jo typisk slike steder Men hadde de bare sagt feil med produktet ville de spart seg for tap.

Sitat

Feil gjøres over alt, men feilen blir ekstra irriterende når man må vente i en måned på og få varene. 

Men tror ikke verken ebay eller aliexpress er feil det er vel heller bevist tatikk for å ungå tap, de har gjort dårlig kjøp selv og selger det videre fordi de vil ungå tapet men det som er urettferdig rammer andre unskyldige folk.  Hadde disse stedene sluttet med ukultur å skrive det er bedre en faktisk slik man kunne fått pengene tilbake ville nok bli slutt å slik lureri. Nå vet man ikke hvem som står bak mafiaen eller andre kriminelle orginasjoner Muligens det er penger som blir brukt til terror orginasering.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå er ikke alt søppel men ganske mye desverre, husk det meste av elektronikk blir produsert i kina, men er mye gatasalg i på ebay og aliexpress de tenker ofte å selge billig produkter som ikke er bestått testing kun for å ungå tap.  Men finnes jo ladere og utstyr som kan brukes til profesionelt bruk, men finnes noe som burde være forbudt å selge gi over 5.2 volt på usb og kan være i verstefall brannfarlig over tid. Men er jo kjøperen som har bevisbyrden og skal mye å få noe særlig fra aliexpress som regel må produktet være ødlagt i frakt eller selger må ganske åpenbart være svindler. Men tvilen kommer ikke alltid kjøperen til gode. Særlig hvis produktet er billig, er lettere å ta sak mot ebay en aliexpress. Men risikoen for tap er til stede uansett. Fordi selger kan jo være vanskelige. Annen ting så tar jo frakt normaltset 10-15 dager fra kina men nå kan det ta 1-2 måneder, helper lite med 90 dagers kjøpsbeskyttelse når mye dager går til frakt.

For hvis ikke selgeren gir deg refusjon pleier ikke aliexpress å gjøre det, de gir kun penger tilbake hvis det er god grunn for varen er defekt. Men er varen nesten ubrukelig helper det lite.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Sitat

Så må man huske på at man også må være litt realistisk selv også. Har du bestilt 10stk. komponenter av den nette sum av 5 kroner og mottatt kun 8 stk. så ikke vær rasshøl og krev alle pengene tilbake, selv om dette gjorde at prosjektet ditt stoppet helt opp og du er irritert grunnet dette.

Typisk med aliexpress  Seller suggested None return none refund. Aliexpress conclution none return none refund case closed.

Så hjelper ikke alle ganger å forslå noe selgerene vil tape minst mulig, er ofte problemet hvis saken går dårlig er det ikke mulig å opprette ny. Så man må bare håpe man blir møtt med noe forståelse, hvis ikke er pengene tap. Skal mye til å få refusjon hvis man ikke sender varene, hvis ikke selger er grei.

Lenke til kommentar

tips for handel på aliexpress er kjøp ting som har flere reviews, og mange kjøp og der mulig hold deg til de større brandsa  spesielt når det gjelder kabler og lignende småting.

mye å spare der på alt av  småelektronik som koster 10x her. jeg har ofte fått ting på under 2uker, men det hender det tar 1måned.

det finnes høykvalitet der å som vannkjølings fittings fra barrow, high end hdmi/dp kabler osv. man må bare ikke kjøpe det billigste og første man finner. og regne med noe tap, men har garantert spart tusenvis bare på kabler av ymse slag, ofte typer som er vanskelig å finne i norge.

Lenke til kommentar

Du må gjerne komme med forslag men siden prisen blir omtrent samme som biltema og jula og ligdene foretrekker jeg heller å kjøpe i butikk da man har 2 års reklamasjon minst, noen tilfeller 5 år hvis det er mening produktet skal holde eller butikkene er litt greie, komplett har noe lengere reklamasjon.

For problemet noen sier de hdmi versjon 2.1 eller senere, men så er vel problemet mye hdmi switcher ofte har dårligere kvalite på ebay og aliexpress men trenger ikke alltid å være slik bare det blir ulønsomt å klage etter money back warranty derfor er dyre kjøp utelukket der. Nå har jo både jula\biltema mulig å legge kvittering i app og ligdene så er enkelt å klage selv om man har mistet kvittering.

Skulle vurdert å kjøpe batteri og cpu\hardware men vet med skjermkort er det mye lureri GTX 3080 TI basert på underklokket GTX 1060 som er software moddet. Er mye lureri: https://www.aliexpress.com/item/1005001763356204.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.56c2307dcQNFbj&algo_pvid=90399fbe-17ac-4e48-b63c-6a4a0d932868&algo_expid=90399fbe-17ac-4e48-b63c-6a4a0d932868-3&btsid=0bb0623216214998620782229e8729&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Hva tror dere om noe slik? ganske dyrt og usikker hva den faktisk gir av ytelse? For er mye å tjene for selgerne her tror jeg ville muligens ikke vurdert i norge hvis det solgte på komplett kanskje jeg ville vurdert det men ikke kinesisk butikk. De burde ta returfrakten og dekke reprasjon gratis i så fall i 5 år.

Lenke til kommentar

Har kjøpt en del billige ting under kr 200 som stort sett har vært som forventet.

Noen produkter som mobil-lader ville jeg ikke kjøpt da det er viktigere at det virker på en trygg måte enn at det er billig.

Skjermkort og mobiler er produkt jeg ikke ville kjøpt fra slike butikker. For dyre produkter til å ta sjansen. Foretrekker norske butikker.

Minne-kort og SSD har jeg heller ikke kjøpt da det har vært litt historier om falske produkter.

Men uansett så blir jo det et spørsmål om en kan finne ut om selger er bra eller ikke.

Endret av Svein M
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (23 timer siden):

Nå har jeg forklart mine synspunkter lenger opp og ser vel ikke noe poeng i å forsvare AliExpress noe mer enn det. Andre får ta sine valg ut fra hva dem føler selv. 

Personlig har jeg ingen skrupler mot å handle fra AliExpress. Men man må være våken :)

Ja men lurer på hva du gjør som har så positivt forhold til aliexpress? om du har høyere utdannelse, eller mere teknisk peiling, for er vanskelig særlig brukermanualer er dårlig på kinesiske produkter, Man er heldig som får engelsk brukermanual, mye har falske CE merke som er lite vits å føle som trygghet heldigvis har jeg aldri opplevd brann eller mistanke om tyvgods, eller noe moms feil på en stund, men er mye av samme feilene igjen og igjen er mangelfull informasjon om hvor dårlige produktene er, fleste virker glade over produktene men om de blir betalt eller om de har andre forventinger vites ikke. For gjør vel noen gode kjøp, men er også noen dårlige, er tryggere å kjøpe metal, eller noe som ikke går i stykker å lett elektronikk og ting som slites er ikke særlig lure valg generielt.

Er også problem mange snakker kinesisk eller elendig engelsk. Så blir ulv i foreklær nesten på en del. Man får bedre intrykk av produktene en virkelighet, alle roper kvalitet og lav pris, særlig også wish men man blir lurt en del tilfeller. Skal mye til bedrifter eller selgere blir utestengt men noen blir det, fleste taper i verstefall pengene men noen forsøker å være vanskelige samt blir sure hvis de taper. Hadde de bare sagt som det er ville vært bedre for alle. Man vet jo batteriet degraderes lett og elektronikk kan fort gå i stykker hvis man bruker det feil, men er mye som ikke holder 90 dager en gang.

https://www.ebay.com/itm/254604767497?hash=item3b47a07109:g:ZjkAAOSwDiBZKX7F

https://www.ebay.com/itm/363374615716?hash=item549ad09ca4:g:BogAAOSw8Fhgh0Yo

https://www.ebay.com/itm/154459218175?hash=item23f67ca0ff:g:a4gAAOSwn0dgba9f

For hvor mye volt skal solsellepanel gi opp mot 21 volt og 0.5 amp? maks eller mener du man har grunn å føle seg lurt?

Vil slik voltmeter degradere batteri veldig? eller må det være brukerfeil? for er mye å tenke på å lage egne produkter systemer selv, ingen sier noe om forventet resultat så er særlig risiko å bygge ting selv på ebay er jo billing av en grunn selgerne er neppe 100% ærlige. Hvis de var det ville ingen kjøpt.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (3 minutter siden):

Ja men lurer på hva du gjør som har så positivt forhold til aliexpress? om du har høyere utdannelse, eller mere teknisk peiling, for er vanskelig særlig brukermanualer er dårlig på kinesiske produkter, Man er heldig som får engelsk brukermanual, mye har falske CE merke som er lite vits å føle som trygghet heldigvis har jeg aldri opplevd brann eller mistanke om tyvgods, eller noe moms feil på en stund, men er mye av samme feilene igjen og igjen er mangelfull informasjon om hvor dårlige produktene er, fleste virker glade over produktene men om de blir betalt eller om de har andre forventinger vites ikke. For gjør vel noen gode kjøp, men er også noen dårlige, er tryggere å kjøpe metal, eller noe som ikke går i stykker å lett elektronikk og ting som slites er ikke særlig lure valg generielt.

Er også problem mange snakker kinesisk eller elendig engelsk. Så blir ulv i foreklær nesten på en del. Man får bedre intrykk av produktene en virkelighet, alle roper kvalitet og lav pris, særlig også wish men man blir lurt en del tilfeller. Skal mye til bedrifter eller selgere blir utestengt men noen blir det, fleste taper i verstefall pengene men noen forsøker å være vanskelige samt blir sure hvis de taper. Hadde de bare sagt som det er ville vært bedre for alle. Man vet jo batteriet degraderes lett og elektronikk kan fort gå i stykker hvis man bruker det feil, men er mye som ikke holder 90 dager en gang.

https://www.ebay.com/itm/254604767497?hash=item3b47a07109:g:ZjkAAOSwDiBZKX7F

https://www.ebay.com/itm/363374615716?hash=item549ad09ca4:g:BogAAOSw8Fhgh0Yo

https://www.ebay.com/itm/154459218175?hash=item23f67ca0ff:g:a4gAAOSwn0dgba9f

For hvor mye volt skal solsellepanel gi opp mot 21 volt og 0.5 amp? maks eller mener du man har grunn å føle seg lurt?

Vil slik voltmeter degradere batteri veldig? eller må det være brukerfeil? for er mye å tenke på å lage egne produkter systemer selv, ingen sier noe om forventet resultat så er særlig risiko å bygge ting selv på ebay er jo billing av en grunn selgerne er neppe 100% ærlige. Hvis de var det ville ingen kjøpt.

 Har ingen utdannelse innen elektronikk. Har kanskje middels teknisk innsikt, men det er vel det. Jeg tror svaret er at jeg begynte forsiktig, søkte alltid på brukererfaringer av det jeg kjøpte (utenfor aliexpress, feks. Youtube) og opplevde at det jeg fikk i posten ikke overrasket meg negativt. På sikt begynte jeg og stole på egen magefølelse og etter ca. 100 pakker så forsto jeg hvor mye penger jeg hadde spart. Besparelsen var såpass stor så langt at jeg godt kunne gå på en smell eller to uten problemer. Derfor tok jeg større sjanser og kanskje ikke søkte etter informasjon på hvert produkt jeg kjøpte. 

har man bestillt ETT produkt og blitt missfornøyd, har man enten vært uhyre uheldig, eller så har man gjort noe galt tror jeg. Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare. Annet enn at andre for bygge sine erfaringer. 

Det jeg kjøper koster sjelden veldig mye. Alt fra 2-3 kroner til ett par hundrelapper er mest vanlig. Om et produkt ikke skulle dukke opp og totalt forvinne fra radaren samt AliExpress slår seg vrang så kan jeg leve med det. Besparelsen er såpass stor at det for min del er vært det. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du krever for mye hvis du vil ha norsk/engelsk brukermanual, og samtidig lave priser og mange ganger gratis frakt. Brukermanualer finner man på nett uansett, stort sett. 

Jeg bestiller mye elektroniske komponenter og der følger det aldri med brukermanual. Derimot finner man datasheet etc. rundt om. 

Ønsler du brukermanual, flott innpakning så betal høyere pris fra Norsk nettbutikk. Som i mange tillfeller er det samme produktet. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, LMH1 said:

Mobillader vil jeg stort si funger greit, men er ikke alle kabeler og hurtiglader, finnes noe som er merker feil,

Alt av ladere og strømforsyninger ville jeg nok kjøpt i Norge bare for å være sikker. Har vært en del branner blant annet pga folk som har kjøpt ræva ladere fra ebay og dx opp gjennom. 

 

Utenom det så har jeg ikke store skrupler med å handle hos aliexpress. Eneste problemet jeg har hatt opp gjennom var en pakke som sto som utlevert og som ikke var utlevert. Men der gikk jeg til paypal for å få pengene tilbake etter at aliexpress nektet å godta klagen.

Endret av xaco
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det finnes nok av eksempler på norskjøpte produkter av kjente merker som har tatt fyr også. Innmaten i de fleste ladere kommer stort sett fra Kina uansett. 

Jeg soer ikke at alt fra Kina er bra, for det er det ikke, men som nevnt tidligere, så pleier jeg å gjøre litt research før jeg bestiller og jeg loadtester alt før jeg tar det i bruk samt tester med oscilloscope for å sjekke støy etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/20/2021 at 6:03 AM, Bjerknez said:

Jeg merker faktisk jeg til tider kan bli litt småprovosert når andre skriker hvor "farlig" og forferdelig AliExpress er. Sikkert fordi dem har hatt en eller to dårlige erfaringer grunnet dårlig dømmekraft eller alt for høye forventninger. 

 

Dette reflekterer i stor grad mine erfaringer (Og jeg har noen flere ordrer der enn deg)
Jeg kan utvide erfaringsgrunlaget til litt andre produktgrupper da jeg har kjøpt en god del vektøy til metallbearbeiding (pinnefreser, bor, oppspenning etc) Innenfor dette er min konklusjon at HSS vektøy det kan de ikke. Bor og freser i HSS er gjennomgående dårlig. Hardmetall verktøy er helt greit til hobbybruk. Oppspenning er en noe blandet erfaring. Støpejernsgjenstander er ofte dårlig (men kan være helt OK) utstyr i stål er mye bedre og selv om de kan ha bruk for litt finpuss så er de gjerne funksjonelle nok. 

Det viktigste som bjerkenez sier er å se an selgerne. Er det for godt til å være sant, da er det nok akkurat det. Kjøper du av en selger som har alt mulig rart  og som selger lite av hvert da har du med en dropshipper å gjøre, da tar det mer tid og du har veldig lite mulighet til å anta noe om kvaliteten. Jeg foretrekker å handle av de som fremstår som spesialister og de som selger produkter de setter varemerker på, de later i stor grad til å være fronter for diverse fabrikker. Det kan fortsatt være variabelt og ikke alle varemerker betyr noe, men det tenderer da til å være langt bedre kvalitet siden de har noe å tape på å sende skrot.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Bjerknez said:

Det finnes nok av eksempler på norskjøpte produkter av kjente merker som har tatt fyr også. Innmaten i de fleste ladere kommer stort sett fra Kina uansett. 

Jeg soer ikke at alt fra Kina er bra, for det er det ikke, men som nevnt tidligere, så pleier jeg å gjøre litt research før jeg bestiller og jeg loadtester alt før jeg tar det i bruk samt tester med oscilloscope for å sjekke støy etc. 

Massevis av norske butikker som bare selger ett tilfeldig produkt de har kjøpt på alibaba. Det er lettere med ansvar og garanti fra norske selgere, men produktene er ikke nødvendigvis noe annet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...