Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Det siste døgnet er det registrert 238 nye koronatilfeller i Norge. Det er 37 flere enn forrige mandag. De siste sju dagene er det i snitt registrert 450 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 354, så trenden er stigende. Mandag var 103 koronapasienter innlagt på sykehus, det er åtte flere enn søndag. 782 koronasmittede personer har dødd her i landet siden mars 2020. 17 av dem var under 50 år. Til nå har 1.606.888 personer har fått første dose av koronavaksinen, og 782.556 personer har fått andre dose.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (1 time siden):

Det her lurer jeg på også. Mener de 33% beskyttelse mot indisk og 50% mot UK fra tre uker etter man har mottatt første dose? Eller er det beskyttelsen frem til det har gått tre uker (inkl. de første dagene med tilnærmet ingen beskyttelse), eller snitt når det har gått nøyaktig tre uker fra første dose? For jeg mener jeg har lest langt høyere tall etter første dose med Pfizer mot UK. Så spørsmålet er om det også er en god del høyere mot indisk fra det har gått tre uker og utover, som tross alt er mulig krav for vaksinepass? 

Nøyaktig maks effekt etter første dose er 33%. Den måles etter 3 uker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (30 minutter siden):

33%

Men mot andre er det 85%?

Ja ja, det var jo ufattelig nedslående lesning og egentlig en klar bekreftelse på at gjenåpning i nærmeste fremtid bare er å glemme fullstendig. For når det er tre f*kings måneder mellom hver dose nå(takk skal regjeringen f*en meg ha)er dermed alt håp ute om snarlig immunitet gjennom vaksinering før vi er langt ut på høsten. Og regjeringen kommer ikke til å stenge grensene, det vil de ikke og det er det ingen stemning for hos folket heller. Så da har vel jeg bestemt meg: JEG skal dra til utlandet for å få vaksinedoser; jeg vet det er tilgjengelig med Pfeizer i noen land også; reise i to omganger og slippe å vente et kvart år med å få nok dose til å bli immun. Jeg skal gjøre det; 100% sikkert det nå. Dugnaden er over for mitt vedkommende, jeg vil ha den forbanna vaksinen så fort som flua fiser.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Flere av oss her som venter på vaksinen og tar fri fra jobb for å ta den, så kommer det folk her og sier de kan få vaksinen, men ikke vil ha den... hvorfor kommentere i det hele tatt?

Tar du fri fra jobb for å ta vaksinen, før du du får melding du kan får den?

Men de folkene du prater om. Ser ikke noen som sier de IKKE vil ha den:roll:

Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Nei, jeg sikter til at jeg har hørt/lest at man har  noe slikt som 90% beskyttelse når det har gått tre uker siden første dose, ikke at man kun er halveis beskyttet i hele tre måneder som det jo blir om det skal gå så lang forbaska tid til andre dose.

Eg meiner at det var sagt i vinter at vaksina ga 80% beskyttelse 3 veker etter fyrste dose og 90% ei veke etter andre dose.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (7 minutter siden):

Eg meiner at det var sagt i vinter at vaksina ga 80% beskyttelse 3 veker etter fyrste dose og 90% ei veke etter andre dose.

Jo, den britiske og de andre. Men nyheten om den indiske varianten og at man bare har 33%, vel, DET var nedslående nyheter. Virkelig  nedslående. Og så  legge til at man må vente tre måneder før man har får dosen som gir reell beskyttelse. Nedslående. Jeg har prøvd å være optimistisk, men dette....

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg ville heller ha halde fram med å halde litt avstand til folk og å vere litt forsiktig framfor å utsetje meg for risikoen ved å reise til utlandet for å få ei dårleg vaksine. I fjor hadde ein svært lite smitte trass i at ein letta på tiltaka og tillet utanlandske turistar. Med strengare tiltak i år i tillegg til at mange vil vere vaksinerte både ein og to gonger vil dette bremse den indiske mutasjonen slik at det uansett vil gå mange veker og kanskje også fleire månader før den evt. blir eit problem. Og på den tida får ein vaksinert mange fleire.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men kva vil desse 33% seie om det skulle vise seg at det talet stemmer? Er det 33% mindre sjanse for å bli smitta? Er det 33% mindre sjanse for å bli sjuk? Blir ein 33% mindre sjuk med ein vaksinedose enn utan? Eller er sjansen 33% mindre for å bli alvorleg sjuk eller døy?

Det er vel kanskje slik at sjansen for å bli "litt" sjuk er 33% mindre, men at sjansen for å døy er redusert med 80-100%?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 minutter siden):

Eg ville heller ha halde fram med å halde litt avstand til folk og å vere litt forsiktig framfor å utsetje meg for risikoen ved å reise til utlandet for å få ei dårleg vaksine. I fjor hadde ein svært lite smitte trass i at ein letta på tiltaka og tillet utanlandske turistar. Med strengare tiltak i år i tillegg til at mange vil vere vaksinerte både ein og to gonger vil dette bremse den indiske mutasjonen slik at det uansett vil gå mange veker og kanskje også fleire månader før den evt. blir eit problem. Og på den tida får ein vaksinert mange fleire.

Vel, jeg har lest at det er mulig å ta Pfeizer i Serbia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (Akkurat nå):

Men kva vil desse 33% seie om det skulle vise seg at det talet stemmer? Er det 33% mindre sjanse for å bli smitta? Er det 33% mindre sjanse for å bli sjuk? Blir ein 33% mindre sjuk med ein vaksinedose enn utan? Eller er sjansen 33% mindre for å bli alvorleg sjuk eller døy?

Det er vel kanskje slik at sjansen for å bli "litt" sjuk er 33% mindre, men at sjansen for å døy er redusert med 80-100%?

Vi kan jo håpe på at det er for tidlig å si noe sikkert og at det er godt mulig det er høyere. Som for eksempel da man i begynnelsen av pandemien trodde at dødeligheten ved covid var langt høyere enn det faktisk viste seg å være, til å begynne med antok man jo at det var mellom 4 og 10% av de smittede som døde av corona, men så viste det seg at det var langt lavere heldigvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stortingets «samfunnskritiske» sommerferie

Kronikk signert av 125 kommunelegar:

Sitat

Knappe fire uker før sommerferien deres begynner har regjeringen prioritert seg selv og stortingspolitikerne fram i vaksinekøen – foran risikogruppene og de mange sykepleiere og annet kritisk viktig personell i sykehus og kommuner som fremdeles venter på vaksine.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/PR7jW7/stortingets-samfunnskritiske-sommerferie

Eg lurer på kven som klekka ut ideen om at stortingspolitikarane skulle prioriterast framfor risikogruppene, sjukepleiarar og kritisk helsepersonell. Dette må no vel vere noko av det mest idiotiske regjeringa har bestemt under heile pandemien, medrekna Erna si famøse bursdagsfeiring, og er eit tydeleg signal om at "dugnaden" er over. I staden for å drive meir sjølvskading bør nokon plukke opp ein viss fjellvettregel. Og det er ikkje snakk om den som seier "grav deg ned i tide".

Endret av torbjornen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (6 timer siden):

Dette er ikke den indiske mutasjonen men den britiske. 

Vaksinene har full effekt etter ca 2 uker. Da har man 33% beskyttelse mot den indiske mutasjonen etter en dose AstraZeneca eller Pfizer. Etter to doser ca 80% for Pfizer og 60% AstraZeneca. 

Jepp, det var ment som svar til innlegget før. Diskuterte med morromann hva de mener med 50% beskyttelse mot UK når vi begge har lest et høyere tall. 

 

Kryptodebunker skrev (6 timer siden):

Nøyaktig maks effekt etter første dose er 33%. Den måles etter 3 uker. 

Men da virker det også å være at flere av oss har misforstått. For på samme tidspunkt gir den kun 50% beskyttelse mot UK, men senere vil én dose gi noe sånt som 85% effekt. Da vil nok også første dose etterhvert også gi en god del høyere effekt også mot indisk variant. Som jo er spesielt greit å vite, om man skal gi vaksinepass X uker etter man har mottatt første dose. 

Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (32 minutter siden):

Regjeringen helt på bærtur nå i det siste, skjønner ikke hva de holder på med.

Å jo da, de skjønner meget meget godt hva de driver med. Å vedta spesielle priviliegier til seg selv på bekostning av folkebermen er en bevisst handling, akkurat slik som vedtak av lønnsøkning, 12 år opptjent pensjon og en veldig gullkantet form for "arbeidsledighetstrygd" i perioden etter endt stortingsperiode. Dette er i aller høyeste grad bevisste handlinger og jeg kan ikke fatte at noen i fullt alvor tror at ikke regjering og storting vet hva de gjør. Hehe, tro meg, de vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 timer siden):

Stortingets «samfunnskritiske» sommerferie

Kronikk signert av 125 kommunelegar:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/PR7jW7/stortingets-samfunnskritiske-sommerferie

Eg lurer på kven som klekka ut ideen om at stortingspolitikarane skulle prioriterast framfor risikogruppene, sjukepleiarar og kritisk helsepersonell.

 

Hvem som har "klekka ut" ideen? Dem selv vel. Hvem ellers? Er det egentlig noe å lure på? Jeg lurer ikke på det.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (21 minutter siden):

 

 

Men da virker det også å være at flere av oss har misforstått. For på samme tidspunkt gir den kun 50% beskyttelse mot UK, men senere vil én dose gi noe sånt som 85% effekt. Da vil nok også første dose etterhvert også gi en god del høyere effekt også mot indisk variant. Som jo er spesielt greit å vite, om man skal gi vaksinepass X uker etter man har mottatt første dose. 

Man får ha is i magen og håpe på at vi får høre mer positive nyheter om det etterhvert. Synes det var ganske konkluderende og bastant å insistere på at det bare er 33% og dermed basta! Vi snakker om tidlige resultater av virkning med en veldig ny variant i et land hvor vaksineringen slett ikke har kommet så langt.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, knipsolini said:

Jepp, det var ment som svar til innlegget før. Diskuterte med morromann hva de mener med 50% beskyttelse mot UK når vi begge har lest et høyere tall. 

 

Men da virker det også å være at flere av oss har misforstått. For på samme tidspunkt gir den kun 50% beskyttelse mot UK, men senere vil én dose gi noe sånt som 85% effekt. Da vil nok også første dose etterhvert også gi en god del høyere effekt også mot indisk variant. Som jo er spesielt greit å vite, om man skal gi vaksinepass X uker etter man har mottatt første dose. 

Kan läsa artikeln 

https://khub.net/documents/135939561/430986542/Effectiveness+of+COVID-19+vaccines+against+the+B.1.617.2+variant.pdf/204c11a4-e02e-11f2-db19-b3664107ac42

Men det är ju som det är med mye forskning inom medisin. Studierna får olika resultat och det är sällan en artikel visar sanningen och har helt korrekt resultat. Oftast ingen bra ide att basera noe på en enkel artikel.

Men så var det ju i (dagbladet?) artikeln om väldigt bra resultat fra Israel också. En studie hade visat väldigt bra resultat efter 3 uker men de siterade också en som ikke hade det).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...