Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
mandodiao skrev (1 time siden):

Jeg rekner med å få blodpropp innen 5år

Huff, ja ille når vaksinen er verre en sykdommen i seg selv.

Man får håpe langtidsbivirkningen ikke blir så alvorlige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smitte i Romerike fengsel
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/oppdatering---smitte-i-romerike-fengsel?publisherId=17847130&releaseId=17903662

Sitat

Seks innsatte i Romerike fengsel Ullersmo avdeling testet i går positivt for Covid-19.

Fra før er ytterligere seks innsatte ved fengselets lavsikkerhetsavdeling Kroksrud smittet. De smittede er nå i isolasjon på en egen smitteavdeling i fengselet og de resterende innsatte er i karantene eller ventekarantene. Ventekarantene brukes i påvente av testsvar eller avklaring av smittesituasjon.

Helsepersonell ved Romerike fengsels helseavdeling arbeider i samråd med kommunehelsetjenesten i Ullensaker kommune med løpende testing og smittesporing. Smittesporingsteamet arbeider med å kartlegge nærkontakter av innsatte som er smittet og nærkontaktene får tilbud om test.

Situasjonen er krevende og smittesporing pågår fortsatt, men fengselet og kommunehelsetjenesten gjør sitt ytterste for å skaffe bedre oversikt over situasjonen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, ok67 said:

Professor om mistenkte vaksinebivirkninger: – Årsaken er funnet

Ekspertene som har undersøkt de tre innlagte helsearbeiderne, mener AstraZeneca-vaksinen utløste en kraftig immunrespons. En av helsearbeiderne døde.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QmwR1V/professor-om-mistenkte-vaksinebivirkninger-aarsaken-er-funnet

Karen fra rikshospitalet svarte litt flåsete om det danske leger har sett på ift. at økt immunrespons kan forårsakes av at vaksinen settes feil rett i blodåren.

"Ja jeg har sett at danske medier spekulerer i det". 

Ellers bra.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nedward skrev (5 minutter siden):

Heldigvis er det ikke så mange av AZ sine vaksiner som er ventet til Norge i forhold til de andre. 

I UK er man kanskje interessert i bytte AZ vaksinene vi får mot en Pfizer?!

 

Theo343 skrev (6 minutter siden):

Karen fra rikshospitalet svarte litt flåsete om det danske leger har sett på ift. at økt immunrespons kan forårsakes av at vaksinen settes feil rett i blodåren.

"Ja jeg har sett at danske medier spekulerer i det". 

Ellers bra.

Ellers leste jeg for en stund siden at man brukte feil nåler her i Norge en periode. Mye som tydeligvis kan gå galt.

Lenke til kommentar

Eg har fått vite at min kommune brukar berre 6 dosar frå kvart hetteglas med Pfizer-vaksine. Det skal jo vere mogeleg å bruke 7. Kor vanleg er det at kommunane kastar siste dosen, og er dette kanskje noko eg bør tipse lokakavisa om?

Eg er også litt redd for at kritikken som kom då ein ordførar ein annan stad i landet "sneik i køa" kan føre til at kommunar vel å kaste vaksiner framfor å setje "ekstradosar" på folk som ikkje står på "rett" plass i køa. Det vil i så fall vere tragisk.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Sitat

Ahus ber om hjelp – må låne 31 intensivsykepleiere

Et presset Akershus Universitetssykehus har bedt om sykepleierhjelp fra andre sykehus. HR-direktør Jan Inge Pettersen bekrefter at 31 sykepleiere fra hele landet skal bistå.

Ahus har fått låne følgende intensivsykepleiere:

Helse Bergen: 20

Helgelandssykehuset: 2

Sykehuset Sørlandet: 5

Helse Førde: 2

Helse Stavanger: 2

Dette er sykehus i områder som i øyeblikket har lavt smittepress.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/39Pkrd/ahus-ber-om-hjelp-maa-laane-31-intensivsykepleiere

Endret av Pc Lynet
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (4 timer siden):

Interessant.

La merke til dette når jeg vaksinerte meg, at personen som vaksinerte meg og de rundt meg ikke aspirerte

Screenshot_20210318-113409_Messenger.jpg

Det er ikke nødvendig å aspirere i im injeksjoner. Faktisk kommet ny kunnskap rundt dette.Den prosedyrehåndboka som brukes av mange steder så ble punktet om aspirering fjernet i januar. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (20 minutter siden):

Eg har fått vite at min kommune brukar berre 6 dosar frå kvart hetteglas med Pfizer-vaksine. Det skal jo vere mogeleg å bruke 7. Kor vanleg er det at kommunane kastar siste dosen, og er dette kanskje noko eg bør tipse lokakavisa om?

Eg er også litt redd for at kritikken som kom då ein ordførar ein annan stad i landet "sneik i køa" kan føre til at kommunar vel å kaste vaksiner framfor å setje "ekstradosar" på folk som ikkje står på "rett" plass i køa. Det vil i så fall vere tragisk.

Slik bruk må godkjennes av ansvarlig lege. Så er nok legen som står ansvarlig for det som ikke føler seg helt trygg på 7 doser

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (58 minutter siden):

Digital vaksinepåmelding. Hva slags medisiner demper immunsystemet?540380667_Skjermbilde2021-03-13kl_16_52_34.thumb.png.b045970af893b78bb4282aaddc37f9c9.png

Er jo massevis av immundempende medisiner. Men om du ikke vet om du går på noe sånt så går du antagelig neppe på det og kan trygt svare nei. :) Evt om du går på en hel haug med medisner . sjekk dem opp på Felleskatalogen og om du fortsatt er usikker så ring legekontoret ditt. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (45 minutter siden):

Det kan sikkert være så mangt. En del revmatikere bruker f.eks. immundempende midler. 

Immunforsvar, immundempende midler og immunrespons er ord som "klinger likt". Forårsaker immundempende midler dårligere immunforsvar?

AstraZeneca-vaksinen utløste en kraftig immunrespons. Aktivering av immunsystemet ved infeksjon kalles også en immunrespons. Jeg tror jeg gir meg der, men tipper at flere unge vil utdanne seg til lege og sykepleier i fremtiden pga fokuset på helse.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...