Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Pc Lynet skrev (1 time siden):

Fattern døde av kreft i går så det jeg vet jeg godt. Jeg liker å diskutere koronaviruset. Nye mutasjoner er unngåelig så lenge viruset sirkulerer fritt. Derfor sier jeg igjen steng ned grensene slik som nå helt til verden er vaksinert.

Åpne opp først til Europa når det er kontroll her osv.

Det var veldig trist å høre.

Du og jeg er jo ganske enige om ting, og vi diskuterer løsninger, så det var jo ikke deg jeg sikter til. Det er til visse som konstant kjører på med forskjellige versjoner av "det finnes ikke noe håp, vi går mot katastrofen" om igjen og om igjen og om igjen og gjerne basert på klikkoverskrifter eller merkelige utspill fra Preben Aavistland og lignende. Vel, hva er uansett poenget med å diskutere da om man ikke har noen løsninger men kun ønsker å fortelle alle og enhver at man tror at alt går galt, at ingen vaksiner vil virke og at lockdowns vil være permanent for alltid? Man tar jo poenget og vet jo at det er det man mener så man behøver ikke å gjenta seg selv om og om igjen, det blir et irritasjonsmoment, ihvertfall for meg.

Men som sagt er jo du og jeg ganske enige; kanskje du er mer pesimistisk men du har ihvertfall løsninger. Og jeg er enig med deg om at zero-covid er en løsning, men den vil desverre hverken politikerne våre eller folk her inne høre snakk om. Og det jeg tolker av politiske signaler for tiden, da i særdeleshet fra Boris Johnson i England er at man går mot en full avvikling av hele lockdown-politikken. Det blir en dominoeffekt når UK gjenåpner samfunnet for fullt; og når man skal se realistisk på det, er det det eneste ralistiske alternativet til zero-covid som ingen i Europa(unntatt selvstyremyndighetene på Isle of Man)vil høre snakk om. Vedvarene brannslukking med pauser er ikke bærekraftig, vil skyte økonomien i senk og medføre enorm sosial uro og kaos og fjorårets opptøyer rundt om i verden, spesielt i USA blir ingenting i forhold til det som vil komme. Så ja, det går mot gjenåpning av samfunnet og jeg antar at man vil gjøre det til en politisk prioritering å unngå overbelastning av helsevesenet. For Norges del må man da sørge for å få reversert den katastrofale overbyråkratiseringen av helsevesenet vi har hatt de siste tiårene og som nok i et alvorlig scenario vil hindre folk fra å få nødvendig og livreddende hjelp grunnet plassmangel.

Men i det minste øyner jeg et håp om at vaksineringen vil føre til at det går bra, også mot mutasjoner og at vaksineindustrien vil sørge for å få modifisert vaksinene. Ja, det er ikke det sikkert det går så bra, men man må jo holde håpet oppe. Hvis jeg ikke hadde hatt noe håp men kun vært fatalistisk hadde jeg ikke diskutert her.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går langsomt fremover.

Sitat

Denne uka får Lørenskog kommune ca 468 vaksinedoser som stort sett går til andregangsdoser til innbyggere. Vi har nå startet vaksinering i gruppe 5 som er personer i alderen 55-64 år med underliggende sykdommer.

Sitat

Mange lurer også på om de kan registrere seg i en restplass-kø hvis det blir vaksiner til overs fra en vaksineringsdag. Vi har ikke en slik ordning da vi ikke har et stort problem med overskuddsvaksiner. På sikt kan det bli aktuelt.

Hvorfor ikke la alle få en dose først, før man går videre til andregangsdosen? Det blir etterhvert stor forskjell på å være vaksinert og ikke.

Det er likevel forståelig at folk med underliggende sykdommer blir fullvaksinert med en gang, men nå merker jeg at det begynner å gå utover tålmodigheten. Den psykiske helsen er også viktig. Cirka 50 000 personer i Norge lider av hypokondri eller helseangst. Jeg er i hvert fall på god vei. Her er det sikkert mørketall.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (49 minutter siden):

Nei, de fleste blir smittet fra husstand. Om lille per får smitten i bhg også tar den med hjem vil storesøster, far og mor få den av Per. Da blir tre registrert med husstand mens en på "skole/bhg" eller hva de kaller den kategorien.. Det er fortsatt 3 mot 1 til husstand selv om smitten orginalt kom fra bhg. Ellers kunne vi bare oppgitt kategori "kina" på alt siden driten kom derifra.

Poenget mitt er at det er mye lettere å smittespore i husstanden enn Kåre som nøys deg i bakhodet i kassakøen på Kiwi for 7 dager siden.

Vi vet ikke hvor mye smitte som skjer utenom husstanden. Hadde kun smitte skjedd i husstanden ville jo viruset dødd ut på ett par uker. Ingenting tyder på det hittil i pandemien.

fredrik2 skrev (48 minutter siden):

Läs vad du svarar på innan du kommer med kommentarer om att någon missförstår...

Jeg foreslår norsk kurs for deg så skal jeg vurdere svensk kurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (37 minutter siden):

Det var veldig trist å høre.

Du og jeg er jo ganske enige om ting, og vi diskuterer løsninger, så det var jo ikke deg jeg sikter til. Det er til visse som konstant kjører på med forskjellige versjoner av "det finnes ikke noe håp, vi går mot katastrofen" om igjen og om igjen og om igjen og gjerne basert på klikkoverskrifter eller merkelige utspill fra Preben Aavistland og lignende. Vel, hva er uansett poenget med å diskutere da om man ikke har noen løsninger men kun ønsker å fortelle alle og enhver at man tror at alt går galt, at ingen vaksiner vil virke og at lockdowns vil være permanent for alltid? Man tar jo poenget og vet jo at det er det man mener så man behøver ikke å gjenta seg selv om og om igjen, det blir et irritasjonsmoment, ihvertfall for meg.

Men som sagt er jo du og jeg ganske enige; kanskje du er mer pesimistisk men du har ihvertfall løsninger. Og jeg er enig med deg om at zero-covid er en løsning, men den vil desverre hverken politikerne våre eller folk her inne høre snakk om. Og det jeg tolker av politiske signaler for tiden, da i særdeleshet fra Boris Johnson i England er at man går mot en full avvikling av hele lockdown-politikken. Det blir en dominoeffekt når UK gjenåpner samfunnet for fullt; og når man skal se realistisk på det, er det det eneste ralistiske alternativet til zero-covid som ingen i Europa(unntatt selvstyremyndighetene på Isle of Man)vil høre snakk om. Vedvarene brannslukking med pauser er ikke bærekraftig, vil skyte økonomien i senk og medføre enorm sosial uro og kaos og fjorårets opptøyer rundt om i verden, spesielt i USA blir ingenting i forhold til det som vil komme. Så ja, det går mot gjenåpning av samfunnet og jeg antar at man vil gjøre det til en politisk prioritering å unngå overbelastning av helsevesenet. For Norges del må man da sørge for å få reversert den katastrofale overbyråkratiseringen av helsevesenet vi har hatt de siste tiårene og som nok i et alvorlig scenario vil hindre folk fra å få nødvendig og livreddende hjelp grunnet plassmangel.

Men i det minste øyner jeg et håp om at vaksineringen vil føre til at det går bra, også mot mutasjoner og at vaksineindustrien vil sørge for å få modifisert vaksinene. Ja, det er ikke det sikkert det går så bra, men man må jo holde håpet oppe. Hvis jeg ikke hadde hatt noe håp men kun vært fatalistisk hadde jeg ikke diskutert her.

Ja vi er ganske enige. Det viktigste poenget nå i Norge og hele verden må være å begrense antall smittede. Da får vi mindre sannsynlighet for nye mutasjoner som er like ille eller verre en de vi har i dag. Det kan vi lett gjøre internt her i Norge selv uten vaksiner. Bare å holde svenskene og alle andre ute av landet. 14 dagers karantenehotell med testing 12 dagen før utslipp for alle uten unntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

FHI: Nedgang i smittetilfeller på 23 prosent i forrige uke

I uke 15 fortsetter nedgangen i antall meldte tilfeller siden toppen i uke 11, skriver Folkehelseinstituttet (FHI) i ukesrapporten for uke 15.

Det er hittil meldt 3717 smittetilfeller med testdato i uke 15. Det tilsvarer en nedgang på 23 prosent mot uken før.

Særlig i Oslo og Viken synker antall smittetilfeller.

FHI skriver også at det er en nedgang i nye sykehusinnleggelser. I uke 15 ble 151 nye personer innlagt med coronaviruset.

Coronarelaterte dødsfall har imidlertid økt noe i perioden. I uke 14 og 15 døde henholdsvis 21 og 18 personer med coronaviruset.

FHI skriver at stigningen i dødsfall siste uker må ses i lys av det høye antallet smittede og sykehusinnlagte de foregående ukene.

Sitat

FHI: 57 prosent av 65-74-åringer har fått første stikk

Ifølge FHIs siste ukesrapport har 91 prosent av personer i alderen 85 år og eldre fått første vaksinedose. Det har også 93 prosent av personer i aldersgruppen 75-84 år, og 57 prosent i aldergruppen 65-74 år.

Blant personer med høy risiko for alvorlig forløp var 47 prosent i alderen 18-64 år vaksinert med første dose, og om lag 58 prosent av ansatte i helse- og omsorgstjenesten med pasientnært arbeid har mottatt første dose av koronavaksinen. Av ansatte i helse- og omsorgstjenesten er flest vaksinert i Oslo (63 prosent). I de regionale helseforetakene har omtrent 73 prosent fått første stikk, flest leger (omtrent 83 prosent)  og spesialsykepleiere (82 prosent).

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Alt til Oslo og andre kommuner med stor smitte. Jeg tror det er lurt.

 

Det vart vel sagt at konklusjonen skulle komme 11/5. Eg håpar at alle kommunane som har mista vaksiner med noverande skeivfordeling då vil vere ferdige med risikogruppene inkludert dei med underliggjande sjukdom/nedsett immunforsvar. Etter mi meining vaksinerer ein risikogruppene fyrst, og eit liv i risikogruppa i Fjaler i Sunnfjord er like mykje verdt som eit liv til ein frisk person i Oslo.

Gitt at alle i risikogruppene som ynskjer det har fått bør ein flytte fokus til å begrense smitte. Då kan vaksinene gjerne brukast på folk frå 12-18 år og oppover i Oslo, Viken, Bergen og andre smitteutsette område. Dette vil bety raskare gjenopning med mindre nye mutasjonar tek over. Vi som bur i distrikta lever godt med dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 minutt siden):

Det vart vel sagt at konklusjonen skulle komme 11/5. Eg håpar at alle kommunane som har mista vaksiner med noverande skeivfordeling då vil vere ferdige med risikogruppene inkludert dei med underliggjande sjukdom/nedsett immunforsvar. Etter mi meining vaksinerer ein risikogruppene fyrst, og eit liv i risikogruppa i Fjaler i Sunnfjord er like mykje verdt som eit liv til ein frisk person i Oslo.

Gitt at alle i risikogruppene som ynskjer det har fått bør ein flytte fokus til å begrense smitte. Då kan vaksinene gjerne brukast på folk frå 12-18 år og oppover i Oslo, Viken, Bergen og andre smitteutsette område. Dette vil bety raskare gjenopning med mindre nye mutasjonar tek over. Vi som bur i distrikta lever godt med dette.

Selvfølgelig skal folk i risikogrupper vaksineres først. Men sjansen for en i risikogruppen i Oslo for å bli smittet er betydelig større enn for en i Sunnfjord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I min kommune har en ikke engang startet å vaksinere folk i risikogruppe 4, spurte legen min om det på mandag å han viste ikke når det ble min tur, og hadde ikke begynt å få forespørsler enda om pasientlistene sine engang. Så jeg betviler kraftig at alle i risikogruppene er vaksinerte til den 11/5 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (8 minutter siden):

Ja vi er ganske enige. Det viktigste poenget nå i Norge og hele verden må være å begrense antall smittede. Da får vi mindre sannsynlighet for nye mutasjoner som er like ille eller verre en de vi har i dag. Det kan vi lett gjøre internt her i Norge selv uten vaksiner. Bare å holde svenskene og alle andre ute av landet. 14 dagers karantenehotell med testing 12 dagen før utslipp for alle uten unntak.

Ja, vi er enige om det, men politikerne her vil jo ikke høre snakk om det. Heller ikke FHI og Direktoratet. Så min gjetning, selv om jeg ikke er sikker er at Norge følger etter UK og avvikler hele smittebegrensningspolitikken.

Lenke til kommentar
1 hour ago, scuderia said:

Nei, de fleste blir smittet fra husstand. Om lille per får smitten i bhg også tar den med hjem vil storesøster, far og mor få den av Per. Da blir tre registrert med husstand mens en på "skole/bhg" eller hva de kaller den kategorien.. Det er fortsatt 3 mot 1 til husstand selv om smitten orginalt kom fra bhg. Ellers kunne vi bare oppgitt kategori "kina" på alt siden driten kom derifra.

 

Du har självklart rätt i det du skriver men det är ingen poäng att försöka förklara noe för PC-Lynet.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

I min kommune har en ikke engang startet å vaksinere folk i risikogruppe 4, spurte legen min om det på mandag å han viste ikke når det ble min tur, og hadde ikke begynt å få forespørsler enda om pasientlistene sine engang. Så jeg betviler kraftig at alle i risikogruppene er vaksinerte til den 11/5 

Får vi ikke nå så mye Pfizer og Moderna vaksiner i mai at vi kan begynne å vaksinere friske folk i Oslo parallelt med de i risikogruppene "på landet"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...