Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Innteressant at utviklingsminister Ulstein IKKE var blant de som ikke frivillig ga fra seg dosen sin; han som så varmt og moraliserende skrøt av at Norge hadde gitt bort doser til andre land. Men at KRF er et motbydelig og hyklerisk parti full av skinnhellige hyklere er som kjent ikke noe nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, torbjornen said:

Stortingets «samfunnskritiske» sommerferie

Kronikk signert av 125 kommunelegar:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/PR7jW7/stortingets-samfunnskritiske-sommerferie

Eg lurer på kven som klekka ut ideen om at stortingspolitikarane skulle prioriterast framfor risikogruppene, sjukepleiarar og kritisk helsepersonell. Dette må no vel vere noko av det mest idiotiske regjeringa har bestemt under heile pandemien, medrekna Erna si famøse bursdagsfeiring, og er eit tydeleg signal om at "dugnaden" er over. I staden for å drive meir sjølvskading bør nokon plukke opp ein viss fjellvettregel. Og det er ikkje snakk om den som seier "grav deg ned i tide".

Men så och si alle i "risikogruppene, sjukepleiarar og kritisk helsepersonell." er ju redan vaksinerade och om noen uker kommer så pass många vara vaksinerade att spredning kommer gå ned markant.... 

Är väl inte så rart hvis de som bestämmer lyssnar på och tror på vad eksperterna sier i media? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Men så och si alle i "risikogruppene, sjukepleiarar og kritisk helsepersonell." er ju redan vaksinerade och om noen uker kommer så pass många vara vaksinerade att spredning kommer gå ned markant.... 

Är väl inte så rart hvis de som bestämmer lyssnar på och tror på vad eksperterna sier i media? 

Men nå har vi jo nedslående nyheter som sier at vaksinene har minimal effekt på indisk variant. Jeg håper det er feil og bare en vond drøm men jeg er alt annet enn positiv nå. Slik er pandemien; perioder med gode utsikter og nyheter for så å få drømmene knust rett i ansiktet. Ønsker nesten å bli hentet av romvesener til et bedre sted ute i universet nå for hele denne planeten her er bare et forbanna fengsel nå. Jeg har kløpet meg selv flere ganger for å finne ut om dette bare er et mareritt og jeg ligger og sover en vinternatt i februar 2020 etter å ha spist noe jeg ikke tålte.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Morromann said:

Men nå har vi jo nedslående nyheter som sier at vaksinene har minimal effekt på indisk variant. Jeg håper det er feil og bare en vond drøm men jeg er alt annet enn positiv nå. Slik er pandemien; perioder med gode utsikter og nyheter for så å få drømmene knust rett i ansiktet. Ønsker nesten å bli hentet av romvesener til et bedre sted ute i universet nå for hele denne planeten her er bare et forbanna fengsel nå. Jeg har kløpet meg selv flere ganger for å finne ut om dette bare er et mareritt og jeg ligger og sover en vinternatt i februar 2020 etter å ha spist noe jeg ikke tålte.

https://www.google.no/amp/s/www.bbc.com/news/uk-57214596.amp

 

hvorfor løper folk rundt her og og later som vaksinene ikke er effektive mot indiske varianten? Den er det og når data kommer inn vil man se at effektiviteten selv etter første stikk er mye høyere.

Endret av scuderia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (3 minutter siden):

https://www.google.no/amp/s/www.bbc.com/news/uk-57214596.amp

 

hvorfor løper folk rundt her og påstår 33%?

Fordi....

However, both vaccines were only 33% effective against the Indian variant three weeks after the first dose.

Sitat slutt.

Akkurat som det vi sier her står i den artikkelen du linker til. Så hva er det egentlig den linken din motbeviser?

Håpet på å se noe som motbeviste det i linken din men....nei.

Tre måneder mellom dose en og to er meget god tid for inderen å etablere seg i Norge.

Beslutningen om hele tre måneder mellom dosene ble gjort på bakgrunn av at førstedosene var så effektive....helt til man så hvor lite effektive de er på inderen. Må kanskje re-vurderes? Eller er det ingen kapasitet eller mulighet for det?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Fordi....

However, both vaccines were only 33% effective against the Indian variant three weeks after the first dose.

Akkurat som det vi sier her står i den artikkelen du linker til. Så hva er det egentlig den linken din motbeviser?

Pr nå er den bevist 33% konservativt.. vent å se så kommer dette tallet til å øke dramatisk. Tallgrunnlaget for denne varianten er dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (Akkurat nå):

Pr nå er den bevist 33% konservativt.. vent å se så kommer dette tallet til å øke dramatisk. Tallgrunnlaget for denne varianten er dårlig.

Gud som jeg håper du har rett. Det er ikke noe jeg ønsker mer enn at du har rett. Ville valgt bort en førstepremie i lotto mot håpet om at du har rett i dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Morromann said:

Gud som jeg håper du har rett. Det er ikke noe jeg ønsker mer enn at du har rett. Ville valgt bort en førstepremie i lotto mot håpet om at du har rett i dette.

Hjelpes.. Ingen nordmenn kommer til å bli spesielt sykere av den indiske varianten enn dem har blitt av alle andre variantene. Spesielt med første dose så er det enda mindre på en allerede svært liten sjangse, for at en blir særlig syk. Det er helt utrolig hvor bekymra folk skal være.. Men når en legger lista på at absolutt ingen skal bli syk, ingen kan bli alvorlig syk, ja, da blir vi vel aldri ferdig med dette.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nye tall: Viser effekten av skjevfordelingen av vaksiner i Oslo
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oA5X0m/nye-tall-viser-effekten-av-skjevfordelingen-av-vaksiner-i-oslo

Sitat

Den første skjevfordelingen av vaksinedoser kan ha gitt en betydelig effekt på smittetall og sykehusinnleggelser, viser tall fra Oslo kommune.

– Det er gledelig at vi nå igjen kan dokumentere at vaksiner virker, og at de har hjulpet oss å ta ned smitten og alvorlig sykdom i de mest smitteutsatte områdene. Det understøtter beslutningen til regjeringen om en radikal prioritering, sier Oslos helsebyråd Robert Steen.

I uke 11 og 13 fikk de seks bydelene Gamle Oslo, Søndre Nordstrand, Bjerke, Grorud, Alna og Stovner totalt 27.400 ekstra vaksinedoser.

Dermed har disse bydelene også flest vaksinerte innbyggere over 17 år.

Stovner har flest vaksinerte med 52 prosent av befolkningen som har fått minst én dose. Grorud og Søndre Nordstrand ligger på 48 prosent.

Sitat

Nedgang i innleggelser

Dataene fra Oslo er tydelige:

Da det ble besluttet at de seks bydelene i Oslo skulle få flere doser, ble dobbelt så mange innbyggere i disse bydelene lagt inn på sykehus med coronaviruset enn resten av Oslo.

Nå har sykehusinnleggelsene i bydelene jevnet ut.

45119add-06a3-42f9-a3d7-56dd30e6516e?fit

Sitat

– Det viser at det Holdenutvalget og FHI sa, var riktig, sier Steen.

Han viser til at smittetallene har hatt samme utvikling.

– Der har også grafene møtt hverandre. I Uke 13 var det også nesten dobbelt så mange smittetilfeller i de mest smitteutsatte bydelene, nå er det jevnet ut, påpeker Steen.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Flere gode nyheter i dag:

Gode resultater for smittestopp-app
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Sitat

Appen Smittestopp oppdager 80 prosent av nærkontakter i situasjoner som ved kø i butikk og på bussen. Det viser foreløpige resultater, melder FHI i en pressemelding. 

Artikkelen som beskriver test-resultatene har foreløpig ikke gjennomgått en fagfellevurdering.

https://www.fhi.no/nyheter/smittestopp-oppdager-80-prosent-narkontakter/

Framtidsoptimismen kraftig styrket 
https://www.nrk.no/nyheter/1.15507634

Sitat

For første gang siden nedstengingen i fjor er det flere framtidsoptimister enn -pessimister her til lands, viser forventningsbarometeret fra Finans Norge. Barometeret måler norske husholdningers forventninger til egen og landets økonomi. Folket er særlig styrket i troen på landets økonomi neste år, mens det er noen færre optimister når det gjelder egen privatøkonomi.

https://www.finansnorge.no/aktuelt/nyheter/forventningsbarometeret/forventningsbarometeret-2021/optimismen-tar-seg-kraftig-opp/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Fordi....

However, both vaccines were only 33% effective against the Indian variant three weeks after the first dose.

Sitat slutt.

Akkurat som det vi sier her står i den artikkelen du linker til. Så hva er det egentlig den linken din motbeviser?

Håpet på å se noe som motbeviste det i linken din men....nei.

Tre måneder mellom dose en og to er meget god tid for inderen å etablere seg i Norge.

Beslutningen om hele tre måneder mellom dosene ble gjort på bakgrunn av at førstedosene var så effektive....helt til man så hvor lite effektive de er på inderen. Må kanskje re-vurderes? Eller er det ingen kapasitet eller mulighet for det?

Heldigvis vil de fleste bare vente 7-8 uker og ikke maks som er 12 uker mellom dosene. 

 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
Lenke til kommentar

image.png.dcf66b6f88d93f5f97b153619d83f40d.png

Fint eksempel på att försöka luras med statistik och data. Cheery picka uken som visar störst forkskjell, ignorera att det ser ut som en outlier och ignorera att skillnaden på magiskt sätt försvann redan uken efter. 

Vaksiner fungerar och det kan ha varit en bra ide att skjevfördele delar av Oslo. Men skeptisk till att smitten hade gått ned i resten av landet hvis man hade vaksinerat ännu fler i Oslo som Steen tror.

Lenke til kommentar
Sitat

33 nye registrerte smittetilfeller i Trondheim

Trondheim kommune melder i en pressemelding at 33 personer i kommunen ble registrert smittet mandag 24. mai.

Det dreier seg om 16 menn og 17 kvinner. Fire av dem har foreløpig ukjent smittekilde, for to av dem er smittesporingen ikke klar. Resten er kjente nærkontakter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smittevernprofessor: – Gjenåpningen er ikke forsvarlig
https://www.ao.no/hold-deg-oppdatert-om-koronaviruset/s/5-128-3159?p=lc-2433749-11184

Sitat

Den planlagte gjenåpningen får flere smittevernprofessorer, som gjennom pandemien har bedt om strengere tiltak, til å gå ut med en advarsel.

Smittevernprofessor Bjørg Marit Andersen ble i 2020 kåret til Årets Oslo-lege for sin mangeårige innsats i hovedstadens smittevernarbeid. Hun har gjennom pandemien tatt til orde for mer munnbindbruk.

På spørsmål om hun tenker den planlagte gjenåpningen av Norge er forsvarlig, svarer hun klart:

– Landsomfattende lettelser er etter mitt syn ikke forsvarlig ennå, fordi totalt antall nysmittede per døgn ligger stabilt høyt, og ikke går raskt nok ned, sier hun til NTB.

– Sjansen for en fjerde pandemitopp i Norge er til stede når vi ser hva som skjedde i fjor sommer. Da var vi nede på 0–10 nysmittede hver dag i hele landet i flere uker. Det var gode utsikter, sier Andersen.

Sitat

Luftsmitte og grensekontroll

Hun peker på to tiltak som kunne ha blitt tatt for å sørge for en forsvarlig gjenåpning: Enda strengere grensekontroll, og en anerkjennelse av at det er stor risiko for luftbåren smitte.

Andersen viser til det amerikanske folkehelseinstituttet CDC, og delvis Verdens helseorganisasjon (WHO), som begge vurderer faren for luftbåren smitte som stor.

– Derfor må alle nå gjennomføre tiltak som stopper luftsmitte. Det er fremdeles ikke aktuelt i Norge, sier Andersen.

Sitat

Advarer mot langtidsskader

Smittevernprofessor Jörn Klein ved Universitetet i Sørøst sier han forstår at folk ønsker en gjenåpning, og mener det kan skje trygt hvis det tas større hensyn til luftsmitte. Han tar til orde for munnbindbruk også utendørs.

Han advarer mot å godta en situasjon med høy smitte selv om tallet på innlagte holdes lavt.

– Dette er en absolutt uønsket situasjon. Selv om vi teoretisk sett, kan oppleve en slik situasjon, er det to viktige faremomenter her. Det ene er long-covid, som også kan oppstå ved mild sykdom eller til og med hos pasienter uten kliniske tegn. Det andre er risikoen for mutasjoner som gjør at vaksinen ikke lenger er effektiv, sier Klein.

Han viser til at høy smitte trolig førte til mutasjonen av det som nå er kjent som den indiske virusvarianten.

– Så vi må vente til flertallet av oss er vaksinert og deretter kan vi slippe løs. Covid er ikke borte, selv om vi har underutnyttede intensivavdelinger som antyder det motsatte, påpeker Klein.

Mer: https://www.aftenposten.no/norge/i/Ln2kjJ/professor-gjenaapningen-er-ikke-forsvarlig-fare-for-fjerde-smitteboel

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Trondheim er i bakrus etter 17. mai
https://www.nrk.no/trondelag/koronaviruset-i-trondheim_-koronasmitten-er-hoy-etter-17.-mai-1.15507680

Sitat

Mens store deler av Norge forbereder seg på gjenåpning, kan det nå komme ekstraordinære koronatiltak i Trondheim.

33 personer testet positivt på koronaviruset i Trondheim andre pinsedag, mandag. Fire har foreløpig ukjent smittekilde.

15 av de 33 er i 20-årene. Resten fordeler seg jevnt mellom alle aldersgrupper fra barn og tenåringer til folk i 50-årene. 1883 tester ble gjennomført.

De nye bekreftet smittede kommer på toppen av ei pinsehelg med høye smittetall, og dermed svært travle dager for smittesporere og testpersonell.

Sitat

Men koronasituasjonen i Trondheim er konsekvensen 17. mai-feiringen, ifølge kommunedirektør Morten Wolden. Enkelte skal ha gitt fullstendig blaffen i koronareglene på festdagen.

– Det har fått ganske betydelige konsekvenser for veldig mange. Mange er smittet etter 17. mai, sier Wolden.

Det var akkurat dette han fryktet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"

Men koronasituasjonen i Trondheim er konsekvensen 17. mai-feiringen, ifølge kommunedirektør Morten Wolden. Enkelte skal ha gitt fullstendig blaffen i koronareglene på festdagen.

– Det har fått ganske betydelige konsekvenser for veldig mange. Mange er smittet etter 17. mai, sier Wolden.

Det var akkurat dette han fryktet."

Synd att privat festing ödelägger för alla. Det var definitivt ikke en normal 17. mai feiring i Trondheim.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 minutter siden):

"

Men koronasituasjonen i Trondheim er konsekvensen 17. mai-feiringen, ifølge kommunedirektør Morten Wolden. Enkelte skal ha gitt fullstendig blaffen i koronareglene på festdagen.

– Det har fått ganske betydelige konsekvenser for veldig mange. Mange er smittet etter 17. mai, sier Wolden.

Det var akkurat dette han fryktet."

Synd att privat festing ödelägger för alla. Det var definitivt ikke en normal 17. mai feiring i Trondheim.

Det er det som er så forbanna irriterende, noen få hypermobile fest idioter kan ødelegge for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (4 minutter siden):

Vi kommer til å ende i ny nedstengning i juli med indisk mutant før alle er vaksinert med to doser. Typisk. Hvis ikke dette skjer er det ett mirakel i mine øyne.

Jeg prøver å være litt mer optimistisk. Fordelen er verktøyene som nå finnes for raskere å innføre regionale tiltak, og at terskelen for lokale tiltak er mye lavere nå enn tidligere. Regjeringen har vært raske med å ta regionale grep de siste månedene hvis de ser kommuner nøler. Derfor vil de nasjonale lettelsene som kommer denne uka ha litt mindre betydning, og ikke innføres ennå der man er usikre. Dette ble påpekt på pressekonferansen i forrige uke, og jeg synes det var en ganske viktig del av det.

Det er heller ikke helt sikkert at den indiske varianten vil bre seg like raskt. De utbruddene vi har hatt med den til nå har ikke klart å feste seg. Den konkurrerer jo mot den britiske, som sannsynligvis er nesten eller omtrent like smittsom. De neste sju-åtte ukene nå vil vi ha vaksinert store deler av gruppene som står for mest smittespredning i landet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...