Gå til innhold

Hvordan bekjempe økning av fattige i Norge !


Anbefalte innlegg

On 12/18/2020 at 12:50 PM, BadCat said:

De uproduktive kan godt få i pose og sekk hvis staten tar dette fra omsetningen på en automatisert fabrikk eller skaffer andre inntekter, men ikke på bekostning av  verdiskapingen til andre individer.

Dette gir jo ingen mening. Hvor skal en slik automatisert fabrikk komme fra da, om ikke fra noen andre individers verdiskapning? Så sier du at det er greit at produktet fra denne verdiskapningen godt kan gis bort.

On 12/18/2020 at 12:50 PM, BadCat said:

Jeg er ikke mot at slitere skal få hjelp, jeg er mot at man skal sette begrensninger for de som skaper verdi.

Det er jo ikke det samme. Problemet er jo at ingenting kommer fra ingenting. Ingen automatisert fabrikk kan fungere uten at verdier puttes inn i den ene enden for at produkter skal komme ut i andre enden. Dette må komme fra et sted. Og den eneste løsningen jeg kan se på at det du her postulerer skal kunne fungere er almisser. Er det dit du vil ha samfunnet tilbake til? En nymotens versjon av tigger'n på hjørnet som er avhengig av at noen med penger er i godt humør den dagen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, fokkeslasken said:

Det er fordi det finnes folk som ser at man blir glad av to øl og fra det trekker slutningen at da må man bli hysterisk lykkelig av 20 øl.

 

Tydeligvis. Og ikke bare 10 ganger så mye, men de vil ha 100, 1000 og mye mer enn andre, så de lar milliarder av øl stå på lager og råtne mens folk tørster ihjel :p

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En god start er å få en slutt på bolighaivirksomheten i Oslo. Skille mellom rik og fattig øker når stakkars unge uten rike foreldre må betale ned på boliglånet til andre. Hva med å øke skatten på de som tjener mest isteden for å gi redusere skatten de må betale? Å finansiere skattelette for de aller rikeste med å kutte ned på trygd og bidrag for de aller svakeste er helt klart ikke veien å gå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løsningen er enkelt, men alle politikere i Norge er hjernevaskede kommunister. 99% av Norges befolkningen hater kapitalisme. Her er Vietnamesisk løsning for å avskaffe fattigdom i Norge.

1. Avskaffe formueskatten.
2. Avskaffe eiendomskatten.
3. Avskaffe arbeidsgiveravgift.
4. Avskaff sosialistisk økonomi.
5. Innfør kapitalismen.
6. Vietnamesisk metode er den beste metoden i hele verden.

 

Endret av Wolfynanana
Lenke til kommentar

Noe av økningen i fattige skyldes nok innvandring fra ikke-vestlige land. Kanskje er dette tilmed hovedgrunnen?

Ellers kan vi få ned prisene på viktige forbruksvarer ved å senke moms og avgifter. Det vil gi større kjøpekraft og lette situasjonen for lavinntektsfamilier. Mat og bensin er dyrt i Norge på grunn av importtoll, moms og avgifter. Men hvis vi senker importtoll på mat, må vi samtidig øke subsidieringen av landbruket for å holde prisene nede på norsk mat. Så dette er komplisert. 

Noen ønsker å øke skattene, for å gi mer til trygder. Problemet er at skatte -og avgiftsnivået i Norge er såpasst høyt at det knapt finnes handlingsrom for skatteøkning. Dvs økes skattene, får man inn mindre penger, fordi kjøpekraften senkes, flere bedrifter går konkurs, og færre nye starter opp. USA og Storbritannia har større handlingsrom enn Norge. Hvis disse statene ønsker å få inn penger, kan de simpelthen øke skattene. Det er ikke så enkelt for oss. Norge har kanskje allerede passert grensen, slik at vi faktisk får større skatteinntekter hvis vi senker skattene. 

Men alt i alt er Norge et fantastisk land, synes jeg, med god velferd for de aller fleste, og stor grad av frihet. Fattigdom er ikke et stort problem. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (Akkurat nå):

Noe av økningen i fattige skyldes nok innvandring fra ikke-vestlige land. Kanskje er dette tilmed hovedgrunnen?

Ellers kan vi få ned prisene på viktige forbruksvarer ved å senke moms og avgifter. Det vil gi større kjøpekraft og lette situasjonen for lavinntektsfamilier. Mat og bensin er dyrt i Norge på grunn av importtoll, moms og avgifter. Men hvis vi senker importtoll på mat, må vi samtidig øke subsidieringen av landbruket for å holde prisene nede på norsk mat. Så dette er komplisert. 

Noen ønsker å øke skattene, for å gi mer til trygder. Problemet er at skatte -og avgiftsnivået i Norge er såpasst høyt at det knapt finnes handlingsrom for skatteøkning. Dvs økes skattene, får man inn mindre penger, fordi kjøpekraften senkes, flere bedrifter går konkurs, og færre nye starter opp. USA og Storbritannia har større handlingsrom enn Norge.

Tror det blir utrettferdig utlanske skal få ting gratis og skattefritt mens de norske med  lav inntekt må betale skatt. Finnes invandrere som tjener mere en norske, da blir det feil at om man er mørk i huden skal bli distrimert til det fordel, kanskje man må male huden svart for å få slippe skatt? Burde heller være de som får penger fra nav eller ligdene under viss sum i året får frikort for å handle skattefritt, men problemet blir da folk prøver å ungå å jobbe hvis det blir tilfelle, for er ikke lønnsomt å jobbe å få bedre betingelser å være hjelmme. Så må vel heller prøve å skaffe de jobb på en måte.

Tror største problemer er staten sløser penger på unyttig prosjekter og heller bruker penger på de rikeste, det ser man i corona tiden er store bedrifter som får mest penger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Villighet til å gjøre litt gratis kanskje? Folk er veldig slik at de skal ha betalt for alt. I tillegg bør utdannelse foregå slik at man faktisk jobber en del ved siden av, ikke sitter med rumpa klistret på stolen i 7 timer hver dag over flere år. Slik at de faktisk flinke kan få jobb og mulighet for utdannelse og ikke bare bokelskerne. 
 

En annen greie er at folk er veldig flinke til å rope «URETTFERDIG!!» dersom noen tjener mye penger på noe som for mange ser veldig behagelig og gøy ut. I det hele tatt dersom man tjener mer enn noen uten å ha gått skole osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (Akkurat nå):

En annen greie er at folk er veldig flinke til å rope «URETTFERDIG!!» dersom noen tjener mye penger på noe som for mange ser veldig behagelig og gøy ut. I det hele tatt dersom man tjener mer enn noen uten å ha gått skole osv. 

Er det noe som er urettferdig er det i jobb sammenheng er ikke noe som er mindre likestilt eller mindre distriminere en jobb.

Trikset å få mye penger er å gjøre selv populær og ønsket på arbeidsmarkedet dermed kan man ta stive priser som mulig, og sikre seg gode pensjon rettigheter, men ikke alle tilfeller det lar seg gjøre.

For det er ikke alltid å ha 25 års utdannelse gir best lønn, man har større fordel med tanke på permiteringer og om orginaseringer men risiko for å være den kategorien bedriftene vil kutte ved dårligere tider.

Sitat

Villighet til å gjøre litt gratis kanskje?

Nå er ikke jobb for å gjøre ting gratis, man kan jo være greie i starten men før eller senere må man ta betalt, ellers går man kraftig underskudd, hvis man ikke får penger fra nav. Men selv ikke det varer evig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 minutter siden):

Er det noe som er urettferdig er det i jobb sammenheng er ikke noe som er mindre likestilt eller mindre distriminere en jobb.

Trikset å få mye penger er å gjøre selv populær og ønsket på arbeidsmarkedet dermed kan man ta stive priser som mulig, og sikre seg gode pensjon rettigheter, men ikke alle tilfeller det lar seg gjøre.

For det er ikke alltid å ha 25 års utdannelse gir best lønn, man har større fordel med tanke på permiteringer og om orginaseringer men risiko for å være den kategorien bedriftene vil kutte ved dårligere tider.

Det er alltid noen ting vil være negativt for. Jeg tenker at dette er fordi vi er mennesker. Vi skal imponere, ha trygghet, overleve. Alle andre skal betale men ikke du selv (ikke DU altså). 
Vi maser om at andre skal være realistiske «sikt lavere» er noe folk elsker å lire av seg. Men dette er ofte over forum og til enkeltpersoner.

 Men mennesker er ikke realistiske, for vi prøver å få et slik drømmeland der alle har samme muligheter. Klager uansett hvordan reglene er. Siden jeg var barn har alt i Norge vært håpløst. Og er det enda. Stakkars oss i Norge liksom, politikerne gjør feil hele tiden. Meg meg meg!! Samfunnet er positivt for mange, men for andre er det mer urettferdig. Og dette bytter på, og da er det de andre som syter. 
 

Jeg synes folk skal ta utdannelse fordi de tror de kan egne seg for den, ikke BARE fordi det er høystatus. Er så teit med slike som bare blir noe for å føle seg status. Da kan de bare få sitte og grine for at «jeg har ikke mye høyere lønn selv om hun har mindre skole buhu». 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 minutter siden):

Er det noe som er urettferdig er det i jobb sammenheng er ikke noe som er mindre likestilt eller mindre distriminere en jobb.

Trikset å få mye penger er å gjøre selv populær og ønsket på arbeidsmarkedet dermed kan man ta stive priser som mulig, og sikre seg gode pensjon rettigheter, men ikke alle tilfeller det lar seg gjøre.

For det er ikke alltid å ha 25 års utdannelse gir best lønn, man har større fordel med tanke på permiteringer og om orginaseringer men risiko for å være den kategorien bedriftene vil kutte ved dårligere tider.

Det er alltid noen ting vil være negativt for. Jeg tenker at dette er fordi vi er mennesker. Vi skal imponere, ha trygghet, overleve. Alle andre skal betale men ikke du selv (ikke DU altså). 
Vi maser om at andre skal være realistiske «sikt lavere» er noe folk elsker å lire av seg. Men dette er ofte over forum og til enkeltpersoner.

 Men mennesker er ikke realistiske, for vi prøver å få et slik drømmeland der alle har samme muligheter. Klager uansett hvordan reglene er. Siden jeg var barn har alt i Norge vært håpløst. Og er det enda. Stakkars oss i Norge liksom, politikerne gjør feil hele tiden. Meg meg meg!! Samfunnet er positivt for mange, men for andre er det mer urettferdig. Og dette bytter på, og da er det de andre som syter. 
 

Jeg synes folk skal ta utdannelse fordi de tror de kan egne seg for den, ikke BARE fordi det er høystatus. Er så teit med slike som bare blir noe for å føle seg status. Da kan de bare få sitte og grine for at «jeg har ikke mye høyere lønn selv om hun har mindre skole buhu». 
 

Lenke til kommentar
47 minutes ago, GaiusMarius said:

Jeg svarte kun på ditt innlegg som gikk på det. Jeg bryr meg ikke.

Deg om det. Men du nevnte altså Singapore som et land som ikke er homogent grunnet sin innvandring. Et land hvor man er påkrevet å enten ha jobb før man flytter dit eller at man har en viss mengde penger som dokumentert skal benyttes til investering i landet, og om jeg husker riktig skal dokumentasjonen blant annet omfatte hvor mange arbeidsplasser man kommer til å skape.

Man vil jo kunne anta at slike regler sørger for at et spesielt sjikt av befolkningen er de som kommer dit. Noe som gjør et samfunn mer homogent med sin innvandring. Ikke mindre, slik du sier er tilfellet for Singapore.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...