Gå til innhold

Styre varmtvannsbereder?


Anbefalte innlegg

Gitt at man er en familie på 4, med litt under gjennomsnittet bruk av varmtvann (vi dusjer kanskje hver tredje dag),  og vi dusjer typisk på kvelden. Berederen er på 200L og holder 80 grader 

Kan vi klare oss med å kun kjøre varmtvannsberederen mellom kl 20 og 08?

Og er det noe fare for at en moderne bereder styrt av aeotec heavy duty kan ta noen skade av å bli kuttet strømmen til slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange watt er varmtvannsberederen på?

Regner med at du tenker å sette inn en enkelt styring som du plugger i stikkontakten og VVB i den igjen. Det er virkelig ikke anbefalt, da det ikke lenger er lov å montere nye VVB på stikkontakt som er over 1500W på grunn av brannfare.

Normalt så har de vært på 2000W, og man har sett over mange år at det har vært mye brann tilløp der, og det å tilføre ett ekstra ledd i stikkontakten bør unngås.

Den beste løsningen er å få montert inn ur før stikkontakten, det beste er å bytte stikken til en industrikontakt som tåler belastningene.

Har selv satt styring på min VVB, og det funker uten problem. Har min på fra 2-6 om natta, samt litt på formiddagen mellom strømtoppene. Har selv den styrt med smarthus, mens det enkleste nok er ett ur som enkelt kan justeres på også, da går det kjapt å kunne tilpasse tiden som passer for den enkelte.

 

 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (11 minutter siden):

Hvor mange watt er varmtvannsberederen på?

Regner med at du tenker å sette inn en enkelt styring som du plugger i stikkontakten og VVB i den igjen. Det er virkelig ikke anbefalt, da det ikke lenger er lov å montere nye VVB på stikkontakt som er over 1500W på grunn av brannfare.

Normalt så har de vært på 2000W, og man har sett over mange år at det har vært mye brann tilløp der, og det å tilføre ett ekstra ledd i stikkontakten bør unngås.

Den beste løsningen er å få montert inn ur før stikkontakten, det beste er å bytte stikken til en industrikontakt som tåler belastningene.

Har selv satt styring på min VVB, og det funker uten problem. Har min på fra 2-6 om natta, samt litt på formiddagen mellom strømtoppene. Har selv den styrt med smarthus, mens det enkleste nok er ett ur som enkelt kan justeres på også, da går det kjapt å kunne tilpasse tiden som passer for den enkelte.

 

 

Nei, berederen min er installert ganske nylig og er allerede fastmontert. Jeg nevnte jo aeotec heavy duty:

36c43a22-a8a2-4dd0-ae13-0394eb106618._CR

 

Den ser vel ut til å gjøre det på en trygg måte?

Jeg kommer selvfølgelig til å bruke elektriker 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (21 minutter siden):

Hva sparer man i strøm ved å gjøre dette?

Ettersom varmtvannsberederen er godt isolert så vil eun kunne spare litt på å berre varme opp vatnet når straumen er billig. Ettersom dette er ein familie som dusjer om kvelden så er det nok lite å hente ettersom mesteparten av oppvarminga vil skje om kvelen eller natta når det er på kvelden berederen blir tømt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (2 timer siden):

Varmtvannsberedere holder vel en viss temperatur for å forhindre utvikling av bakterier osv. så er det en god idé å koble fra strømmen til den?

Jeg vet ikke svaret selv, lufter bare spørsmålet.

Så lenge den med jevne mellomrom når max temperatur har jeg fortsatt det slik at dette ikke skal være noe problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (48 minutter siden):

Hva sparer man i strøm ved å gjøre dette?

Kan bli mye å spare når de kommer med ams måling av strømmen. Selv om det ble nedstemt nå sist, så er det på vei. Slår vvb inn samtidig som varmekabler, koketopp og stekeovn står på så får mann en strømtopp som man betaler en viss sum for hele måneden.

Det er slik på bedrifter i dag med over en viss mengde strøm. Nå i vintermånedene tar Elvia (Hafslund) hele 150,- pr kW. En topp på 10-15 kW under middags laging er ikke noe problem, selv om det kanskje kun varer noen minutter, så er det da en ekstra kostnad på 1000-1500,- den måneden som ett eksempel.

Har en kunde på jobben hvor 2/3 av stromregningen eller mer var denne kosten.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (46 minutter siden):

Kan bli mye å spare når de kommer med ams måling av strømmen. Selv om det ble nedstemt nå sist, så er det på vei.

Det er vedtatt at alle anlegg under 100000kWh i året ikke skal ha effektledd.

Jeg har Elvia (Hafslund), her er det uproblematisk å la varmtvannsberederen seile sin egen sjø.

 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (54 minutter siden):

Det er vedtatt at alle anlegg under 100000kWh i året ikke skal ha effektledd.

Jeg har Elvia (Hafslund), her er det uproblematisk å la varmtvannsberederen seile sin egen sjø.

 

Uavhengig av nettleie er strømprisen ofte billigere på natta. Pr kWh i natt nå var det 37øre, og på dagen i dag 79 øre. Sett bort fra nettleien tilsvarer det i kroner og øre å senke forbruket med 50%.

Angående nettleie og Elvia/Hafslund:

Mulig jeg har misforstått eller at dette er utdatert, men antakeligvis vil systemet fra en av disse pilotene innføres i 2022, dvs om 1 år.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/elvia-ruller-ut-pilot-for-ny-nettleie?publisherId=17847555&releaseId=17896111

Ingen effektledd, men nettleie blir typisk 80øre på dagtid, og 30 på sommeren, helger,helligdager og nattestid.

Over tid kan man kanskje spare over 50% av kostnadene til varmtvann 

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (4 timer siden):

Varmtvannsberedere holder vel en viss temperatur for å forhindre utvikling av bakterier osv. så er det en god idé å koble fra strømmen til den?

Jeg vet ikke svaret selv, lufter bare spørsmålet.

1. Du sparer ikke noe særlig på det

Når du ikke er på hytta forbrukes ikke noe varmtvann, så berederen skal først og fremst kompensere for varmetap. Det er ikke spesielt strømkrevende og representerer ikke en stor utgift eller potensial for besparelse. Det vil selvsagt være forskjeller i varmetap på gamle kontra nye beredere, så det kan være gode grunner til å bytte ut med en ny. Likevel bør du la den gamle stå på hele tiden selv om du ikke er på hytta.

2. Legionellafare

Slår du av berederen vil du nemlig risikere at lumske bakterier som legionella begynner å dannes. Dette unngår du hvis du lar berederen stå på. Det er imidlertid ikke noe i veien for å justere temperaturen ned litt når du reiser fra hytta – alt over 65 grader holder nemlig legionellabakterien unna.

 

https://boligkanalen.no/byggebolig/tre-grunner-til-aa-ikke-slaa-av-berederen-paa-hytta

 

Gjelder hytta det over, men du har rett i det med bakterier, og så tror jeg at det å skru den av på natta bidrar til at den må bruke mye strøm for å få temperaturen opp igjen. Det koster ikke såå mye strøm å vedlikeholde temperaturen. 

Lenke til kommentar
Drogin skrev (På 6.1.2021 den 11.41):

Gitt at man er en familie på 4, med litt under gjennomsnittet bruk av varmtvann (vi dusjer kanskje hver tredje dag),  og vi dusjer typisk på kvelden. Berederen er på 200L og holder 80 grader 

Kan vi klare oss med å kun kjøre varmtvannsberederen mellom kl 20 og 08?

Og er det noe fare for at en moderne bereder styrt av aeotec heavy duty kan ta noen skade av å bli kuttet strømmen til slik?

Dette vil gå helt fint.

Ca i 1977 monterte eg et koblingsur på varmtvanstank (nattdrift) fordi intakssikringene var på 20 - 25 Ah. Uret stoppet å gå etter en 10 år eller så, lavkvalitet til en 199,- kroner .

 

Årsaken til at man ikke skal bruke støpsel og stikkontakt til bryter er fordi det ikke er ment å være en bryter, svært mange panelovner har varmgang i støpsel/kontakt pga at bryter ikke er på 0 av denne årsak. Manglende kunskap formidling av dette er skuld i en ikke ubetydlig del av branner, men utbedringer og gjenreisning øker jo BNP.

Får du litt lonk etter bruk, fil litt på greiene og det bedrer seg. Det danner perler som tildømes ved sveising, gir et oksydbelegg med høg motstand liten kontaktflate og dertill påfølgende varmeutvikling.

Og om 50 år eller så kan det hende at dette er blitt «common sens», men en så lenge får vi bruke brannvesen, utrede og gjennopbygge (sysselsette).

 

Når det gjeld salmonella, høg temperatur 1 gang i uken er vertfall nok. Har Du bekk og langtidslagring av vatn spør legen eller mattilsynet ved problem. UV stråling og filter er jo ikke umulig heller.

 

Fortvil ikke ! Kan Du å lodde (utstyr fra Hilt og Milhwak kan brukes om ikke) og veit om en søppelplass med varmtvansberedere og har litt glava for hånden er muligheitene mange.

Med kjeller å et godt sluk kan ikke den store katastrofe skje, med netting rundt glavaen om kjeller er under terenghøgde.

 

Obs ! Komentar er ansvarsløs. Som ved kjemiske forsøk på å lage et mer økonomisk sprengstoff.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Moskus skrev (1 time siden):

Ihht. til elektroingeniører: Fordi det ikke går bra. :)

Det er visst derfor det er vanlig med skruklemmer, selv for installasjoner som ikke skal endres.

Mener eg har sett  mykje som er loddet av AC, trafoer på kretskort foreksempel.

Men eg forstår jo det er greit med skruklemmer når ledninger gjerne må byttes, kobles omm, brytere og sikringer byttes. Og ja har man varmgang så seier det seg jo selv hva som kan skje.

 

Forøvrig var det lodding av rør eg tengte på i min komentar, og sølvlodding.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...