Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fnugle skrev (6 minutter siden):

Det er viktig å presisere forskjellen her på totalinnlagte og nyinnlagte.

Antall daglige nyinnlagte får man bare greie på å om man studerer statistikken som ligger på FHI sine dagsrapporter:

183352634_Skjermbilde2021-03-18kl_16_59_53.png.38c560c7c19c0a58e5bf806e7c52efab.png

 

Som du ser så ble det på mandag lagt inn 24 og tirsdag 20 (disse tallene er ikke endelige og det er som regel noen dagers etterslep).

Totalinnlagte = nyinnlagte - utskrevet/død.

Når tallet på totallinnlagte økter totalt sett, så legges det jo flere inn enn det blir skrevet ut, derfor får man økt press på sykehus. 

Når totalinnlagte går ned så betyr det ikke at det ikke legges ikke noe særlig med nye, men at det blir skrevet ut flere enn det blir lagt inn nye. Det kan man tolke så mangt, men tallene vil svinge. Derfor er det beste å følge med på statistikken på nyinnleggelser for å få et bilde av sitausjonen.

Siden det tar tid før man utvikler alvorlig forløp, så kan man egentlig forvente en større økning fra og med neste uke pga. de rekorden vi har sett denne uken.

ja jeg er jo enig  i det du skriver her og folk legges jo inn og skrives ut hele tiden. Men når økningen i totale innlagte ikke er stor noen dager så er det også viktig å påpeke. Litt forskjell på om økningen er på en og to og 20-30. Og det kan fort ta kortere tid enn neste uke da. Husk at svartiden på en prøve er alt mellom 1-3 døgn , det kan også ta noe tid  å få time til test. Og deretter kan registrering av smitte i MSIS ligge etter med 2-3 dager fra positivt prøvesvar foreligger. Vi får holde pusten og se.  Så dag 12 i sykdomsforløpet kommer fortere enn man tror på de som er registrert smitta i går.  Det hadde vært interessant å se når en prøve ble tatt og når det ble registrert i MSIS, men denne oversikten tror jeg ikke FHI har. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

ja jeg er jo enig  i det du skriver her og folk legges jo inn og skrives ut hele tiden. Men når økningen i totale innlagte ikke er stor noen dager så er det også viktig å påpeke. Litt forskjell på om økningen er på en og to og 20-30. Og det kan fort ta kortere tid enn neste uke da. Husk at svartiden på en prøve er alt mellom 1-3 døgn , det kan også ta noe tid  å få time til test. Og deretter kan registrering av smitte ligge etter med 2-3 dager fra positivt prøvesvar foreligger. Vi får holde pusten og se. 

Enig i dette, men det er egentlig ikke rart at tallet øker i helgene da man generelt sett ikke har for vane å skrive ut pasienter da. Mener å huske fra jeg lå på sykehus selv at det er færre på jobb i helgene, og dermed har man ikke tid eller mulighet til å vurdere utskriving.. F.eks. der jeg var innlagt så ble jeg vurdert av en overlege på poliklinikken før utskriving, ansvarlig lege kunne dermed ikke skrive meg ut før overlegen hadde tatt en siste sjekk og kommet med sin anbefaling. Det kan jo også være snakk om at man må sjekkes med røngten/MR før de skrives ut. Det er mindre kapasitet på slikt i helgene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

HELSEFORETAKET VESTRE VIKEN I GUL BEREDSKAP
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/vestre-viken-i-gul-beredskap.S8Rq3cXGX

Sitat

Helseforetaket Vestre Viken går i gul beredskap, melder de i en pressemelding torsdag ettermiddag.

Torsdag er 27 pasienter innlagt for covid-19-behandling i helseforetaket, opplyser de videre.

– Tallet på inneliggende pasienter har økt i takt med smitten i samfunnet.

– Dette omfatter Bærum sykehus, Drammen sykehus, Kongsberg sykehus, Ringerike sykehus, Hallingdal sjukestugu, Blakstad sykehus, alle tverrgående klinikker og behandlingssteder for Psykisk helse og rus, Medisinsk diagnostikk, Prehospitale tjenester, og Klinikk for intern service samt stab og ledelse i foretaket.

Sitat

Beredskapsnivået i Vestre Viken helseforetak er: Gul.

Med bakgrunn i økt smitte i samfunnet og økning i antall pasienter gikk hele Vestre VIken helseforetak i gul beredskap torsdag 18. mars 2021.

Situasjonen i samfunnet utvikler seg og vi mobiliserer ekstra ressurser for å møte situasjonen. Vi har planer klare for å kunne ta imot flere koronasmittede pasienter hvis det blir mer økning i antall COVID-19-pasienter som trenger sykehusinnleggelse. Det er rutiner for adgangskontroll og besøksrestriksjoner i foretaket, samt flere regler omkring beredskapen. Du finner info og lenker til mer info om dette på denne siden.

https://vestreviken.no/beredskap#om-beredskapsnivaer

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
19 hours ago, Theo343 said:

Jeg er helt sikker på at de hadde klart å finne en løsning på dette om de ville. Man kan samarbeide med tollvesenet og andre instanser eks. Men av egen erfaring har man lett for å bare hive armene i været når ting ikke går helt på skinner.

Kunne de ikke utrustet dem med fotlenke ihvertfall som et minium, iom. disse ikke har ærlige intensjoner om å informere på ærlig vis likevel om hvor de har vært framover. Da kunne de jo overvåkes om de holder seg i karantene eller ikke. Hazmat-drakt kan de vel låne av nærmeste sykehus?

Lenke til kommentar
7 hours ago, fredrik2 said:

Var det där ett svar till mitt inlägg?

Folk vill sikkert dra till hytten men jag har hört rykten om att det finns folk i Oslo området som har hytte utanför Viken, for eksempel, skeikampen, Trysil, Hafjell och sjusjöen.

Ser faktiskt inte hvorfor man ska stänga ned i Hol och inte Hafjell.

Det var iallafall det mitt inlägg handlade om. Du kan vara oenig men hvorfor svara på noe helt annat?

Ja det var det. Tanken var at dersom det blir stengt et sted for hyttefolk, så kan fristelsen være stor for å prøve å finne alternativ påskehytte. Folk er jo villig til å reise ganske langt, det ser man jo med utenlandsreiser. Selvsagt så finnes det nok grenser for akkurat hvor langt folk er villig til å kjøre. Men, man når mange skisteder bare i Sør-Norge på noen få timers kjøretur.

Nå var det jo kommet en artikkel om at et hotell hadde fått avbestillinger. Men hotell er jo som kjent offentlig (Ap-utskeielsessaken). Mens å leie en hytte kanskje ikke er å anse som like offentlig?

Lenke til kommentar
5 hours ago, Quakecry said:

Alle dødsfall er trist. Men, det er svært mange andre ting som dreper folk hele tiden. Ett år inn i pandemien så er ikke dødsfallene veldig store i det store bildet. Hvorfor skal man ta en vaksine som kun lindrer symptomer litt, men du kan enda få corona og smitte andre? 

Er det noen som har påstått at du ikke kan være asymptomatisk smittespreder uansett vaksinevalg enda da? Man må jo kunne regne med at vaksinerte også kan bidra til å spre smitte inntil stor nok flokkimmunitet oppnås.

Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Er det noen som har påstått at du ikke kan være asymptomatisk smittespreder uansett vaksinevalg enda da? Man må jo kunne regne med at vaksinerte også kan bidra til å spre smitte inntil stor nok flokkimmunitet oppnås.

Det er vel noen studier fra Israel som tyder på at vaksinerte i svært liten grad sprer smitte videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Groovy Gorilla said:

Hæ?

Er små matbutikker, kiosker, bensinstasjoner åpne kan alle andre butikker holde åpne. Har ikke sagt at matbutikker skal stenge.

Men det er du som prater om trange matbutikker. Så hermetikk må vel da være løsningen, eller?

Lenke til kommentar

Erna Solberg og familien brøt smittereglene: – Beklager

Sitat

Statsminister Erna Solberg og hennes familie brøt smittevernreglene under vinterferien på Geilo. Familien samlet seg to kvelder på rad og var flere enn ti stykker da de spiste middag sammen. – Jeg burde visst bedre, sier statsministeren til NRK.

https://www.nrk.no/norge/erna-solberg-og-familien-brot-smittereglene_-_-beklager-1.15422762

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, William_S said:

I Oslo har de ikke tenkt på dette her, man må nok ringe coronatelefonen for å få en test hjem til seg. Ellers har jeg en privat teststasjon i gangavstand men der koster det 350 kroner... 

Så du er en "dealer" i "bobil, eller noe sånn?

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, William_S said:

Jeg har noen ganger lurt på hvordan de registrerer dette. Er dette seperate ting? En på repsirator må jo nødvendigvis være på intensiven. 44 av 59 på intensiven på respirator er jo ganske mye om det er dtte som er tallet.  Fortsatt så synes dette å være en innvandrerpandemi da over halvparten av de innlagte har andre fødeland enn Norge. Mente at dette ble nevnt i dag. Har hatt vakt på sykehjemmet så følger ikke så nøye med på nyhetene i løpet av en dag selv om Tv2 nyhetskanalen står på i fellesstua. 

Og du kan ikke være på intensiven uten å legges i respirator? De med behov for særskilt nøye overvåking og stell havner vel også på intensiven?

Og kan det være at Dr. Campbell har rett i at mennesker med mørkere hud som er bosatt i nordlige strøk kan ha lave D-vitaminnivåer?

Endret av G
Lenke til kommentar
25 minutes ago, William_S said:

Det er vel noen studier fra Israel som tyder på at vaksinerte i svært liten grad sprer smitte videre. 

Men, de har vel aldri vært helt sikre på om vaksinene gir steriliserende immuntet. Husker det begrepet ble nevnt når vaksineeffekt ble skrevet om i media.

Lenke til kommentar
G skrev (21 minutter siden):

Så du er en "dealer" i "bobil, eller noe sånn?

Hahaha nesten - nei det er bare en privat helseaktør som har satt opp en brakke.  Finnes jo nok av dem i Oslo.  Så på hjemmesiden deres at de driver et legesenter også. Der hvor kommunene får sine kostnader ved testing refundert av Helfo så får ikke Dr Dropin osv det. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...