Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat
Massetesting i grunnskolen avdekket 37 smittetilfeller

Massetesting i grunnskolen i Ullensaker kommune i Viken har avdekket 37 smittetilfeller, skriver MittJessheim.

Kommunen gjennomførte massetesting i grunnskolen i uke 14 og 15.

I alt 11 personer ble bekreftet smittet. De hadde til sammen 106 nærkontakter, og 26 av dem testet positivt, skriver avisen.

– Gjennom å avdekke disse smittetilfellene tidlig, fikk vi stanset dem fra å bringe smitten videre i skolen og ellers i samfunnet, noe som trolig har forhindret mange smittetilfeller og potensielt flere lokale smitteutbrudd, sier kommuneoverlege Einar Kristian Borud til avisen.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men veldig vanskelig å hindre smitte innen husstand, man må sette inn innsats der man faktisk har en sjans til å hindre smitte (særlig med engelsk mutant osv). 

Hvis man har mye ukjent smittevei, så kan man ikke hevde at utepils, kjøpesentre, skoler/BHG og treningssentre er trygt. Fravær av bevis er ikke bevis for fravær.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Pc Lynet said:

Du forstår jo ikke det enkle faktum at størst smitte i husstanden er ett symptom på stor smitte på offentlig sted, skole, jobb etc.

Jag förstår alltså talen och det är du som ikke förstår dem trots att scuderia har försökt att förklara dem för dig.  

Gidder ikke svara dig når du för de allra mesta har fel och kommer med en massa påhopp når folk påpekar det.   

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Jag förstår alltså talen och det är du som ikke förstår dem trots att scuderia har försökt att förklara dem för dig.  

Gidder ikke svara dig når du för de allra mesta har fel och kommer med en massa påhopp når folk påpekar det.   

Du skriver bare at jag tar fel. Forklar da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Kalle Klo said:

Men veldig vanskelig å hindre smitte innen husstand, man må sette inn innsats der man faktisk har en sjans til å hindre smitte (særlig med engelsk mutant osv). 

Hvis man har mye ukjent smittevei, så kan man ikke hevde at utepils, kjøpesentre, skoler/BHG og treningssentre er trygt. Fravær av bevis er ikke bevis for fravær.

Är ju inte alls rart att många smittes i hjemmet och det är ju inte heller snakk om att de allra flesta smittes där. 

Tror väl också att de allra flesta som har smittevei i hjemmet faktiskt har blivit smittede där. Noen må ha fått in smitten och det skrivs väl som okänt men resten får en känd smittevei. 

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (21 minutter siden):

 

 

Pc Lynet skrev (16 minutter siden):

Selvfølgelig skal folk i risikogrupper vaksineres først. Men sjansen for en i risikogruppen i Oslo for å bli smittet er betydelig større enn for en i Sunnfjord.

 

Evil-Duck skrev (15 minutter siden):

I min kommune har en ikke engang startet å vaksinere folk i risikogruppe 4, spurte legen min om det på mandag å han viste ikke når det ble min tur, og hadde ikke begynt å få forespørsler enda om pasientlistene sine engang. Så jeg betviler kraftig at alle i risikogruppene er vaksinerte til den 11/5 

Mi bekymring er at når ein er ferdig med risikogruppene i sentrale strok vil statistikken vise at ein i stor grad også er ferdige med risikogruppene nasjonalt. Regjeringa og FHI vil då late som at alle i risikogruppene er vaksinert og skeivfordelinga kan justerast opp. (Det var dette som skjedde forrige gong). Dermed blir mindre kommunar med stor andel eldre hengande enno lenger etter.

Men dersom vaksineleveransane blir store nok dei kommande vekene kan klokka komme denne beslutninga i forkjøpet, slik at ein kanskje er ferdig med risikogruppene når dette skal avgjerast.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Får vi ikke nå så mye Pfizer og Moderna vaksiner i mai at vi kan begynne å vaksinere friske folk i Oslo parallelt med de i risikogruppene "på landet"?

Det kommer vel helt ann på hvordan den nye skeivfordelingen blir, vi på "landet" har fått dobbel straff ved dagens skeivfordeling ved at vi har en mye eldre gjennomsnittsalder på befolkningen som gjør at vi får vaksinert risikogruppene mye senere enn byene, samt at vi blir straffet for at vi generelt har lavere befolkning i hver kommune, som gjør at vi aldri uansett hvor ille situasjonen blir vil nå FHI sitt fastsatte krav på x antall innlagte uavhengig av befolkning for å ikke miste doser til skeivfordelinga. 

Merker jo at det begynner å nærme seg et lite bristepunkt, i januar fikk jeg beskjed om at jeg kunne forvente meg en dose i midten av Mars, i midten av mars fikk jeg beskjed om at jeg kunne forvente meg en dose før påske, etter påske nå får jeg beskjed om at de ikke vet lenger. Men en får bare prøve å se lyst på det, hadde planene holdt hadde jeg sikkert fått AstraZeneca som jeg er glad for at jeg unnslapp :)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 minutter siden):

 

 

Mi bekymring er at når ein er ferdig med risikogruppene i sentrale strok vil statistikken vise at ein i stor grad også er ferdige med risikogruppene nasjonalt. Regjeringa og FHI vil då late som at alle i risikogruppene er vaksinert og skeivfordelinga kan justerast opp. (Det var dette som skjedde forrige gong). Dermed blir mindre kommunar med stor andel eldre hengande enno lenger etter.

Men dersom vaksineleveransane blir store nok dei kommande vekene kan klokka komme denne beslutninga i forkjøpet, slik at ein kanskje er ferdig med risikogruppene når dette skal avgjerast.

 

Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Det kommer vel helt ann på hvordan den nye skeivfordelingen blir, vi på "landet" har fått dobbel straff ved dagens skeivfordeling ved at vi har en mye eldre gjennomsnittsalder på befolkningen som gjør at vi får vaksinert risikogruppene mye senere enn byene, samt at vi blir straffet for at vi generelt har lavere befolkning i hver kommune, som gjør at vi aldri uansett hvor ille situasjonen blir vil nå FHI sitt fastsatte krav på x antall innlagte uavhengig av befolkning for å ikke miste doser til skeivfordelinga. 

Merker jo at det begynner å nærme seg et lite bristepunkt, i januar fikk jeg beskjed om at jeg kunne forvente meg en dose i midten av Mars, i midten av mars fikk jeg beskjed om at jeg kunne forvente meg en dose før påske, etter påske nå får jeg beskjed om at de ikke vet lenger. Men en får bare prøve å se lyst på det, hadde planene holdt hadde jeg sikkert fått AstraZeneca som jeg er glad for at jeg unnslapp :)

Jeg er ganske sikker på at skjevfordelingen kun gjelder dosene for oss friske, ikke de dosene øremerket risikogrupper. 

Jeg klarer fint å vente til august for første dose om det bringer smitten ned der de trengs mer enn her jeg bor i Vestfold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ska jag försöka? Scuderia har försökt förklara på Norsk och Svensk förstår du ikke. 

 

Så du mener at smitten hovedsakelig skjer fra hjem til hjem over hele Norge? 

Ingen eller lite smitte på skole, arbeid, butikk, trening og offentlig sted? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

 

Jeg er ganske sikker på at skjevfordelingen kun gjelder dosene for oss friske, ikke de dosene øremerket risikogrupper. 

Jeg klarer fint å vente til august for første dose om det bringer smitten ned der de trengs mer enn her jeg bor i Vestfold. 

Det har ikkje vore slik med noverande skeivfordeling, så dette tvilar eg på. Men det er bra vi er einige om at det var slik det burde ha vore.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (5 minutter siden):

Så du mener at smitten hovedsakelig skjer fra hjem til hjem over hele Norge? 

Ingen eller lite smitte på skole, arbeid, butikk, trening og offentlig sted? 

Ja, mykje skjer nok i private samankomstar. Men også skular, fritidsaktivitetar osv.

Samstundes er vel alle einige om at auka smitte i samfunnet generelt også vil føre til meir smitte av husstandsmedlemmer.

Diskusjonen går vel heller på kor mykje skjult villsmitte ein har i samfunnet. Det burde det vel vere mogeleg å forstå sjølv om ein er svensk 😉

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (7 minutter siden):

Det er hvertfall noe sykt at friske oslobeboere vaksineres sånn at de kan ta seg en utepils på bekostning av folk som dør om de får kovid.

My two cents.....

Det blir kun en sånn click bait konstruert problemstilling. Vi får nok Pfizer og Moderna til alle i risikogruppene i løpet av mai.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Statsforvalteren: Tiltakene i Grenland og Vestfold bør oppheves:

Kommuner i Grenland og Vestfold har hatt et møte med Statsforvalteren som anbefaler at de ekstra coronatiltakene i området ikke videreføres.

Det dreier seg om tiltaksnivå B som er innført i disse kommunene etter coronaforskriften.

Statsforvalteren – tidligere fylkesmannen – anbefaler at tiltakene ikke videreføres etter torsdag 22. april.

Usikker på om det er så lurt. Men det får vi se om ett par uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Pc Lynet said:

Så du mener at smitten hovedsakelig skjer fra hjem til hjem over hele Norge? 

Ingen eller lite smitte på skole, arbeid, butikk, trening og offentlig sted? 

Nei, det tror jag inte. Vad har du fått det ifra? Jag tycker faktiskt att du ska försöka läsa dina egna länkar och vad andra skriver innan du svarar med stråmen. Framförallt innan du kommer med påhopp på mig och andra.

Fra det som startade detta tullet som kan påminne lite om en diskussion så länkade du till:

"I Oslo kommunes seneste coronarapport kommer det fram at det i forrige uke ble registrert 1128 smittetilfeller.  

...

 Flest smittetilfeller (582) er registrert med smittested «husstand». Deretter kommer kategorien «ukjent» med 259 tilfeller."

Tycker inte det är noe rart med de där tallene och jag förstår ikke hur noen som faktiskt förstår vad som står där tycker det. 

51% smittes i hjemmet och 23% har okänd smittevei.  

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (25 minutter siden):

I alt 11 personer ble bekreftet smittet. De hadde til sammen 106 nærkontakter, og 26 av dem testet positivt, skriver avisen.

 

torbjornen skrev (7 minutter siden):

Ja, mykje skjer nok i private samankomstar. Men også skular, fritidsaktivitetar osv.

Samstundes er vel alle einige om at auka smitte i samfunnet generelt også vil føre til meir smitte av husstandsmedlemmer.

Diskusjonen går vel heller på kor mykje skjult villsmitte ein har i samfunnet. Det burde det vel vere mogeleg å forstå sjølv om ein er svensk 😉

Skulle ønske vi kunne massetestet alle skoler i Norge. Da ville man funnet ut hvor mye skult smitte det er blant barn og unge. Det er nok hovendriveren av smitte i Norge og andre land.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (10 timer siden):

Forrige tysdag var smittetalet 739

 

torbjornen skrev (10 timer siden):

Talet måndag denne veka var 518. Fredag var det 503.

Og gårsdagens tal altså 559 i følgje VG si løpande oversikt.

Greie tal, men blir spennande å sjå dei kommande dagane om nedgangen er i ferd med å stagnere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Nei, det tror jag inte. Vad har du fått det ifra? Jag tycker faktiskt att du ska försöka läsa dina egna länkar och vad andra skriver innan du svarar med stråmen. Framförallt innan du kommer med påhopp på mig och andra.

Fra det som startade detta tullet som kan påminne lite om en diskussion så länkade du till:

"I Oslo kommunes seneste coronarapport kommer det fram at det i forrige uke ble registrert 1128 smittetilfeller.  

...

 Flest smittetilfeller (582) er registrert med smittested «husstand». Deretter kommer kategorien «ukjent» med 259 tilfeller."

Tycker inte det är noe rart med de där tallene och jag förstår ikke hur noen som faktiskt förstår vad som står där tycker det. 

51% smittes i hjemmet och 23% har okänd smittevei.  

Det er de med ukjent smittestede som bringer smitten inn i hjemmene. Ukjent er alle andre steder en i husstanden. Hadde vi ikke hatt smitte utenfor husstanden hadde vi ikke hatt noe problem.

Det var derfor vi stengte ned i fjor vår. Da fikk ukjent smitte kategorien kjørt i bunn. Smitten døde ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

FHI: 0,08 prosent av fullvaksinerte har fått corona

Totalt er 300 582 personer vaksinert med to doser coronavaksine med anbefalt intervall per 12. april, og av disse har 230 personer (0,08 prosent) fått påvist coronavirus, skriver FHI i sin siste ukesrapport. De siste to ukene har 60 tilfeller av SARS-CoV-2 blitt påvist hos vaksinerte.

“De fleste vaksinerte personene som smittes av coronaviruset, får kun mildere symptomer av kortere varighet enn hos uvaksinerte. Kun noen få personer utvikler symptomer på covid-19-sykdom. Alvorlig sykdom er sjelden, men når det forekommer, er det viktig å gjøre nærmere undersøkelser for å forstå hva som kan ha vært årsaken”, skriver FHI.

Det er også totalt 1 209 personer som har fått påvist smitte etter å bare ha fått én, men ikke to, vaksinedoser. Av dem har 585 fått AstraZeneca, 470 fått Pfizer, og 154 fått Moderna.

Sitat

Det er også totalt 1 209 personer som har fått påvist smitte etter å bare ha fått én, men ikke to, vaksinedoser. Av dem har 585 fått AstraZeneca, 470 fått Pfizer, og 154 fått Moderna.

Her ser man at en dose AZ ikke duger like bra som Pfizer og Moderna. Det er satt mange flere Pfizer enn AZ. Moderna er jeg usikker på.

Endret av Pc Lynet
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...