Gå til innhold

Hvordan bekjempe økning av fattige i Norge !


Anbefalte innlegg

Pallehysa skrev (1 minutt siden):

Som koster penger.

 

Jo, kjøp ei fiskestang til dei.

Den norske stat bruker masse penger på "fiskestenger", hvert eneste år. Dette betales av deg, meg og rikingene her til lands.  
problemet her hjemme, er at vi kjøper fisk til de fattige, ikke fiskestang. Og dersom vi skulle kjøpt fiskestang til de, så er vi ikke flinke nok til å få de til å bruke den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pallehysa skrev (1 minutt siden):

Forskjellene har økt dei siste 40 åra, og fortsetter å øke.

Og hva er grunnene til dette?  Og hvordan skal du utjevne det ved å skattelegge de rike hardt? Det tar noen år, så er ikke de rike rike lenger, og de fattige får ikke like mye mer. Forskjellene blir kanskje mindre, men alle har det verre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Den norske stat bruker masse penger på "fiskestenger", hvert eneste år. Dette betales av deg, meg og rikingene her til lands.  
problemet her hjemme, er at vi kjøper fisk til de fattige, ikke fiskestang. Og dersom vi skulle kjøpt fiskestang til de, så er vi ikke flinke nok til å få de til å bruke den.

Eg foreslår jo å kjøpe fiskestang til dei. Øke lønna til dei som tjener minst, for ærlig, tungt og viktig arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (Akkurat nå):

Eg foreslår jo å kjøpe fiskestang til dei. Øke lønna til dei som tjener minst, for ærlig, tungt og viktig arbeid.

De fattige i Norge, er de som IKKE jobber. Er du i fast jobb i Norge, så har du forutsetninger for å klare deg helt fint, uansett yrke, men det er ikke sikkert du kan ha 2stk 65"UHD 4K tver. 
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Og hva er grunnene til dette?  Og hvordan skal du utjevne det ved å skattelegge de rike hardt? Det tar noen år, så er ikke de rike rike lenger, og de fattige får ikke like mye mer. Forskjellene blir kanskje mindre, men alle har det verre

Så du annerkjenner at forskjellene har økt? Og du meiner det er ein god trend?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (5 minutter siden):

Så du annerkjenner at forskjellene har økt? Og du meiner det er ein god trend?

Sant og si, så vet jeg ikke. Forskjellene mellom hva? de fattigste og de rikeste, de fattigste og de med snittlønn eller de med snittlønn vs de rike? 

Hvis hele befolkningen er i jobb, så vil forskjellen mellom fattig og rik være ganske liten i Norge. Dersom du plutselig tar inn eller får 100.000 mennesker som ikke har jobb, og skal leve på trygd eller er uføre, så vil forskjellene selvfølgelig øke. 

hvis staten sløser, eller roter bort penger, så vil dette også gå utover de fattigste. det går ikke at de aller rikeste skal bære hele velvferdsstaten, alle må i jobb og betale skatt, og så får de som absolutt ikke kan bidra, støttes av oss alle

 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen fortjener noe helt uten videre. Det man har er det man fortjener. Vil man ha noe mer må man gjøre noe annet enn det man har gjort. Hvis man ikke vet bedre enn å avstå fra å stifte familie om man ikke engang har tilgang på vann, da får man bare ta alt som kommer den retninga eller endre adferd.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Sant og si, så vet jeg ikke. Forskjellene mellom hva? de fattigste og de rikeste, de fattigste og de med snittlønn eller de med snittlønn vs de rike? 

Mindre fattige, mindre rike. Fleire i midten.

Baranladion skrev (4 minutter siden):

og skal leve på trygd eller er uføre

Må. Må leve på trygd eller uføre.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 minutt siden):

Ingen fortjener noe helt uten videre. Det man har er det man fortjener. Vil man ha noe mer må man gjøre noe annet enn det man har gjort. Hvis man ikke vet bedre enn å avstå fra å stifte familie om man ikke engang har tilgang på vann, da får man bare ta alt som kommer den retninga eller endre adferd.

Går du på repeat? Innøvd strofe?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 minutter siden):

hvis staten sløser, eller roter bort penger, så vil dette også gå utover de fattigste. det går ikke at de aller rikeste skal bære hele velvferdsstaten, alle må i jobb og betale skatt, og så får de som absolutt ikke kan bidra, støttes av oss alle

100% einig. Dei aller rikeste bærer desverre bare ein liten del av velferdstaten. Burde bidratt meir.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 minutter siden):

Det går ikke inn hos motparten så. Den tankegangen deres er den samme som at man skal ha premie for å komme sist i mål i en konkurranse.

Og det er ein 1 åring i Afrika, uten reint drikkevatn du står på målstreken og hoverer at fortjener å komme sist. Ja eg foreslår at ett åringen får litt reint vatn, der du står på målstreken og drikker sjampanje og eter hummer.

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (9 minutter siden):

Ingen fortjener noe helt uten videre. Det man har er det man fortjener.


Jeg er enig i den tankegangen, til et visst punkt. For eksempel, dersom man ikke gidder å jobbe, så kan man heller ikke forvente særlig god lønn.

Men, så finnes det ganske mange eldre og uføre i Norge, samt folk som sliter med ymse lidelser som går på diverse andre stønader.

At disse skulle fortjene å bli avspist med smuler, få regulert pensjonene sine betydelig lavere enn resten av befolkningen, slik at de over tid får enda mindre, blir helt feil, de fortjener faktisk mye mer enn det de har.

At mange av landets rikeste i stor grad slipper unna beskatning, å prosentvis skatter mindre enn de fleste arbeidstakere, og selv pensjonister, er helt uhørt.

I stedet for å forsøke å flytte til kommuner med lav skatt, skrive ned verdier på hoteller og annet, eller flytte til utlandet osv. kun for å slippe skatt, så burde disse menneskene bidratt med mer, i det minste det som må anses som en anstendig skatt for folk flest.

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (11 minutter siden):

Unntaket er de aller fattigste, men jeg mener det må være mye bedre å få disse i jobb, kontra at de skal leve på alle andre. Da slipper man å øke noens skatter

Hvordan få dem i jobb? Det er ikke nok jobber til alle og noen vil tape i konkurransen om jobbene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (16 minutter siden):

Mindre fattige, mindre rike. Fleire i midten.

Må. Må leve på trygd eller uføre.

I Norge er vi ganske mange i midten. I Norge har man som sagt en god lønn så fort man er i jobb. Derfor viktigere å få flere i jobb, enn å gi mer til de som står utenfor jobb. For å få til dette må det skapes nye arbeidsplasser, helst private så ikke altfor mange får lønn fra staten. Ulempen med private arbeidsplasser er jo at de rike tjener penger på det. 

Så kan man jo skatte ihjel de rikeste, men da sliter man igjen med å få investorer

De aller rikeste i Norge, har sikkert skapt 100.000vis av arbeidsplasser, men allikevel hater vi dem, siden der har så mye penger. Jeg finner det merkelig, mildt sagt.

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke er jeg religiøs, men jeg liker prinsippet i bibelen om at den som har mye skal få mer og den som har lite skal bli tatt fra det lille han har. At han tredje tjeneren som ikke skapte verdi med pengene men gravde de ned "slik at de var trygge", ble tatt fra pengene og sendt bort. Hvis dere skal utjevne fattigdom blir det motsatt tankegang og det er baklengs og hinsides all fornuft. Dette er også hvorfor man ikke skal skattlegge den rike men la ham ha verdiene så han skal skape verdi. Man skal ikke ta fra den som skaper verdi midlene og dele  de ut til folk som ikke skaper verdi. "Nå tar vi pengene fra denne sunne bedriften som går med godt overskudd og fører de inn i bedriftene som går med underskudd, så går det like dårlig med alt."

Quote

The third servant, however, had merely hidden his talent, burying it in the ground, and was punished by his master:

Then he which had received the one talent came and said, Lord, I knew thee that thou art an hard man, reaping where thou hast not sown, and gathering where thou hast not strawed: And I was afraid, and went and hid thy talent in the earth: lo, there thou hast that is thine. His lord answered and said unto him, Thou wicked and slothful servant, thou knewest that I reap where I sowed not, and gather where I have not strawed: Thou oughtest therefore to have put my money to the exchangers, and then at my coming I should have received mine own with usury. Take therefore the talent from him, and give it unto him which hath ten talents. For unto every one that hath shall be given, and he shall have abundance: but from him that hath not shall be taken away even that which he hath. And cast ye the unprofitable servant into outer darkness: there shall be weeping and gnashing of teeth.

— Matthew 25:24–30

Quote
image.jpeg.1681ff39a0ca8a8b9b0f653dcf7b2eb3.jpeg
 
In the Old Testament, a talent was a unit of measurement for weighing precious metals, usually gold and silver. In the New Testament, a talent was a value of money or coin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Parable_of_the_talents_or_minas

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

De fleste utgiftene til Staten som skatten går til skaper først og fremst velferd og ikke "pengeverdier".  Sålenge grunnleggende utgifter til Staten blir betalt bidrar ekstra skatt i aller liten grad til å skape ekstra verdier kontra verdiene en bedrift kan skape for staten for de samme pengene. 

100 mill ekstra i statskassa vil bli brukt opp, 100 mill ekstra hos en bedrift blir fort til 200, 300 etc. hvor staten får staten i det lange løp får mer penger igjen da inntektene til bedriften beskattes på veien. 

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...