Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Betroz skrev (15 minutter siden):

Frøken Stoltenberg sa jo at smittetilfellene og antall folk som tester seg, har gått ned. Man trenger ingen doktorgrad for å skjønne at det ER en sammenheng.

Korrekt; Tester ferre seg, så går antall kjente smittetilfeller ned. Det har også vært tiltak for å oppnå en nedgang i smittetilfeller. Ingenting av dette gir støtte til teorien du har fremmet tidligere om noen ukjente "De" som trekker i trådene, gir oss bølgene og styrer pandemien. Ei heller at den blir borte om en lukker øynene (slutter å teste).

Endret av xRun
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Morromann said:

De som driter mest i smittevernreglene er ikke de yngste. Tvert imot, de største drittsekkene jeg ser på butikker, sentre overalt, som bestemt kliner seg inni og fremmed samtidig som de konsekvent ignorerer reglene om munnbind når man ikke kan holde en meters avstand er mellom 35 og 60 år gamle. Undersøkelser slår også fast at det er i den aldersgruppen det er flest drittsekker. Generasjonene født mellom 1960 og 1985. Vel, jeg faller inn i det aldersspennet, skjønt av de yngre. Var vi dårligere oppdratt enn generasjonen som kom etter oss tro? Var vi for boertskjemte siden så mange av "oss" oppfører oss slik?

Det jeg har merket meg er at man har en kombinasjon her. De voksne som faller under egoister på alle arenaer og de unge som faller innunder "ikke begrens livet mitt". Det alle har til felles er at de tror de er trygge mot viruset selv eller gir f. og vil leve livet slik de selv bestemmer.

Jeg har ikke merket noe spesifikt skille på født i 65-85. Men at man alltid finner en del besserwissere i alderen 40-60 er like sikkert som at man finner en del verdensmestere i alderen 15-30.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Betroz said:

Frøken Stoltenberg sa jo at smittetilfellene og antall folk som tester seg, har gått ned. Man trenger ingen doktorgrad for å skjønne at det ER en sammenheng.

Jeg har også merket en tendens til at folk som er syke i forskjellig grad har sluttet å teste seg. Bare på jobb har jeg sittet i møter hvor folk enten er veldig redusert, hoster lungene av seg, har sovet dårlig over flere dager, har feber eller sier de har vært veldig redusert siste dagene. Men INGEN av dem tester seg fordi de har hjemmekontor eller er på kontoret med få andre ansatte (som jo også kan smittes).

I mine øyne virker det som om folk slutter å teste seg fordi de bla. tenker at "er jo ikke så mange her så er ikke så farlig" eller at man ikke liker karantenen og andre tiltak som kan oppstå. Har også snakket med folk som sier de ikke kommer til å kontakte helsevesenet med mindre de blir dødssyke. Jeg tror også en del folk nå stålsetter seg mot julekos og det skal mye til før de tar en test.

En av de som sier han ikke vil kontakte ambulanse sa dette på bakgrunn av at man på sykehus stues sammen i fellesrom med mange andre covid-19 syke og det er kjent at jo mer man utsettes for viruset i aerosoler jo større er sjangsen for å bli sykere.

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ekspert på helseangst har råd for dei som fryktar smitte.

Sitat

– Det er heilt normalt å vere litt redd for å bli smitta. Eg pleier å seie at dei som ikkje var litt engstelege då Noreg blei stengd ned 12. mars, dei burde gå i terapi

Sitat

Du skal identifisere om denne tanken er noko eg kan gruble meg fram til eit svar på no. Dersom svaret ligg i framtida, så må den berre vere der.

Sitat

Lat myndigheitene tenke katastrofetankane for deg

 

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, 0laf said:


Kjøp skikkelige masker, fortrinnsvis med filter dersom man er plaget av dårlig pusting.

Disse beskytter åpenbart ikke folk rundt deg like godt, ettersom filteret kun filtrerer på innpust, men for de som bærer masken er de langt mer komfortable, og gir akkurat like god beskyttelse (hvor god den er, kan diskuteres, som vi også har gjort her flere ganger).

Godt tips. Kunne du sendt meg en PM på hvor man får kjøpt disse så skal jeg sørge for å kjøpe noen for henne (min mor)

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Godt tips. Kunne du sendt meg en PM på hvor man får kjøpt disse så skal jeg sørge for å kjøpe noen for henne (min mor)


Hah, jeg aner ikke hvor man får kjøpt de i Norge nå, men for eksempel 3M Aura 9332+ har filter, og er veldig lette å puste med.

Akkurat den modellen er FFP3, så de er litt vanskeligere å ta av og på, ettersom de tetter veldig godt rundt ansiktet og har en flapp oppe og nede som må brettes opp.

Dette er dog "gullstandarden" i den typen beskyttelsesmasker .... sett bort i fra at de har filter, som generelt ikke er anbefalt i en pandemi, ettersom det gir dårligere beskyttelse for andre enn bæreren, men de gir altså utmerket beskyttelses for den som bærer masken, ettersom FFP3 er samme standard som brukes på smitteavdelinger på sykehus og lignende.

Jeg ville tippe man fant dette på nett, eller hos byggevarebutikker, steder som selger verktøy og lignende til proff-markedet, ettersom dette er masker som ofte også brukes av mange i arbeid som støver osv.

Mulig også noen apotek har disse, jeg ser også at Jula har hatt de, men er tomme nå.
Det ser ut som LEDOnline og MaxMaling har disse på lager, dog til ganske drøye priser.

Det finnes en rekke andre produsenter som også har masker med filter, også i andre klasser som nok er litt billigere, som FFP2.
Jeg har åpenbart ikke testet alle disse, de eneste jeg har erfaring med er 3M sine, men antar at alt med filter er mye lettere å puste med, særlig sammenlignet med vanlige blå kirurgiske munnbind ?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, 0laf said:


Hah, jeg aner ikke hvor man får kjøpt de i Norge nå, men for eksempel 3M Aura 9332+ har filter, og er veldig lette å puste med.

Akkurat den modellen er FFP3, så de er litt vanskeligere å ta av og på, ettersom de tetter veldig godt rundt ansiktet og har en flapp oppe og nede som må brettes opp.

Dette er dog "gullstandarden" i den typen beskyttelsesmasker .... sett bort i fra at de har filter, som generelt ikke er anbefalt i en pandemi, ettersom det gir dårligere beskyttelse for andre enn bæreren, men de gir altså utmerket beskyttelses for den som bærer masken, ettersom FFP3 er samme standard som brukes på smitteavdelinger på sykehus og lignende.

Jeg ville tippe man fant dette på nett, eller hos byggevarebutikker, steder som selger verktøy og lignende til proff-markedet, ettersom dette er masker som ofte også brukes av mange i arbeid som støver osv.

Mulig også noen apotek har disse, jeg ser også at Jula har hatt de, men er tomme nå.
Det ser ut som LEDOnline og MaxMaling har disse på lager, dog til ganske drøye priser.

Det finnes en rekke andre produsenter som også har masker med filter, også i andre klasser som nok er litt billigere, som FFP2.
Jeg har åpenbart ikke testet alle disse, de eneste jeg har erfaring med er 3M sine, men antar at alt med filter er mye lettere å puste med, særlig sammenlignet med vanlige blå kirurgiske munnbind ?

Ah masken man har sett bla. Raymond og noen andre politikere med i det siste. Takker :)
(eller var det noen andre, usikker og ikke så viktig).

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Ah masken man har sett bla. Raymond og noen andre politikere med i det siste. Takker :)


Litt usikker på det, jeg antar våre politikere ikke bruker masker med filter, ettersom de altså slipper luften ut ufiltrert og derfor ikke beskytter "andre", men de er altså særdeles mye lettere å puste med når de har filter, og gir like god beskyttelse for de som bærer masken.

Igjen, det finnes mange som lager slike masker, 3M er kun en produsent (dog en ganske kjent kvalitetsprodusent).

aura-9332.jpg

Lenke til kommentar
6 hours ago, 0laf said:


Litt usikker på det, jeg antar våre politikere ikke bruker masker med filter, ettersom de altså slipper luften ut ufiltrert og derfor ikke beskytter "andre", men de er altså særdeles mye lettere å puste med når de har filter, og gir like god beskyttelse for de som bærer masken.

Igjen, det finnes mange som lager slike masker, 3M er kun en produsent (dog en ganske kjent kvalitetsprodusent).

aura-9332.jpg

Tror ikke du kommer så mye billigere unna enn med noe sånn digert fra Biltema om du virkelig vil ha maske som filtrerer:

https://www.biltema.no/bygg/verneutstyr/beskyttelsesmasker/beskyttelsesmaske-7551-2000040037

kr 179 kun.

Vet likevel lite om den kan måle seg mot den 3M-en på bildet ovenfor. Men, tror den bør filtrere dessto bedre egentlig. Den 3M-en koster sikkert mer, er mer lettbåren og gjør en mye dårligere jobb ihvertfall i mot ymse kjemikalier.

Endret av G
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kryptodebunker said:

Hvis ikke du jobber på sykehus på koronaavdeling er alt annet enn engangsmunnbind eller tøy munnbind overkill. Spesielt med såpass lite smitte som vi har i Norge stort sett. 

Til info. Var innom Black Friday hos Elkjøp sent på kvelden. Da stod det vekter å delte ut gratis munnbind, samtidig som han instruerte om at det var lurt at folk gned hendene inn med gratis antibac med pedaldosering. Elkjøp har virkelig tatt ting på alvor. De ønsker vel ikke å få dårlig omdømme eller å miste salg.

Dette simple tiltaket fikk flesteparten til å ha masken på seg, med unntak av de ansatte som stod skjermet bak pleksiglasset i kassen. Samt en og annen unntaksvis besserwisser som ikke gadd bære maske.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Til info. Var innom Black Friday hos Elkjøp sent på kvelden. Da stod det vekter å delte ut gratis munnbind, samtidig som han instruerte om at det var lurt at folk gned hendene inn med gratis antibac med pedaldosering. Elkjøp har virkelig tatt ting på alvor. De ønsker vel ikke å få dårlig omdømme eller å miste salg.

Det var imponerende bra gjort av din lokale Elkjøp butikk 😀👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elkjøp på Forus (finnes to butikker), den som er nær Kvadrat kjøpesenteret (nedenfor Kvadrat som de kaller seg). Har vel hatt en bijobb som vekter selv i fortiden.

Jeg tenkte at nå var det smart å ha på seg munnbind, så jeg møtte opp med det uoppfordret. En kunne merke at det ble satt stor pris på. Var sikkert en av hans favorittbesøkende den kvelden. Fikk til og med ta et gratis munnbind jeg også å ha i reserve :thumbup:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...