Jump to content
LMH1

Aliexpress og ebay håpløst?

Recommended Posts

Melonskall skrev (8 minutter siden):

Norske forbrukerrettigheter så bør man styre unna. Det er alltid svindlere på slike markedsplasser, tilogmed på trygge gode Norske Finn.no er det svindlere.

Forventer ikke norske forbrukerrettigheter men man har sak hvis de oppstår problemer med varen 90-120 dager etter kjøp kan man lage sak. Men så er det problemet en del tilfeller slik kan misbrukes begge veier, så er problemet, og særlig finn må man til forbrukerrådet å ordne sak, så der er det ekstremt tungvint, men risikoen med paypal og aliexpress\og ebay er vel det kan slå begge veier både på selgeren og kjøperen er de med best bevis som vinner saken, så må man sloss om små ting kan være produktet virker man så er det små feil som kan bety at produktet er ubrukelig ofte er mangel kompentanse både kjøper og selger eller fysisk skade under transport etc.

Så hver gang man oppretter sak er risikoen større for å få problemer, man kan ikke være heldig vær gang, blir som å spille på lotto hvis man vinner ofte er risikoen stor for bli beskylt for lotterisvindel. Selv om man ikke har noe bevis er mistanken til stedet. Kan jo være kjøp av tyvgods men er vanskelig å bevise da selger ofte fjerner spor. Men i verstefall kan man bli tatt for medvirking.

Edited by LMH1

Share this post


Link to post
Melonskall skrev (20 minutter siden):

Og det er her poenget mange har prøvd å få frem kommer inn. Det er en enorm markedsplass som følger Kinesiske lover og hvis man ikke har kunnskap til å navigere den jungelen og forventer Norske forbrukerrettigheter så bør man styre unna. Det er alltid svindlere på slike markedsplasser, tilogmed på trygge gode Norske Finn.no er det svindlere.

Denne setningen kan man like godt kopiere for bruk senere. Jeg tror nemlig at det tar litt tid før Enkelte klarer og forstå dette. 😅

  • Like 5

Share this post


Link to post
Bjerknez skrev (36 minutter siden):

Denne setningen kan man like godt kopiere for bruk senere. Jeg tror nemlig at det tar litt tid før Enkelte klarer og forstå dette. 😅

Seriøs hva med volvik saken?

https://e24.no/naeringsliv/i/Kyvlje/idar-vollvik-fortsetter-salg-av-munnbind

Så useriøse folk finnes uansett men alikevell får de fortsette å selge fordi de ikke er bevist at flere munnbind ikke følger kravene, enten er mye av disse blitt finkere så skjule dokumentasjon ellers vil det senere oppstå problemer igjen.

Så ja useriøse firmaer\bedrifter finnes uansett om ebay\aliexpress går dunken.

Men største problem de som kjøper gjør det i stor skala men alikevel kan man få partier med falske varer kanskje 10% falske og 90% ekte levert sammen. Så ikke godt å vite.

Edited by LMH1

Share this post


Link to post

Etter hva jeg finner ut om den saken så er den saken bare en fyr som investerte i forbruksvarer som fikk et dårlig parti. Han selger til ålreite priser og er ikke noen djevel fordi han investerer i et midlertidig marked. https://www.lovenorway.no/categories/munnbind

Hadde jeg brukt fler munnbind enn det jeg gjør i dag hadde jeg nok valgt å spare de ca. 60 kronene jeg betaler ekstra for tilsvarende munnbind på lokalbutikken.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
LMH1 skrev (55 minutter siden):

Men største problem de som kjøper gjør det i stor skala men alikevel kan man få partier med falske varer kanskje 10% falske og 90% ekte levert sammen. Så ikke godt å vite.

Oh my gad 😅

Ikke handle på AliExpress og velg heller en Norsk forhandler. Da får du trolig den gode servisen du er på jakt etter. Men skal man ha elektroniske komponenter er utvalget i Norge lite, og alle komponentene kommer uansett stort sett fra Kina.

 

  • Like 2
  • Heart 1

Share this post


Link to post

For all del, har du noen ganger opplevd undersøkelsegebyr på aliexpress? Eller tilbud om reprasjon?

Så største problem på aliexpress er vel heller dårlig EU samarbeid med eller verdens samarbeid med felles sendings og fortollelse.

Desverre er det ikke alle norske butikker som har tilbud om reprasjon hvis det ikke er lønsomt. Eller god service. Se på power selv om det er bedre en aliexpress er mye produkter kun 2 års reklamasjons mens komplett har 5 år på flere produkter.   Heller ikke alle butikker gir gratis dekking av frakt ved retur på åpenkjøp noen tilfeller må man bevise man har fått vesentlig mangel informasjon for det skal gjelde, eller det er feil på varen fra kort tid fra kjøp DOA f.eks men som regel velger butikker å reparere om det er lønnsomt.

Edited by LMH1

Share this post


Link to post

Jeg vet ikke helt hva du er ute etter i denne tråden. Både jeg og flere har gjenntatte ganger fortalt både med tekst, bilder og video av hvordan AliExpress funker. Man kan velge og godta det, eller IKKE godta det. DU bør definitivt holde deg langt unna AliExpress. Du forstår ikke og kommer ikke til å forstå hvordan det funker. 

Skal jeg sende en gjenstand til noen hundrelapper tilbake til Kina for å få den reparert og betale frakten for dette, når jeg med stor sannsynlighet kan reparere den selv eller evt. få igjen pengene av AliExpress? Jeg bryr meg døyten om dette. Jeg vil ikke ha noe med Selger å gjøre rundt det jeg kjøper. Jeg vil bare ha varene og jeg krever t dem funker ut av boksen. Om det er noen avvik eller mangler så skriver jeg det på eget budjsett. Rett og slett fordi det jeg kjøpte mest trolig var veldig billig. 

jeg tror du må trekke pusten litt nå, og lese gjennom alle svarene du har fått i tråden og begynne og tenke litt selv samt finne ut av hvordan ting fungerer. 

AliExpress er ikke for alle, og spesielt ikke for deg. Bare glem det. 

  • Like 3
  • Heart 1

Share this post


Link to post
LMH1 skrev (3 timer siden):

Eller god service. Se på power selv om det er bedre en aliexpress er mye produkter kun 2 års reklamasjons mens komplett har 5 år på flere produkter. 

Det er ikke butikken som bestemmer reklamasjonsretten. Det er stort sett 5 år på alt disse butikkene selger.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Dubious skrev (2 timer siden):

Det er ikke butikken som bestemmer reklamasjonsretten. Det er stort sett 5 år på alt disse butikkene selger.

Nei det kan umulig stemme i tidligere tråd kjøpe jeg ruter som er ca 3 år gammelt fikk ikke den på garanti mener power og forbrukerrådet sa same er lov med bare 3 års reklamasjon så vil bedriftene være vanskelig er det slik det er få tilfeller må man vente lengere saksbehandlingtid en både ebay og aliexpress.

Share this post


Link to post
1 hour ago, LMH1 said:

Nei det kan umulig stemme i tidligere tråd kjøpe jeg ruter som er ca 3 år gammelt fikk ikke den på garanti mener power og forbrukerrådet sa same er lov med bare 3 års reklamasjon så vil bedriftene være vanskelig er det slik det er få tilfeller må man vente lengere saksbehandlingtid en både ebay og aliexpress.

Reklamasjon er ikke det samme som garanti. Reklamasjon er det du har krav på etter loven. Garanti er noe produsent gir deg utover det.

  • Innsiktsfullt 3

Share this post


Link to post

https://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/elektronikk/

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34?q=forbrukerkjøpsloven

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27?q=kjøpsloven

Disse reglene og lovene er meget strenge her til lands og har gjort at mange har blitt en aning bortskjemte. Det fører selvfølgelig til at det eksisterer noen tomhoder som innbiller seg at disse reglene og lovene gjelder internasjonalt eller bør gjelde internasjonalt.

Størsteparten av ting som bruker strøm i Norge har 5 år fordi enkeltdeler er ment å holde så lenge. Man setter gjerne 2 eller 5 år basert på det man kan forvente av den dårligste delen, men svært få benytter seg av 90% kvalitetsdeler og 10% dritt. Det skjer jo det også, bare se på tråden om den ene spesifike vifta noen PS5'er har. Skal sies at Sony fikser de vifteproblemene gratis.

Når man så går over i et marked der det ikke eksisterer tilsvarende lover så er det lite insentiv til å bruke de dyreste delene i mange tilfeller, det reflekteres selvfølgelig på prisen. De billigste markedsplassene og produktene er nettopp det, billige over hele fjøla. Men, det skal sies at sider som Aliexpress også er en god markedsplass for meget dyrt utstyr, ting til titusener av kroner, som er de samme kvalitetsproduktene man får kjøpt her. Da kan man få noe som koster f.eks. 20.000,- her til kanskje så lavt som 10.000,- hvis man er heldig.

Edit; Vent, det siste der er kanskje ikke sant. Mulig jeg blander litt med en annen Kinesisk markedsplass.

Edited by Melonskall
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
xaco skrev (23 minutter siden):

Reklamasjon er ikke det samme som garanti. Reklamasjon er det du har krav på etter loven. Garanti er noe produsent gir deg utover det.

Ja men det er jo diskutert før at er vel forveninger til noe under 1000 lappen ikke bør være samme som 2500 men er usikkert det faktisk har noe betydning siden om selgeren ikke får reprarert produktet eller ikke ønsker dette så er det slik det er. Noen nå tape enten selgeren eller kjøperen.

Sitat

Når man så går over i et marked der det ikke eksisterer tilsvarende lover så er det lite insentiv til å bruke de dyreste delene i mange tilfeller, det reflekteres selvfølgelig på prisen. De billigste markedsplassene og produktene er nettopp det, billige over hele fjøla. Men, det skal sies at sider som Aliexpress også er en god markedsplass for meget dyrt utstyr, ting til titusener av kroner, som er de samme kvalitetsproduktene man får kjøpt her. Da kan man få noe som koster f.eks. 20.000,- her til kanskje så lavt som 10.000,- hvis man er heldig.

Problemet man ser både i butikker og aliexpress er opp til selgeren å  være vanskelig, eller ikke er de greie slipper de dårlig tilbakemelding og omtale kan risikere utestengelse i verstefall men skal som regel en del til ikke bare noen få saker.

Men er jo slik både hos forbrukerrådet\ ebay og aliexpress at mye vurderinger går på om selgerene følger reglene eller ikke.

Man kan jo velge selv om man vil følge reglene på forum og må ta kosikvensene av de et verstefall. Men er jo slik livet er generielt sett må vel både forbrukerådet og slike tjenester som finn og ebay og aliexpress se over tid at det ikke bedres. Før de gjør tiltakt eller hvis bruddet er så alvorlig at det blir omdømme risiko for tjenesten.

Nå handler det ikke om det er billig eller dyrt handler heller å finne riktig produkter til riktig priser og vite før man kjøper hvor problemene oppstår det er nærmest umulig før det for sent før man blir påført tap.

Share this post


Link to post
LMH1 skrev (5 timer siden):

Ja men det er jo diskutert før at er vel forveninger til noe under 1000 lappen ikke bør være samme som 2500 men er usikkert det faktisk har noe betydning siden om selgeren ikke får reprarert produktet eller ikke ønsker dette så er det slik det er. Noen nå tape enten selgeren eller kjøperen.

Problemet man ser både i butikker og aliexpress er opp til selgeren å  være vanskelig, eller ikke er de greie slipper de dårlig tilbakemelding og omtale kan risikere utestengelse i verstefall men skal som regel en del til ikke bare noen få saker.

Men er jo slik både hos forbrukerrådet\ ebay og aliexpress at mye vurderinger går på om selgerene følger reglene eller ikke.

Man kan jo velge selv om man vil følge reglene på forum og må ta kosikvensene av de et verstefall. Men er jo slik livet er generielt sett må vel både forbrukerådet og slike tjenester som finn og ebay og aliexpress se over tid at det ikke bedres. Før de gjør tiltakt eller hvis bruddet er så alvorlig at det blir omdømme risiko for tjenesten.

Nå handler det ikke om det er billig eller dyrt handler heller å finne riktig produkter til riktig priser og vite før man kjøper hvor problemene oppstår det er nærmest umulig før det for sent før man blir påført tap.

Du kan mene hva du vil. Det er ikke slik AliExpress fungerer. Hvor mange ganger skal man påpeke dette før du skjønner det?

  • Like 3
  • Heart 1

Share this post


Link to post
Melonskall skrev (6 timer siden):

Forbrukerrådet har ingenting med utenlandske aktører å gjøre, de passer på at Norske regler blir overhold av Norske aktører.

Er jo klar over det er problemet at både forbrukerådet og ebay\aliexpress spør selgeren hvordan de vil løse saken som regel hvis er noe feil på varen eller defekt, så man som kjøper har lite å skulle si  verstefall er å betale returfrakt tilbake til selger for å heve kjøpe eller reklamasjon, en del tilfeller man slipper men noen ganger velger selger å gjøre det slik.

Noen ganger kan man spørre selger om fraktseddel men hvis de ikke gir det blir det kjøper tap.

https://motor.no/bilkjop-forbruker-forbrukerrettigheter/domt-til-a-betale-bilselgeren-sin-800000-kroner/190195

https://motor.no/bilkjop-elbil-forbruker/elbilkundene-taper-rekkevidde-krangler/189852

https://www.klikk.no/underholdning/denne-har-tapt-seg-halvannen-million-4127426

https://www.abcnyheter.no/motor/2021/01/18/195733842/kjopte-bil-for-270-000-plutselig-skyldte-han-740-000-kroner

så er ikke kjøpers marked er fordel noen tilfelle å være selger.

Siden noen selgere går det som svir mest for kjøper.

Edited by LMH1

Share this post


Link to post

Du tar helt feil. Det du prøver å si er jo at kunden alltid skal ha rett og at det aldri skal være noen som helst tvil på at kunden har rett, uansett hva som har skjedd. Å dra frem skrekkeksempler er det konspirasjonsteoretikere holder på med.

  • Like 2
  • Heart 1

Share this post


Link to post

Selger har vist ansvar for ting også går bra, mange selgere holder tilbake informasjon om varen i det tilfellet vil jeg mene er selgers feil, vet er noe på produktet som kan gjøre verdien faller, eller at det ikke er så bra som man skulle tro basert på bilder og informasjon.

Nå tar jo også selgere risiko å ved å sende uten sporing og forsikring så blir det borte er vel det selges risiko hvis det ikke er forsikret.

Men vet ikke kanskje jeg er for kravstor og ikke ser fra selgerens side er jo surt og ikke få månedslønn og kun få par hudre kr i måneden resten som tap, er jo tøft marked hvis ting går dårlig.

Share this post


Link to post

Jeg har bestillt myyyyye fra Både Aliexpress, Bangod, Alibaba, Chinavasion, Ebay og en rekke andre utenlandske/Kinesiske nettsider, har sikkert kjøpt i over 20 år fra utlandet og i de få tilfellene det har vært noe surr så har det som regel løst seg, nå nylig fikk jeg noen strømkabler fra en Selger på Ebay som var koplet feil, tok det opp med selger og han skulle sende en ny batch til meg, de jeg hadde fått kunne jeg bare beholde (har verktøy så jeg kan kople de om, no problemo) som regel om man er høfflig og har en god tone med selgere å ikke kjøper fra de som har en stjerne så går det veldig bra.

Bryr du deg alt for mye om dine rettigheter og at ting ikke er 100% det du trodde du skulle få, ja så styr unna, Norske forbruker rettigheter kan du drite en lang en i, man kommer uansett langt med kredittkort og Paypal.

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...