Gå til innhold

Hvor stort elbilbatteri trenger du egentlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt eget svar på spørsmålet i overskriften er at om X er så langt jeg kjører før jeg uansett synes det er på tide med en pause så må elbilen kunne kjøre minimum 1,5X på en lading for at den skal være akseptabel som en langkjøringsbil. Gjerne opp mot 2,5X siden det gir meg frihet til å ta pause uten å lade men noe utover det er vanskelig å forsvare med mindre batterier blir *veldig* billige og energirike..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men hva er vitsen med å selge elbil med dårlig batteri? Fleste går vel heller for brukt.

Er vel ikke rart tesla er mest populært da ingen andre bortsett fra polestar forsøker å gjøre ligdene.

Hadde håpet android auto ble bedre men virker ut som det flopper så bil vil heller foretrekkes brukt.

Lenke til kommentar

Det spiller da ingen rolle hvor korte gjennomsnittsturene til folk er. Ladeoperatørene sier man må kjøpe elbil som går minimum så langt som du normalt reiser på gjentagende langturer (f.eks. til hytta). Hjelper ikke å ha bare 4 mil gjennomsnittsturer og en Mazda med kort rekkevidde, dersom man kjører 1 mil til jobb hver dag og 35 mil til hytta hver fredag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (1 minutt siden):

ladeoperatørene sier man må kjøpe elbil som går minimum så langt som du normalt reiser på gjentagende langturer (f.eks. til hytta). Hjelper ikke å ha bare 4 mil gjennomsnittsturer og en Mazda med kort rekkevidde, dersom man kjører 1 mil til jobb hver dag og 35 mil til hytta hver fredag.

Jo hvis det kunne lade opp på 5 minutter spiller det liten rolle, er ofte ladehastighet og pris som er årsaken til folk går for disel\bensin eller hydrogen istedenfor.

Lenke til kommentar
kremt skrev (29 minutter siden):

Rundt 30-40 kwh er greit til pendling og bruksbil.

 

DHMMXE2L skrev (15 minutter siden):

40kvh er for lite selv på en strømsnål Zoe med 15 mil pendlevei og Max 22kw lading, i -18 grader.

 

40 kWt er kanskje 300 km, noe som er voldsomt mye daglig kjøring. Pendler du 150 km så har du ikke akkurat et gjennomsnittlig kjøremønster.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har selv en Kona med 64 kWh batteri, men kunne gjerne tenkt meg enda 10-20 kWh mere. Legg til at jeg dessuten ønsker å kunne dra en teardrop campinghenger bak, så da kunne jeg godt tenkt meg at den kan kjøres rundt 4 timer med henger på slep før jeg må ta pause.

Med maks 80 km/t med henger bak, så vil en "perfekt" rekkevidde tilsi rundt 350 km rekkevidde med henger bak. Pga ekstra strømforbruk, så vil det si rundt 700 km uten henger. Altså vil jeg si et batteri på rundt 90 kWh er fint for en Kona som skal dra en passende henger.

For de som ikke skal dra henger, er sikkert dagens størrelse på batteriet mer enn stort nok, men siden jeg først og fremst bruker den til langkjøring, ville jeg som sagt ha noe mere.

Dog, hadde jeg fått halvert ladetiden, så kunne jeg levd med 75 kWh. Men igjen, da må kapasitet på henger helst 3-dobles (1200 kg, fra 400 i dag). For større biler, vil man selvsagt ha tilsvarende større batteri for tilsvarende rekkevidder.

Ser at 40 kWh på denne størrelse bil likevel er nok for mange brukere som ikke kjøre langturer, så ser at det vil være marked for å kunne velge batteristørrelse etter eget behov og villighet til å betale for dette.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ladefart er langt viktigere enn batteristørrelse, men det går ofte hånd-i-hånd. Kona topper ut på 80 kW men tesla 3 topper på minst 170 kW. Og 400 kg er jo knapt en vits, dra en henger med 2 kvister til tippen er ikke veldig nyttig. 1000 kg gjør nytten for min del. Men med så treg lading som din Hyundai har skjønner jeg du vil ha stort batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Hjelper ikke å ha bare 4 mil gjennomsnittsturer og en Mazda med kort rekkevidde, dersom man kjører 1 mil til jobb hver dag og 35 mil til hytta hver fredag.

Enig i det. Dersom du kvar helg skal bruke elbilen til å løyre 35 mil til hytta så har du eit litt anna bilbehov enn gjennomsnittsbilisten, og då er sjølvsagt ikkje ein slik elbil passande for ditt bruk. 

Men om du ikkje har hytte og berre køyrer 2 mil for å kome deg til og frå jobb, og kanskje 2 mil til for å stikke innom butikken eller svinge om barnehagen, så treng du ikkje ein stor og tung elbil.

Det er litt som dei som betalar ekstra for å kjøpe bil med hengerfeste. Ein svært viktig funksjon om du trenger det, men ei unødvendig ekstrautgift for det store fleirtalet som aldri hekter på tilhenger uansett. Kjekt å ha sjølvsagt, men ofte unødvendig. 

Eg har tru på dette konseptet der du berre betalar for det du treng. Køyrer du ikkje så langt så gir det meir meining å betale for bilkomfort i staden for eit batteri som du aldri køyrer til under 80% uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har 2 elbiler. Den ene har 22 kWh brutto batterikapasitet og maks 3,6 kW lading. Mer enn godt nok til mitt bruk. Den andre 85 kWh brutto batterikapasitet og i praksis rundt 100 kW maks lading. Greit nok, men kommer til å bytte når Tesla kommer med Modell S med den nye batteritypen. Da blir det trolig rundt 120 kWh og å lade 300 km vil gå minst 5 ganger fortere enn den jeg har nå.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Ladefart er langt viktigere enn batteristørrelse, men det går ofte hånd-i-hånd. Kona topper ut på 80 kW men tesla 3 topper på minst 170 kW. Og 400 kg er jo knapt en vits, dra en henger med 2 kvister til tippen er ikke veldig nyttig. 1000 kg gjør nytten for min del. Men med så treg lading som din Hyundai har skjønner jeg du vil ha stort batteri.

Helt enig i at raskere lading hadde gjort mye for ønsket om større batterikapasitet, men i mitt tilfelle har det som sagt også med at jeg stort sett kjører ganske langt når jeg kjører.

Når jeg først stopper, passer det med en matbit, så ladetiden er ofte ikke et stort problem, men ikke alltid. Det kommer veldig an på om jeg har fått ladet fullt før jeg drar ut, noe som ikke alltid skjer.

Så noe mere rekkevidde hadde eliminert behovet for lading på mange av turene mine, eller gjort at jeg rakk akkurat så mye lengre som jeg ser jeg ønsker i visse tilfeller.

Hadde jeg i tillegg hatt støtte for høyere hengervekt (ok, min  er 2019 så den er faktisk lik 0 nå og kun egnet for sykkelstativ) slik at jeg fikk dratt en teardrop camper som jeg antydet, så trengs det likevel mer batterikapasitet for å nå det jeg definerer som ok mengde kjøring før jeg stopper.

Ja, med mindre man snakker lading på 5-15 minutter, for da er det stort sett ikke mere tid enn man bruker på å strekke beina og kanskje tar en toalettpause på, eller bruker for å kjøpe brus og is på en utfart.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 timer siden):

Jo hvis det kunne lade opp på 5 minutter spiller det liten rolle, er ofte ladehastighet og pris som er årsaken til folk går for disel\bensin eller hydrogen istedenfor.

Ingen kjøper hydrogen for langtur pr nå. Det er 2 offentlige, og 1 privat sted å fylle i norge, og bilene kjører ca 300km på 1 fylling. 

 

Endret av AndersT2
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Denne bilen bør ha et stort publikum. Når den så kommer med rekkeviddeforlenger (Wankelmotor) neste år så dekker en til sammen de fleste behov med de to modellene (en med og en uten rekkeviddeforlenger). Ser fram til den nye modellen. Bare skuffet over at det ikke ennå er kommet bil med rekkeviddeforlenger basert på mikroturbin! Bladon lager gassturbiner som koster tusener og produseres i milliontall, mens andre lager tusener som koster millioner (i £ eller $, turbofanmotorer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...