Gå til innhold

Hvordan bekjempe økning av fattige i Norge !


Anbefalte innlegg

MrL skrev (19 minutter siden):

100 mill ekstra i statskassa vil bli brukt opp, 100 mill ekstra hos en bedrift blir fort til 200, 300 etc. hvor staten får staten i det lange løp får mer penger igjen da inntektene til bedriften beskattes på veien. 


Vel, ja, men det argumentet kan man dra til evig tid, altså dersom jeg slipper å betale 10 mill. i skatt i dag, så kan jeg få de til å bli 20 mill. neste år .... men til neste år vil jeg heller ikke betale skatt, for jeg kan få pengene til å bli 40 mill. året derpå igjen ... å slik går no dagan, uten å betale skatt.

Poenget med skatt er ikke å skape vekst i private bedrifter, det er for å betale for politi, helsevesen, veier, inntektssikring til de som ikke har mulighet til å jobbe, og en hel masse annet, det er skatten som gjør at vi har et samfunn som fungerer.

Det er helt irrelevant om Petter Stordalen kan få sine milliarder til å bli enda flere milliarder dersom han slipper å betale skatt.
Man kan kanskje argumentere med at han skaper arbeidsplasser og derav skatt fra andre, men Petter'n må som alle andre bidra til statskassa, på lik linje, ellers vil han jo ha et klart fortrinn i forhold til alle andre vanlige mennesker som også ønsker å bli rike, men som må betale skatten sin.

Nå mener jeg at en hver har rett til å minimere sin skatteinngang maksimalt innenfor regelverket, slik at jeg er ikke i mot skatteplanlegging, det jeg er i mot er lover og regler som gjør at landets rikeste slipper unna ordinær skatt i mange tilfeller.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
43 minutes ago, 0laf said:


Men, så finnes det ganske mange eldre og uføre i Norge, samt folk som sliter med ymse lidelser som går på diverse andre stønader.

Disse burde få minst 300k i året å leve for, det er ca 100k mer enn i dag.

Jeg mener at Norge burde ta hele oljefondet pluss en nasjonal crowdfunding hvor alle innbyggere gir så mye de makter og bygge verdens største automatiserte fabrikk. Vann og vindkraft bygges ut hinsides for å tilføre "ubegrensede" mengder energi. Store summer til produktutvikling og utdanning av de 5% flinkeste.. Det er mulig å produsere varer i Norge så lenge det ikke trengs mennesker som arbeidskraft for det er er alt for dyrt her når selv udugelige skal ha 250 kr i timen for å gjøre jobber som maskinelt kan gjøres for 30 kr i timen. Da hadde det ikke vært noe problem å sørge for en viss levestandard for landets innbyggere. Utfordringen hadde vært å forby innvandring for å stanse en uendelig strøm av lykkejegere.

Det er ikke så vanskelig å skape velstand for drøye 5 millioner mennesker. Det er færre mennesker enn det er innbyggere i enkelte byer i andre land. Problemet er at det er ingen som har ønsker om å skape velstand i Norge. Det er en helt alminnelig skattefarm slik som i andre vestlige land.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 timer siden):

Hva tror du at det koster å holde bedrifter gående med de restriksjonene som er nå? Hvor lenge tror du hundre millioner holder det gående? Avisene er fulle av notiser om bedrifter som melder oppbud. De gikk tom for kapital.

Noe annet som kan skje er at det innføres nye forskrifter eller EU-direktiv som vi da blir pålagt gjennom EØS-avtalen, som gjør at man må omstrukturere driften for å få lov til å drive videre.

@LMH1

Det er ikke pengene som skiller rike og fattige, det er hva de tenker og gjør. Fattige blir ikke rike hvis du gir de penger. Innen kort tid vil det hele være spist opp av upkeep mens de ikke har greit å skape verdi. Jeg har en bekjent som fikk en betydelig sum i forskudd på arv. Ikke bare greide han å sløse bort alt. Han endte opp med mer enn han hadde arvet i ny gjeld. Han ble ikke rik av å få penger i hendene. Nå er han fattigere enn noen gang. Det eneste som kan redde ham er gjeldsordning.

Ja det finnes unntak at enkelte har får lite inntekt i forhold til formue, det finnes det vel tilfeller om, eller ha eldre bolig som blir for dyrt å vedlikeholde som man ender i større gjeld ingen ting er jo bevist men er jo slik å leve at de fleste bortsett fra de som har 100 milioner på konto har fremtid selv de kan jo død av kreft eller noe annet.  Man klarer aldri å vinne over fattigdom men man kan vel gjøre ting bedre. I ditt tilfelle handler heller om domskap en ren praksis er vel noen få som sløser bort pengene eller ligdene i spille gjeld men slik er jo verden.

Sitat

Jeg mener at Norge burde ta hele oljefondet pluss en nasjonal crowdfunding hvor alle innbyggere gir så mye de makter og bygge verdens største automatiserte fabrikk. Vann og vindkraft bygges ut hinsides for å tilføre "ubegrensede" mengder energi. Store summer til produktutvikling og utdanning av de 5% flinkeste.. Det er mulig å produsere varer i Norge så lenge det ikke trengs mennesker som arbeidskraft for det er er alt for dyrt her når selv udugelige skal ha 250 kr i timen for å gjøre jobber som maskinelt kan gjøres for 30 kr i timen. Da hadde det ikke vært noe problem å sørge for en viss levestandard for landets innbyggere. Utfordringen hadde vært å forby innvandring for å stanse en uendelig strøm av lykkejegere. 

Ta fra oljefonnet er vel ikke så lurt på lengere sikt, kan jo gjøre norge blir fattigere, selv om andre land som kina\afrika kommer dårlig ut. Man ønsker vel å øke verdier, det er ikke å leie inn utlansk arbeidsfolk og la norske gå på nav.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det verste med Norge er at man ikke kan få dødshjelp den dagen man ikke lenger orker å leve. Jeg ønsker ikke å visne 20-30 år etter jeg ikke lenger greier å gjøre noe fornuftig. Hvis det kommer en dag hvor jeg ikke greier å føre mat inn i egen munn og dusje og kle på meg for egen maskin, da ønsker jeg heller ikke å leve. Hvis man får en hjernesykdom som for eksempel Alzheimer bør det være mulig å få signere papirer mens man ennå er noenlunde klar i toppen, at når det utvikler seg så skal man få avslutte livet før det går for langt. Det var et program som ble vist på NRK hvor en mann 3-4 år ut i forløpet ikke lenger kjente igjen sin kone og barna og gikk til angrep på de med kniv fordi han trodde at de var inntrengere. Han gikk fra å være bankdirektør og ikke ha en sykefraværsdag på flere tiår til å bli redusert til ingen ting.

Quote

Bankdirektøren Bjørn Jacobsen er bare 49 år da han rammes av Alzheimers sykdom. Han endrer atferd, får talevansker og problemer med hukommelsen. Hvordan påvirker sykdommen Bjørn, kona Julie og de tre sønnene deres? Dansk dokumentarserie fra 2017.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
0laf skrev (37 minutter siden):


Vel, ja, men det argumentet kan man dra til evig tid, altså dersom jeg slipper å betale 10 mill. i skatt i dag, så kan jeg få de til å bli 20 mill. neste år .... men til neste år vil jeg heller ikke betale skatt, for jeg kan få pengene til å bli 40 mill. året derpå igjen ... å slik går no dagan, uten å betale skatt.

Poenget med skatt er ikke å skape vekst i private bedrifter, det er for å betale for politi, helsevesen, veier, inntektssikring til de som ikke har mulighet til å jobbe, og en hel masse annet, det er skatten som gjør at vi har et samfunn som fungerer.

Det er helt irrelevant om Petter Stordalen kan få sine milliarder til å bli enda flere milliarder dersom han slipper å betale skatt.
Man kan kanskje argumentere med at han skaper arbeidsplasser og derav skatt fra andre, men Petter'n må som alle andre bidra til statskassa, på lik linje, ellers vil han jo ha et klart fortrinn i forhold til alle andre vanlige mennesker som også ønsker å bli rike, men som må betale skatten sin.

Nå mener jeg at en hver har rett til å minimere sin skatteinngang maksimalt innenfor regelverket, slik at jeg er ikke i mot skatteplanlegging, det jeg er i mot er lover og regler som gjør at landets rikeste slipper unna ordinær skatt i mange tilfeller.

Men samtidig kommer vi kun til å få et samfunn som fungerer hvis bedriftene har mer penger som igjen genererer skatt. Petter Stordalen ansetter ikke flere folk eller kjøper nye hoteller som genererer hundrevis av arbeidsplasser hvis han må bruke penger på å betale skatt fremfor lønn til ansatte eller investeringer.

Nå sier vel ikke jeg at man ikke skal betale skatt, argumentasjonen ligger i hvor mye.

Sosialistisk / kommunistisk skattebelegging vil ihvertfall ikke skape noe som helst verdier, bare bruke de opp.

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (4 minutter siden):

Færre rike, og meir til statskassa for å bekjempe fattigdom, lavtlønna og bunnstrukturen i samfunnet.

Men hvordan? Ved å gi de med lite penger mer penger? Synes du den norske stat generelt er flink til å forvalte penger de får inn? 

Er det de rikes skyld at de fattige er fattige? I norge har vi høy lønn, og høy minstelønn, i tillegg er det dyrt å ansette folk med alle avgifter dette medfører til staten. Hvis det blir enda dyrere for de rike, hvordan tror du det utvikler seg?

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Men hvordan? Ved å gi de med lite penger mer penger? Synes du den norske stat generelt er flink til å forvalte penger de får inn? 

Du har jo korrekt når du skriver at dei fattige, er dei som er utanfor jobb. Men kordan kan vi legge til rette for at flest mulig kjem seg tilbake i jobb, om dei har komt utfor arbeidslivet? Der burde det invisteres midler. Samtidig som at dei uføre har stort sett veldig lite å rutte med. Og minstelønna kunne vært bedre. Men det blir litt feil å snakke om fattige i Norge. Som eg påpeikte før. Vi er ikkje fattig, fattig. Men eg meiner vi ikkje burde øke forskjellene. Og det er jo akkurat det vi holder på med.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (7 minutter siden):

Du har jo korrekt når du skriver at dei fattige, er dei som er utanfor jobb. Men kordan kan vi legge til rette for at flest mulig kjem seg tilbake i jobb, om dei har komt utfor arbeidslivet? Der burde det invisteres midler. Samtidig som at dei uføre har stort sett veldig lite å rutte med. Og minstelønna kunne vært bedre. Men det blir litt feil å snakke om fattige i Norge. Som eg påpeikte før. Vi er ikkje fattig, fattig. Men eg meiner vi ikkje burde øke forskjellene. Og det er jo akkurat det vi holder på med.

 

Du kan jo svare på det selv ( jeg har svart). hva mener du med å investere midler ( midlene du skal hente fra de rike)? 

Og jeg kan svare igjen; Dersom de rike sine bedrifter kan vokse, vil det skape flere arbeidsplasser og bedre økonomi og lønn. Dersom du tar fra de penger, må de spare. 

Og ja, det er kjipt for de uføre, men hva kunne konsekvensene av å øke "lønna" deres betraktelig føre til? 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Men hvordan? Ved å gi de med lite penger mer penger? Synes du den norske stat generelt er flink til å forvalte penger de får inn?

I hvert fall ikke ved å holde ned et B - lag. De ressurssvake blir ikke mer ressurssterke av å gå rundt å bekymre seg for det helt nødvendige i hverdagen. Eller ikke å ha råd til å delta på vanlige aktiviteter i samfunnet. Det skjer ikke så mye når folk må holde seg hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

I hvert fall ikke ved å holde ned et B - lag. De ressurssvake blir ikke mer ressurssterke av å gå rundt å bekymre seg for det helt nødvendige i hverdagen. Eller ikke å ha råd til å delta på vanlige aktiviteter i samfunnet. Det skjer ikke så mye når folk må holde seg hjemme.

Så du mener det er mer bærekraftig å skattelegge de rike mer, slik at de pengene kan gå til folk som ikke har jobb, for at de skal få mer å rutte med? Jeg ville jo heller satset på å skape arbeidsplasser jeg da, så fler har muligheter til å jobbe, mer skatt kommer inn og at vi på den måten kan hjelpe de som ikke KAN jobbe. 

Her tror jeg det private har større sjanser til å lykkes enn det offentlige, da det offentlige ikke har peiling på forvaltning av penger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (21 minutter siden):

Du kan jo svare på det selv ( jeg har svart). hva mener du med å investere midler ( midlene du skal hente fra de rike)? 

Staten invisterer i samfunnet. Midlene staten har, får dei inn via skatt, bla.a ja. Og nei det er ikkje kun dei rike som blir beskattet. 

 

Baranladion skrev (21 minutter siden):

Og jeg kan svare igjen; Dersom de rike sine bedrifter kan vokse, vil det skape flere arbeidsplasser og bedre økonomi og lønn. Dersom du tar fra de penger, må de spare. 

Kanskje du kan vise til eit samfunn der "trickle down" økonomi har fungert? Det er ikkje snakk om å beskatte bedrifter. Det er snakk om å beskatte inntekt. 

Og det har no seg slik at eindel av dei aller rikaste, har flyttet økonomien sin til utlandet, samtidig som dei drifter i Norge, for å unngå skatt i sin heilheit. Kan jo ta tak i dei, og få dei til å bidra som alle andre.

Baranladion skrev (21 minutter siden):

Og ja, det er kjipt for de uføre, men hva kunne konsekvensene av å øke "lønna" deres betraktelig føre til? 

At det blir mindre attraktivt å jobbe. Men eg foreslår jo å øke minstelønna også. Så forskjellen der vil jo være den samme. Og det er bra. Det skal lønne seg å jobbe. Men at uføre og lærereetc  burde tjent meir, er det eg vil fram til. Heve bunnen, for at samfunnet i sin heilheit skal vokse. Ingen som er tjent med å leve i eit land som blir neglisjert. 

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 minutter siden):

Så du mener det er mer bærekraftig å skattelegge de rike mer, slik at de pengene kan gå til folk som ikke har jobb, for at de skal få mer å rutte med? Jeg ville jo heller satset på å skape arbeidsplasser jeg da, så fler har muligheter til å jobbe, mer skatt kommer inn og at vi på den måten kan hjelpe de som ikke KAN jobbe. 

Her tror jeg det private har større sjanser til å lykkes enn det offentlige, da det offentlige ikke har peiling på forvaltning av penger. 

Skape arbeidsplasser er veldig bra. Jeg tror at noen må jobbe i det offentlige med myke verdier og de som liker konkurranse kan jobbe i det private.

Hvem vil egentlig ansette B - laget, var det jeg mente. Jeg snakker ikke om folk som har kompetanse og utdannelse i orden, som det etterhvert vil ordne seg for, men de som ikke har klart å tilpasse seg. Dårlig helse kan også være en årsak. Det er mye forskjellig som skjuler seg bak arbeidsledighetstallene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/13/2020 at 10:56 PM, Flipper said:

Trist lesning å sjå at stadig flere nordmenn sliter med  å ha nok mat på bordet. og at køene foran matboden til  Frelsesarmen har økt i omfang etterkvart.     Kanskje er  Norge iferd med å få  eit markert klasseskille i befolkningen m/  A -B -C lag, og kvardagen er ikkje blitt enklere for mange under pandemien, og spesielt tirst lesning for barnefamilier.

Årsaken til at mange har havnet i eit økonomisk uføre kan vera nokså samansatt, og her bør det ikkje vera målet å skyte spurv m/ kanon, men kome m/ seriøse forslag til hvordan ein best kan løse fattigdomsbekjempelse i Norge.    Det idag 200.000 arbeidsløse samtidig som vi har høg import av utenlanske arbeidere.      Det å kunne gji folk eit arbeid har synt seg ofte  å vera innfallsporten til bedring av folk sin økonomiske kvardag.     Kanskje er det blitt slik at mange arbeidsledige nordmenn ikkje betarkter  jobbene som utenlanske arbeidstagere utfører som  attraktive. 

Prisveksten har siste årene vert langt høyere en påfyll i lønningsposen hos store grupper, og deriblandt pensjonister, og mange må  finansiere sin velferd på lånte penger.    De fleste politikere på stortinget, og kommunestyrer  idag troleg en akseptabel lønn, og sikre inntekter og kan ikkje  indentifisere seg med folks hverdag som sliter med å ha nok mat på bordet.     Når skatteinntektene svikter i  ein  kommune så vedtar de eigedomskatt, og økning av kommunale avgjifterpå grunn av overinnvisteringer , og  utan heilt å skjønne kva dette  betyr for mange som slit fra før m/ å få endene til å møtes.            

 

Jeg tenker at kvotering samt omstruktureringer for å skvise folk ut av arbeid også bør inn i dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (14 minutter siden):

Staten invisterer i samfunnet. Midlene staten har, får dei inn via skatt, bla.a ja. Og nei det er ikkje kun dei rike som blir beskattet. 

 

Kanskje du kan vise til eit samfunn der "trickle down" økonomi har fungert? Det er ikkje snakk om å beskatte bedrifter. Det er snakk om å beskatte inntekt. 

Og det har no seg slik at eindel av dei aller rikaste, har flyttet økonomien sin til utlandet, samtidig som dei drifter fra Norge, for å unngå skatt i sin heilheit. Kan jo ta tak i dei, og få dei til å bidra som alle andre.

At det blir mindre attraktivt å jobbe. Men eg foreslår jo å øke minstelønna også. Så forskjellen der vil jo være den samme. Og det er bra. Det skal lønne seg å jobbe. Men at uføre og lærereetc  burde tjent meir, er det eg vil fram til. Heve bunnen, for at samfunnet i sin heilheit skal vokse. Ingen som er tjent med å leve i eit land som blir neglisjert. 

Ja, og skatt av inntekt er en selvfølge, og også noe de rike betaler.  Men, det er også folk her i tråden som mener de skal skattes masse på formuen.  Jeg sier ikke at vi skal gi de rike mindre skatt, jeg sier at løsningen på fattigdom ikke nødvendigvis er å skattelegge de rike mer. 

En konsekvens av å skatte de rike mer, er også at de forlater landet. Helt naturlig, det ville jeg også gjort hvis jeg måtte betale 50-60% skatt av inntekten, og ihvertfall hvis formuen også skulle skattes hardt.  

hvordan skulle staten investert pengene fra ekstra skattelegging for de rike, for å få de fattige bedre stilt? 
 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Subara skrev (7 minutter siden):

Skape arbeidsplasser er veldig bra. Jeg tror at noen må jobbe i det offentlige med myke verdier og de som liker konkurranse kan jobbe i det private.

Hvem vil egentlig ansette B - laget, var det jeg mente. Jeg snakker ikke om folk som har kompetanse og utdannelse i orden, som det etterhvert vil ordne seg for, men de som ikke har klart å tilpasse seg. Dårlig helse kan også være en årsak. Det er mye forskjellig som skjuler seg bak arbeidsledighetstallene.

Tja, jeg mener jo at private aktører i det myke er bra og jeg da. Vi har hatt kun offentlig helsevesen lenge, jeg synes helsevesenet har blitt bedre med en blanding. 

De som ikke KAN jobbe, altså er helt satt utenfor må få all den hjelpen de trenger, de har det nok kjipt fra før, det skulle bare mangle at vi kunne hjelpe de til ett godt liv som mulig. Men... ved å gi de andre arbeidsledige mer penger, hvordan mener du dette kan føre til at vi får flere i jobb? 

 Hvordan vil skattepenger fra de rike, få disse folkene til å komme i arbeid på en bærekraftig måte ( at de skal måke snø med rake, bare for å ha en jobb er ikke bærekraftig). Her mener jeg det private kan få til mer, hvis de er gitt muligheten til å satse på de, og den muligheten blir ikke bedre av å bli skattet mer. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

En konsekvens av å skatte de rike mer, er også at de forlater landet. Helt naturlig, det ville jeg også gjort hvis jeg måtte betale 50-60% skatt av inntekten, og ihvertfall hvis formuen også skulle skattes hardt. 


Da beskatter vi virksomheten deres i Norge, slik at de ikke tjene milliarder i Norge som de kan ta ut skattefritt i andre land osv.
Det finnes alltid løsninger for å få inn skatten, dersom man virkelig vil.
 

Baranladion skrev (3 minutter siden):

hvordan skulle staten invistert pengene fra ekstra skattelegging for de rike, for å få de fattige bedre stilt? 


Det kommer vel an på hvem de "fattige" er?

Dersom man snakker om eldre, uføre og andre som ikke har all verdens muligheter til å selv skape seg høyere inntekt og store formuer, så gir vi de helt enkelt mer penger, i form av høyere pensjoner og trygder.

Dersom de "fattige" er de som tjener minst, eller ikke har fast jobb, så bruker vi mer penger på å få de i jobb, høyne inntektene deres osv.

Generelt fungerer det ikke å ta alle pengene fra de rike, å gi de til de fattige, men det er altså ikke det det er snakk om, det er snakk om å ta en korrekt andel skatt av de aller rikeste, som i stor grad slipper unna det skattetrykket folk flest har, for å gi de pengene til de som av ymse åpenbare årsaker, som alder eller sykdom, ikke har mulighet til å tjene sine egne penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (9 minutter siden):


Da beskatter vi virksomheten deres i Norge, slik at de ikke tjene milliarder i Norge som de kan ta ut skattefritt i andre land osv.
Det finnes alltid løsninger for å få inn skatten, dersom man virkelig vil.
 


Det kommer vel an på hvem de "fattige" er?

Dersom man snakker om eldre, uføre og andre som ikke har all verdens muligheter til å selv skape seg høyere inntekt og store formuer, så gir vi de helt enkelt mer penger, i form av høyere pensjoner og trygder.

Dersom de "fattige" er de som tjener minst, eller ikke har fast jobb, så bruker vi mer penger på å få de i jobb, høyne inntektene deres osv.

Generelt fungerer det ikke å ta alle pengene fra de rike, å gi de til de fattige, men det er altså ikke det det er snakk om, det er snakk om å ta en korrekt andel skatt av de aller rikeste, som i stor grad slipper unna det skattetrykket folk flest har, for å gi de pengene til de som av ymse åpenbare årsaker, som alder eller sykdom, ikke har mulighet til å tjene sine egne penger.

Jeg syns vi må skille mellom de som absolutt ikke kan jobbe, og de som er arbeidsføre men står utenfor jobb.  Pensjonister fortjener å leve sine velfortjente fridager med annet enn havregryn kokt på vann, gi de mer penger. 
Folk som er helt ute av stand til å jobbe, likeså, men her tror jeg det er mange som er i kategorien på falsk grunnlag. 

Ja, målet må være å få flest mulig i fast jobb, og da mener jeg det er bedre at de er ansatt i det private fremfor det offentlige. 

Hva er en korrekt andel skatt? Og hva skal kriteriene være? Enkelte rikinger betaler mer i skatt enn de har i inntekt, og andre betaler latterlig lite, hvis man ser på skattelistene. 

Det er også furore hvis de rike får skatteletter, men samtidig, hvis de fra før egentlig har altfor høy skatt, så blir vel dette bare misunnelse? 
 

Og jeg spør, for jeg vet ikke hva som skattes osv, og jeg tror det er ett ordentlig virrvarr å finne ut av, men slik er det nok for ganske mange, og jeg syns det er feil å peke på de rike, og legge skylda på de for at de fattige er fattige. Og ja, hvis jeg hadde levd på luftsuppe og venteboller, så hadde jeg sannsynligvis også ment at de rike burde gi penga sine til meg

 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den økte fattigdommen i Norge er i all hovedsak importert, bestemt av hjernedøde politikere. Det har jo ikke akkurat vært mangel på folk som har advart mot dette, men de har ikke blitt hørt. Problemet er at de feige og ryggradsløse folka på tinget ikke tør å ta tak i det..

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (45 minutter siden):

Skape arbeidsplasser er veldig bra. Jeg tror at noen må jobbe i det offentlige med myke verdier og de som liker konkurranse kan jobbe i det private.

Hvem vil egentlig ansette B - laget, var det jeg mente. Jeg snakker ikke om folk som har kompetanse og utdannelse i orden, som det etterhvert vil ordne seg for, men de som ikke har klart å tilpasse seg. Dårlig helse kan også være en årsak. Det er mye forskjellig som skjuler seg bak arbeidsledighetstallene.

 Vi har etterhvert fått eit samfunn som skyver folk utenfor arbeidsmarkedet, og   B-laget har vokst i omfang.

      Ein psykiater stiller diagnose  på en person, men psykisk er ingen sykdom.    Det  er heilt normalt å oppleve både  angst, depresjoner, motgang, men kanskje er lista her blitt betydeleg senka.               Kanskje er  det grunn til å tru at det  over tid  har vert  bedre økonomi for samfunnet å   uføretrygde personer   en å bruke ressurs på å  skolere folk  til en jobb.     Kjenner buss-sjåfører som har angst for å kjøre i tunneler, men like fult har de  greidd seg å takle jobben utmerket.     Mange mennesker har ceneskrekk, men like fult har de blitt foredragsholdere.    

En fiskebedrift i Nordnorge  henv. seg  til NAV etter arbeidskraft, men til tross for høy arbeidsledighet hadde ikkje NAV noen å tilby.    Følgen blei at bedriften måtte hente  arbeidere utenfor landegrensen, og når ein hører slikt kan ein undre seg over arbeidsmoralen ligg under skosålene.  

Ein person som har pådratt seg høy gjeld, men opplever å miste jobben og innskrenket kjøpekraft er vel ikkje å betrakte som fattig  ?    Ein person som har  pådratt  seg en sykdom, og blitt arbeidsufør av den grunn har uforskyldt opplevd å bli fattige    

Endret av Flipper
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...