Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Subara skrev (Akkurat nå):

Immunforsvar, immundempende midler og immunrespons er ord som "klinger likt". Forårsaker immundempende midler dårligere immunforsvar?

Det kan gjøre det. Jeg går på slike medisiner selv. Jeg ble "advart" mot at jeg kunne oppleve litt hyppigere forkjølelser osv, men bank i bordet, etter flere år på medisinene er jeg ikke noe oftere syk enn andre folk. Det er vel litt individuelt også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (Akkurat nå):

Det kan gjøre det. Jeg går på slike medisiner selv. Jeg ble "advart" mot at jeg kunne oppleve litt hyppigere forkjølelser osv, men bank i bordet, etter flere år på medisinene er jeg ikke noe oftere syk enn andre folk. Det er vel litt individuelt også. 

Faktisk så gis vel immundempende midler til covid 19 pasienter på sykehus, mye av alvorlig sykdomsforløp av covid 19 forårsakes nettopp av en overreaksjon i immunsystemet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 minutter siden):

Eg ser at du har heilt rett. Eg meinte å hugse at FHI gjekk ut og presiserte at alle dosane skulle brukast, men det stemmer altså ikkje.

https://www.tv2.no/a/11974658/

Altså opptrekk  fra hetteglass er ikke bare bare når det er nesten tomt og er det snakk om en vaksine så er det selvsagt viktig at man får den nøyaktige dosen. For Pfizer sin så er det faktisk ikke mye  man får 0.3 milliliter... Så vi snakker ganske presise mengder. Til sammenligning er jo en flaske Cola 500 milliliter. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (38 minutter siden):

Vi der ja at vi må begynne å låne bort personell til andre sykehus. Skummel utvikling, særlig dersom smitteøkningen forsetter og sykehusene som har lånt ut selv begynner å få problemer med bemanningen. 

Helse Bergen skal alene låne ut 20 intensivsykepleiere. Kommer det et større smitteutbrudd i Bergen, som man egentlig må regne med kan skje, så kan det bli kritisk.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Smittevern

Velkommen til timebestilling for koronatesting (covid-19) i Lørenskog kommune.

OBS: Du skal ikke benytte kollektivtransport eller taxi når du har symptomer på korona.
Har du spørsmål eller ved særskilte behov rundt prøvetakingen, ring Koronatelefonen på 67 49 50 27

Jeg har heldigvis bil, ellers ville det tatt 2 timer til fots tur/retur. De har tenkt på dem med særskilte behov, så den skal de ha.

Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

Jeg har heldigvis bil, ellers ville det tatt 2 timer til fots tur/retur. De har tenkt på dem med særskilte behov, så den skal de ha.

I Oslo har de ikke tenkt på dette her, man må nok ringe coronatelefonen for å få en test hjem til seg. Ellers har jeg en privat teststasjon i gangavstand men der koster det 350 kroner... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 minutter siden):

3573694_Skjermbilde2021-03-18kl_16_51_48.png.7c854a0c88b8651d4e72f652f38a4d8f.png

Stor økning i antall på respirator... 

Jeg har noen ganger lurt på hvordan de registrerer dette. Er dette seperate ting? En på repsirator må jo nødvendigvis være på intensiven. 44 av 59 på intensiven på respirator er jo ganske mye om det er dtte som er tallet.  Fortsatt så synes dette å være en innvandrerpandemi da over halvparten av de innlagte har andre fødeland enn Norge. Mente at dette ble nevnt i dag. Har hatt vakt på sykehjemmet så følger ikke så nøye med på nyhetene i løpet av en dag selv om Tv2 nyhetskanalen står på i fellesstua. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Jeg har noen ganger lurt på hvordan de registrerer dette. Er dette seperate ting? En på repsirator må jo nødvendigvis være på intensiven. 44 av 59 på intensiven på respirator er jo ganske mye om det er dtte som er tallet. 

Det er nok som du sier, 44 av 59 på intensiven ligger i respirator. Med andre ord så er det skyhøy andel av de som ligger på intensiven nå som ligger i respirator.

Lenke til kommentar

Ahus ber om hjelp – må låne 31 intensivsykepleiere
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/39Pkrd/ahus-ber-om-hjelp-maa-laane-31-intensivsykepleiere

Sitat

Et presset Akershus Universitetssykehus har bedt om sykepleierhjelp fra andre sykehus. HR-direktør Jan Inge Pettersen bekrefter at 31 sykepleiere fra hele landet skal bistå.

 

William_S skrev (4 minutter siden):

Er dette seperate ting? En på repsirator må jo nødvendigvis være på intensiven. 44 av 59 på intensiven på respirator er jo ganske mye om det er dtte som er tallet. 

Det er ikke separat. Er man på respirator er man intensiven også. 

EDIT: Som Fnugle sa først, og bedre :) 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Det er nok som du sier, 44 av 59 på intensiven ligger i respirator. Med andre ord så er det skyhøy andel av de som ligger på intensiven nå som ligger i respirator.

Uansett så har økningen av innlagte på sykehus vært noe mindre dramatisk denne uka enn det har vært med over 20 i økning pr dag. Har vært nede i ensifra på økning de fleste dager denne uka. 

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (Akkurat nå):

Forøvrig... det er noe som er rart med tallene. Ser at det står at Helse Vest har 2 på intensiv, men 4 på respirator. Det kan jo ikke stemme...

Ja det høres jo veldig rart ut. Er nesten så man har lyst å spørre VG hvordan de registrere dette. Ellers står jo dette på Helsedirektoratets nettsider. 

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (3 minutter siden):

Forøvrig... det er noe som er rart med tallene. Ser at det står at Helse Vest har 2 på intensiv, men 4 på respirator. Det kan jo ikke stemme...

William_S skrev (2 minutter siden):

Ja det høres jo veldig rart ut. Er nesten så man har lyst å spørre VG hvordan de registrere dette. Ellers står jo dette på Helsedirektoratets nettsider. 

Ifølge Helse Vest selv tidligere i dag på Twitter er det 6 på intensiv og 2 på respirator.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (10 minutter siden):

Uansett så har økningen av innlagte på sykehus vært noe mindre dramatisk denne uka enn det har vært med over 20 i økning pr dag. Har vært nede i ensifra på økning de fleste dager denne uka. 

Det er viktig å presisere forskjellen her på totalinnlagte og nyinnlagte.

Antall daglige nyinnlagte får man bare greie på å om man studerer statistikken som ligger på FHI sine dagsrapporter:

183352634_Skjermbilde2021-03-18kl_16_59_53.png.38c560c7c19c0a58e5bf806e7c52efab.png

 

Som du ser så ble det på mandag lagt inn 24 og tirsdag 20 (disse tallene er ikke endelige og det er som regel noen dagers etterslep). Gårsdagens tall skal man ikke vektlegge i det hele tatt da dette pleier å justere seg veldig når det har gått noen dager.

Totalinnlagte = nyinnlagte - utskrevet/død.

Når tallet på totallinnlagte økter totalt sett, så legges det jo flere inn enn det blir skrevet ut, derfor får man økt press på sykehus. 

Når totalinnlagte går ned så betyr det ikke at det ikke legges ikke noe særlig med nye, men at det blir skrevet ut flere enn det blir lagt inn nye. Det kan man tolke så mangt, men tallene vil svinge. Derfor er det beste å følge med på statistikken på nyinnleggelser for å få et bilde av sitausjonen.

Siden det tar tid før man utvikler alvorlig forløp, så kan man egentlig forvente en større økning fra og med neste uke pga. de rekorden vi har sett denne uken.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...