Gå til innhold

Aliexpress og ebay håpløst?


Anbefalte innlegg

1 hour ago, LMH1 said:

Fordi det gjør man ungår degraderinger og ødlagte ladekontrollere men mange laderkontroller ryker hvis det blir alt for stor ubalanse, er vel slik mye billige enheter med billig utstyr.

Nei, det er jo ikke derfor. Det er for å beskytte cellene mot over- eller underlading, som kan føre til at de degraderes raskere, eller til og med tar fyr.

Det er ikke vanskelig, men det krever at du starter med grunnleggende elektro - lær deg ohms lov, hvordan strøm fungerer også videre. Du må bygge på tidligere kunnskap i feltet, du kan ikke hoppe rett på å designe avanserte systemer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer at det er forskjell på ladekrets og en balanseringskrets. Ikke alle batteripakker har/trenger balanseringskrets. Men ladekrets må alle batterier ha. Enten innebygget i batteripakken eller man kan lade de med egnet lader for batteripakken. De førreste har slike batteriladere, men de som driver med RC bruker slike hele tiden da dem lader Lipo batterier på den måten. RC batterier har ofte ikke innebygget ladekrets. 

Faktisk har ikke alle laptop batterier balanseringskrets heller har jeg lest. Grunnen er at batteriene i et laptop batteri oftest er perfekt balansert fra fabrikk og har lav og identisk indre motstand. Cellene er laget for bruk i laptop batteripakken og blir mer eller mindre produsert samtidig. Det er vertfall det jeg har lest. 

Derimot har ikke laptop batterier en "vanlig" ladekrets, men en mer avansert en med en IC som snakker med bios i pc. Dette er også noe jeg bare har lest, men for meg høres dette logisk ut og ut fra hva jeg har sett ser det ut til å stemme da disse ladekretsene har flere komponenter og IC'er.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Når det gjelder batteripakker til verktøy som f.eks driller så tror jeg det er best å kjøpe ferdige produkter og ikke prøve å lage dette selv.

Ja, de aller fleste bør følge dette rådet. Da får man det sikreste og beste produktet. De færreste klarer og lage en drill batteripakke hjemme i boden som er bedre enn den man kjøper. 

Man kan prøve seg selvsagt før morroskyld hvis man leser seg opp litt og faktisk forstår hva man driver med, men som oftest er det alltid nest å kjøpe ferdige batteripakker. 

Skal man lage batteripakker for å gi strøm til mikrokontrollere etc. som krever rundt 50-500mA så er ikke dette veldig vanskelig da man ikke trenger noen avansert ladekrets. Men får kjøpt ferdige ladekrets moduler til 5 kroner'ish. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (5 timer siden):

Fordi det gjør man ungår degraderinger og ødlagte ladekontrollere men mange laderkontroller ryker hvis det blir alt for stor ubalanse, er vel slik mye billige enheter med billig utstyr.

For all del:

https://www.biltema.no/verktoy/el-verktoy/batteri-og-lader/batteri-li-ion-18-v-2000022741

https://www.biltema.no/verktoy/el-verktoy/batteri-og-lader/batteri-multix-18-v-20-ah-2000043411

Er vel kanskje bedre kjøp en Makita til hjemmebruk men man får ikke tak i gode ladekontroller til slike som kan finne ut av degradering og og slik, med app etc man må bygge ting selv hvis man skal få slik billig og bra, jula har vel også utstyr men er vel neppe for profesjonelt bruk. Nå er vel mye av deres forslag for bedrifter med kun 1 års reklamasjon så er ikke sikkert de går med på 5 års reklamasjon fordi vi privatpersoner er bedre beskyttet med reklamasjonsrett.

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/tilbehor-til-elektrisk-verktoy/batterier/batteri-007439/

Så er tullete ideer dere kommer med finnes altid noe som lover bedre til lavere pris er bare vanskelig å finne ut hva som er falske batterier og ekte vare. Dårlig relamasjon har man nok uansett.

Men basert på denne kan man lure på om man har kun 5 batterier som gir 1,8 AH hver sier litt hvor mye batterikraft hver batteri har.

Når feks. Et laptop batteri er ute av balanse grunnet cellene har forskjellig spenning, så vil ladekontrolleren beskytte batteriene som er ute av balanse ved å kutte strømmen til det respektive batteriet. Man vil da få et laptop batteri som ikke lenger kan gi den spenningen som kreves til laptopen og eller effekten vil gå ned. Det er derfor mange ønsker brukte laptop batterier fordi batteri cellene i disse er av høy kvalitet og som oftest er det kun en eller maks to celler som er "ødelagte". 

Jeg har derimot opplevd og få liv i alle cellene ved å lade dem på nytt individuelt. Dette krever en god dedikert lader beregnet for 18650 celler. Slikt gjør man ikke med en vanlig power supply. Da leker man med ilden og er kanskje det farligste man kan gjøre. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Jeg har derimot opplevd og få liv i alle cellene ved å lade dem på nytt individuelt. Dette krever en god dedikert lader beregnet for 18650 celler. Slikt gjør man ikke med en vanlig power supply. Da leker man med ilden og er kanskje det farligste man kan gjøre. 

Holder det ikke med en multikjemilader som takler LiIon batterier å sette den på 1S å lade med på moderat strøm eller er det helt egne ladere man trenger til 18650 seller?
Jeg har blandt annet denne laderen som har LiIon funksjon. https://www.graupner.com/Polaron-PRO-1CH500W-14S-2CH30W-NiMh-NiCd-3-Color-and-Touch-TFT-Black.html

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
perpyro skrev (1 minutt siden):

Holder det ikke med en multikjemilader som takler LiIon batterier å sette den på 1S å lade med på moderat strøm eller er det helt egne ladere man trenger til 18650 seller?
Jeg har blandt annet denne laderen som har LiIon funksjon. https://www.graupner.com/Polaron-PRO-1CH500W-14S-2CH30W-NiMh-NiCd-3-Color-and-Touch-TFT-Black.html

Laderen du linker til er trolig mye lik den jeg har i funksjon og jeg kan ikke se for meg annet enn at denne er egnet. Men de færreste eier en slik lader, så derfor mener jeg at en en slik lader er en "dedikert" lader. Mange faller kanskje for fristelsen og lade opp 18650 batterier med det dem finner i skuffen etc. det frarådes på det sterkeste. 

man bør ha en lader som kjenner igjen 18650 batterier og kjører et program beregnet for disse. Jeg har opplevd og kunne blåse liv i i 18650 celler med under 1V spenning. Ikke anbefalt og disse batteriene bør uansett ikke presses hardt og en lading bør overvåkes. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (9 timer siden):

Nei, det er jo ikke derfor. Det er for å beskytte cellene mot over- eller underlading, som kan føre til at de degraderes raskere, eller til og med tar fyr.

Det er ikke vanskelig, men det krever at du starter med grunnleggende elektro - lær deg ohms lov, hvordan strøm fungerer også videre. Du må bygge på tidligere kunnskap i feltet, du kan ikke hoppe rett på å designe avanserte systemer.

Enig.

jeg var ganske grønn på alt som har med strøm å gjøre for ett år siden. Etter at jeg fikk "elektrodilla" så har jeg fått en helt annen forståelse av hvordan ting henger sammen. Jeg er på ingen måte noen ekspert, men kan nok til å gjøre ting i furtebua med ganske stor trygghet. 

LMH1:

Jeg anbefaler deg å lese deg opp litt. Et godt råd er å bruke Youtube og feks. Arduino forumet. Kjøp deg produkter og prøv deg frem selv. Mikrokontrollere er et perfekt sted å starte og helt trygt. Du trenger kun 5V fra USB fre PC eller en telefonlader/adapter. Hold deg på 5V til du begynner å bli varm i trøya.

Lær deg funksjonen av grunnleggende komponenter som motstander, kondensatorer, transistorer etc. lage små kretser på breadboard for å få led dioder til å lyse og implementer gjerne arduino eller en mikrokontroller. Start der. Så spør du heller når du står fast.

komponenter kjøper du på AliExpress og du får en bøtte med komponenter for slikk og ingenting. Du får nemlig ikke kjøpt alt av enkeltstående komponeter over disk i Norge. 

Du kommer mye lenger med det enn å surfe rundt på forum og late som om du kan noe. Du blir fort avslørt. 

Endret av Bjerknez
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Merk også at når man åpner gamle laptop batterier for å ta ut cellene så er det lett og rive av isolasjonen på batteriene. Det er mange ledninger som skal klippes av og som blir hengende rundt. For sikkerhets skyld sørg for at ingen ledninger kommer i kontakt med hverandre. En kortslutning KAN bli fatal. 

Sørg for å ha en plan B og gjerne en C også. 

Jeg gjør kun slikt i kjelleren når jeg er alene. Døren ut er alltid åpen. Merker man at det gnistrer til og man merker økt varme i batteripakken, så kast den med en gang ut på bakken. Vann hjelper ikke vedrørende nedkjøling da den kjemiske reaksjonen allerede har startet. Man kan være heldig og at det eneste man ser er at det "fruser" litt og man ser noen flammer, eller batteriet kan skytes avgårde som et prosjektil og i værste fall drepe deg. 

Ha aldri 18650 celler i jakkelommen sammens med nøkler etc. så sant du ikke er lei livet. 

Litt krisemaksimering er noen ganger greit og kanskje er det det, men vet man ikke hva man driver med, så skal man være sikker på at man snart vil bli skadet eller evt. brenne ned huset. 

Å lade celler reddet fra et gammelt laptop batteri gjør man ikke hvis man ikke sitter i samme rom og eller observerer kontinuerlig. Kjenn på batteriene under lading om dem er varme. Fire av batteriene jeg ladet ble så varme at dem bikket 90 grader utveldig temperatur. Målt med laser. Da dro jeg ut kontakten og satt laderen på verandaen over natten. Selv dagen etter kunne jeg kjenne at batteriene var varme. 

laderen har en safety cutout på 80 grader og denne hadde slått ut, men btteriet fortsatte å bli varmere etter dette. Det betyr at batteriet begynte å kortslutte seg selv. Å gjøre slikt innendørs i stue etc. og over natten mens man sover er helt idiotisk. 

sørg for at batterier man skal lagre en stund får en storage charge på 3.7V'ish. Sørg for ny wrapping og isolasjonsring. Ikke sleng dem i skuff med andre metallgjenstander. Stable dem gjerne i egnet boks. 

jeg har en hel eske med dårlige 18650 celler som jeg skal kaste. Jeg vet ikke engang om jeg vil ha dem inne i bilen. Såpass respekt har jeg for disse batteriene. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
wil skrev (1 time siden):

Bjerknez: Du kan si hva du vil til LMH1, men jeg er redd for at det fremdeles ikke går inn. Han kommer til å fortsette akkurat som før. Det er bare slik han er. Det ser man på de andre postene hans.

Ja, er klar over det. Men siden det er flere som leser her så er det jo greit med litt informasjon :) 

Nå er ikke jeg noen ekspert heller, så andre får rette på meg hvis jeg sier noe feil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (18 timer siden):

Så er tullete ideer dere kommer med finnes altid noe som lover bedre til lavere pris er bare vanskelig å finne ut hva som er falske batterier og ekte vare. Dårlig relamasjon har man nok uansett.

Og det er der du blir lurt. Man leter aldri etter en lovnad til lavest mulig pris, man leter etter et gitt sett med spesifikasjoner til en grei pris samtidig som man siler ut dårlige selgere ved å utelukke folk uten anmeldelser eller selgere som akkurat startet og har usannsynlig lave priser.

Dette er ikke rakettvitenskap.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Melonskall skrev (5 timer siden):

Og det er der du blir lurt. Man leter aldri etter en lovnad til lavest mulig pris, man leter etter et gitt sett med spesifikasjoner til en grei pris samtidig som man siler ut dårlige selgere ved å utelukke folk uten anmeldelser eller selgere som akkurat startet og har usannsynlig lave priser.

Dette er ikke rakettvitenskap.

Man kan bli lurt på dyre produkter også, er ikke sikkert england eller usa er mye bedre en kinesike produsenter.

Så Uansett risiko på ebay og aliexpress.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (7 minutter siden):

Man kan bli lurt på dyre produkter også, er ikke sikkert england eller usa er mye bedre en kinesike produsenter.

Så Uansett risiko på ebay og aliexpress.

Er jo akkurat det jeg har prøvd og forklare deg hele veien. 

Du må stoppe q-tipsen når du kjenner motstand.

Endret av Bjerknez
  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Men hjelper lite å stoppe når det ikke finnes alternativer.

Får dette svaret fra aliexpress

Sitat

Please return Order xxxx so that we may issue you a refund. Note that the refund will be waived if the return is not made with the set time frame.

Please contact shipping company to get refund or as for package to be shipped to you. We warmly suggest that you can contact the shipping company Customer Care Center and you will get this package as soon as possible. If the package not in good condition/ goods shortage, you are suggested go to 'Dispute Detail' -- Check 'Dispute Reason-- Click 'Update Reason' to update your reason for filing a dispute.

Judgement from AE Invalid not seller failt that shipping get lost or delivered to wrong peaple.

Final resolution: Full Payment Release

Reminder: Normally buyer will receive the refund in 3-20 business days.

Please spare a few minutes to provide feedback on the service I have provided. We strive on improving our performance consistently, and feedback ratings help us evaluate our performance further.

Thank you for your cooperation and support, and hope you have a great experience shopping with AliExpress. Your understanding and cooperation will be appreciated.

Bare i de tilfellene selgerne er greie å gi refund selv, ellers blir man behandlet på den måten. Når man tar kontakt med postlevrandøren får man bare svar at de ikke finner pakken og må ta det med avsender.

Så hjelper lite hvis pakken blir skadet eller ødlagt siden selgeren står ikke lenger ansvarlig der, siden sporingnummer til kina er dyrere en varer under 400 kr. Blir dette bare straff til kjøper en selger.

Irriterer meg over lokketilbud når servicen er så dårlig skulle gjerne kjøpt noe problemet blir 98% sansynlighet for tap er bare når selgerne er greie å villige å gi tilbake penger men de taper lite på å ikke gjøre det muligens kostnad med aliexpress å behandle saken eller at de får dårlig omdømme. Men tror ikke de bryr seg.

Når man tar kontakt med aliexpress. sier de bryter kontrakten og ikke gi hjelpe til men hjelper lite da man sitter med tap. Tapet til selger kan verstefall være utestengelse men skal mye til. Som regel er omdømme de taper på det.

Noen selger er greie at de er villig å dekke delevis av tapet men totalsett er det flere som ikke gjør noe hvis man først får problemer.

Sitat

After checking, we found you have submitted a dispute and it is waiting for sellers' response.

If the seller does not respond to your request in 5 days, the money will be refunded immediately.

If the seller respond but cannot make agreement with you before , AliExpress will step in and help you with it.

Your patience is appreciated.

Hjelper lite de automatiske svarene man får når selger uansett får viljen sin. Da mange ikke svarer en gang.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
3 hours ago, LMH1 said:

Hjelper lite de automatiske svarene man får når selger uansett får viljen sin. Da mange ikke svarer en gang.

Fra ditt eget innlegg, rett ovenfor den påstanden: 
 

Quote

If the seller does not respond to your request in 5 days, the money will be refunded immediately.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):

Fra ditt eget innlegg, rett ovenfor den påstanden:

Ja men hjelper lite, får bare svar,

Sitat
I find you already requested refund for this order. Now your refund request is awaiting for seller/AliExpress to process. Check the latest progress under My Orders.
 
Tips:
1. After you open dispute, if the seller doesn’t respond to your dispute in time, you will get refund as requested.
2. In case your dispute is awaiting for you to return goods, or upload evidence, please submit required information before deadline.
3. Once your dispute is finished with refund, you will get refund in original bank account within 3~20 working days.

Pengene ser jeg ikke noe til. Med mindre selgerene er greie å gi til mitt gode, men som regel er det få selgere som gjør det. Da de kan juble over at aliexpress er på selgerens side.

Så vet ikke jeg om aliexpress har holding at kjøperen skal holdes ansvarlig å ordne opp med selger hvis ikke er det kjøper som tar risikoen for tap, hjelper lite om man får feil vare eller blir borte, da servicen er ofte like dårlig, på ebay er det slik at selgeren blir ansvarlig ellers får selgeren skylden. Men hvem vet om det blir endringer også der. Siden er jo dyrt for selger å tape 400 kr per salg hvis det skulle skje noe tull.

Men sies er verre med wish så vet ikke hva man skal gjøre anderledes da det virker ut som er opp til selgerne å gjøre som de vil? er det nødvendig å rapportere selgerne hvis de ikke løser problemet? Får vel sikkert samme utfall uansett.

En annen ting:

Sitat

If you're having any issues, you can live chat with us or write to us with suggestions. We're always here to help!

Ja er mye hjelp digital chatløsing med en robot som kommer med tåplig råd å opprette sak når man har gjort det allede kommer aldri til kundeservice de som jobber for den for forklaring så hjelper lite.

Så hvis det var andre alternativer ville jeg brukt det, men hjelper lite med 100 poeng hvis man vet med over 90% sansynlig om man kjøper samme varer man har hatt problemer med før ender man med tap til slutt. I noen tilfeller er jeg heldig å få pengene refudert men blir ikke hver gang, da risikoen blir vel større for hver gang. er vel lite sansynlig en kunde har problemer med nesten alle varene av ulike ting. Men er jo vanskelig å bevise for selgerne prøver vel å lure seg unna og hvis de gir penger igjen er kun omdømme de gjør det.

Siden er surt å vente over 1 måned på vare som er ødlagt eller borte i posten ennå surere når aliexpress gir selgeren fordelen at kjøper er ansvalig å sende varen med sporingsnummer ellers vinner selgeren. Når er det kjøperen vinner egentlig? Virker ut som er selgeren som kan velge om de vil være useriøse eller ikke kosikvensene blir små hvis man ikke blir utestengt. Foreløpig har jeg kun sett noen på ebay som har blitt det.

Så dere som liker å kjøpe ting på ebay og aliexpress må gjerne selge til overpris på finn vet om folk som gjør det bevist sier de ikke gir noe reklamasjon eller åpenkjøp bare at varen er 3-4 ganger dyrt men syns det er tragisk enkelte kan utnytte slikt når andre blir behandlet dritt. Men vet ikke noen andre steder wish krever pass men skriver de trenger kun bilde\navn og man får ikke registert seg en gang, så er få alternativer tise og ligdene er nok like userøst som finn.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...