Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dl7y5O/oslos-helsebyraad-om-karantenehotell-bekymret-for-kontrollen-paa-gardermoen

Er det nedbemanningen på flyplassen som er årsaken til manglende kontroll?

Sitat

 

– Det er et strengt regime vi har innført i Oslo, det strengeste siden mars. Jeg opplever at folk har forståelse for tiltakene og etterlever tiltakene. Men da kan vi ikke ha store hull i systemet vårt, sier Steen.

Han forteller at han er direkte bekymret for importsmitten som kan oppstå, men har også en indirekte bekymring:

– Dersom for mange opplever å lande på Gardermoen uten kontroll, er jeg redd det vil ha en effekt på etterlevelsen av andre råd og tiltak. At man kan tenke «hvis folk som lander på Gardermoen slipper kontroll, hvorfor må vi da leve med strenge tiltak», sier Steen.

 

Det er vel sjelden klemmefritt hvis man har karantene hjemme og har små barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss det nå viser seg at stadig fleire lar være å teste seg fordi di ikkje vil ende opp med karantene eller isolasjon samt at erna & co forsetter praksisen med frivillig testing av alle som kjem til norge blir eg ikkje så veldig overraska om vi får ei ny runde ganske fort, kanskje allereie før jul. Det skal ikkje mange supersmittere til før det bærer til venstre i høgresvingen. Får nokre dårlige bilder av erna og løfen som jodler stayyying alaaive mens høie, stoltenberg og tengele korer falskt og usynkront på sidelinja...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Subara said:

Kari Jaquesson lager treningsvideoer på facebook for tiden som er skikkelig artige. Litt av noen meninger hun har om viruset, som jeg ikke visste om før i dag.

Doktor Wasim Zahids reaksjon på Kari Jaquessons video https://www.youtube.com/watch?v=B3JT5s4S_2I

Det han gjør i denne video synes jeg at var 100 % bra av han. Så det var de småfeilene hans, med så bastant mening om vaksinen jeg ble skeptisk til rundt hans virke som lege/youtube'r. :roll: Ingen er helt uten feil. Kari er full av feil da :scared:

Endret av G
Lenke til kommentar
Sitat

Koronaforsker: – Folk er skeptiske

For få takker ja til å delta i forskning på korona og immunitet. – Folk er skeptiske, sier professor Torkjel Sandanger.

Til sammen 100.000 nordmenn fra hele landet har nå fått en tekstmelding som starter med spørsmålet «Vil du vite om du er immun mot korona?».

– Vi har allerede mottatt noen telefoner og e-poster fra inviterte som lurer på om SMS-en de har mottatt er ekte, sier professor Torkjel Sandanger ved Univeristietet i Tromsø.

Han er leder av forskningsprosjektet «Korona og immunitet i Norge», et prosjekt der de, ved å se på antistoffer i blodet hos 30.000 nordmenn, vil finne ut hvor stor immuniteten er i landet.

Først ble 40.000 tekstmeldinger med invitasjon til å delta i forskningen sendt ut, og lørdag formiddag ble de resterende sendt ut.

De første 40.000 meldingene har en svarprosent som ligger på mellom 20 og 30, noe som er for få svar.

– Vi har prøvd å tøye det litt sånn at folk blir interessert og klikker seg videre, men vi ser at vi likevel ikke har nådd frem til folk, sier Sandanger.

Får vite testresultat

De som har mottatt tekstmeldingen fra forskningsprosjekt er helt tilfeldig utvalgt fra Folkeregisteret i Norge.

Det er kun de som får tekstmeldingen som kan delta i forskingen og Sandanger understreker at det derfor er viktig at de som blir invitert også blir med i undersøkelsen.

Via invitasjonen må man inn via BankID to ganger. Etter dette fyller man ut et spørreskjema om reise og symptomer, og får deretter sendt en pakke i posten med hjemmetest.

– Det følger med gode instruksjoner. Man stikker seg selv i fingertuppen, og legger to bloddråper på et papir, og sender den i en ferdig frankert konvolutt til et laboratorium, sier Sandanger.

Alle som deltar får vite om de har antistoffer eller ikke i blodet. De får dermed også vite om de er immune mot koronaviruset.

https://www.nrk.no/innlandet/er-folk-fra-innlandet-spesielt-skeptiske-til-koronaforskning_-1.15264252

Skulle ønske jeg var valgt ut. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Kryptodebunker said:

Kona er valgt ut. Tviler dog på at noen av oss har hatt det - da må det i så fall ha vært tidlig i pandemien. Var i Polen i slutten av februar og var syk etterpå, men ikke spesielt syk. Forkjøla+ vil jeg si. 

Ellers har jeg stort sett hatt hjemmekontor siden Mars. Fruen jobber utenomhus, men ingen av oss har vært syke siden senvinteren/våres. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, 0laf said:


Det ville vært merkelig dersom de som bor sammen til daglig, og omgås hele tiden, skal sitte på hvert sitt soverom i julen, å ikke feire sammen?

Jo, derfor synes jeg uttalelsen til Nakstad er rar. Tyder på at de har vurdert å isolere de som bor sammen med, men at dette nå er lite sannsynlig. 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Kryptodebunker said:

Hadde det ikke stått i avisen, ville jeg aldri vurdert å følge en link i en SMS som begynte med "«Vil du vite om du er immun mot korona?» Det er altså en genuin greie, nærmest perfekt kamuflert som en svindel. Nå som det har stått i avisen, er det selvfølgelig heller ikke sikkert at framtidige slike meldinger ikke er suspekte etterligninger.

Skulle også ønske jeg var utvalgt. Men jeg kunne jo tatt testen om jeg var desperat, ved å ringe på en anonym dør rett nedi gaten for der jeg bor og betale 350 kroner på Vipps. Svar innen tyve minutter, eller hva det nå sto. Forøvrig også en anelse suspekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Glassmaneten said:

Hadde det ikke stått i avisen, ville jeg aldri vurdert å følge en link i en SMS som begynte med "«Vil du vite om du er immun mot korona?» Det er altså en genuin greie, nærmest perfekt kamuflert som en svindel. Nå som det har stått i avisen, er det selvfølgelig heller ikke sikkert at framtidige slike meldinger ikke er suspekte etterligninger.

Skulle også ønske jeg var utvalgt. Men jeg kunne jo tatt testen om jeg var desperat, ved å ringe på en anonym dør rett nedi gaten for der jeg bor og betale 350 kroner på Vipps. Svar innen tyve minutter, eller hva det nå sto. Forøvrig også en anelse suspekt.

Enig, dette kunne de som var blitt plukket ut, bli innkalt til frivillig hos fastlegen sin. Hadde vært mye mer seriøst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Helsepersonell kan få karantenefritak

Regjeringen endrer covid-19-forskriften og forskrift om innreiserestriksjoner slik at personell i kritiske samfunnsfunksjoner, som helsepersonell, får innreise selv om de ikke har attest for negativ test tatt 72 timer før ankomst til Norge.

– Endringene er nødvendige for at personell fra utlandet som skal ivareta kritiske samfunnsfunksjoner, skal komme inn i landet. Det er en utfordring at ikke alle har god nok tilgang til test i hjemlandet, og vi er avhengig av dem for å sørge for forsvarlige helse- og omsorgstjenester, sier helse- og omsorgsminister minister Bent Høie.

Helseforetakene skal fremdeles ha et strengt testregime etter at personellet har kommet til Norge slik at smitterisikoen reduseres så langt det er praktisk mulig.

Arbeidsgivere som innhenter personell i kritiske samfunnsfunksjoner skal i utgangspunktet forsøke å legge til rette for at personellet kan ta test i løpet av 72 timer før avreise til Norge. Det er kun i tilfeller hvor det ikke er praktisk mulig å få tatt en slik test, det gis unntak.

Ingenting er som å få litt smitte fra utlandet rett inn på norske sykehus. Står det virkelig så dårlig til?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/nordland/da-elin-pettersen-fra-lofoten-sjekket-inn-pa-smarthotel-i-tromso-fikk-hun-sjokk-1.15266857

En sjokkerende opplevelse for ekteparet, men jeg synes det mest sjokkerende er at det ikke brukes egne hoteller til karantene. Først da vil smittevern være hovedfokuset. Når folk i tillegg kan gå fritt rundt omkring blant andre gjester, fungerer ikke karantenen etter hensikten. Noen mennesker er forsiktige av natur mens andre vil ta for lett på det. Regler er i utgangspunktet ikke laget for å straffe folk, men som et hjelpemiddel for å kunne innrette seg best mulig i samfunnet etter forholdene.

Den enkelte kommune utarbeider ordningen med sine lokale variasjoner.

Sitat

DSB: Ikke krav om å opplyse om at det er karantenehotell

Alle i karantene bør behandles som egen kohort dersom hotellet også har andre gjester...

Eventuelle supplerende, lokale smitteverntiltak må reflekteres i informasjonen som gis personen som skal være i karantene...

Noen av tiltakene som kan prege oppholdet, er restriksjoner når det gjelder sosialisering og matservering..

Kommunene bør i samarbeid med hotellet, der dette vurderes som hensiktsmessig, etablere en vaktordning som skal holde oppsyn med at de som er i karantene, følger de retningslinjer som er gitt. Dersom brudd på karanteneplikten oppdages skal politiet kontaktes, som vil vurdere eventuell strafferettslig oppfølging. Karantenehotellet må være døgnbemannet og ha kontaktinformasjon til alle som oppholder seg der.

Egen kohort for å smitte hverandre innbyrdes.

Døgnbemannet er vel den personen som sitter i resepsjonen. Eller bør de være to når de ringer politiet?

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Legene krever strengere grensekontroll: – Det haster

Tusenvis av utenlandske arbeidere er snart på vei over grensene til Nord-Norge for å jobbe under vinterfisket. – Underlig at det er svært strengt på Gardermoen mens grensekontrollen her oppe nærmest er ikke-eksisterende, sier kommuneoverlege.

Det er ikke et spørsmål om denne massive arbeidsinnvandringen vil føre med seg smitte. Det vil den gjøre. Spørsmålet er hvor stort det blir.

Under mandagens pressekonferanse i Bodø kom kommuneoverlege Tor Claudi med en tydelig advarsel foran det tradisjonsrike vinterfisket som for alvor starter over nyttår.

Da ventes det i overkant av 3000 utenlandske arbeidere til Nord-Norge.

De aller fleste av disse krysser grenseovergangene i Nord-Norge med bil.

Kommuneoverlege Claudi er bekymret for det han mener er en altfor slapp kontroll, særlig ved de tre store grenseovergangene i Nordland.

– Den er ikke optimal. Så vidt vi forstår er det fritt frem i deler av døgnet, og det er all grunn til bekymring, sier Claudi.

– Det betyr at vi ikke vet om de som kommer har testet seg på forhånd, vi vet heller ikke hvor de skal og hva slags avtaler de har.

https://www.nrk.no/nordland/frykter-ukontrollert-korona-smitte-foran-vinterfisket-i-lofoten-og-vesteralen-1.15267050

Norge imponerer igjen

Lenke til kommentar
Sitat

Ammerud skole i Oslo: Skal masseteste 590 elever

Bydelsoverlegen i Grorud i Oslo har sammen med rektor besluttet at skolen skal masseteste samtlige elever og lærere på Ammerud barneskole.

På onsdag og torsdag vil det settes opp teststasjoner på skolen, der 590 elever og 90 ansatte skal testes.

Grunnen er at flere elever har søsken som går på Apalløkka ungdomsskole, der flere enn 50 personer ble smittet av coronaviruset.

– Dette gjør vi for å være føre-var. Erfaringene fra Apalløkka var at det var mange elever som ikke hadde symptomer. Nå får vi et bredt godt bilde av hvordan det står til, sier rektor Kiet Minh Dang til VG.

Rektoren legger til at skolen i utgangspunktet har lavt smittetrykk sammenlignet med andre naboskoler.

Skolen er fortsatt på gult beredskapsnivå. Ingen av elevene skal i karantene selv om de testes før eventuell smitte blir kjent.

Rektoren forteller at han stort sett har fått gode tilbakemeldinger fra foreldrene. Flere av dem skal ha vært bekymret for smitte med tanke på den nære forbindelsen med Apalløkka.

– Vi krysser fingrene for at det blir lite smitte.

Blir spennede å se hva de finner ut. Jeg tror minst 100 asymptomatiske elever.

Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zglKy4/her-staar-familier-paa-venteliste-for-aa-faa-mat-klaer-og-sko-til-barna-sine?fbclid=IwAR0SnHw-0nqCUVvFCdbuCvgp5PbEEEe1TsPXAFmB-YFIkHD-mTk69U9FlQE

Sitat

Fattigdommen i Norge er mer utbredt enn mange tror. Under coronakrisen har det bare blitt flere. Mange opplever at pengene ikke strekker til.

Sitat

– Det er en utbredt oppfatning at fattigdom er noe som stort sett rammer innvandrere. Men fattigdom rammer bredere. 90 prosent av dem som får hjelp hos oss, er norske. Mange har fulgt oss i mange år, men flere har kommet til etter at pandemi-tiltakene førte dem ut i arbeidsledighet, sier Schelander hos den private hjelpeorganisasjonen KIL i Bergen.

 

Lenke til kommentar
Gjest a8a68...e1d
11 hours ago, Benbjo said:

Så totalt 56k smittede - eller halvparten av det de tidligere har sagt. 

Det tallet passer dårlig med at vi bare fant 10% i vår og 40% nå på høsten. 

FHI taler med flere tunger... 

Hvor fikk du 56000 fra?

Anonymous poster hash: a8a68...e1d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...