Gå til innhold

Høy eller lav borgerlønn?


lada1

Anbefalte innlegg

lada1 skrev (1 time siden):

Skattevesenet ordner med justering når slutt-regnskapet foreligger. 2 + 2 = ? 🙂

Sagt på annen måte: 10.000 kr/mnd er ikke som en julegave fra din mor. Skattevesenet sørger bare for at du blir sittende igjen med minimum 10.000 kr/mnd - helst på en måte slik at det fortsatt bli lønnsomt å prøve seg i arbeidlivet dersom du skulle ha en periode uten annen inntekt. 

 

Men hvordan har du regnet på dette når det ikke foreligger en løsning? I tillegg ville velferdsstaten forsvunnet under borgerlønn så en må fjerne skatt for dette også. Det er ikke penger til pose å sekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Kilde på støtte? Og det er ikke galt å jobbe på si, det er jo litt av poenget med borgerlønn. Skal oppfordre folk til å jobbe. Ikke snylte. Bo I kollektiv er jo en fin ordning for å sikre tak over hodet. Tipper de aller fleste som mangler dette fint hadde tatt til takke med kollektiv.

 

Nei gjennomsnittsprisen er ikke det. Dette har det vært linket til tidligere. Snittpris for 1 roms i Norge er >6000 kroner. Nå må du våkne opp og slutte med fantasiverden.

 

Det er over 100 000 registrerte 1 roms i Norge, om jeg husker rett. Forhold deg til virkeligheten. Igjen.

 

Om du husker rett?

Jeg har mer tillit til statens satser, enn en Salvesen ingeniør uten bakkekontakt... Det jeg mener er at du ikke aner hva markedet er...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (15 minutter siden):

 

Om du husker rett?

Jeg har mer tillit til statens satser, enn en Salvesen ingeniør uten bakkekontakt... Det jeg mener er at du ikke aner hva markedet er...

Du trenger ikke ha tillitt til meg heller, tallene kommer i fra SSB.... Som jeg har linket til mange ganger. Så tror ikke det er jeg som har problem med bakkekontalten her..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Du trenger ikke ha tillitt til meg heller, tallene kommer i fra SSB.... Som jeg har linket til mange ganger. Så tror ikke det er jeg som har problem med bakkekontalten her..

Staten har ikke høyere satser uten grunn. Om SSB fører opp hybler så er det uansett ikke NOK.

Dette er nok grunnen til at satsene er høye, jeg har nevnt dette flere ganger.

Dette er gjennomsnittlig pris på en enkel 2 roms.

https://www.ssb.no/lmu

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (54 minutter siden):

Staten har ikke høyere satser uten grunn. Om SSB fører opp hybler så er det uansett ikke NOK.

Dette er nok grunnen til at satsene er høye, jeg har nevnt dette flere ganger.

Dette er gjennomsnittlig pris på en enkel 2 roms.

https://www.ssb.no/lmu

Ja og om du ser på ett roms så ser du at det stemmer. Og du kan finne antall 1 roms på ssb også. Som jeg mener er 100000 etter husk. Sånn, da har vi oppklart det. Lykke til videre, nå bruker du jo faktiske tall! Veldig bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (7 timer siden):

Akurat. Da slipper du billig unna "ulikhets-debatten".  Argumenter for noe moralskt men urealistisk og som som ligger godt bak tids-horisonten.  Men du kan ikke ta patent på slik argumentasjon - det ligner for mye på valgflesk på "venstresiden" i norsk politikk 🙂

 

Poenget er en type ekstrem sosialistisk omfordeling OM 1 person ender opp med 10% av verdens produksjon, en slik person kan muligens bli gal av makt og mulighet at de lager egne atombomber.
OM de rike ikke bare innehar politisk mikro-makt gjennom donasjoner og sosial media, men faktisk er en trussel.

DiskusDød skrev (21 timer siden):

Du ser ung ut. Så om 50år er du rundt 70? Trur ikke du har samme mening hvis du har verdier for flere ti talls millioner og har sønner og døtre som skal arve deg.

Problemet er late mennesker. Problemene til ungdommen og latskapen deres har økt med internett, TV-serie binging på strømmetjenester, sosial media, dataspill osv.

Jeg skulle ønske jeg kunne slutte å jobbe bare for å drive med hobbyer hele dagen. Jeg legger inn en lottokupong og krysser fingrene istedet for å syte på NAV.

1. Nå må du lese da, og tenke. ''Trillionærer'' var nevnt, og ''kanskje'' ble sagt. middelklassen er ingen trussel, alle skal få spare.
2. Absolutt, latskap skaper mange problemer, spesielt politisk, folk som stemmer basert på hva de kan få umiddelbart, og politikere som imøtekommer den dynamikken, Symbolpolitikk f.eks, som flyktningpolitikken til samtlige partier, ''rettferdig'' og ''human'' flyktningpolitikk :) 

Lenke til kommentar

Angående det med å skaffe seg så fryktelig "rimelig" sted å bo. Nå har jeg søkt litt på finn.no for å forsøke å finne noe, ikke i nærheten der hvor jeg bor,  sier seg selv når jeg søkte over ett område som dekker 42 202 km² (Trøndelag). Da la jeg listen på maks pris på 3500 kr pr/mnd. for å imøtekomme visse krav enkelte her mener skal være mulig. Når det ikke finnes mer enn 12 stk på 42 202 km², og her er det masse bondeland for å si det slik, så spørs det egentlig hvor realistisk en har vært? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, FranZe said:

Angående det med å skaffe seg så fryktelig "rimelig" sted å bo. Nå har jeg søkt litt på finn.no for å forsøke å finne noe, ikke i nærheten der hvor jeg bor,  sier seg selv når jeg søkte over ett område som dekker 42 202 km² (Trøndelag). Da la jeg listen på maks pris på 3500 kr pr/mnd. for å imøtekomme visse krav enkelte her mener skal være mulig. Når det ikke finnes mer enn 12 stk på 42 202 km², og her er det masse bondeland for å si det slik, så spørs det egentlig hvor realistisk en har vært? 

Bare saksopplysning: på finn.no annonserer man ut leie-bolig til hvem som helst for å tjene penger. Ville tippe at du kan finne noe svært billig mange steder i Norge via de rette kontakter og mot at du f.eks. gjør enkelt vedlikehold og vaktmester-tjenester o.l.. Men da må du helst vise deg å være nevenyttig, pålitelig og en type som tar ansvar for ting. Gir du signaler om at du er typen som presser grenser - så blir leieprisen som regel høyere.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (50 minutter siden):

Angående det med å skaffe seg så fryktelig "rimelig" sted å bo. Nå har jeg søkt litt på finn.no for å forsøke å finne noe, ikke i nærheten der hvor jeg bor,  sier seg selv når jeg søkte over ett område som dekker 42 202 km² (Trøndelag). Da la jeg listen på maks pris på 3500 kr pr/mnd. for å imøtekomme visse krav enkelte her mener skal være mulig. Når det ikke finnes mer enn 12 stk på 42 202 km², og her er det masse bondeland for å si det slik, så spørs det egentlig hvor realistisk en har vært? 

1/12 er da ganske bra? I min by er det bare 101 til leie pr dags dato. 36% er innenfor snittpris for 1 roms. 

 

Du bør jo ha gode kjangser til å kapre en av 12 boplasser..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Ja og om du ser på ett roms så ser du at det stemmer. Og du kan finne antall 1 roms på ssb også. Som jeg mener er 100000 etter husk. Sånn, da har vi oppklart det. Lykke til videre, nå bruker du jo faktiske tall! Veldig bra!

Dette er ikke tilgjengelige leiligheter, studentmarkedet sliter å få nok boplasser.

Det er det som er poenget mitt, du har en vanskelig jobb når du som var det ingeniør? mener du har mer oversikt enn staten..

Jeg nevnte 500000 på NAV, noen hevdet av mange av disse var gift eller samboer...

La oss si halvparten er gift, da blir det i teorien 250000 enslige, ren gjetting, da er det i din våte fantasi 100000 ettroms krypinn.

Hva gjør du med de 150000 hjemløse??? Skal de sove under broa?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gouldfan said:

La oss si halvparten er gift, da blir det i teorien 250000 enslige, ren gjetting, da er det i din våte fantasi 100000 ettroms krypinn.

Hva gjør du med de 150000 hjemløse??? Skal de sove under broa?

Du må trekke fra alle de som bor i rimelige «krypinn» i dag. Eller er det tenkt å oppløse alle leiekontrakter og nedbrenning av selveid eiendom ved innføring av borgerlønn, slik at alle er avhengig av hva som akkurat nå er ledig på finn.no?

Lenke til kommentar
On 12/30/2020 at 5:59 AM, lada1 said:

Stor missforståelse. Nesten ingen vil i dag få mer (penger å rutte med) med innføring av et inntektsgulv på f.eks. 10.000 kr/mnd.  Jeg tipper at f.eks. jeg ville få ca 3000 kr/mnd *mindre* å rutte med (kanskje) med en slik universiell garant

Så «alle» vil få mindre, men siden det er «mer rettferdig» så vil det bli bedre likevel?

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Dette er ikke tilgjengelige leiligheter, studentmarkedet sliter å få nok boplasser.

Det er det som er poenget mitt, du har en vanskelig jobb når du som var det ingeniør? mener du har mer oversikt enn staten..

Jeg nevnte 500000 på NAV, noen hevdet av mange av disse var gift eller samboer...

La oss si halvparten er gift, da blir det i teorien 250000 enslige, ren gjetting, da er det i din våte fantasi 100000 ettroms krypinn.

Hva gjør du med de 150000 hjemløse??? Skal de sove under broa?

 

Det er bare til å sjekke finn. Ca 22% av ledige leiligheter ligger ute for <6500 kroner. 36% i min hjemby. 

Jeg har ikke mer oversikt enn tallene jeg presenterer, som vi begge har tilgang til. Forskjellen er bare at jeg sjekker de før jeg uttaler meg.

 

Nei som jeg har nevnt før kan de bo sammen i 3 roms til enda billigere pris osv. Og de 500 000 er ikke folk som ikke gidder å jobbe, det er disse jeg snakker om her...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

1/12 er da ganske bra? I min by er det bare 101 til leie pr dags dato. 36% er innenfor snittpris for 1 roms. 

 

Du bør jo ha gode kjangser til å kapre en av 12 boplasser..

Spørsmålet er om da boplassen befinner seg i det området hvor arbeidsplassen en skal begynne i er? Så må det igjen klaffe med oppsigelsestid på leiligheten en sitter med i dag.
 

Det er en del faktorer som ikke er så gunstig for den som faktisk vil ut i arbeid. 
 

Har fått med meg at det nevnes; de som ikke gidder å arbeide. Men hvordan skal en få de som har lyst i arbeid, ja, ut i arbeid? La oss da si det gikk litt skeis for en som nettopp ble ferdig utdannet som tok opp lån, og blir da nødt til å selge med litt tap. Eller etter samlivsbrudd hvor den ene parten sitter igjen med svarteper. 
 

Den som da sitter igjen med svarteper skal da sendes uhorvelig langt avgårde til nærmeste rimelige bofellesskap hvor det ikke finnes arbeid?

Vil det ikke være gunstig at denne personen får seg arbeid?

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 timer siden):

La oss si halvparten er gift, da blir det i teorien 250000 enslige, ren gjetting, da er det i din våte fantasi 100000 ettroms krypinn.

Hva gjør du med de 150000 hjemløse??? Skal de sove under broa?

Hvor bor disse 250 000 i dag og hva skjer med boligene de bor i nå?

Det er ikke 250 000 nye personer som må ha 250 000 nye boliger. Der er 250 000 eksisterende personer som bor i eksisterende boliger. Veldig mange av de kan bli boende der de er da enslige uføre neppe leier i de dyreste boligene i dag heller..

Lenke til kommentar
FranZe skrev (2 timer siden):

Spørsmålet er om da boplassen befinner seg i det området hvor arbeidsplassen en skal begynne i er? Så må det igjen klaffe med oppsigelsestid på leiligheten en sitter med i dag.
 

Det er en del faktorer som ikke er så gunstig for den som faktisk vil ut i arbeid. 
 

Har fått med meg at det nevnes; de som ikke gidder å arbeide. Men hvordan skal en få de som har lyst i arbeid, ja, ut i arbeid? La oss da si det gikk litt skeis for en som nettopp ble ferdig utdannet som tok opp lån, og blir da nødt til å selge med litt tap. Eller etter samlivsbrudd hvor den ene parten sitter igjen med svarteper. 
 

Den som da sitter igjen med svarteper skal da sendes uhorvelig langt avgårde til nærmeste rimelige bofellesskap hvor det ikke finnes arbeid?

Vil det ikke være gunstig at denne personen får seg arbeid?

Å bo vedsiden av arbeid er ett privilegium. Dette må en ofte betale for.

Det er jo ganske greit med borgerlønn, for en sitter igjen med minimumsummen. Og en kan søke på alle mulige jobber og strø arbeid uten at det går utover utbetaling. Det er vell den eneste fordelen jeg ser med dette kontra slik NAV holder på i dag. Blir ofte straffet for å jobbe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (4 timer siden):

Du må trekke fra alle de som bor i rimelige «krypinn» i dag. Eller er det tenkt å oppløse alle leiekontrakter og nedbrenning av selveid eiendom ved innføring av borgerlønn, slik at alle er avhengig av hva som akkurat nå er ledig på finn.no?

Jeg regner med at flesteparten er studenter.....

Lenke til kommentar
aklla skrev (1 time siden):

Hvor bor disse 250 000 i dag og hva skjer med boligene de bor i nå?

Det er ikke 250 000 nye personer som må ha 250 000 nye boliger. Der er 250 000 eksisterende personer som bor i eksisterende boliger. Veldig mange av de kan bli boende der de er da enslige uføre neppe leier i de dyreste boligene i dag heller..

Dessverre er det slik at spesielt de på sosialen som har minst må betale ågerpriser for å minske risikoen til utleier. Dette er ofte noe man kaller leiehus-haier. Leiligheter med dårlig standard som sender overdyre husleia direkte til sosialkontoret.

De billigste leiligheter har ofte mange måneders depositum har god standard og går til feks studiner med rike foreldre.. feks "kun jenter ønskes" som jeg så mye på finn.no

Er rart men er ofte dyrere å ha lite penger, utrykket -Det er dyrt å være fattig. Dette stemmer ofte på mye, gebyrer, leier, muligheter....

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (14 minutter siden):

Dessverre er det slik at spesielt de på sosialen som har minst må betale ågerpriser for å minske risikoen til utleier. Dette er ofte noe man kaller leiehus-haier. Leiligheter med dårlig standard som sender overdyre husleia direkte til sosialkontoret.

Så veldig få av de med minst bor i de billigsre boligene?

Finner det litt vanskelig å tro at en snitt enslig ufør leier bolig til 10-15k pr måned uten problemer i dag..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...