Gå til innhold

Hvordan bekjempe økning av fattige i Norge !


Anbefalte innlegg

fokkeslasken skrev (10 minutter siden):

Man vil jo kunne anta at slike regler sørger for at et spesielt sjikt av befolkningen er de som kommer dit. Noe som gjør et samfunn mer homogent med sin innvandring. Ikke mindre, slik du sier er tilfellet for Singapore.

Singapore har veldig mange ulike kulturer og religioner, da er de ikke homogent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fokkeslasken skrev (3 timer siden):

Men nå er vel ikke utdanning spesielt dårlig i Norge..? Det er vel sågar forbudt å ikke sende barn på skolen.

"Fattige unge kvinner uten utdannelse får mange barn, fattige unge kvinner som får høy utdannelse får færre barn og det blir færre fattige. Dette er universelt. Høy utdannede kvinner betyr færre fattige."

Jeg skrev altså om høyere utdanning, som mange fattige i Norge mangler,  jeg har ikke uttalt meg om kvalitet på utdanning i Norge sammenlignet med andre land.

Jeg vet ikke om du svarer folk bare for å svare, det virker ikke som om det blir konstruktive diskusjoner her.

Endret av Mag ne
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Mag ne said:

"Fattige unge kvinner uten utdannelse får mange barn, fattige unge kvinner som får høy utdannelse får færre barn og det blir færre fattige. Dette er universelt. Høy utdannede kvinner betyr færre fattige."

Jeg skrev altså om høyere utdanning, som mange fattige i Norge mangler,  jeg har ikke uttalt meg om kvalitet på utdanning i Norge sammenlignet med andre land.

Jeg vet ikke om du svarer folk bare for å svare, det virker ikke som om det blir konstruktive diskusjoner her.

Jeg prøver å forstå hva du mener da du snakker om utdannelse. Du skriver altså om de uten utdannelse som om det skulle være et problem (i Norge), noe som ikke finnes i Norge om du ikke er første-generasjons innvandrer fra et særdeles fattig sted. På den annen side skriver du om at høyt utdannede får færre barn. Men brorparten av befolkningen er altså imellom der, og i praksis ingen er uten utdannelse i Norge. Så, ja, det er ikke automatisk forståelig hva du egentlig vil frem til.
Om jeg leser det du skriver i lys av andre steder på kloden hvor utdannelse er et ganske annet tema enn her i Norge så gir det du skriver mening, men vi får prøve å holde oss til tråden - som altså er Norge.

Så - om du ikke egentlig mente "uten utdannelse" for Norge, men heller lavt utdannede, så melder jo spørsmålet seg hva som konstituerer lavt utdannet, og da så lavt utdannet at det påvirker antallet barn man får. Jeg har personlig snakket med folk som mener alt "under" universitet er lavt utdannet - og da så lavt utdannet at de som ikke har universitetsgrad ikke burde få uttale seg om samfunnsmessige spørsmål. Så har du de i andre enden som mener at de som har universitetsgrad ikke burde få uttale seg om samfunnsspørsmål da de er for langt fjernet fra realiteten av livet for vanlige folk.

Jeg trodde du hadde et poeng du ville frem til, og da lurte jeg virkelig på hva du forsøkte peke på med å snakke om kvinner uten utdannelse i Norge. Jeg kan jo ikke tvinge deg, men det er et interessant tema som for Norge med hell kunne vært utdypet utover at kvinner uten utdannelse får haugevis med barn som hjelper på å holde folk fattige.

Og du har jo rett i at mange fattige mangler høyere utdanning, men det er da jammenmeg sant for en solid bolk av de som ikke er fattige også. ...i Norge.
Så mange, vil jeg påstå, at påstanden ikke korrelerer med resultatet om at nivå av utdanning har nevneverdig påvirkning på om man er fattig eller ikke.

Lenke til kommentar
4 hours ago, GaiusMarius said:

Singapore har veldig mange ulike kulturer og religioner, da er de ikke homogent.

Homogen betyr "ensartet". Legg merke til at det ikke krever et spesifikt aspekt ved en gruppe.  Det må ikke være kultur eller religion.

Singapore har regler som forbyr folk som ikke kan bidra til økonomien å flytte dit. Altså er alle innvandrerene ganske industriøse. Om du har et samfunn med i all hovedsak industriøse folk, da er det ganske homogent i det askpektet, og i det tilfellet sågar et aspekt som fremmer økonomien. Som jo var det du snakket om til å begynne med, som jeg trodde vi fortsatte å snakke om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...