Gå til innhold

Høy eller lav borgerlønn?


lada1

Anbefalte innlegg

Borgerlønn, NEI TAKK.

Kommer til å ødelegge samfunnet. Hvorfor blir det framskritt og innovasjon? På grunn av at livet er lett og rosenrødt?

Ungdommene kommer ikke til å ha deltidsjobb eller sommerjobb når de kan sitte på Instagram eller diverse spillservere å daffe hele tiden.

Lavt utdannede foreldre vil få dummere og latere barn.

Alle som idag ønsker å slutte i jobben for å drive dank som ufør vil råtne bort i sofaen.

Ja, det er mange som ville benyttet denne muligheten godt. Men vil det bli bedre for folk flest?

Jeg er håndverker, har vondt i ledd og er sykemeldt i 14 dager nå. Hvis jeg blir plaget med dette går ikke jeg til NAV å syter. Jeg slutter i jobben og skaffer meg en annen jobb uansett om den betaler 100k mindre pr år.

 

Jeg er for strengere regler.

Karantenedag som i Sverige. Første sykedag/egenmeldingsdag må dekkes av arbeidstaker. 85% istedet for 100% sykelønn.

Det skal alltid lønne seg å jobbe. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (3 timer siden):

Stor missforståelse. Nesten ingen vil i dag få mer (penger å rutte med) med innføring av et inntektsgulv på f.eks. 10.000 kr/mnd.  Jeg tipper at f.eks. jeg ville få ca 3000 kr/mnd *mindre* å rutte med (kanskje) med en slik universiell garanti. Meningen med inntekts-gulv er å gjøre folk mer ressurs-sterke og bedre i stand til å finne seg til rette i samfunnet og i arbeidslivet. Det vil også gjøre samfunnet mindre sårbart og mer fleksibelt. Med å kunne stole på 10000 kr/mnd  (ubetinget) så blir det for mange lettere å prøve ut og i perioder basere seg på "gigs" - dvs mer tilfeldig jobbing.  

Syke kan ha NAV som før - men det vil bli færre friske klienter for NAV som altså vil måtte redusere 🙂  Og Statens Lånekasse for utdanning etc kan bare legge ned. Kanskje vil det poppe opp jobb-sentra der folk kan møtes for formidling av "gigs" og ellers jobb-fellesskap for uavhengige stolte mennesker?

Dette må du forklare, Hvordan får du mindre penger ved å få 10000 ubetinget av staten?

Lenke til kommentar
3 hours ago, lada1 said:

Stor missforståelse. Nesten ingen vil i dag få mer (penger å rutte med) med innføring av et inntektsgulv på f.eks. 10.000 kr/mnd.  Jeg tipper at f.eks. jeg ville få ca 3000 kr/mnd *mindre* å rutte med (kanskje) med en slik universiell garanti. Meningen med inntekts-gulv er å gjøre folk mer ressurs-sterke og bedre i stand til å finne seg til rette i samfunnet og i arbeidslivet. Det vil også gjøre samfunnet mindre sårbart og mer fleksibelt. Med å kunne stole på 10000 kr/mnd  (ubetinget) så blir det for mange lettere å prøve ut og i perioder basere seg på "gigs" - dvs mer tilfeldig jobbing.  

Syke kan ha NAV som før - men det vil bli færre friske klienter for NAV som altså vil måtte redusere 🙂  Og Statens Lånekasse for utdanning etc kan bare legge ned. Kanskje vil det poppe opp jobb-sentra der folk kan møtes for formidling av "gigs" og ellers jobb-fellesskap for uavhengige stolte mennesker?

Så vi skal ha en sterk velferdsmodell slik at store multinasjonale selskaper skal kunne bruke arbeidskraft uten faste ansettelser og samtidig uten å betale nevneverdig skatt (Hint: Ireland, Nederland og skatteplanlegging...). Sikkert en fin tanke, men ser ikke hvordan statens inntekter og utgifter skal kunne gå opp i det du skisserer.

Lenke til kommentar
On 12/26/2020 at 7:58 AM, lada1 said:

Høy eller lav borgerlønn?🙂

Veldig enkelt, livsoppholdssatsen til alle og så får arbeidsinntekt eller annen egen inntekt avgjøre om du skal bo i telt eller villa, med livsoppholdssatsen du uansett får.

"Livsoppholdssatsene inkluderer alminnelige forbruksutgifter, herunder utgifter til kollektivtransport, elektrisitet/oppvarming, og innboforsikring, men ikke boligutgifter. Andre typiske forbruksutgifter vil være utgifter til mat, klær og sko, helse og hygiene, husholdningsartikler, telefon, media og andre utgifter til for eksempel ferie og fritid." (NAV)

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Det holder jo ikke til husleie en gang? 

 

Jeg hadde kjøpt meg leilighet, og fikk avdragsfrihet. Hadde en del oppsparte midler og levde på de. Dette var for jeg hadde vært lærling og snittet over læretiden pluss et år på skole ikke var veldig bra. 

 

Føltes ganske urettferdig når jeg kjente et par som hadde gått allmenn men synes det var for slitsomt å utdanne seg videre eller jobbe, så de fikk aap. Fikk rundt 14k utbetalt i følge dem selv. De har kommet seg i jobb nå, men tok en del år. 

Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (3 timer siden):

Fremfor Borgerlønn vil jeg heller konfiskere rikdom om 50 år, om det blir trillionærer, om det blir nødvendig.

Omfordele aksjer kanskje, det er balansen av eierskap av produksjon som er problemet.

Du ser ung ut. Så om 50år er du rundt 70? Trur ikke du har samme mening hvis du har verdier for flere ti talls millioner og har sønner og døtre som skal arve deg.

Problemet er late mennesker. Problemene til ungdommen og latskapen deres har økt med internett, TV-serie binging på strømmetjenester, sosial media, dataspill osv.

Jeg skulle ønske jeg kunne slutte å jobbe bare for å drive med hobbyer hele dagen. Jeg legger inn en lottokupong og krysser fingrene istedet for å syte på NAV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 timer siden):

Dette må du forklare, Hvordan får du mindre penger ved å få 10000 ubetinget av staten?

?!?

Nesten alt som kan krype å gå får mer enn dette, når bostøtte og tillegg legges til.

Så var det dette med under en stein eller studieliv da? Studenter er de eneste jeg vet som lever så snålt, unntak er menig/korporal soldat i Norge.

Men de har kost og losji.

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (16 minutter siden):

?!?

Nesten alt som kan krype å gå får mer enn dette, når bostøtte og tillegg legges til.

Så var det dette med under en stein eller studieliv da? Studenter er de eneste jeg vet som lever så snålt, unntak er menig/korporal soldat i Norge.

Men de har kost og losji.

 

Tror du skal lese innlegget jeg siterte igjen, for nå bommer du.

Hva er så galt med å leve som en student? Aldri hørt om en eneste som har død av hungersnød. Feste gjør de også. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Tror du skal lese innlegget jeg siterte igjen, for nå bommer du.

Hva er så galt med å leve som en student? Aldri hørt om en eneste som har død av hungersnød. Feste gjør de også. 

Mange lever i kollektiv, de fleste får støtte av mamma og pappa i tillegg samt jobber på si....

Og det er vel en forsakelse,jeg synes studenter burde hatt greit mye mer. Jeg har nevnt det også.

Det er et hav av ingeniører på internett, og bra at folk har utdanning. Men jeg forstår ikke mangel på bakkekontakt, eller fjern misforståelse av hva det koster for et voksent menneske å leve et holdbart liv i rike og dyre Norge.

Annet enn om man er veldig ung, eller ukjent med samfunnet.. altså under en stein..

Gjennomsnitt prisen for hvilke som helst krypinn er mellom 8-9000 og strøm.

Det holder ikke at det finnes 10-20 hybler til 6-7000kr "kun for jenter" etc.

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, Wisd0m said:

Så vi skal ha en sterk velferdsmodell slik at store multinasjonale selskaper skal kunne bruke arbeidskraft uten faste ansettelser og samtidig uten å betale nevneverdig skatt (Hint: Ireland, Nederland og skatteplanlegging...). Sikkert en fin tanke, men ser ikke hvordan statens inntekter og utgifter skal kunne gå opp i det du skisserer.

Ønske om faste ansettelser bør ikke stå i veien for sosial sikkerhet.  Jeg forstår ikke din problematisering her.  Jeg forstår dog at mange innen "sosial-hjelp infrastrukturen" (inkludert NAV) og LO er imot at folk føler sosial sikkerhet som bør inkludere minimum frihet. De trenger "under-mennesker" som er avhengige av dem. 

Skattlegging av multinasjonale selskaper er dog et interresant uløst spørsmål. Vi har en utvikling der "winner takes all". Allerede i dag kan en argumentere for at multinasjonale selskaper har et sugrerør ned velferd-staten i Norge hvor helsevesen og utdannelse er gratis.  Lønna til en høyt utdannet person i USA (uten rike foreldre) må vel dekke ca 5-10 mill i studielån, 20.000 kr/mnd (?) for skole til barna  og 10.000 kr/mnd (?) for helse-forsikring? Retorisk: er det slik du vil ha det?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Alexander4840 said:

Fremfor Borgerlønn vil jeg heller konfiskere rikdom om 50 år, om det blir trillionærer, om det blir nødvendig.

Omfordele aksjer kanskje, det er balansen av eierskap av produksjon som er problemet.

Akurat. Da slipper du billig unna "ulikhets-debatten".  Argumenter for noe moralskt men urealistisk og som som ligger godt bak tids-horisonten.  Men du kan ikke ta patent på slik argumentasjon - det ligner for mye på valgflesk på "venstresiden" i norsk politikk 🙂

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Salvesen. said:

Dette må du forklare, Hvordan får du mindre penger ved å få 10000 ubetinget av staten?

Skattevesenet ordner med justering når slutt-regnskapet foreligger. 2 + 2 = ? 🙂

Sagt på annen måte: 10.000 kr/mnd er ikke som en julegave fra din mor. Skattevesenet sørger bare for at du blir sittende igjen med minimum 10.000 kr/mnd - helst på en måte slik at det fortsatt bli lønnsomt å prøve seg i arbeidlivet dersom du skulle ha en periode uten annen inntekt. 

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (10 timer siden):

Mange lever i kollektiv, de fleste får støtte av mamma og pappa i tillegg samt jobber på si....

Og det er vel en forsakelse,jeg synes studenter burde hatt greit mye mer. Jeg har nevnt det også.

Det er et hav av ingeniører på internett, og bra at folk har utdanning. Men jeg forstår ikke mangel på bakkekontakt, eller fjern misforståelse av hva det koster for et voksent menneske å leve et holdbart liv i rike og dyre Norge.

Annet enn om man er veldig ung, eller ukjent med samfunnet.. altså under en stein..

Gjennomsnitt prisen for hvilke som helst krypinn er mellom 8-9000 og strøm.

Det holder ikke at det finnes 10-20 hybler til 6-7000kr "kun for jenter" etc.

 

Kilde på støtte? Og det er ikke galt å jobbe på si, det er jo litt av poenget med borgerlønn. Skal oppfordre folk til å jobbe. Ikke snylte. Bo I kollektiv er jo en fin ordning for å sikre tak over hodet. Tipper de aller fleste som mangler dette fint hadde tatt til takke med kollektiv.

 

Nei gjennomsnittsprisen er ikke det. Dette har det vært linket til tidligere. Snittpris for 1 roms i Norge er >6000 kroner. Nå må du våkne opp og slutte med fantasiverden.

 

Det er over 100 000 registrerte 1 roms i Norge, om jeg husker rett. Forhold deg til virkeligheten. Igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...