Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Theo343 said:

Med ting som hasteproduseres i ekstreme mengder på kort tid tenker jeg at man tøyer rammeverk og toleranser man opererer innenfor.

Å la bukken passe havresekken er ikke alltid det beste.

Selvsagt kan ikke bukken bare få passe på havresekken. Men, dersom det finnes ut at det har vært for dårlig kontroll, så må hele Astra Zeneca-vaksinen settes spørsmål rundt. Det var jo tidlig kritikk allerede under utviklingen av denne AZ-vaksinen husker jeg, også her på forumet.

Nå er det jo opp  i dagen at det er noe merkelig rundt denne vaksinen. Jeg så at du var for å bare kjøre på med vaksineringen. Er det helt forsvarlig da?

"Alle" ønsker jo flest mulig vaksiner fortest mulig innen for rimelighetens grenser. Nå undersøkes ihvertfall saken. Noe nytt rundt undersøkelsene å lese? Har ikke lest nyheter i de siste dagene selv.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 3/16/2021 at 11:26 AM, Snikpellik said:

Hva mener du med ingen plan? Norge gjør det fortsatt veldig bra målt mot andre land, jeg tror overskrifter i noen av mediene kan ha påvirket at det fremstår fullstendig mislykket? For det er det på ingen måte. 

144642043_Skjermbilde2021-03-16kl_11_26_23.thumb.png.2eb2ec3cb96cae5e84889c959abc5a45.png

Merker meg at Israel ikke er med på den sammenlikningen. Fikk de kun plass under World? Grafen er for bratt til å passe med de andre nasjonene?

Lenke til kommentar
Sitat

KORONAVIRUSET

18. mars 2021 kl. 11:42 VG: Har funnet blodproppårsak

Overlege og professor Pål Andre Holme ved OUS Rikshospitalet sier til VG at de har funnet årsaken til hvorfor tre innlagte helsearbeiderne fikk blodpropp.
Han forteller at AstraZeneca-vaksinen utløste en kraftig immunrespons.

– I samarbeid med seksjon for avansert trombocytt ved UNN har vi nå påvist spesifikke antistoffer mot blodplater som kan gi et slikt bilde, som vi kjenner fra andre deler av medisinen, men da med medikamenter som utløsende årsak, forklarer overlegen overfor VG.

Holme har ledet arbeidet med å undersøke om de mistenkte bivirkningene har en sammenheng med koronavaksinen til AstraZeneca.

https://www.nrk.no/nyheter/vg_-har-funnet-blodpropparsak-1.15422678

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (17 minutter siden):

Merker meg at Israel ikke er med på den sammenlikningen. Fikk de kun plass under World? Grafen er for bratt til å passe med de andre nasjonene?

Jeg tok ikke med Israel, Serbia og UK siden disse nasjonenes vaksinering ikke er sammenlignbar med oss, og mange ganger høyere enn andre land. Forklarer dette i det neste innlegget, for flere dager siden. Det var et svar på en som mente at Norge var helt elendig på vaksinering.

Norge er vel på åttendeplass i Europa dersom man tar med alle de europeiske landene.

EDIT: Her er oppdatert graf for Europa hvis noen lurer. Storbritannia kjører sin egen greie som kjent. Serbia og Ungarn ligger svært høyt fordi de har kjøpt inn store mengder Sputnik V og flere kinesiske vaksiner som ikke er godkjent for bruk.

1677878042_Skjermbilde2021-03-18kl_12_18_52.thumb.png.545b7b61211a92a8bcc5e2501bfec40c.png

EDIT 2: Glemte Island...

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
On 3/16/2021 at 11:54 AM, Snikpellik said:

Nei, her er det du som cerry picker data.

USA, Storbritannia og Israel er ikke land vi kan sammenligne oss med på vaksinering. Disse har av ulike grunner helt andre avtaler og forutsetninger enn hva som er realistisk for Norge, og blokkerer leveranser til oss.

Derfor er det mye mer beskrivende å sammenligne med de andre nordiske landene og Europa forøvrig, slik jeg gjorde i grafen over. Norge er vel på sjuende plass i Europa nå, selv om man inkluderer Storbritannia og Serbia som har kommet ekstremt mye lengre enn alle andre.

Det er likevel litt betenkelig at nasjonen Norge som kanskje er den som har bidratt mest til vaksineutvikling via ymse deltakelse, er den som ser ut å få "minst" av vaksinedosene om man ser på hele verden under ett. Hvordan kan det ha seg?

Lenke til kommentar
On 3/16/2021 at 12:14 PM, Guest 552c6...490 said:

Her er du langt ute på ville veier. Når du tar inn enkeltland sånn er du selektiv i stedet for den andre som viser europa. Kan jo ikke sammenligne Norge med Emiratene (bruker ikke godkjent kinesisk vaksine) USA (nødgodkjente raskt egenprodusert vaksine og blokkerer eksport) Storbritannia (nødgodkjente egenprodusert vaksine, blokkerer eksport) og Israel (spesialavtale om klinisk testing på egen befolkning og betaler 3 til 4 ganger mer pr. dose). Helt urealistisk er det at Norge eller andre land skulle fått til bedre avtaler utenfor EU samarbeidet for å få flere vaksiner enn vi har til bestilling nå. Mest fornuftig å sammenligne Norge med resten av Europa og andre land i Norden og der ligger Norge en del over snittet, altså gjør Norge det ganske så ut fra det som realistisk sånn grafen til snikepeliken viser. 

Anonymous poster hash: 552c6...490

Man kunne engasjert seg i farmasøytisk utvikling fra statens side. Man har tross alt et oljefond som er gigantisk man kunne ha nyttet.

Alt skal kjøpes fra utlandet, selv arbeidskraft som vi har blitt straffet smittesmessig rimelig hard med også !!

Lenke til kommentar

Voksne folk hetser ungdom grovt for koronabrudd: – Så ekkelt at jeg får vondt i magen
https://www.nrk.no/nordland/bodo-kommune-i-nordland-med-nyheter-om-koronasmitten-1.15422601

Sitat

Bodø opplever den største smittebølgen under hele pandemien. Den lokale forskriften vil sannsynligvis vare til langt over påske.

Regjeringen bestemte onsdag at de strenge forskriftene og reglene i Bodø kommer til å videreføres over påske, til 11. april.

– Først må jeg understreke at dette er noe vi har ønsket, og bedt regjeringen om å gjøre. Vi ser smittesituasjonen som er, denne veldig smittsomme varianten som vi ikke får slått tilbake. Vi er nødt til å ha tøffe tiltak en stund til, sier ordfører Ida Pinnerød.

Det er også bestemt innstramming i sykehjem

– Vi har holdt en åpen dør-politikk dersom det er mulig, nå ønsker vi å ta ned nærkontaktene her også. Derfor har vi laget egne besøksregler og begrenset når besøk skal gjennomføres. Hver enkelt må ta kontakt med det enkelte stedet for å høre hva slags regler som gjelder.

For noen uker tilbake, kunne NRK melde om at politiet stanset en fest med 17-18-åringer som brøt smittevernreglene.

Ungdommen har gjort opp for seg i konfliktrådet, men ordfører Ida Pinnerød sier at de likevel blir hetset grovt på sosiale medier.

– Det foregår en omfattende hetsing av voksne folk mot disse ungdommene. Vi kan ikke ha det sånn at 17-18-åringer hetses så grovt og ekkelt at jeg får vondt i magen. Vi har alle et ansvar for å gjøre en jobb sånn at vi ikke får et klima som er helt uholdbart.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Voksne folk hetser ungdom grovt for koronabrudd: – Så ekkelt at jeg får vondt i magen

Hets høres umiddelbart forkastelig ut, uten at jeg kjenner detaljene i det.

Men uavhengig av alder på avsender og mottaker så mener jeg det er riktig å kritisiere smittevernbrudd. Men alt med måte og formidling på en skikkelig måte. Ikke noe hets, hat og ugreie opptredner.

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (6 minutter siden):

Tragisk det med vaksinen. Hun som døde og de andre syke, hadde sannsynligvis klart å få korona helt fint. 

Tragisk det med de 648 koronadødsfallene hittil. De og de andre 83 519 bekreftet smittede, hadde sannsynligvis klart å få vaksiner helt fint. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

Tragisk det med de 648 koronadødsfallene hittil. De og de andre 83 519 bekreftet smittede, hadde sannsynligvis klart å få vaksiner helt fint. 

Alle dødsfall er trist. Men, det er svært mange andre ting som dreper folk hele tiden. Ett år inn i pandemien så er ikke dødsfallene veldig store i det store bildet. Hvorfor skal man ta en vaksine som kun lindrer symptomer litt, men du kan enda få corona og smitte andre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvorfor de nasjonale mediene har sluttet å dekke den alvorlige situasjonen på Romerike, så overskrifter bak plussartikler i lokale medier er vel det vi får.

153 nye tilfeller på Romerike – flere nye skoler og barnehager rammet (+)
https://www.rb.no/smittetall/korona/covid-19/150-nye-tilfeller-pa-romerike-flere-nye-skoler-og-barnehager-rammet/s/5-43-1539812

Mange nye skoler og institusjoner rammet av smitte – flere hundre i karantene (+)
https://www.rb.no/korona/skoler/barnehager/mange-nye-skoler-og-institusjoner-rammet-av-smitte-flere-hundre-i-karantene/s/5-43-1540107

Romerike snart like rødt som Oslo: – Det går i beredskap nesten hver våkne time nå (+)
https://www.rb.no/romerike-snart-like-rodt-som-oslo-det-gar-i-beredskap-nesten-hver-vakne-time-na/s/5-43-1539650

49 elever og ansatte satt i karantene etter smitte påvist ved skoler (+)
https://www.eub.no/2021/nyheter/50-elever-og-ansatte-i-karantene-etter-smitte-pavist-ved-to-skoler/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...