Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At det har vært mange dobbeltmoralistiske kødder i maktposisjoner gjennom pandemien er det ikke tvil om. Neil Ferguson dro jo feks land og strand rundt for å være utro mot kona mens UK var i lockdown.... Löfven ble tatt på juleshopping selv om han hadde bedt folk om å ikke gjøre det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ekstremt pinlig.

Men personlig forstår jeg ikke argumentene mot at det at noen bryter smittevernsregler er en motivator for å slutte å følge de selv.

Jeg ønsker ikke å få viruset selv, jeg ønsker ikke at familiemedlemmer og venner skal få det, jeg ønsker ikke å overbelaste helsevesenet og jeg ønsker at vi som samfunn ska jobbe sammen for å kunne få ned smitten, slik at vi kan leve mer normalt.

Det er motivasjon nok i seg selv. At andre bryter de selv, uansett hvilken posisjon de har, har ingenting å si for min motivasjon.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (5 minutter siden):

Ekstremt pinlig.

Men personlig forstår jeg ikke argumentene mot at det at noen bryter smittevernsregler er en motivator for å slutte å følge de selv.

Jeg ønsker ikke å få viruset selv, jeg ønsker ikke at familiemedlemmer og venner skal få det, jeg ønsker ikke å overbelaste helsevesenet og jeg ønsker at vi som samfunn ska jobbe sammen for å kunne få ned smitten, slik at vi kan leve mer normalt.

Det er motivasjon nok i seg selv. At andre bryter de selv, uansett hvilken posisjon de har, har ingenting å si for min motivasjon.

Det er vel ganske naturlig, vis du blir ilagt strenge regler på jobben feks og sjefen gir faen i dem, er det lett å ikke bry seg så mye om det.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Fnugle said:

Men personlig forstår jeg ikke argumentene mot at det at noen bryter smittevernsregler er en motivator for å slutte å følge de selv.

Kan ha flere vinklinger det der.

"Hvorfor skal jeg gidde hvis ikke statsministeren sjøl gidder?"

"Hva hjelper det om jeg gjør som jeg får beskjed om dersom ingen andre gjør det?"

"Hvis ikke Norges statsoverhode syntes det er farlig nok til å følge egne regler, så hvor farlig kan det være?"

 

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (4 minutter siden):

Kan ha flere vinklinger det der.

"Hvorfor skal jeg gidde hvis ikke statsministeren sjøl gidder?"

"Hva hjelper det om jeg gjør som jeg får beskjed om dersom ingen andre gjør det?"

"Hvis ikke Norges statsoverhode syntes det er farlig nok til å følge egne regler, så hvor farlig kan det være?"

 

De vinklingene har jeg jo allerede funnet svar på selv gjennom egen resonnering og motivasjon. Jeg sammenligner meg ikke med andre. Jeg skjønner hvor du vil, men om man stadig skal irritere seg over de som bryter reglene, så kommer man ikke langt. Man kan heller velge å tenke på hvor mange som er med i dugnaden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (2 timer siden):

Eliten slipper alltid unna. Slik har det alltid vært, slik er det nå - og slik kommer det ganske sikkert til å fortsette å være.

Vi er alle like for loven - men noen er likere enn andre ... !

Slippe nok unna bøter ja. Men politisk henger karrieren i en meget tynn tråd nå ja.

Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

At det har vært mange dobbeltmoralistiske kødder i maktposisjoner gjennom pandemien er det ikke tvil om. Neil Ferguson dro jo feks land og strand rundt for å være utro mot kona mens UK var i lockdown.... Löfven ble tatt på juleshopping selv om han hadde bedt folk om å ikke gjøre det. 

Var det ikke også han Justin Trudeau i Canada som dro på solferie til Karibien da de gjennomførte den strengeste lockdownen så langt eller var det en av hans ministere?

Men jeg synes Neil Fergusson som ble tatt med buksa nede hos elskerinna var det verste eksempelet. Jeg mener; her snakker vi om mannen som påstod at millioner av briter voiolle dø om de ikke gikk i full lockdown.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
ok67 skrev (1 time siden):

Om ho ikkje kjente til reglane er dette direkte pinleg, alternativet så er det direkte arrogant 

Pinlig  - for det var uten vitende og vilje. Men det høres ikke ut som noe drikkegilde akkurat, og familiene satt i tre forskjellige kohorter med god avstand. Statsministeren selv var bla. pasient ved Ullevål sykehus mens noen av regelbruddene pågikk. Og hun har beklaget. Men vi trenger visst forbilder for å bli motivert.

Snikpellik skrev (1 time siden):

Jeg tror likevel at det ikke er utslagsgivende for særlig mange, fordi de aller, aller fleste av oss vet hvor viktig det er å følge reglene. For noen blir det kanskje også en påminnelse.

Ja, en god mulighet til  å gå gjennom regelverket før påskeferien. Anbefalinger, påbud, forskrifter, nasjonale og kommunale tiltak.

Kari og Ola Nordmann er for opptatt av likhetssamfunnet, etter min mening. At landets statsminister enda ikke er vaksinert med et dødelig virus i omløp, er ikke til å tro. Hvem skal styre landet hvis hun blir syk?Jeg vil gjerne ha forutsigbarhet og hennes stoiske ro ut pandemien.

Men ikke en dag lenger med blå politikk etter det 🙂

Lenke til kommentar
Morromann skrev (25 minutter siden):

Var det ikke også han Justin Trudeau i Canada som dro på solferie til Karibien da de gjennomførte den strengeste lockdownen så langt eller var det en av hans ministere?

Det var finansminister Rod Phillips. Han fikk sparken.

Sitat

her snakker vi om mannen som påstod at millioner av briter voiolle dø om de ikke gikk i full lockdown.

500.000 er det han mente kunne dø i løpet av to år dersom Storbritannia ikke innførte noen tiltak i det hele tatt. Som ikke akkurat er utenkelig med tanke på hvor mange som er døde , med svært strenge tiltak over lang tid (126.000).

Faktasjekk: https://theferret.scot/fact-check-neil-ferguson-covid-19-predictions/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Det var finansminister Rod Phillips. Han fikk sparken.

500.000 er det han mente kunne dø i løpet av to år dersom Storbritannia ikke innførte noen tiltak i det hele tatt. Som ikke akkurat er utenkelig med tanke på hvor mange som er døde , med svært strenge tiltak over lang tid (126.000).

Faktasjekk: https://theferret.scot/fact-check-neil-ferguson-covid-19-predictions/

Joda, men er det noen som i aller høyeste grad bør holde sin sti ren så er det slike som han.

Det var bra denne Phillips fikk sparken da. Skulle bare mangle.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Morromann said:

Nei, du skrev at Norges statsoverhodet har brutt en smittevernsregel og statsoverhodet i kongeriket Norge er da vitterlig kong Harald den femte og jeg har ikke fått med meg at han har brutt noen smittevernsregel. Han bør jo ikke det da, i risikogruppen som han jo er. Men jeg regner med at han har fått begge vaksinedosene sine nå da.

Nei, jeg regner med at kongen vår og STATSOVERHODET VÅRT som han vitterlig er og vitterlig har vært i 30 år nå. har sattt et godt eksempel jeg og ikke hatt massesprederkalas på Slottet.

OK, da jeg skjønner at mener at den personen som er REGJERINGSSJEF(og det er overhodet ikke det samme som statsoverhodet i et monarki, fact is USA er det eneste landet i Vesten hvor statsoverhodet også er regjeringssjef)har gjort det men da må du skrive det da og ikke blande vår kjære konge oppi dette. Det vil jo være ren løgn å si at statsoverhodet vårt ikke har fulgt smittevernet.

Nå syntes jeg du bare er vanskelig med vilje så vi lar den ligge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...