Gå til innhold

Hvordan bekjempe økning av fattige i Norge !


Anbefalte innlegg

0laf skrev (10 minutter siden):


Det er helt åpenbart, verdier bygges ofte ikke av seg selv, underveis har man betalt inn en hel haug med skatte- og avgiftskroner, både direkte og indirekte, men det har alle andre i samfunnet også, men i en annen målestokk.

Argumentet at man har bidratt til arbeid som har ført til mye skatt i statskassen dras ofte frem, og det er korrekt, men det fritar ikke vedkommende fra å selv bidra med en passende andel, ikke 0.1%.


Han har vel egentlig gitt seg, det vil si sønnene har tatt over, men han og familien tar fremdeles ut hundrevis av millioner i utbytte, uten nevneverdig skatt.

Når det er sagt, så hadde Johan Johanson omtrent samme formue som Reitan, men betalte "bare" 18 mill. i skatt i fjor, så han betalte enda mindre, rundt 0.04%.

Jeg spør igjen, hvor mange vanlige borgere slipper unna med en slik skattesats på sine inntekter og eiendeler?

Hva er en passende andel?   det hadde vært morsomt å se hvor mye skatt han har betalt, for å få den formuen han har, blir det ikke riktigere å regne slik?

Vanlige borgere har lavere skattesats på sin inntekt, enn det rikere mennesker har. Hadde Reitan solgt seg ut og realisert alle verdiene, så måtte han vel skattet ca 50% av dette.  

Jeg finner det også merkelig, at mennesker som blir så rike, de er jo ikke nødvnendigivs ute etter å ha mest mulig penger, men å bli så store som mulig. det vil si at det å bade i sjampanje hver dag, og ha alle møbler i solid gull ikke er målet. Det har alltid fascinert meg, det naturlige hadde vært å bare casha ut alt og levd i sus og dus, men i stedet så jobber de bare på.

 

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flipper skrev (1 time siden):

Skjønner ikkje poenget med å la såvel unge som eldre  få betalt for å gå arbeidsledige,  og det  samtidig er det  mange  som sliter så det går på helsa løs.    Det å  la folk få kome seg i en jobb  10 -100% å  dermed føle seg verdisatt uansett hvilke ressurs som finnes i ryggraden hos den enkelte er  ein stor givnad for de fleste.       

Arbeidsledighet er rota til mye dritt, og egentlig burde det vera heilt unødvendig, og ordet arbeidsledighet burde vert utgått på dato.  Dersom folk flest fekk  jobbe med det de har mest lyst til så hadde effektiviteten økt  med 100 %, og  det er kanskje bare snakk om å tenke på utradisjonelle måter å organsiere NAV på.        

 

Tenker at borgerlønn kunne være en løsning. Mange har hobbyer/utdannelsesbakgrunn de ikke kan leve av. Med et lite økonomisk puff fra staten, kunne man blitt gründer istedenfor å stigmatiseres som arbeidsledig. Altså individuell behandling på NAV-kontorene der man er ute etter ressursene til folk istedenfor å trykke dem ned.

Såkalte jobbsøker-kurs kan i verste fall oppleves som en form for sosial kontroll (avhengig av hvor mange ganger man har deltatt på slike kurs tidligere). Aktørene burde være mer opptatt av måloppnåelse på sikt enn velkommen tilbake neste år. Her er antall søkte jobber viktigere enn at det passer til kandidaten. Nekter man å møte opp, stoppes ytelsen. Det er det nærmeste man kommer internering i Norge.

Erna har begynt med mulighet for etterutdanning på dagpenger. Håper det gjelder ut pandemien. Og hvis ikke, at NAV sier i fra i god tid for å unngå trygdesvindel 🙂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (5 minutter siden):

 

Tenker at borgerlønn kunne være en løsning. Mange har hobbyer/utdannelsesbakgrunn de ikke kan leve av. Med et lite økonomisk puff fra staten, kunne man blitt gründer istedenfor å stigmatiseres som arbeidsledig. Altså individuell behandling på NAV-kontorene der man er ute etter ressursene til folk istedenfor å trykke dem ned.

 

Såkalte jobbsøker-kurs kan i verste fall oppleves som en form for sosial kontroll (avhengig av hvor mange ganger man har deltatt på slike kurs tidligere). Aktørene burde være mer opptatt av måloppnåelse på sikt enn velkommen tilbake neste år. Her er antall søkte jobber viktigere enn at det passer til kandidaten. Nekter man å møte opp, stoppes ytelsen. Det er det nærmeste man kommer internering i Norge.

 

Erna har begynt med mulighet for etterutdanning på dagpenger. Håper det gjelder ut pandemien. Og hvis ikke, at NAV sier i fra i god tid for å unngå trygdesvindel 🙂 

 

 

 

Det er mange som snakker om borgerlønn, men jeg kan ikke forstå hvordan dette skal kunne gjennomføres? Hva skal alle få i borgerlønn? Hvordan skal det finansieres? 

minstepensjon nå er på litt over 200.000 tror jeg, så jeg antar at en borgerlønn må ligge langt over dette? Jeg trenger ikke en slik borgerlønn ( sier ikke netaikk altså), men jeg er vel like berettighet til en slik som en som er arbeidsledig?

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 minutter siden):

Det er mange som snakker om borgerlønn, men jeg kan ikke forstå hvordan dette skal kunne gjennomføres? Hva skal alle få i borgerlønn? Hvordan skal det finansieres? 

minstepensjon nå er på litt over 200.000 tror jeg, så jeg antar at en borgerlønn må ligge langt over dette? Jeg trenger ikke en slik borgerlønn ( sier ikke netaikk altså), men jeg er vel like berettighet til en slik som en som er arbeidsledig?

Da tenker jeg en varig ytelse som ligger i bunnen og gir stabilitet. Jeg har ikke tenkt over hvor mye det må være. Og mange byråkrater vil miste jobben 🙂 Tidligere arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) var såvidt inne på det da NAV knakk sammen under vekten av permisjonssøknadene. Om det blir gjennomført noen gang tror jeg ikke lønnen kommer til å bli høy.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

 

Tenker at borgerlønn kunne være en løsning. Mange har hobbyer/utdannelsesbakgrunn de ikke kan leve av. Med et lite økonomisk puff fra staten, kunne man blitt gründer istedenfor å stigmatiseres som arbeidsledig. Altså individuell behandling på NAV-kontorene der man er ute etter ressursene til folk istedenfor å trykke dem ned.

 

Såkalte jobbsøker-kurs kan i verste fall oppleves som en form for sosial kontroll (avhengig av hvor mange ganger man har deltatt på slike kurs tidligere). Aktørene burde være mer opptatt av måloppnåelse på sikt enn velkommen tilbake neste år. Her er antall søkte jobber viktigere enn at det passer til kandidaten. Nekter man å møte opp, stoppes ytelsen. Det er det nærmeste man kommer internering i Norge.

 

Erna har begynt med mulighet for etterutdanning på dagpenger. Håper det gjelder ut pandemien. Og hvis ikke, at NAV sier i fra i god tid for å unngå trygdesvindel 🙂 

 

 

 

Borgerlønn er bl.a under utprøving i Finland, og også i Norge vil det troleg satt på dagorden, og kunne dermed bidratt til å avvikle eit trungrodd byråkratisk NAV-system.     Mange bruker  idag mer energi  på å kjempe overfor eit NAV-system  en å pleie egen sykdom, og slik bør det sjølvsagt ikkje vera.     Fastlegen, og  sykehuseene  er dem som kjenner passientene best, og NAV -systemet bør ha såpass stor tillit til dem  at det skulle vera unødvendig på å bruke masse ressurser på å overprøve  deres ekspertise.   

Har aldri skjønt vitsen med å la folk gå på AAP i  3-4 år for å finne ut om de er arbeidsdyktige  eller ikkje,  og mengder av utredninger.   Ved innkalling til sesjon /  militærtjeneste på 60 -70 tallet  så fekk ein  stempelet stridende A-B-C, eller arbeidsdyktig, og den diagnosen vart stilt i løpet av 30 min.     Det skulle mye til før unge folk vart fritatt for militærførstegangstjeneste tidligere, og mange unge gutter dimmeterte som med  påfyll av mye disiplin i bagsjen når  de kom heim. 

Har ein  gått arbeidsledig mer en 1 år så bør det  sjølvsagt ringe en bjelle hos NAV- saksbehandlere.   Tidleigere så kunne folk jobbe på en og samme bedrift i 10-20-30-40 år, men den tiden er blitt historie, og mange må belage seg på  omstillinger  å jobbskifte oftere.        

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (16 minutter siden):

Da tenker jeg en varig ytelse som ligger i bunnen og gir stabilitet. Jeg har ikke tenkt over hvor mye det må være. Og mange byråkrater vil miste jobben 🙂 Tidligere arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) var såvidt inne på det da NAV knakk sammen under vekten av permisjonssøknadene. Om det blir gjennomført noen gang tror jeg ikke lønnen kommer til å bli høy.

så hva er da vitsen? Vi finner det jo inhumant at pensjonister får 200.000 i året, en borgerlønn burde vel vært høyere enn dette? Og er det ikke dyrere å betale alle (ink de som ikke trenger det), enn å heller bruke penger på de som faktisk trenger det slik vi gjør nå? 

En forenkling av navsystemet er helt på sin plass, samtidig så må det ikke bli for enkelt, slik at man kan "velge" å NAve og leve helt greit av det. Antallet mennesker som ikke kan jobbe bør egentlig være ganske stabilt, jeg ser ikke helt hvorfor det skal endre seg? Mennesker blir vel mer robuste, og helsevesenet bedre og bedre på behandlinger, så i utgangpsunktet burde færre vært uføre nå enn tidligere.

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Sitat

Finland gjennomførte et to år lang eksperiment med borgerlønn

Et to år langt eksperiment med borgerlønn i Finland skulle oppfordre deltakerne til å finne jobb. Det skjedde ikke, men de ble lykkeligere.

Den finske regjeringen bevilget 20 millioner euro til det to år lange eksperimentet. Det sikret en garantert grunninntekt på 560 euro, om lag 6.200 kroner, i måneden til et tilfeldig utvalg med arbeidsløse mennesker.

Forskerne ville se på om borgerlønnen kunne være en måte å få mottakerne til å skaffe seg arbeid i stedet for å gå tilbake til ledighetstrygd. Men mottakerne av borgerlønn var i gjennomsnitt bare i jobb i seks dager ekstra i løpet av det første året.

Den lille effekten tyder på at problemet for noen av deltakerne med å finne jobb ikke er knyttet til byråkrati eller økonomiske insentiver, uttaler Kari Hamalainen i Statens economiska forskningscentral (VATT).

Men deltakerne ble mer fornøyd med livskvaliteten og opplevde mindre mental utmattelse, depresjon, tristhet og ensomhet, viser forskningen. Borgerlønnen gjorde også at deltakerne klarte mer å stole på andre og på samfunnsinstitusjoner.

Borgerlønn har blitt sett på som en mulig løsning på den økonomiske kollapsen som koronaviruskrisen har ført til og som har satt titusener av millioner av arbeidsplasser på spill verden rundt.

Eksperimentet fra januar 2017 ble også omtalt i en studie i februar i fjor. Den viste at mottakerne fikk økt velstand, men at de fortsatt var arbeidsledig. Og i likhet med den nye studien, viste 2019-studien at den uforpliktende lønnen bidro helsemessig positivt.

https://finansavisen.no/nyheter/utenriks/2020/05/06/7525157/finland-gjennomforte-et-to-ar-lang-eksperiment-med-borgerlonn

Jeg synes det virker som en god ide. Billigere enn NAV. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Flipper skrev (15 minutter siden):

Borgerlønn er bl.a under utprøving i Finland, og også i Norge vil det troleg satt på dagorden, og kunne dermed bidratt til å avvikle eit trungrodd byråkratisk NAV-system.     Mange bruker  idag mer energi  på å kjempe overfor eit NAV-system  en å pleie egen sykdom, og slik bør det sjølvsagt ikkje vera.     Fastlegen, og  sykehuseene  er dem som kjenner passientene best, og NAV -systemet bør ha såpass stor tillit til dem  at det skulle vera unødvendig på å bruke masse ressurser på å overprøve  deres ekspertise.   

Har aldri skjønt vitsen med å la folk gå på AAP i  3-4 år for å finne ut om de er arbeidsdyktige  eller ikkje,  og mengder av utredninger.   Ved innkalling til sesjon /  militærtjeneste på 60 -70 tallet  så fekk ein  stempelet stridende A-B-C, eller arbeidsdyktig, og den diagnosen vart stilt i løpet av 30 min.     Det skulle mye til før unge folk vart fritatt for militærførstegangstjeneste tidligere, og mange unge gutter dimmeterte som med  påfyll av mye disiplin i bagsjen når  de kom heim. 

Har ein  gått arbeidsledig mer en 1 år så bør det  sjølvsagt ringe en bjelle hos NAV- saksbehandlere.   Tidleigere så kunne folk jobbe på en og samme bedrift i 10-20-30-40 år, men den tiden er blitt historie, og mange må belage seg på  omstillinger  å jobbskifte oftere.        

 

 

5500 fikk de i måneden der, uten å måtte gjøre noen verdens ting mtp NAV osv. Det går det ikke an å leve av. skulle alle borgere fått det, og i tillegg få andre trygdeytelser eller lønn fra staten, så ville det blitt helt vanvittige kostnader. Jeg skjønner ikke hvordan det skal avhjelpe, eller finansieres. 

Lenke til kommentar

I 2011 vart pensjonsystemet endret til at sliterne kunne gå av med pensjon ved 62 år  10-100 %, og samtidig kan de jobbe 100% i kombinasjon med pensjonsuttak.    Hensikten med denne gulloroten var å motivere eldre arbeidstagere å stå lenger i jobb, det har vist seg å vera vellykket satsing.      Mange som har jobbet 40 år begynner etterhvert  å føle seg utslitte, men ønsker forsatt å  jobbe lenger om det blei lagt tilrette for det.    Det er viktig å huske på at alder er bare eit tall, og fortel ingenting om ein person sin fysiske / psykiske helsetilstand.    Det er idag mange eldre som er vel så spreke som mange yngre.

Borgerlønn er slik eg har forstått ein minstesum til alle uavhengi om ein har jobb eller ikkje, og ein tjener under 300.000..  Ein inntekt  folk utan jobb kan ha å leve av,  og med  ein minstelønn vil det motivere folk å få seg også en betalt jobb i tillegg til borgarlønnen, det hele blir regulert igjennom skatteseddeelen. 

   https://www.dagbladet.no/tema/denne-sveitsiske-landsbyen-innforer-borgerlonn-pa-21-000-kroner-motytelse-ingen/70203790

  

Endret av Flipper
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Flipper skrev (6 minutter siden):

I 2011 vart pensjonsystemet endret til at sliterne kunne gå av med pensjon ved 62 år  10-100 %, og samtidig kan de jobbe 100% i kombinasjon med pensjonsuttak.    Hensikten med denne gulloroten var å motivere eldre arbeidstagere å stå lenger i jobb, det har vist seg å vera vellykket satsing.      Mange som har jobbet 40 år begynner etterhvert  å føle seg utslitte, men ønsker forsatt å  jobbe lenger om det blei lagt tilrette for det.    Det er viktig å huske på at alder er bare eit tall, og fortel ingenting om ein person sin fysiske / psykiske helsetilstand.    Det er idag mange eldre som er vel så spreke som mange yngre.

Borgerlønn er slik eg har forstått ein minstesum til alle uavhengi om ein har jobb eller ikkje, og ein tjener under 300.000..  Ein inntekt  folk utan jobb kan ha å leve av,  og med  ein minstelønn vil det motivere folk å få seg også en betalt jobb i tillegg til borgarlønnen, det hele blir regulert igjennom skatteseddeelen.     

  

da hadde det vel vært like greit om alle uten inntekt, eller lav inntekt fikk 300.000 i året som en minstesum? Nok til å overleve uten jobb, men ikke noe sørlig å hige etter hvis man skal kjøpe seg ett hus osv. Kanskje en grei ide, slipper alt byråkrati og mas om det, samt at det stimulerer til at folk heller skal skaffe seg jobb

Ett problem kan jo være at folk heller velger å ikke jobbe dersom de har lønn rundt 300.000, hva er vitsen?

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (10 minutter siden):

5500 fikk de i måneden der, uten å måtte gjøre noen verdens ting mtp NAV osv. Det går det ikke an å leve av. skulle alle borgere fått det, og i tillegg få andre trygdeytelser eller lønn fra staten, så ville det blitt helt vanvittige kostnader. Jeg skjønner ikke hvordan det skal avhjelpe, eller finansieres. 

Spørsmålet er om ikkje NAV-systemet også koster noe vanvittigt.     Idag har vi en rekke velferdsordninger som er så attraktive at det motiverer mange til heller å utnytte dem, en sørge for å få seg en betalt  jobb.    Før eller  sidan vil troleg pengesekken måtte igjennsnøres,   og omdisponeres.  

Endret av Flipper
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (13 minutter siden):

En forenkling av navsystemet er helt på sin plass, samtidig så må det ikke bli for enkelt, slik at man kan "velge" å NAve og leve helt greit av det. Antallet mennesker som ikke kan jobbe bør egentlig være ganske stabilt, jeg ser ikke helt hvorfor det skal endre seg? Mennesker blir vel mer robuste, og helsevesenet bedre og bedre på behandlinger, så i utgangpsunktet burde færre vært uføre nå enn tidligere.

Jeg stoler på at folk har lyst til å få noe ut av livene sine. Eller å spe på borgerlønnen etter evne/helse/mulighet.

Kravet til effektivitet har endret seg, som er en av årsakene til at det er mange uføre. Hvorfor ikke heller dele opp stillingene i riktig prosent, så flere får jobb og det blir mindre av belastningsskader og utbrenthet. Stat og kommune burde i hvert fall kunne gjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (Akkurat nå):

Jeg stoler på at folk har lyst til å få noe ut av livene sine. Eller å spe på borgerlønnen etter evne/helse/mulighet.

Kravet til effektivitet har endret seg, som er en av årsakene til at det er mange uføre. Hvorfor ikke heller dele opp stillingene i riktig prosent, så flere får jobb og det blir mindre av belastningsskader og utbrenthet. Stat og kommune burde i hvert fall kunne gjøre det.

Du skal spe på lønna ganske mye med arbeid dersom du har 67.000 i året. Det blir jo da ett totalt must å spe på lønna, og enda verre for de som ikke kan jobbe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Du skal spe på lønna ganske mye med arbeid dersom du har 67.000 i året. Det blir jo da ett totalt must å spe på lønna, og enda verre for de som ikke kan jobbe. 

Da må nok borgerlønnen bli litt høyere. Det kommer an på hva som er utgangspunktet og om det skal være likt for alle. Tenker man klarer å få til et klasseskille der også hvis det blir noe av. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/16/2020 at 7:13 PM, GaiusMarius said:

Se bare på listen over land med høyest velstand, alle er land med frie økonomier med lave skatter og lav offentlig forbruk. De samme landene med høyest velstand har også høyest levestandard for borgerne, det kommer nemlig alle til gode.

 

Den påstanden stemmer veldig dårlig med listen over land med høyest velstand (BNP per kapita).

Landene som har høyest velstand har også både de høyeste skattesatsene og det høyeste offentlige forbruket.

Selv USA, som er høyt oppe på listen, har høye skatter og et høyt offentlig forbruk.

Resten av landene er i Europa, Oceania samt Canada og oljerike gulfstater. Igjen, stater med svært høyt offentlig forbruk, og med unntak av gulfstatene, skattefinansiert.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (8 minutter siden):

Da må nok borgerlønnen bli litt høyere. Det kommer an på hva som er utgangspunktet og om det skal være likt for alle. Tenker man klarer å få til et klasseskille der også hvis det blir noe av. 🙂

Det er da det blir veldig komplisert, og veldig veldig dyrt. vi er omtrent 3.6millioner i arbeidsfør alder i Norge. Skal du gi alle disse 100.000 feks så snakker vi enorme summer. At alle skal få, tror jeg er en dårlig ide, da blir jo ikke ulikheten uendret. 

Så hva tenker du er en OK borgerlønn og hvem skal få den? 

364.000 er uføre, bare å gi disse 300.000 i året vil koste 109 milliarder, og da har vi ikke engang begynt med de lavtlønnede. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (6 minutter siden):

Jeg stoler på at folk har lyst til å få noe ut av livene sine. Eller å spe på borgerlønnen etter evne/helse/mulighet.

Kravet til effektivitet har endret seg, som er en av årsakene til at det er mange uføre. Hvorfor ikke heller dele opp stillingene i riktig prosent, så flere får jobb og det blir mindre av belastningsskader og utbrenthet. Stat og kommune burde i hvert fall kunne gjøre det.

Kravene til effektivitet har endret seg , og noe som blir fokusert på daglig innenfor de fleste bransjer.     Effektivitet handler ofte ikkje om å springe fortere / stresse mer, men jobbe smartere.    Pandemien har ført til at mange bedrifter har mistet livsgrunnlaget sitt over natten, og mange ansatte oppsagt / permitert.    Mange av de som er blitt oppsagt / permitert må kanskje belage seg på å finne seg på en omstilling / jobbskifte.     De meste attraktive arbeidstagerne er de som  kan litt om alt, og er lett omstillingsdyktige.    

Bilmekanikere er ofte attraktive på arbeidsmarkede ettersom de har en fagkompetanse som   mange  kan dra nytte av.    Norge vil m.a. få bruk for mange tusen yrkessjåfører etterkvart som mange av de eldre fratrer på grunn av oppnådd aldergrense.    Mange yrkesgrupper har idag en overreprensetasjon av eldre arbeidstagere som står ved tærskelen til pensjonistbølgen.   

Lenke til kommentar

det krever vel at vi enkelt og greit får opp lønnen til alle de som sakker akterut lønnsmessig? type mat, renhold, service, tjenesteydelser osv? 

Innse at alle kan ikke ha kontorjobb fra man-tor med 850.000+ i lønn..

Folk jobber 100%, med 300.000 i årslønn, har barn og må leie bolig for de får ikke lån i bank som er høyt nok til og kjøpe utfra dagens priser. de sitter dermed og betaler store deler av lånet til folk med 2x og 3x deres inntekt.. Men igjen, det er dyrt nok å ta taxi, gå på restaurant.. men lønna til de som gjør jobben...

Lenke til kommentar
asjstian skrev (10 minutter siden):

det krever vel at vi enkelt og greit får opp lønnen til alle de som sakker akterut lønnsmessig? type mat, renhold, service, tjenesteydelser osv? 

Innse at alle kan ikke ha kontorjobb fra man-tor med 850.000+ i lønn..

Folk jobber 100%, med 300.000 i årslønn, har barn og må leie bolig for de får ikke lån i bank som er høyt nok til og kjøpe utfra dagens priser. de sitter dermed og betaler store deler av lånet til folk med 2x og 3x deres inntekt.. Men igjen, det er dyrt nok å ta taxi, gå på restaurant.. men lønna til de som gjør jobben...

Jeg tror man kunne løst veldig mye ved å gjøre det vanskeligere for folk å drive utleie, slik at folk har mulighet til å kjøpe selv. Det å eie er nesten utelukkende økonomisk gevinst, samtidig som det er billigere enn å leie. 
 

Og jeg synes det er synd, at folk med reele plager og problemer skal slåss for hver eneste krone, men det er heller ikke til å stikke under en stol at andelen uføretrygdede stiger og stiger for hvert år

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...