Gå til innhold

Aliexpress og ebay håpløst?


Anbefalte innlegg

Denne diskusjonen fikk meg til å bestille tre ting fra AliExpress, og jeg har et forventningsnivå som passer for tjenesteleveransen der.

Trådstarter bør heller kjøpe på Elkjøp. Både fordi han bør holde seg til mainstream produkter og fordi han bør holde seg til store salgsorganisasjoner som har tid til særskilt krevende kunder. Bare pass på å kjøpe når produktet er på tilbud, for Elkjøp opererer typisk med to priser: markedspris og veiledende pris. De selger produktene til markedspris når de er på tilbud, resten av året står de på veiledende pris. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tommyb skrev (9 timer siden):

Trådstarter bør heller kjøpe på Elkjøp. Både fordi han bør holde seg til mainstream produkter og fordi han bør holde seg til store salgsorganisasjoner som har tid til særskilt krevende kunder. Bare pass på å kjøpe når produktet er på tilbud, for Elkjøp opererer typisk med to priser: markedspris og veiledende pris. De selger produktene til markedspris når de er på tilbud, resten av året står de på veiledende pris. 

JA elkjøp og komplett,de sier X570 hovedkort skal virke på ryzen 7 1700 cpu  men første som skjer man starter svart skjerm.

Så tror ikke slike butikker er til mye hjelp:

https://rog.asus.com/no/motherboards/rog-strix/rog-strix-x570-f-gaming-model/helpdesk_cpu

Så du får gjøre opp egen mening er bra  man får så veldig god service når de ikke har peiling?

Eller er det min feil nå som der erstattningskort for eldre hovedkort?

Men ja hjelpe lite når kompentansen er så dårlig på forum og hos butikkene? Hvis det ikke er min feil?

https://rog.asus.com/no/motherboards/rog-strix/rog-strix-x570-f-gaming-model/helpdesk_bios

Kan jo forsøke å oppdatere bios til muligens ingen nytte?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (18 minutter siden):

JA elkjøp og komplett,de sier X570 hovedkort skal virke på ryzen 7 1700 cpu  men første som skjer man starter svart skjerm.

Så tror ikke slike butikker er til mye hjelp:

https://rog.asus.com/no/motherboards/rog-strix/rog-strix-x570-f-gaming-model/helpdesk_cpu

Så du får gjøre opp egen mening er bra  man får så veldig god service når de ikke har peiling?

Eller er det min feil nå som der erstattningskort for eldre hovedkort?

Men ja hjelpe lite når kompentansen er så dårlig på forum og hos butikkene? Hvis det ikke er min feil?

https://rog.asus.com/no/motherboards/rog-strix/rog-strix-x570-f-gaming-model/helpdesk_bios

Kan jo forsøke å oppdatere bios til muligens ingen nytte?

Man bør ikke alltid høre på hva butikkene sier, man bør egentlig gjøre sin egen research før man kjøper komponenter, men Ryzen 7 1700X på X570?? hvorfor ikke Zen2 eller Zen3 Cpu?

Lenke til kommentar

X570 støtter ikke Ryzen 7 1700X, den er ikke listet på siden der.

Edit: Ser nå at Asus har lagt det til i en ny bios oppdatering på ROG Strix X570-E Gaming (i følge tomshardware). Da spørs det om det gjelder F versjonen av kortet også, det er ikke sikkert. Det rare er at det ikke står noen plass. Kanskje de la det til på en versjon, men har trukket den versjonen tilbake.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (41 minutter siden):

Man bør ikke alltid høre på hva butikkene sier, man bør egentlig gjøre sin egen research før man kjøper komponenter, men Ryzen 7 1700X på X570?? hvorfor ikke Zen2 eller Zen3 Cpu?

Det er erstattningskort for defekt hovedkort, x370 så hjelper lite, var valg mellom B470 eller ASUS ROG Strix B550-A eller ASUS TUF B450-PRO. Så vet ikke hjelper lite å bli oppgradert til noe som ikke funger så spørs om ikke komplett sier det er kjøperens problem man får velge selv om man vil nedgradere hovedkort eller kjøpe ny cpu selv.

Sitat

Edit: Ser nå at Asus har lagt det til i en ny bios oppdatering på ROG Strix X570-E Gaming (i følge tomshardware). Da spørs det om det gjelder F versjonen av kortet også, det er ikke sikkert.

Så du tror det blir håp om bios oppdatering så det kan fungere uten å måtte oppgradere cpu eller nedgradere hovedkort? Vet noen om det funger med nyese SSD disk? for er håpløst slik kompentansen er hvis man var regnskapsfører for slike butikker er ikke rart komplett\elkjøp og power bruker 20 milioner i reprasjon utgifter i året. Så ekstremt høye tall når kunskapnivået er på det nivået der. Må være billigere å ha bedre kompentanse.

For er et problem både med amd og intel at man må ha annen cpu for oppgradere bios, trodde den tiden var forbi, men tydligvis ikke.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (40 minutter siden):

Det er erstattningskort for defekt hovedkort, x370 så hjelper lite, var valg mellom B470 eller ASUS ROG Strix B550-A eller ASUS TUF B450-PRO. Så vet ikke hjelper lite å bli oppgradert til noe som ikke funger så spørs om ikke komplett sier det er kjøperens problem man får velge selv om man vil nedgradere hovedkort eller kjøpe ny cpu selv.

Så du tror det blir håp om bios oppdatering så det kan fungere uten å måtte oppgradere cpu eller nedgradere hovedkort? Vet noen om det funger med nyese SSD disk? for er håpløst slik kompentansen er hvis man var regnskapsfører for slike butikker er ikke rart komplett\elkjøp og power bruker 20 milioner i reprasjon utgifter i året. Så ekstremt høye tall når kunskapnivået er på det nivået der. Må være billigere å ha bedre kompentanse.

For er et problem både med amd og intel at man må ha annen cpu for oppgradere bios, trodde den tiden var forbi, men tydligvis ikke.

Sikker på at du burde sette sammen en pc? virker ikke som kompetansen din er helt oppe å går om du må spørre for hver minste ting.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (38 minutter siden):

Sikker på at du burde sette sammen en pc? virker ikke som kompetansen din er helt oppe å går om du må spørre for hver minste ting.

Sikker på at komplett og andre nettbutikker burde ha lov å selge deler når de ikke klarer å informere om slike ting?

Det er vel ikke slik er krav om fagbrev for data for å bygge pc mange er selvlærte mange på forumet her ikke har bygget pc på flere år så man kan ikke forvente gjennomsnitt forbruker klarer å løse slike ting butikkene bør legge vekt på at slik bør tilbys service enten mot betaling eller kostnadfritt.

https://www.komplett.no/kampanje/95054/komplett-certified-markedets-tryggeste-komponenter

Det bør endret til Komplett User qualitifcation skills needed

https://www.pearsonassessments.com/professional-assessments/ordering/how-to-order/qualifications.html

For hvis det er testet er det ikke gjort særlig nøye vertfall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 minutter siden):

Sikker på at komplett og andre nettbutikker burde ha lov å selge deler når de ikke klarer å informere om slike ting?

Det er vel ikke slik er krav om fagbrev for data for å bygge pc mange er selvlærte mange på forumet her ikke har bygget pc på flere år så man kan ikke forvente gjennomsnitt forbruker klarer å løse slike ting butikkene bør legge vekt på at slik bør tilbys service enten mot betaling eller kostnadfritt.

Nei, hvem som helst kan vel bygge en pc, det er derimot ikke sagt at alle burde sette sammen en pc selv, man kan jo ikke alltid stole på at de som sitter hos nettbutikkene har den kompetansen de egentlig burde hatt, men jeg tviler på at det er noe krav til at de skal vite alt om produktene de selger heller og spesiellt pc bygging vil jeg si man selv bør skaffe seg kompetansen man trenger, det er ikke så vanskelig å gå til produsentens support sider og finne ut kompabiliteten til komponentene man kunne tenke seg.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 minutt siden):

Sikker på at komplett og andre nettbutikker burde ha lov å selge deler når de ikke klarer å informere om slike ting?

Det er vel ikke slik er krav om fagbrev for data for å bygge pc mange er selvlærte mange på forumet her ikke har bygget pc på flere år så man kan ikke forvente gjennomsnitt forbruker klarer å løse slike ting butikkene bør legge vekt på at slik bør tilbys service enten mot betaling eller kostnadfritt.

Det er ikke Komplett sitt ansvar å sjekke om deler er kompatible.

Kjøper du PC i deler så bør/må du sette deg inn i om komponentene er kompatible med hverandre selv. Visst du ikke er villig til å gjøre litt research så kjøper du deg et ferdig bygg.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (2 minutter siden):

Nei, hvem som helst kan vel bygge en pc, det er derimot ikke sagt at alle burde sette sammen en pc selv, man kan jo ikke alltid stole på at de som sitter hos nettbutikkene har den kompetansen de egentlig burde hatt, men jeg tviler på at det er noe krav til at de skal vite alt om produktene de selger heller og spesiellt pc bygging vil jeg si man selv bør skaffe seg kompetansen man trenger, det er ikke så vanskelig å gå til produsentens support sider og finne ut kompabiliteten til komponentene man kunne tenke seg.

Ja men var komplett som valgte for meg så hjelper lite å skylde på meg.

Sitat

Kjøper du PC i deler så bør/må du sette deg inn i om komponentene er kompatible med hverandre selv. Visst du ikke er villig til å gjøre litt research så kjøper du deg et ferdig bygg.

hjelper lite da de er reklamsjon om erstatting for defekt hovedkort. Kan jo håpe på komplett gir råd men ender vel å finne løsning selv eller selge delene brukt.

Nå har jo amd skrytt lenge av bakoverkompaktibilitet sammenlignet mot intel, finnes ikke AM4+ hovedkort?

Eller er det jeg som tar feil? Siden finner informasjon om sokkel: Så normalsett burde eldre cpuer virke. Selv om det ikke er på listen betyr det ikke det vil komme bios oppdateringer tok lang til før X370 fungerte til 3000 mhz ram optimalt, så er muligens flere feil en at pcen ikke starter? Kanskje er bluescreen og frysninger vanlig i starten. Man må gjøre mye research og kan ikke vite sikkert hvorfor en cpu ikke er kompaktibel.

Prosessorsokkel

Socket AM4

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
3 hours ago, LMH1 said:

JA elkjøp og komplett,de sier X570 hovedkort skal virke på ryzen 7 1700 cpu  men første som skjer man starter svart skjerm.

(...)

Kan jo forsøke å oppdatere bios til muligens ingen nytte?

Det jeg sier rett ut er at den hjelpen du har fått hos Elkjøp/Komplett er mye bedre enn den hjelpen du vil få på disse utenlandske handelsportalene. Så får du selv vurdere om du personlig vil bli mer fornøyd med dårligere hjelp enn den du har fått hos Elkjøp og Komplett. Vi andre har våre mistanker om hva svaret blir, og hvis du bare griper tak i det lenge nok til å kjenne etter, vet jeg at du også kommer til at det ikke vil virke for deg. Jeg mener, bare det som står på forventet leveringstid burde fortelle deg alt du trenger vite. 

Rent konkret i eksemplet er kanskje BIOS-sporet relevant, og forklaringen på saken din.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, LMH1 said:

Så normalsett burde eldre cpuer virke. Selv om det ikke er på listen betyr det ikke det vil komme bios oppdateringer 

Oi. 

Normalt sett er det kun prosessorer som står på listen du burde ha den minste forventning om at skal kunne virke. Hva som kommer av støtte senere kan man naturligvis spekulere i, men aldri, aldri ta avgjørelser basert på. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (13 timer siden):

Det er erstattningskort for defekt hovedkort, x370 så hjelper lite, var valg mellom B470 eller ASUS ROG Strix B550-A eller ASUS TUF B450-PRO. Så vet ikke hjelper lite å bli oppgradert til noe som ikke funger så spørs om ikke komplett sier det er kjøperens problem man får velge selv om man vil nedgradere hovedkort eller kjøpe ny cpu selv.

Så du tror det blir håp om bios oppdatering så det kan fungere uten å måtte oppgradere cpu eller nedgradere hovedkort? Vet noen om det funger med nyese SSD disk? for er håpløst slik kompentansen er hvis man var regnskapsfører for slike butikker er ikke rart komplett\elkjøp og power bruker 20 milioner i reprasjon utgifter i året. Så ekstremt høye tall når kunskapnivået er på det nivået der. Må være billigere å ha bedre kompentanse.

For er et problem både med amd og intel at man må ha annen cpu for oppgradere bios, trodde den tiden var forbi, men tydligvis ikke.

Jeg har ikke funnet bevis for at det går å bruke Ryzen 7 1700 på ROG Strix X570-F Gaming. Så jeg tror ikke det går. Hovedkort med X470 eller B450 chipset er de siste som støtter denne prosessoren i følge spesifikasjonene. https://www.amd.com/en/chipsets/b550

Så du bør enten gå for et av de hovedkortene, eller oppgradere cpu til Ryzen 3 3300X eller bedre.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg aldri har truffet noen som forventer så ekstrem grad service som deg LMH1. Du virker nesten litt paranoid ut fra hva du skriver. Jeg ber deg om å være litt mer realistisk og ikke skape et drømmebilde av en drømmeverden hvor alt er gratis og service'n er tipp topp med livstidsgaranti og hele pakka. 

Med helt grunnleggende sund fornuft som de fleste har etter endt ungdomsskole så vet man at man kan bli lurt uansett hvor man handler og at alle butikker ønsker å få best mulig betalt for varene sine. Det setter deg som kjøper i en god situasjon i dag hvor man kan velge å handle fra mange steder. Konkurranse kalles dette og er med på og holde selgere av diverse varer litt i sjekk og på tå hev for å kunne gi det lille ekstra. Enten i form av pris eller god service. Enkelte klarer greit begge deler.

Noen butikker legger seg på defensiven og tenker kun kvantum og lav pris, mens andre tar blodpriser og tilbyr grønne beitemarker i flere år med tanke på god service. 

Nå har ikke jeg sjekket om dem selger hovedkort på AliExpress, men trolig gjør dem det. Når du ser et hovedkort på AliExpress med samme eller tilsvarende merke til en tiendel av prisen så MÅ det ringe noen bjeller. 

Så hvorfor selger kinesere fortsatt dette kortet (hvis det er tilfelle). Fordi dem vet at evt. kjøpere skjønner greia. Dem som kjøper dette klarer og reparere disse kortene selv hvis det er noe galt og er villige til å satse fordi prisen er veldig lav. Stort sett går det bra, men enkelte ganger kan man gå på en smell. Det er en del av livet. 

Så det blir litt lotto. Vet man ikke opp ned på et hovedkort (som meg) så handler man ikke dette på AliExpress. Noen ganger kan det kanskje lønne seg å kjøpe et hovedkort på AliExpress bare for å få delene som er på det. En komponent fra Microsoft (eller hvem som lager disse hovedkortene) kan kanskje koste like mye som hele hovedkortet på AliExpress. På den måten kan man skaffe seg reservedeler etc. 

Så AliExpress er for dem som vet hva dem driver med og som velger å ta risken. Ikke for dem som lever i en drømmeverden som tror at man blir fulgt opp resten livet så fort man kjøper seg et par sokker på Nille. 

LMH1:

Du virker veldig "umoden" og uvitende når jeg leser det du skriver. Det kan muligens være flere grunner til det. Jeg vet heller ikke alderen din så det er mulig dette kan spille inn, men jeg forstår ikke sammenhengen i det du har skrevet i denne tråden. Jeg synes det er mye selvmotsigelser angående diskusjonen rundt trådtittelens spørsmål. 

For å svare direkte på spørsmålet i trådtittelen, så sier jeg at AliExpress og Ebay ikke kan sammenlignes. Ingen av stedene er i mitt hode håpløse. Faktisk vil jeg si at AliExpress og ebay er genialt for veldig mange. Men IKKE for alle! Å spesielt ikke for deg. 

 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Må komme med et eksempel her som skjedde i går som nok de fleste ville blitt grinete for. 

Jeg bestillte for en stund siden såkalte battery wraps (krympestrømper i forskjellige farger til 18650 batterier). Pakken kom og alle bortsett fra EN farge dukket opp. Normalt hadde jeg ikke brydd meg, men jeg bestemte meg for å ta det videre med selger på AliExpress. Altså ikke AliExpress, men selve selgeren. 

Jeg forklarte som sagt at det manglet en farge. Jeg fikk beskjed om at denne ble ettersendt og fikk sporingsnummer. Etter ca. 3 uker fikk jeg pakke i posten, og inne i denne lå det en 20 meter lang silikonkabel verdt langt mer enn battery wrapsa jeg bestillte. 

Han lurte også på om jeg ville ha "refound" eller vare sendt. 

Så det kan gå fort i svingene der borte når omløpet er stort. Personlig synes jeg det mest er litt gøy og det er ikke ofte det skjer, men dette ender nok med at jeg ber han om å IKKE sende meg battery wraps, siden kabelen jeg fikk var langt dyrere enn disse og fordi jeg ikke vil være et rasshøl. 

Det er ingenting av det jeg bestiller som er livsviktig, så ingen fare. 

Her har du en del av chat historikken.

1.JPG.b73a292031146cdefac526f510c1072a.JPG

2.JPG.03cbc5761b7011d1544a1b53eed382ee.JPG

3.JPG.bd1859247d500395418a1af03e03e170.JPG

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Så det handler ikke alltid om å vinne, men å bygge opp et godt renome som kanskje kan komme meg til gode senere. Det er ganske små verdier det er snakk om pr. pakke og jeg har vertfall ikke tenkt til å bli stemplet som et rasshøl for noen kronestykker. 

Jeg er ganske sikker på at jeg havner i "god kunde" kategorien i denne butikken og skulle det skje feil senere så kan det nok hende at jeg blir prioritert og at jeg får hjelp raskere. 

Men altså, normalt sett hadde jeg ikke engang giddet og tatt kontakt med selger via chat, men heller tatt dette gjennom AliExpress vedrørende "refound" hvis beløpet var større. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...