Gå til innhold

Over 200 skip venter på å få komme gjennom Suez-kanalen – her kan du følge dramaet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lynxman skrev (13 minutter siden):

Mi-26 kan løfte 20 tonn. De fleste konteinerne veier nok mindre enn dette. Det burde være mulig å kjøre ut tankbiler og bestille helikoptertransport så lenge det ikke er voldsom vind der nå.

Forstod det slik at da må det bli noe sånn som 400 løft, de skal vente å se om tidevannet stiger i helgen

Lenke til kommentar

Nå har de neppe plassert de tyngste på toppen av skipet.
Og jeg tviler på at ett helikopter kan løfte mer enn en container uavhengig av vekt(pga stabiliteten helikopteret trenger for å løfte)

12 000 tonn er nok en dråpe i havet, 400 av de lette containerene er en etasje med containere engang.
Sliter litt med å finne den estimerte vekten av skipet full-lastet.
En container veier ca 2 tonn tom, altså er det ca 40 000 tonn bare i containervekt.
Er det 20 tonn pr container er man oppe i 400 000 tonn, å fjerne 12 000 tonn vil tilsi 3% av lasten, optimistisk sett mtp at de lette er på toppen og de tunge er i bunnen.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
aklla skrev (6 minutter siden):

Nå har de neppe plassert de tyngste på toppen av skipet.
Og jeg tviler på at ett helikopter kan løfte mer enn en container uavhengig av vekt.

12 000 tonn er nok en dråpe i havet, 400 av de lette containerene er en etasje med containere engang.
Sliter litt med å finne den estimerte vekten av skipet full-lastet.
En container veier ca 2 tonn tom, altså er det ca 40 000 tonn bare i containervekt.
Er det 20 tonn pr container er man oppe i 400 000 tonn, å fjerne 12 000 tonn vil tilsi 3% av lasten, optimistisk sett mtp at de lette er på toppen og de tunge er i bunnen.

Administrerende direktør Peter Berdowski i spesialmudringsselskapet Boskalis, som jobber på stedet, mener det ikke er mulig å trekke skipet løs fra sanden.

Han mener at det kan hende skipet må bli losset for at de skal lykkes med å få det fri.

 Vi kan ikke se bort fra at det kan ta flere uker, avhengig av situasjonen, sier han til den nederlandske TV-kanalen NOS.

Ifølge Berdowski har både baugen og hekken, altså den forreste og bakerste delen av skipet, satt seg fast på hver sin side av kanalen.

– Det er som en strandet hval. Det har en enorm vekt på sanden. Vi må kanskje arbeide med en kombinasjon av å redusere vekten ved å fjerne containere, olje og vann fra skipet, slepebåter og mudring av sand, sier han.

Lenke til kommentar
aklla skrev (1 minutt siden):

Sier jo ikke at det er umulig, men at 400 løft ikke holder.
Snakker nok om mange tusen løft, evt over 10 000 løft også.

Er ikke helt enig der, om man kjører en liten båt på grunn, så kan man som regel komme seg løs med å lempe litt av lasten/passasjerer.

Nå kan ikke dette sammenlignes med ett containerskip, men prinsippet blir det samme, skipet har jo seilt inn der hvor det er, så å lette det litt kan kansje heve det noen cm sånn at det blir nok til at det kommer løs.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (2 minutter siden):

Er ikke helt enig der, om man kjører en liten båt på grunn, så kan man som regel komme seg løs med å lempe litt av lasten/passasjerer.

Nå kan ikke dette sammenlignes med ett containerskip, men prinsippet blir det samme, skipet har jo seilt inn der hvor det er, så å lette det litt kan kansje heve det noen cm sånn at det blir nok til at det kommer løs.

Det tilsvarer å lempe 30kg av fra denne båten når den sitter fast på land både forran og bak..

186_863682616.jpg

 

Merk at evergreen står såpass fast at fronten tilsynelatende ikke bare står fast, men faktisk står med all/mye av vekten opp på land forran ettersom fronten er hevet opp, muligens noe tilsvarende bak, altså en god del tonn.

Evergreen sitter jo fast både forran og bak.

Lenke til kommentar
aklla skrev (2 minutter siden):

Det tilsvarer å lempe 30kg av fra denne båten når den sitter fast på land både forran og bak..

186_863682616.jpg

 

Merk at evergreen står såpass fast at fronten tilsynelatende ikke bare står fast, men faktisk står med all/mye av vekten opp på land forran ettersom fronten er hevet opp, muligens noe tilsvarende bak, altså en god del tonn.

Evergreen sitter jo fast både forran og bak.

Jo, men det kan være nok det,  ja jeg vet at det sitter fast foran og bak, de har vel en eller to gravemaskiner som jobber med å fjerne sand og mudder.

 

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (9 minutter siden):

Jo, men det kan være nok det,  ja jeg vet at det sitter fast foran og bak, de har vel en eller to gravemaskiner som jobber med å fjerne sand og mudder.

 

Det denne ene gravemaskinen driver med fremstår som ganske talentløst. Den når vel uansett ikke dypt nok til at det vil hjelpe?

Lenke til kommentar

Vi får håpe at det holder å fjerne en bøkdel av vekten så blir den fri både forran og bak selv om den har gravd seg tilsynelatende et titalls meter inn i land og tilsynelatende også må flere meter ned i jorden for å komme seg løs..

Det ville løst mye i det minste.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Målet er jo å redusere friksjonen med grunnen nok til at slepebåtene klarer å frigjøre den, ikke å tømme båten helt. Når et helikopter kommer i gang tar det noen få minutter per konteiner. 400 konteinere går fort.

Ganske drøyt at den sitter fast i begge ender. Det må jo være i grenseland å kjøre et sånt skip gjennom den kanalen. Helt utrolig mye energi inne i bildet når noe sånt grunnstøtter. Ser ut som baugen er hevet rundt 6 meter over normal vannlinje.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar
aklla skrev (5 minutter siden):

Vi får håpe at det holder å fjerne en bøkdel av vekten så blir den fri både forran og bak selv om den har gravd seg tilsynelatende et titalls meter inn i land og tilsynelatende også må flere meter ned i jorden for å komme seg løs..

Det ville løst mye i det minste.

Ja det er jo ikke bra en plass dette her iallefall.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 timer siden):

Det betyr at alt blir forsinket med 2-3 uker det får enorme følger for handel og industri.

Det er et tankekors at Europa sliter massivt med vareleveranser bare på grunn av noen forsinkelser fra Asia. Kunne vi gjort noe (stort politisk prosjekt for hele verdensdelen) for å gjøre oss mindre avhengige av leveranser fra Asia? Bli mer selvforsynt på en rekke områder?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Det er et tankekors at Europa sliter massivt med vareleveranser bare på grunn av noen forsinkelser fra Asia. Kunne vi gjort noe (stort politisk prosjekt for hele verdensdelen) for å gjøre oss mindre avhengige av leveranser fra Asia? Bli mer selvforsynt på en rekke områder?

Måtte vel vært høyere toll, men det er vel særdeles upopulært for tiden.

Lenke til kommentar

For nå ser jeg bare en mulighet: losse skipet. De må bare være kreative og losse fra begge sider, heise opp og montere en kran som kan heise containere ned på lektere eller skinner på land for å få unna lasten fort.

For ettertiden bør de vurdere å bygge to bevegelige diker for å kunne sperre flovannet inne og eventuelt hjelpe vannstanden opp ved å lede ei elv dit.  Mudring og beredskap mot tilsvarende er sikkert også smart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...