Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

"New normal" etter pandemien?


Morromann

Ønsker du en "new normal" ETTER pandemien?  

120 stemmer

  1. 1. Ønsker du en "new normal" ETTER pandemien?

    • Nei, jeg støtter tiltakene under pandemien men ikke etter pandemien
      47
    • Ja
      20
    • Nei, men noen av tiltakene bør bli værende
      42
    • Nei, jeg støtter ikke noe tiltak under pandemien heller
      11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både Bill Gates og Klaus Schwab har snakket om "the new normal", og at verden ikke vil gå tilbake til 2019 normalen. Argumentet de har baseres mye på det de kaller for "sustainable development", og mange andre buzzord.

Håndsprit og munnbind vil nok forsvinne etterhvert, men kun når mesteparten av menneskeheten er vaksinert. Hva tror dere skjer hvis dem sier at et nytt virus kommer ut? Da er det jo påen igjen. De kan jo bare si at Covid har mutert igjen og igjen og igjen.

Hvor mange små og mellomstore bedrifter tror dere kan overleve en slik "new normal" der det stadig kommer restriksjoner? Snart vil det kun være Amazon, Google, Apple og andre slike megakonsern som overlever. En slik dystopisk verden har blitt skildret i Hollywood filmer mange ganger, og det gangner aldri folket!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke det å holde avstand, bruke munnbind og sånt etter pandemien er noen aktuell problemstilling her. Tror det er veldig veldig få som ønsker noe slikt, og disse vil jeg i såfall kategorisere som ekstreme hypokondere. Vil også si at jeg mener de som tror det vil bli slik er på grensa til gale.

Det som derimot er fint er at man kan bli mer oppmerksom på sykdomsspredning i barnehager og på arbeidsplasser. Dersom det er mange med influensa i barnehagen kan man med erfaringene fra denne pandemien holde litt mer avstand og være flinkere til å vaske hender enn før hvis noen er syke. Kanskje litt flere holder seg hjemme fra jobb en dag når de er syke også, dette har blitt etterlyst i mange år.

Andre positive effekter av pandemien er sløyfing av noen unødvendige reiser og møter, som både er bra for klimaet og økonomisk for næringslivet. Flere har også fått fortgang i digitalisering og økt kunnskapen på teknologi i rekordfart.

Lista kan fortsette lenge på positive effekter man kan dra nytte av, men noen effekt slik det skisseres i førstepost har jeg null tro på og tror ikke jeg har hørt om noen som vil ha det sånn. Med begrepet den «nye normalen» menes ikke fremtiden, men hvordan «normalen» er nå mens vi bekjemper pandemien.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Et motargument her: hvordan kan man gjenkjenne ansikter som har masker på seg? Blir ikke jobben mye vanskeligere da?

Man skulle tro det ja, men virker ikke at det er slik :

Quote

BEIJING (Reuters) - A Chinese company says it has developed the country’s first facial recognition technology that can identify people when they are wearing a mask, as most are these days because of the coronavirus, and help in the fight against the disease.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-facial-recognition-idUSKBN20W0WL
https://www.nationalgeographic.com/science/2020/09/face-mask-recognition-has-arrived-for-coronavirus-better-or-worse-cvd/

Så nei, jeg dikter ikke dette opp...

Lenke til kommentar
Betroz skrev (57 minutter siden):

 

Hvor mange små og mellomstore bedrifter tror dere kan overleve en slik "new normal" der det stadig kommer restriksjoner? Snart vil det kun være Amazon, Google, Apple og andre slike megakonsern som overlever. 

En måte å stanse en slik utvikling på: at regjering etter regjering verden over iverksetter anti-trustlover for å splitte opp korporasjonene slik Teddy Roosevelt gjorde med de store oljeselskapene i sin tid. 2021 kan fort bli året hvor man ser folkebevegelser reiser seg mot de store selskapene. Viktig at folk som rammes minner folkebalgte politikere på hvem disse jobber for.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (28 minutter siden):

Det at mennesker holder avstand når vi er ute, hjelper overvåknings kameraer som har ansiktsgjenkjenning , samt også lettere for satelitter i bane rundt Jorden å spore folk. Det er det dette handler om, ikke helse.

 

Ingen satelitter i bane rundt jorden sporer folk. Det klarer folk fint selv med sosiale medier. En datamaskin har ikke noe problemer med å kjenne igjen flere fjes i samme bilde. Dine teorier henger ikke på greip.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Pc Lynet said:

Ingen satelitter i bane rundt jorden sporer folk. Det klarer folk fint selv med sosiale medier. En datamaskin har ikke noe problemer med å kjenne igjen flere fjes i samme bilde. Dine teorier henger ikke på greip.

Så skrev det er lettere, ikke et krav.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 time siden):

Både Bill Gates og Klaus Schwab har snakket om "the new normal", og at verden ikke vil gå tilbake til 2019 normalen. Argumentet de har baseres mye på det de kaller for "sustainable development", og mange andre buzzord.

Håndsprit og munnbind vil nok forsvinne etterhvert, men kun når mesteparten av menneskeheten er vaksinert. Hva tror dere skjer hvis dem sier at et nytt virus kommer ut? Da er det jo påen igjen. De kan jo bare si at Covid har mutert igjen og igjen og igjen.

Hvor mange små og mellomstore bedrifter tror dere kan overleve en slik "new normal" der det stadig kommer restriksjoner? Snart vil det kun være Amazon, Google, Apple og andre slike megakonsern som overlever. En slik dystopisk verden har blitt skildret i Hollywood filmer mange ganger, og det gangner aldri folket!

Du er virkelig far out. Tror du det gagner Google som lever at annonser at det ikke går cruise, fly og folk ikke drar på ferie? At folk holder seg hjemme og ikke bruker Google Maps? Hvordan skal man kjøpe en ny Iphone fra Apple om man har mistet jobben? Amazon er vel den eneste av de du nevner som tjener på pandemien.

Bill Gates har gjort mer for menneskeheten enn du og dine idiotiske menigsfeller noen gang kommer til å gjøre. Hadde han virkelig vært ute etter å kontrollere menneskeheten ville han først sporet opp idioter som dere og utryddet dere. Du er syk i hodet og jeg anbefaler profesjonell hjelp.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Selv om de aller fleste av oss; de av oss som setter pris på det som gjør våre liv rike og meningsfulle ønsker at ting skal gå tilbake til det normale når pandemien er over hører vi, eller leser i det minste skriverier fra personer som mener at pandemien er en "ypperlig mulighet" til å omforme samfunnet; som hevder at terskelen er senket for å godta mer statlige inngrep og vi noen snakker om at det vil være en god ide å fortsette å holde meteravstand til folk og bruke munnbind offentlig slik at ingen blir syke av noe lenger; å opptre slik at ingen lenger får forkjøelse og influensa. Jeg synes slike tanker er skremmende og dystopiske og ønsker absolutt ikke noen "new normal" når pandemien er over. Andre igjen mener at flokkimmunitet ikke er nok, at så lenge coronaviruset eksisterer et eller annet sted på jordkloden og selv om det store flertallet er immune, må vi opprettholde tiltakene i all evighet fordi covid har kommet til verden - noe som er sinnsykt fordi det eksisterer langt farligere og mer dødelige virus ute i verden som ikke er utryddet uten at vi stenger ned av den grunn. Men hva mener folk her på forumet? For å gjøre det klart: jeg tror ikke på konspirasjonsteorier; selv om det er folk som utnytter det høyst reelle og farlige viruset til å skape mer entusiasme for sine ideer. Jeg støtter tiltakene men KUN så lenge pandemien varer og ikke et sekund lenger. Hva mener disksjon-folket?. Klar ferdig gå - sett i gang og diskuter.

Du krisemaksimerer. Livet vil være tilbake til normalen så fort flesteparten av verdens befolkning er vaksinert. Vi i Europa vil få vaksine først i verden om ett år eller to så er det som om koronaviruset aldri har skjedd. Eneste forskjellen er små utbrudd i anti vaksinasjons miljøer.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Pc Lynet said:

Bill Gates har gjort mer for menneskeheten enn du og dine idiotiske menigsfeller noen gang kommer til å gjøre. Hadde han virkelig vært ute etter å kontrollere menneskeheten ville han først sporet opp idioter som dere og utryddet dere. Du er syk i hodet og jeg anbefaler profesjonell hjelp.

Right...og ellers har du det bra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker at dette vi nå har lært og sett som et stort eksperiment med digitale samarbeidsplattformer at vi kan åpne mer for valgfritt hjemmekontor og fjernstudier mot tradisjonelle "vær her" bedrifter og studiesteder.

Ikke minst vil det lette stort på biltrafikk inn mot de store byene.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (4 minutter siden):

Du krisemaksimerer. Livet vil være tilbake til normalen så fort flesteparten av verdens befolkning er vaksinert. Vi i Europa vil få vaksine først i verden om ett år eller to så er det som om koronaviruset aldri har skjedd. Eneste forskjellen er små utburdd i anti vaksinasjons miljøer.

Det er ikke jeg som har funnet opp uttrykket "new normal". Det florerer av artiklaer ute på nettet som er entusiastisk over ideer om at mennesker fra nå av og for alltid kun skal omgås i nettmøter og at vi skal slutte å gå nær våre medmennekser, ikke spise popcorn på kinoer mer - for alltid, ikke bare under pandemien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Det er ikke jeg som har funnet opp uttrykket "new normal". Det florerer av artiklaer ute på nettet som er entusiastisk over ideer om at mennesker fra nå av og for alltid kun skal omgås i nettmøter og at vi skal slutte å gå nær våre medmennekser, ikke spise popcorn på kinoer mer - for alltid, ikke bare under pandemien.

Det vil bli flere digitale møter vs å fly rundt unødvendig i arbeidslivet det er bra for arbeidstakere og miljøet. Kino vil åpne, resturanter, kulturliv, puber etc. Dette er ikke enden på verden. Det tror kun konspirasjonsteoretikere og de som blir skremt av dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Super right-wing konspirasjonsbingo: 

* Hollywood. 

* Kommunisme / sosialisme. 

* Bill Gates. 

* George Soros. 

* 5G / Annen ny teknologi. 

* Eliten. 

* Anti-vaksinasjon. 

* Maske for å undertrykke. 

 

Ikke være en levende klisje! Ta litt tid bort fra youtube videoer og nettforum og les litt bøker :) 

Endret av PgUp
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...