Gå til innhold

Aliexpress og ebay håpløst?


Anbefalte innlegg

Dragonlove skrev (3 timer siden):

bor du i sydligere strøk da eller? høres litt overkill å ha kjølestand for router om man ikke har noe dedikerte greier med mye nettrafikk gjennom.

Kanariøyene, har ikke AC på rommet der routeren står så når det blir over 40° i skyggen så blir den alt for varm. Kjølestanden fungerer for øvrig utmerket, routeren har perforeringer sånn at den stillestående varme luften blir blåst ut. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (3 minutter siden):

Klarer noen å få 2.18 kr å bli 2.18 USD? Hvorfor kan ikke eBay og aliexpress legge til moms og frakt i prisene slik det blir lettere å se kostnaden.

Screenshot_2021-10-16-10-20-18-020_com.alibaba.aliexpresshd.jpg

Screenshot_2021-10-16-10-20-24-384_com.alibaba.aliexpresshd.jpg

Du får vite totalprisen inkludert frakt når du bestiller (men før du betaler). Dessuten er det vel ganske grei skuring med litt simpel hoderegning og regne seg frem til omtrentelig pris uten å gå til handlekurven. 

fikk forøvrig dette multimeteret fra AliExpress i dag. Og har man sett. Funker gjør det også. Ikke det beste multimeteret i verden selvsagt da det kostet meg kun 120 kroner, men bra nok som et suplement til de andre jeg har til bruk under 24ish volt. Nøyaktig er det også. Vertfall i forhold til de andre multimeterene jeg har. 

2DFAB646-6EB7-43D4-B741-F5FDE8C61FE0.thumb.jpeg.32d78ddcf62567f1bb221ca5a494f3d3.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Du får vite totalprisen inkludert frakt når du bestiller (men før du betaler). Dessuten er det vel ganske grei skuring med litt simpel hoderegning og regne seg frem til omtrentelig pris uten å gå til handlekurven.

Ja gjør det lett å sammenligne priser er jo like håpløst på jula som har nettpris og butikkpris faktisk har butikker også ligdene system.

Bedre blir det ikke når https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/47RrEV/varsler-om-tomme-butikkhyller-foer-jul

så butikker må juble over økt omsetting mens aliexpress kan juble over 90-120 dagers leveringstid, er godt å være kunde nå.

Men takk for råd, du får linke til url så kan jeg vurdere det, gjerne noe med amper meter og slikt. For er mye falske varer og hvis det ikke funger er servicen lik 00 må betale frakt for å få penger igjen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, LMH1 said:

Men takk for råd, du får linke til url så kan jeg vurdere det, gjerne noe med amper meter og slikt. For er mye falske varer og hvis det ikke funger er servicen lik 00 må betale frakt for å få penger igjen.

Hold deg unna ebay, dealextreme og lignende. Det har gjentatte ganger blitt poengtert hvordan de fungerer. Ja, det er falske varer. Ja, det er tvilsom kvalitet på mye. Det innrømmer jo vedkommende som kjøpte det multimeteret - når han skriver han vil bruke det på under 24V.

Forstår du begrensningene i hva du kjøper kan du få mye for pengene. Forstår du ikke begrensningene blir du skuffet.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Slike billige multimetere får du også kjøpt i Norge og mange andre steder. Dem fungerer til formålet det er tiltenkt, og er også nøyaktige nok til det meste. Dette gjelder også det rimeligste gule multimeteret på Biltema. Det fungerer nok utmerket til sitt bruk det også, men det du IKKE skal bruke disse til er 220V AC etc. det vil nok funke, men da begynner du å leve farlig. Slike multimetere er ikke beregnet for slik bruk uansett hvor du kjøper det og har ikke noe med at det er fra Kina eller ikke. 

skal man måle bilbatterier og hjemmeelektronikk under 24-48 volt så er disse trygge i bruk og mer enn nøyaktige nok. Skal du måle hvor mye strøm varmtvannsberederen din trekker med et multimeter eller evt. spenning på 220v eller mer er du dum hvis du bruker et slikt. 

Jula er ikke noe bedre enn Aliexpress. Se på dette:

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/testinstrument/multimetere/multimeter-009877?gclid=CjwKCAjw8KmLBhB8EiwAQbqNoKETqtWGKqNc2Is0GbWVLFHDL6WBDECzz4l5jAJE4FOdW-TC8TwLdhoCGUwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

dem skriver at man kan måle vekselsstrøm med dette. For dem aller fleste betyr vekselstrøm AC som gir inntrykk av at dette fint kan brukes til å måle spenning og annet med 220V spenning. Aldri i livet om jeg ville brukt et slikt til dette. Om det går er en ting, men er det trygt? Mest trolig ikke og potensielt livsfarlig. 

Det står nemlig Cat 1 500V trykket på multimeteret. Les deg opp på cat rating av multimeter så finner du ut hvor fullstendig missvisende den markedsføringen er. 

Hvis man ikke forstår bedre så kjøper man dette til å bruke i 220V systemer. Altså slike som deg. Man må altså lese seg litt opp, forstå begrensningene på det man kjøper samt lese tester og reviews av andre før man gjør seg opp en mening. 

Et tips. Skal du ha et multimeter som er helt på høyde med Fluke til en rimeligere penge, så søk på Brymen 869S. Elfa i Norge selger disse men under sin egen branding. Dem er grønne. Disse koster skjorta, men kjøper du rett fra Brymen koster dette rundt 2000 kroner inkludert frakt. Dette er cat 4 ratet til 1000V og innmaten i dette multimeteret holder skyhøy kvalitet i forhold til pris. 

Skal du bare måle elektronikk under 24V eller så, så er det ett fett hva du kjøper. Men kjøp et som har god oppløsning og lesbar skjerm og som har gode reviews. I Norge får du gode multimetere til rundt 1000 lappen. Til elektronikk bruk kan du gå litt lavere også muligens. 

så ikke se deg blind på hva produsentene skriver. Jula er et varehus som selger mye forskjellig og de som tar inn varer har ikke all verdens peiling på alt dem selger. I dette tillfellet multimetere. 

Derfor er mitt råd at du blr holde deg borte fra AliExpress og lignende steder. Du får ikke i pose og sekk der og det vil du aldri gjøre. Aliexpress er for dem som vet hva dem er ute etter og har lest seg opp litt, og IKKE for deg. 

du kan gjerne mene mye rart om service og dårlig kundebehandling, men du må forstå at hvis du ikke har noe bagasje selv, så ikke forvent at en kineser på andre siden av kloden vil ta deg seriøst med tåpelige anklager og skyhøye forventninger. Dem sitter sikkert bare å ler av deg. Akkurat som de fleste i denne tråden gjør. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Dette gjelder også det rimeligste gule multimeteret på Biltema. Det fungerer nok utmerket til sitt bruk det også, men det du IKKE skal bruke disse til er 220V AC etc. det vil nok funke, men da begynner du å leve farlig. Slike multimetere er ikke beregnet for slik bruk uansett hvor du kjøper det og har ikke noe med at det er fra Kina eller ikke. 

faktisk har jeg testet det funger fint men risiko kan vel være, tynne ledninger og hvis vernet og sikringen ikke virker vil den bli brent. får ikke målt amper. Så er vel største problemet.

Jula er bedre en aliexpess på kundeservice og retur, koster fort flere hundre kr for sporingsnummer til kina, men er lettere å ta ting på garanti på jula, ulempen man får dårlig tilbud på nettpris og man vet ikke om man får pengene igjen før det skjer. Men foreløpig er vel mindre tap på jula. Men de øker nok prisene etterhvert.

Sitat

du kan gjerne mene mye rart om service og dårlig kundebehandling, men du må forstå at hvis du ikke har noe bagasje selv, så ikke forvent at en kineser på andre siden av kloden vil ta deg seriøst med tåpelige anklager og skyhøye forventninger. Dem sitter sikkert bare å ler av deg. Akkurat som de fleste i denne tråden gjør. 

Driter i det faktisk, om de selger en 50 watt LED som bruker 8 watt, sier vel seg selv men problemet er vanskelig for kjøperens del å vite hvor god kjøp ting er, derfor er riktig informasjon viktig, man ser hva som skjer med norske som kjøper utlanske munnbind og de er falske og ubrukelig, besparelsen er lik 0 men er synd på kjøperen som kunne like godt kjøpt noe annet. Man vet ikke hva man kjøper det er vel problemet.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 minutter siden):

faktisk har jeg testet det funger fint men risiko kan vel være, tynne ledninger og hvis vernet og sikringen ikke virker vil den bli brent. får ikke målt amper. Så er vel største problemet.

Som sagt, det vil nok fungere, men det betyr ikke at det er trygt. Om huset ditt brenner ned eller du skulle få 220V gjennom kroppen fordi du valgte å kjipe ut på multimeter så er det fra nå av ingen grunn til at du kan skylde på andre enn deg selv. 

jeg har sett nok av tester og youtube videoer til at jeg ikke engang gidder og utfordre skjebnen. Skal du bruke multimeteret i 220V ++ spenningsnett, så kjøp noe skikkelig. Skal du bruke det til 12-24v eller mindre så er det ett fett, stort sett. Men vet man ikke hva man driver med så kan man uansett skade seg uavhengig av hva man gjør. 

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (45 minutter siden):

Jula er bedre en aliexpess på kundeservice og retur, koster fort flere hundre kr for sporingsnummer til kina, men er lettere å ta ting på garanti på jula, ulempen man får dårlig tilbud på nettpris og man vet ikke om man får pengene igjen før det skjer. Men foreløpig er vel mindre tap på jula. Men de øker nok prisene etterhvert.

Du står veldig sterkt som forbruker i Norge. Kjøper du via nett kan du angre i 14 dager uten å oppgi noen grunn. Har du kjøpt direkte i butikk er det som regel åpent kjøpt. Og om en vare viser seg å være mangelfull kan du reklamere i lang tid. Likevel er du altså ikke fornøyd.

Når du sier "tap" på Jula; mener du pga dårlige varer som gjorde at du tapte penger ELLER syns du prisen var for høy? (Sistnevnte kan ikke akkurat kalles et tap.)

Klaging på pris er forsåvidt greit, dette er noe alle gjør, som regel fordi man er grønn.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (Akkurat nå):

Multimetere til måling av <48v kan man vel like gjerne kjøpe på Biltema, Clas Ohlson etc? Fem års reklamasjonsrett og koster stort sett det samme.

Ja, det kan man. Men da får man i mine øyne bedre multimetere for lavere pris hos AliExpress. Aneng har mye bra blandt annet og koster kun noen hundrelapper. Reklamasjonsretten driter jeg i. Det finnes ingen grunn til at et multimeter skal ryke sånn uten videre. Annet en at sikringen går. Men denne skifter man jo selv. 

Men det blir opp til hver enkelt hvor lista går vedrørende pris VS god service og garantier. 

Det beste på Biltema koster vel rundt 800 kr.? Og er veldig bra. Dette er for øyeblikket mitt hovedmultimeter. Men når man får et Brymen 867S for doble prisen så ville jeg valgt dette. Noe jeg også kommer til å gjøre alvor av :)

Lenke til kommentar

Jeg leste nylig et innlegg på Facebook der en kar hadde kjøpt en spillkonsoll til en tusenlapp-ish og prøvde å få fatt på kundeservice fordi den ikke funka. De sier de har et års garanti, så han ville returnere og få en ny. 

I svarene skrev de rett ut at de ikke ville ha den i retur, da det var stor sjanse for at det ville bli borte i posten. Responsen var

- har du prøvd "X" og "Y"? 

- kan du levere den inn til et verksted nær deg? 

- kan vi sende deg nytt hovedkort, så bytter du det? 

- har du et verksted i nærheten? 

- hva er ordrenummeret ditt? 

- har du et verksted i nærheten?

- kjøp ny! 

... (det var åpenbart at det var flere ansatte som svarte i den samme dialogen. De er ræva i engelsk og leser ikke historikken, så de samme spørsmålene kom igjen og igjen og igjen...) 

I siste melding skrev de faktisk at de skulle sende en ny enhet, så det løser seg kanskje. Men jeg hadde ikke holdt pusten.

Bekrefter bare inntrykket jeg har fra før. Ikke kjøp for mer enn du har råd til å tape.. Eventuelt ta reklamasjon mot PayPal eller noe sånt. Jeg har tilsvarende konsoll selv, og min funker, men hvis den slutter å funke så hiver jeg den. Jeg forventer ikke noe garanti... 

 

Endret av :utakt
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjøper man fra Ebay Aliexpress osv kan man IKKE forvente at det som står om varen er sant, hvis det er noe som er elektronikk.

Jeg har handlet på slike steder siden 2008. Siste 3 årene har jeg nesten ikke kjøpt noe.

Du handler etter flaks prinsippet, kanskje er det helt sant det som sies om varen. 

Noen lærer aldri uansett, og tror like gjerne på det at Elkjøp brått gir bort 10 TVer, mot at du betaler inn på en konto for frakt.

Det mest spennende med varer fra disse nettstedene er hva man får og hvor godt det fungerer som lovet i beskrivelse. 

Man kan være heldig. Mange ting er overraskende lite billigere enn å kjøpe de i butikk her. 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Å hvor mye "flaks" man har beror på hvor mye kunnskap man tillegner seg selv rundt det man kjøper. Av alt jeg har kjøpt så er det kanskje to ting som har skuffet meg. Det ene var en 24V 10A power adapter som ikke klarte mer enn maks 5 ampere last, og det andre var en forsterker som hadde blitt kraftig bulket i frakten. Sistnevnte var ikke selgers feil. 

Men begge gangene fikk jeg tilbake pengene. 

Så jeg må ha hatt usedvanlig mye flaks 😎

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...