Redaksjonen. Skrevet 25. mars 2021 Skrevet 25. mars 2021 Over 200 skip venter på å få komme gjennom Suez-kanalen – her kan du følge dramaet
MultiGamerClub Skrevet 25. mars 2021 Skrevet 25. mars 2021 Så et bilde av dette igår.. Trodde det var en spøk 1
kmlund Skrevet 25. mars 2021 Skrevet 25. mars 2021 Håper ingen terrorister leser dette og får noen dårlige ideer...
KjeRogJør Skrevet 25. mars 2021 Skrevet 25. mars 2021 (endret) Att det ikke fantes potente løsninger på en slik knipe, det hadde jeg ikke trodd. Underlig at dette ikke skjer oftere(?) Sidevind kan ødelegge skikkelig. Endret 25. mars 2021 av KjeRogJør 1
Populært innlegg Martin O. Nygård Skrevet 25. mars 2021 Populært innlegg Skrevet 25. mars 2021 Vinglete kjøring i forhold til de to som gikk foran og overkompensasjon når de hadde kurs for motsatt side. Lastet så høyt med 2 ekstra høyder av konteinere foran brua at de har liten direkte utsikt/oversikt/romfølelse. Burde stoppet før og bedt om slepehjelp for styring når kanalturen begynte så dårlig. Første slep etter grunnstøtingen sidelengs istedetfor ut den vegen det gikk inn. Gjorde mer for overflatesanden ryundt enn å bevege skipet. Studerer man vannlinjen er fronten et par meter høyere enn bakenden. Det er mye press på sanden/muddret under skipet. I tillegg kommer sugeeffekten. Liten gravemaskin på andre siden av baugen fjerner bare litt overflatesand når de må 15 meter ned for å komme under skipet. Det haster med å mudre under for og akterenden med et skip med et langt sugerør og muligen borekrone. Noen flere tidevanns bevegelser og skipet som henger på baug og akterende vil starte å få sprekker da intet skip er laget for å henge slik. Eller hvis man laster av ulikt vil det også brekke. Da snakker vi om et par måneder for å fjerne lasten og et par til for å dele opp skipet og få det bort. Selvfølgelig etter den måneden det vil ta å vedta den løsningen. 6 5
Dubious Skrevet 26. mars 2021 Skrevet 26. mars 2021 Dette kommer til å bli svindyrt for den som eier skipet. De vil gå i minus på denne turen- 1
Pirkko Rygh Skrevet 26. mars 2021 Skrevet 26. mars 2021 Sikker på at de ikke akkurat hadde den dårlige ideen? De påstår at det var vinden som tok skipet, ville tro at all infrastruktur i Midtøsten hadde blitt blåst bort før vinden rikket på akkurat dette skipet.
Pc Lynet Skrevet 26. mars 2021 Skrevet 26. mars 2021 (endret) Mister hele crewet på broa jobben etter en slik fadese? Eller er det slik som i Sjøforsvaret i Norge? Klapp på skuldra og her er ett nytt skip. Endret 26. mars 2021 av Pc Lynet 2
Populært innlegg ØysteinLi Skrevet 26. mars 2021 Populært innlegg Skrevet 26. mars 2021 Den egentlige årsaken vet vi vel ikke her, men det å sparke noen som har gjort en feil, uansett bransje det fører lite godt med seg, en slik arbeidsgiver vil iallefall ikke jeg ha. Jeg har selv vært arbeidsgiver, og ville aldri funnet på å gi noen fyken fordi at de har gjort en feil, det er menneskelig å feile. Selvsagt er det viktig å evaluere i etterkant, slik at det kan læres av feilene. 9 1
<generisk_navn> Skrevet 26. mars 2021 Skrevet 26. mars 2021 (endret) En tanke som slår meg er at dette (i alle fall rent teoretisk) gjerne burde undersøkes mht. hvem det er som kanskje TJENER på denne situasjonen. Så vidt jeg har fått med meg har ikke dette skjedd tidligere, og selvsagt KAN det være tilfeldig. Men jeg tror ikke man skal helt utelukke muligheten for sabotasje og at det sitter noen i bakkant som altså da har noe å tjene på dette enten økonomisk eller politisk. Eller begge deler. For øvrig, takk til Martin O Nygård for god og nyttig informasjon i innlegget lenger opp her. Endret 26. mars 2021 av 3L5Y3RE8 la inn manglende tekst 3
Hanhijnn Skrevet 26. mars 2021 Skrevet 26. mars 2021 Så det er DER befalet fra Helge Ingstad fikk seg ny jobb... Tragiske greier. Får store konsekvenser. 6
Kahuna Skrevet 26. mars 2021 Skrevet 26. mars 2021 Ingen webkamera av dette? Hadde 'Helge Ingstad minutt for minutt' på storskjerm under bergingsoperasjonen. 2
Snowleopard Skrevet 26. mars 2021 Skrevet 26. mars 2021 Kahuna skrev (14 minutter siden): Ingen webkamera av dette? Hadde 'Helge Ingstad minutt for minutt' på storskjerm under bergingsoperasjonen. Classified info! 😎 2
Kahuna Skrevet 26. mars 2021 Skrevet 26. mars 2021 'Uker og måneder for å fjerne lasten'? Da snakker vi 'fjerne lasten på en måte som ikke skader containerne'? Timeprisen for å holde kanalen stengt er vel så høy at man bare kunne lempet containerne overbord og heller akseptert tap av last? Måtte hatt noen arbeidsbåter klar som flyttet containerne videre inn på land men da øker du arealet hvor det jobbes og da går det forhåpentligvis fortere. Eneste grunn jeg kan se til ikke å gjøre dette er at det kan skade skipssiden. 1
Dragonlove Skrevet 26. mars 2021 Skrevet 26. mars 2021 (endret) Virker ikke særlig optimistisk at det løser seg snart når flere skip nå velger å seile rundt Afrika, forbered dere på høye priser på det meste fremover. Blant annet høyere olje, gass, bensin og diesel, og også elektronikk. https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/lEQK0y/frykter-langvarig-blokkering-naa-seiler-flere-rundt-afrika?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Endret 26. mars 2021 av Dragonlove 2
hekomo Skrevet 26. mars 2021 Skrevet 26. mars 2021 kmlund skrev (10 timer siden): Håper ingen terrorister leser dette og får noen dårlige ideer... Som hva da? Terrorister ønsker jo å skade og skremme. Å sprenge et lasteskip i lufta med minimale menneskelige tap virker ikke veldig nyttig for dem.
hekomo Skrevet 26. mars 2021 Skrevet 26. mars 2021 Hanhijnn skrev (1 time siden): Så det er DER befalet fra Helge Ingstad fikk seg ny jobb... Tragiske greier. Får store konsekvenser. Det var vel ikke befalet som var på da det skjedde?
Hanhijnn Skrevet 26. mars 2021 Skrevet 26. mars 2021 hekomo skrev (1 minutt siden): Det var vel ikke befalet som var på da det skjedde? På Helge Ingstad mener du? Jo det var definitivt befal på broa. Under opplæring riktignok, men det var nok ikke bare menige kadetter. Men det blir jo en smule digresjon/OT.
Hanhijnn Skrevet 26. mars 2021 Skrevet 26. mars 2021 kremt skrev (1 minutt siden): Er det DNVGL som har skyld i dette også kanskje? De heter bare DNV nå (igjen). Hvem sier det forresten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå