Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

On 3/15/2021 at 10:37 PM, William_S said:

Sukk skal man stenge for noe som kan være en parameter i fremtiden? Måten man har begynt å praktisere føre var prinsippet på i dette landet har begynt å bli ekstremt 

Og du har ingen alternativ løsning å by på som forslag heller? Du framstår like innbydene som sure sokker.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, G said:

Det kan du si. Men folk er nok lystne på litt fri. Og betalingsvilje i påske er naturlig høy i vanlige år også. Folk betaler gjerne 30 tusen for å leie en stor hytte. Og nå når man har hatt så strenge tiltak så må man forvente litt høyere betalingsvillighet antar jeg ihvertfall. Jeg er ikke den som har inntekt stor nok til å leie skihytte, og er heller ikke så enormt glad i å gå på ski at det gjør noe fra eller til. Kan like gjerne kose meg i sol og varme, enn å svette i minusgrader som jo er nokså python.

Var det där ett svar till mitt inlägg?

Folk vill sikkert dra till hytten men jag har hört rykten om att det finns folk i Oslo området som har hytte utanför Viken, for eksempel, skeikampen, Trysil, Hafjell och sjusjöen.

Ser faktiskt inte hvorfor man ska stänga ned i Hol och inte Hafjell.

Det var iallafall det mitt inlägg handlade om. Du kan vara oenig men hvorfor svara på noe helt annat?

Lenke til kommentar
On 3/15/2021 at 10:43 PM, fredrik2 said:

Men jag är bara mest glad att jag hittills slipper en massa onödiga tilltak som kanske i längden bara är negativa. Tror faktiskt folk flest är mer intresserade av att vara med på dugnaden når de tror den är nödvändig än efter några uker med hårda tilltak som verkar onödiga.

Enig i at folk nok er mer interessert i det du skisserer. Men, i hvilke stor grad vil unnasluntrere ødelagt hele dugnadsopplegget? Samt, en slik framgangsmåte ville krevd enorme kommunikasjonsressurser for å få folk til å innse at det også gjelder dem. Samt det måtte vært planlagt godt for det i tillegg.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, G said:

Enig i at folk nok er mer interessert i det du skisserer. Men, i hvilke stor grad vil unnasluntrere ødelagt hele dugnadsopplegget? Samt, en slik framgangsmåte ville krevd enorme kommunikasjonsressurser for å få folk til å innse at det også gjelder dem. Samt det måtte vært planlagt godt for det i tillegg.

Tycker du har missupfattat både vad jag och andra skriver flera gånger i dina senaste inlägg. Gidder ikke mer.

I mitt inlägg snakkade jag alltså om tilltak och dugnad i områden som ikke har smitte och inte något på individ nivå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/16/2021 at 1:01 AM, Baranladion said:

Det må vel være for at det er en utendørs idrett og lite fare for smitte, og det kan jeg forsåvidt være enig i bortsett fra ett bittelite problem... hvor i skibakken er det mest folk, og hvor tilbringer de mest tid? I køen til skiheisen.... 

 

På afterski helt klart !!

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Hva er konsekvensen av å sette vaksinen rett i en blodåre?

Oi, nå kom ikke linken til @PcLynet med i sitatet.

https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/4590-laeger-ringe-teknik-er-muligvis-skyld-i-alvorlige-bivirkninger-ved-covid-19-vaccine.html

 

Men i følge denne danske pensjonerte legen:

”Hvis vaccinen gives forkert og rammer ind i blodbanen - og ikke kun i skuldermuskulaturen – kan det i værste fald give en så voldsom, systemisk og inflammatorisk reaktion, at det kan føre til mange små blodpropper i blandt andet lunger,” siger Niels Høiby, professor og overlæge ved Københavns Universitet og Rigshospitalet."

”Hvis vaccinen er kommet ind i blodbanen og herfra til hjertet, gennem lungerne og til milten, er det min hypotese, at det aktiverer et systemisk inflammationsrespons med blødningsforstyrrelser (dissemineret intravaskulær coagulation, DIC, red.), som man også ser ved blodinfektionen meningokoksepsis. Det er et sygdomsbillede, der er meget kendt for os, som arbejder med infektioner hos mennesker,” siger Niels Høiby."

I øjeblikket er det AstraZeneca, som bliver mistænkt af myndighederne for alvorlige bivirkninger, men det skyldes sandsynligvis, at man i højere grad har vaccineret yngre aldersgrupper med AstraZeneca end med Moderna og Pfizer/BioNTech, mener Niels Høiby. Og yngre har et mere reaktivt immunsystem og vil derfor mere tilbøjelige til at få en systemisk, inflammatorisk respons på at få vaccinen direkte ind i blodet, forklarer han. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/16/2021 at 9:15 AM, fredrik2 said:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/2dqE1a/vi-trenger-nasjonale-tiltak-naa

Tycker det där er mest tull och synes mycket av de skriver inte er baserat på fakta.

Hur kan nationella tiltak i områden med lite smitte få ned smittetalen betrakligt? 

Det som trengs nu er att man får kontroll där det är mycket smitte och inte i första hand försöka vara före var i resten av landet. För att få till det så må man göra mer med skolene och unga istället för att stänga ned allt man kan av näringsliv och aktiviter för voksna. 

Tror også at du har rett i at det må gjøres noe med smittespredningen blant unge. Blir nok vanskelig å praktisere, men de som styrer barna får gjøre hva de kan for å få det til. Men, å holde barn hjemme kan jo føre til smittespredning, dersom barna møtes på fritid. Har sett det argumentet komme også, at det virker som at de har bedre kontroll med de unge om de får delta i skolen. Men, har ikke for mye greie på det der. Har ikke barn selv, så har ikke satt meg for dypt inn i problematikken heller. Annet enn at jeg nå og da leser noe nyheter og får med meg noen problemstillinger.

Lenke til kommentar

"Den friske sykepleieren døde av katastrofe i hjernen" men ønsker ikke  si noe mer om det. Det er så typisk helsevesen å gjemme seg bak mer eller mindre intetsigende uttrykk man ikke ønsker å utbrodere eller snakke om utenfor sin egen kollegakrets.

https://medicine.yale.edu/news/yale-medicine-magazine/a-catastrophe-in-the-brain/

Katastrofe i hjernen kan være så mange men mest sannsynlig forårsaket vaksinen det. Det blir litt som å få hjerteinfarkt av et medikament man ikke tåler.

"These drugs can raise your risk of heart failure or related problems"

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
On 3/16/2021 at 9:50 AM, Theo343 said:

Ift. AZ fadesen så synes jeg man skal gi personer valget selv.

Jeg regner med at man uansett skriver under på et skjema at man er inneforstått med evt. risiko slik at man selv tar ansvaret for at man tar vaksinen. Å stoppe AZ helt pga. noen promille med alvorlige bivirkninger hadde ellers aldri skjedd innenfor den farmasøytiske verden. Nå kan man si at vaksinen er hasteutviklet men mange medikamenter har forholdsvis alvorlige men sjeldne bivirkninger og ingen tilfeller der får en slik offentlig journal som AZ.

Man bør på ingen måte stanse AZ vaksineringen da konsekvensen av det kan bli betydlige både ift. sykdomsutvikling, belastning på sykehus, senvirkninger med langtidssykemeldte, overbelastning på rehabilitering, samfunnsøkonomi etc.

Hvis det har seg slik at det finnes 1 eller 2 dårlige batcher av AZ som er hasteprodusert, ikke er av god nok kvalitet el., så får man identifisere disse, noe som ikke kan være et spesielt tidkrevende arbeid da alt er merket.

Rart da med kommunikasjonssjefene hos AZ, som ikke pratet om at de skulle undersøke om det finnes uregelmessigheter med norsk batch.

Det ble jo også reaksjoner innad legemiddelverket på Astra Zenecas holdninger så det ut som.

Endret av G
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

"Den friske sykepleieren døde av katastrofe i hjernen" men ønsker ikke  si noe mer om det. Det er så typisk helsevesen å gjemme seg bak mer eller mindre intetsigende uttrykk man ikke ønsker å utbrodere eller snakke om utenfor sin egen kollegakrets.

https://medicine.yale.edu/news/yale-medicine-magazine/a-catastrophe-in-the-brain/

Dette tror jeg handler mest om at man så tidlig ikke vil gå ut med informasjon før man er helt sikre på hva som har skjedd.

Det i tillegg til ønske fra pårørende veier tungt, vi har pasient- og brukerrettighetsloven som gir vern mot spredning av opplysninger om sykdomsforhold.

Slik informasjon blir ofte tilgjengeliggjort litt senere dersom det er av offentlig interesse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/16/2021 at 10:58 AM, Theo343 said:

Hvis det er mulig å teste kvaliteten i batcher på denne måten bør man absolutt gjøre det fremfor å stanse hundretusenvis av vaksineringer.

Burde vel skje via internkontroll hos AZ vel, og ikke uhumskheter i det fri?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, G said:

Burde vel skje via internkontroll hos AZ vel, og ikke uhumskheter i det fri?

Med ting som hasteproduseres i ekstreme mengder på kort tid tenker jeg at man tøyer rammeverk og toleranser man opererer innenfor.

Å la bukken passe havresekken er ikke alltid det beste.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...