Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

Åtte personer smittet etter begravelse:

Åtte personer i Gjøvik har fått påvist coronaviruset etter å ha vært i samme begravelse.

De smittede er to gutter under 20 år, en mann i 30-årene, en kvinne i 20-årene, en mann i 40-årene, en mann i 60-årene og en kvinne 50-årene, skriver NRK.

Smitten har medført at 8. trinn og åtte ansatte på Biri ungdomsskole er satt i karantene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Og hva er fullvaksinert med de forskjellige vaksinene? Det er forskjellige tidsrom for andre dose samt at nå snakker man om muligens tredje dose for pfizer osv.

Det logiske er at man regnes som fullvaksinert etter to doser av AstraZeneca, Pfizer og Moderna. Kombinasjonen spiller ingen rolle. Folk som har hatt koronaviruset tidligere får bare en dose. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Benbjo said:

Uff - får håpe vi klarer å ha kontroll på disse mutantene. Mye som tyder på at vaksinene fungerer svært dårlig på disse nå. Flere utbrudd og dødsfall blant de vaksinerte. 

Er vel veldig mange flere som er vaksinert og har ikke fått corona, kontra de som er vaksinert og har fått viruset? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (55 minutter siden):

Uff - får håpe vi klarer å ha kontroll på disse mutantene. Mye som tyder på at vaksinene fungerer svært dårlig på disse nå. Flere utbrudd og dødsfall blant de vaksinerte. 

Vi får håpe de får modifisert vaksinene da:)

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Quakecry said:

Er vel veldig mange flere som er vaksinert og har ikke fått corona, kontra de som er vaksinert og har fått viruset? 

Det er lite av disse kjente immune escape variantene i Norge. Noe SA er det, litt indisk og brasiliansk. De to siste er virkelig grusomme

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (52 minutter siden):

Det er lite av disse kjente immune escape variantene i Norge. Noe SA er det, litt indisk og brasiliansk. De to siste er virkelig grusomme

Jeg regner med at vaksineprodusentene jobber på spreng med å modifisere vaksinene til også å håndtere disse variantene.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Pc Lynet said:

Ja håper de finner ut hvilken mutasjon dette ekteparet hadde. 

Trodde det var SA, men SA i denne konteksten betydde Sarpsborg Arbeiderblad.... 

Hadde vært interessant å få vite mutasjon og når de var vaksinert. Er jo utrolig usannsynlig at 2 stk i 70-åra uten underliggende sykdommer som atpåtil var vaksinert skulle dø samtidig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Ja, og snart kommer den kashakstanske varianten. Den er virkelig grusom og smitter bare du ser eller hører noen som har den varianten. Så vi må ha på oss løyebind og ørebeskyttelse for ikke å få den. Og den er virkelig grusom og ingen vaksiner og ingen behandling vil virke. Dette går virkelig ille og snart er det slutt på livene våre. Vi kommer alle til å dø og det er bare å glemme å tro på at noe som helst i verden kommer til å gå bra.....

Om jeg hadde hatt den innstillingen at absolutt alt kommer til å gå til helvete; vet du hva jeg hadde gjort? Jeg hadde ivhertfall ikke sittet og skrevet et titalls innlegg om det daglig på nettet; at alt går til helvete. Nei, jeg hadde, med en slik innstilling gjort det jeg kunne for å nyte den korte tiden jeg har igjen på jorden med alt som jeg ikke har hatt tid til under de forutsetningene som finnes. Om det ikke er mer håp igjen så må man jo gjøre det beste ut av tiden som er igjen, ikke sant?

Bare et vennlig råd til alle de av dere som har overbevist dere selv om at alt håp nå er ute. Om det er det dere tror på så får dere ikke gjort noe med det likevel, men det går an å sørge for å gi seg selv maksimalt med livskvalitet den tiden man fortsatt har. Det kan jeg si med erfaring om familiemedlemmer som har vært gjennom alvorlig og uhelbredelig sykdom.

Du er virkelig kongen av stråmenn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Ja, og snart kommer den kashakstanske varianten. Den er virkelig grusom og smitter bare du ser eller hører noen som har den varianten. Så vi må ha på oss løyebind og ørebeskyttelse for ikke å få den. Og den er virkelig grusom og ingen vaksiner og ingen behandling vil virke. Dette går virkelig ille og snart er det slutt på livene våre. Vi kommer alle til å dø og det er bare å glemme å tro på at noe som helst i verden kommer til å gå bra.....

Om jeg hadde hatt den innstillingen at absolutt alt kommer til å gå til helvete; vet du hva jeg hadde gjort? Jeg hadde ivhertfall ikke sittet og skrevet et titalls innlegg om det daglig på nettet; at alt går til helvete. Nei, jeg hadde, med en slik innstilling gjort det jeg kunne for å nyte den korte tiden jeg har igjen på jorden med alt som jeg ikke har hatt tid til under de forutsetningene som finnes. Om det ikke er mer håp igjen så må man jo gjøre det beste ut av tiden som er igjen, ikke sant?

Bare et vennlig råd til alle de av dere som har overbevist dere selv om at alt håp nå er ute. Om det er det dere tror på så får dere ikke gjort noe med det likevel, men det går an å sørge for å gi seg selv maksimalt med livskvalitet den tiden man fortsatt har. Det kan jeg si med erfaring om familiemedlemmer som har vært gjennom alvorlig og uhelbredelig sykdom.

Fattern døde av kreft i går så det jeg vet jeg godt. Jeg liker å diskutere koronaviruset. Nye mutasjoner er unngåelig så lenge viruset sirkulerer fritt. Derfor sier jeg igjen steng ned grensene slik som nå helt til verden er vaksinert.

Åpne opp først til Europa når det er kontroll her osv.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (4 minutter siden):

Trodde det var SA, men SA i denne konteksten betydde Sarpsborg Arbeiderblad.... 

Hadde vært interessant å få vite mutasjon og når de var vaksinert. Er jo utrolig usannsynlig at 2 stk i 70-åra uten underliggende sykdommer som atpåtil var vaksinert skulle dø samtidig. 

Håper nesten det var AstraZeneca og ikke Moderna/Pfizer. AZ er jo ikke veldig god på SA mutasjonen.

Lenke til kommentar

Alt til Oslo og andre kommuner med stor smitte. Jeg tror det er lurt.

Sitat

DB: Regjeringen ber FHI revurdere vaksinestrategi

Regjeringen har onsdag dag bedt FHI se på en større geografisk skjevfordeling av vaksinene, skriver Dagbladet.

Helse- og omsorgsdepartementet bekrefter til avisen at de har bedt FHI se på saken.

– Regjeringen har gitt et oppdrag til FHI om å revurdere vaksinestrategien. I tillegg til å vurdere geografisk fordeling og hvorvidt man skal prioritere yngre aldersgrupper, har vi bedt dem om å se på om enkelte yrkesgrupper skal prioriteres opp, sier statssekretær Saliba Andreas Korkunc (H) til Dagbladet.

 

Lenke til kommentar
Sitat

Flest smittes i eget hjem i Oslo:

I Oslo kommunes seneste coronarapport kommer det fram at det i forrige uke ble registrert 1128 smittetilfeller. Det gir et snitt på 161 per dag.

Det ble tatt 24 502 tester i regi av Oslo kommune forrige uke.

96 prosent ble smittet i Oslo, mens 2 prosent ble smittet i Norge utenfor Oslo og 1 prosent i utlandet.

Flest smittetilfeller (582) er registrert med smittested «husstand». Deretter kommer kategorien «ukjent» med 259 tilfeller.

91 tilfeller ble registrert etter «samling i privat hjem», mens kategoriene «Annet» og «Jobb / i arbeidstid» hadde begge 67 tilfeller.

Nedgangen i antall smittetilfeller fra uke 14 til forrige uke (uke 15) var størst i aldersgruppen 30–39 år. Her gikk tallene ned fra 262 til 181 tilfeller. De eneste aldersgruppene som hadde økning i antall smittetilfeller, var 13–15 år (fra 51 til 53 tilfeller) og 80–89 år (fra 3 til 5 tilfeller).

I rapporten kommer det også fram at 7 prosent av barn og unge som ble registrert smittet forrige uke, ble smittet i barnehage/skole.

Ved utgangen av uken var 144.393 personer vaksinert i Oslo, av disse var 36 204 fullvaksinert.

Jeg er ganske sikker på at smitten ikke oppstår i hjemmet. Dette er vel heller en konsekvens av at smittesporing i hjemmet er betydelig enklere enn ute i det offentlige rom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Pc Lynet said:

Jeg er ganske sikker på at smitten ikke oppstår i hjemmet. Dette er vel heller en konsekvens av at smittesporing i hjemmet er betydelig enklere enn ute i det offentlige rom.

huh? Tallene er ganske klare. Ca halvparten ble smittet av noen som bor i samme hjem mens ca 20% har ukjent smittekilde. Klart smittesporing på de som har kategori "hustand" er enklest men er også den vanligste formen for smitte.  Det er ingen motsetning eller hemmelig konspirasjon bak dette. Eller mener du FHI prøver å skjule noe ved å putte flest mulige i "hustand"..  ??

 

Kondolerer med din fars bortgang

Endret av scuderia
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 minutt siden):

huh? Tallene er ganske klare. Ca halvparten ble smittet av noen som bor i samme hjem mens ca 20% har ukjent smittekilde. Klart smittesporing på de som har kategori "hustand" er enklest men er også den vanligste formen for smitte.  Det er ingen motsetning eller hemmelig konspirasjon bak dette. Eller mener du FHI prøver å skjule noe ved å putte flest mulige i "hustand"..  ??

Nei du misforstår totalt. Poenget mitt er at smitten må komme inn i husstanden. Antageligvis blir mange flere smittet på offentlig sted/plass, kollektiv transport etc.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Pc Lynet said:

Nei du misforstår totalt. Poenget mitt er at smitten må komme inn i husstanden. Antageligvis blir mange flere smittet på offentlig sted/plass, kollektiv transport etc.

Nei, de fleste blir smittet fra husstand. Om lille per får smitten i bhg også tar den med hjem vil storesøster, far og mor få den av Per. Da blir tre registrert med husstand mens en på "skole/bhg" eller hva de kaller den kategorien.. Det er fortsatt 3 mot 1 til husstand selv om smitten orginalt kom fra bhg. Ellers kunne vi bare oppgitt kategori "kina" på alt siden driten kom derifra.

 

Endret av scuderia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...