Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

ForTheEmperor skrev (46 minutter siden):

Nei, det gjør vi nok ikke - i hvert fall ikke på en god stund. Pandemier pleier å vare en del år, og kanskje er koronaviruset her for alltid.

Men tiltak for å bremse spredningen for å beskytte helsevesenet er vi nok forhåpentligvis ferdig med. Utenom vaksinering, det vil fortsette.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Nei, det gjør vi nok ikke - i hvert fall ikke på en god stund. Pandemier pleier å vare en del år, og kanskje er koronaviruset her for alltid.

Men tiltak for å bremse spredningen for å beskytte helsevesenet er vi nok forhåpentligvis ferdig med. Utenom vaksinering, det vil fortsette.

Bør jeg vaksinere meg mot tredje mot denne bølgen? Jeg har hatt to doser og har blitt smittet av deltaen et halvt år siden. 

Endret av ForTheEmperor
Lenke til kommentar

Vi blir aldri ferdige med influensa og forkjølelse heller. Covid er kommet for å bli, og det nytter ikke å bekjempe det.

Man får vaksinere seg og ta personlige smittevernsforholdsregler om man er bekymret og ikke vil bli syk. "Fellesdugnaden" er permanent ferdig.

Og nå bør helsevesenet være tilstekkelig oppgradert til å takle en forventet sykdomsbølge. Dersom ikke, ligger ansvaret ene og alene på politikerne. Ikke på folket, som må gjennomføre "dugnader" for å bøte på offentlig inkompetanse.

Så lenge VG, Dagbladet og NRK ikke finner frem "dommedagstellerne" igjen, kommer høstens bølge til å forbigås i ordnede former.

Endret av Fibonacci
  • Liker 7
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (23 timer siden):

Bør jeg vaksinere meg mot tredje mot denne bølgen? Jeg har hatt to doser og har blitt smittet av deltaen et halvt år siden. 

Ser lite grunn til det, med mindre du er i risikogruppe eller litt oppi åra. To doser pluss gjennomgått delta skal gi god beskyttelse lenge.

Selv tok jeg den tredje dosen fordi jeg ikke var blitt smittet enda. 

EDIT: FHI sa nettopp på NRK at de anbefaler alle som ikke har gjort det å ta dose tre, hvis det er lenge siden forrige. Så det er vel bare noe man må vurdere selv.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/14/2022 at 10:12 AM, ForTheEmperor said:

Bør jeg vaksinere meg mot tredje mot denne bølgen? Jeg har hatt to doser og har blitt smittet av deltaen et halvt år siden. 

Om du ikke har underliggende sykdommer så tror jeg ikke du vinner så mye på å vaksinere deg nå. Det ser jo til og med ut som om at det finnes potensiale for å bli smittet av de nyere omikron variantene dersom du hadde de tidlige variantene omikron som smitte.

Vaksinene gir deg høyst beskyttelse mot det alvorligste vil jeg tro. Om du er i tvil om du har oppnådd den beskyttelse så prat med lege vil jeg anbefale deg. 

Men er du som brorparten av oss så ta lettere forholdsregler, men forsøk å leve som normalt.

4 i min familie har covid i øyeblikket. Men jeg bor ikke med disse og er i utlandet. Altså har jeg ikke vært sammen med dem på flere uker.

Har tatt en del hurtigtester nå, men det er pga. sykehjemsbesøk. Er fortsatt ikke smittet til nå. Ganske godt gjort vil jeg si. Men nå skal munnbindet få hvile seg litt. For vi er ferdig med sykehjemsbesøkene for denne gang.

Så kanskje det blir omikron på meg også? Eller legionella som er det siste nye denne sommeren 🤤

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er i Canada det sykehjemmet da. Men ja, like viktig for det om.

De hadde karantene på gaver også der, og munnbind + hurtigtester var en del av sykehjemmets initiativ.

De droppet karantene på gjenstander mens dagene løp avgårde.

De beholdt likevel hurtigtestingen. Men dersom man kom hver dag, så reduserte de testingen til maks 3 dager pr uke.

Nå hører jeg noe rykter om lempelser på tiltak i befolkning. Men har ikke satt meg helt inn i det. Altså ute i samfunnet da, i Canada. Tror uvaksinerte nå for første gang får lov å forlate Canada. Kunne skrevet i utenlandstråden om det, men orket ikke fra mobil å splitte dette opp nå før leggetid her jeg er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (7 timer siden):

Om du ikke har underliggende sykdommer så tror jeg ikke du vinner så mye på å vaksinere deg nå. Det ser jo til og med ut som om at det finnes potensiale for å bli smittet av de nyere omikron variantene dersom du hadde de tidlige variantene omikron som smitte.

Vaksinene gir deg høyst beskyttelse mot det alvorligste vil jeg tro. Om du er i tvil om du har oppnådd den beskyttelse så prat med lege vil jeg anbefale deg. 

Men er du som brorparten av oss så ta lettere forholdsregler, men forsøk å leve som normalt.

4 i min familie har covid i øyeblikket. Men jeg bor ikke med disse og er i utlandet. Altså har jeg ikke vært sammen med dem på flere uker.

Har tatt en del hurtigtester nå, men det er pga. sykehjemsbesøk. Er fortsatt ikke smittet til nå. Ganske godt gjort vil jeg si. Men nå skal munnbindet få hvile seg litt. For vi er ferdig med sykehjemsbesøkene for denne gang.

Så kanskje det blir omikron på meg også? Eller legionella som er det siste nye denne sommeren 🤤

Nei jeg har ikke underliggende sykdommer. Takk for rådet. Får stole på immunforsvaret mitt nå. Håper t-cellene fra forrige infeksjon kan hjelpe litt mot omikron. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 – Bør erklære pandemien for over

Sitat

En ny smittebølge ventes i Norge og andre land i sommer. Samtidig er koronaviruset nå et langt mindre problem enn før for hele verden. – WHO bør erklære pandemien for over, mener forsker Gunnveig Grødeland.

Sitat

Hun mener det generelt ikke er noen grunn til å bekymre seg for nordmenn som skal på ferie i utlandet – heller ikke for dem som skal til land som Portugal, der BA. 5 nå er dominerende.

– Nei, det er det ikke. Men hvis du er i den aller mest utsatte gruppen, er det viktig å sørge for å være så godt beskyttet som mulig ved å ta alle vaksinene du kan ta.

Sitat

Grødeland sier dette:

– Det er helt tilfeldig om det dukker opp en verre variant enn vi har nå, men uansett har vi en grunnleggende beskyttelse. Også selv om viruset utviklet seg til en variant som er verre objektivt sett, vil vår beskyttelse være noe helt annet enn før vaksinene og smittespredningen vi har hatt. Det er svært lite sannsynlig at det vil dukke opp en ny variant av dette viruset som vi ikke har beskyttelse mot. Så argumentet med at en verre variant kan dukke opp er ikke gyldig som grunn til ikke å erklære pandemien for over

 

Endret av Subara
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

16:03 Stavhopperen Retzius stiller ikke i friidretts-VM – vaksineproblemer kommer i veien Stavhopper Lene Retzius vil ikke benytte seg av sin startplass i VM i Eugene i sommer. Grunnen er at hun ikke ønsker å ta en andre vaksinedosen, som er kravet for å delta.
– Tatt i betraktning at hun fikk en negativ reaksjon etter sin første vaksinedose har vi sammen kommet frem til at risikoen med å ta vaksinedose to nå er for stor, sier lege Ove Talsnes i Norges Friidrettsforbund i en pressemelding.

– Jeg har tatt en vaksinedose og har i tillegg hatt korona. Men kravet for å kunne delta er to doser og basert på erfaringene fra dose en, er jeg som sagt ikke villig til å ta den sjansen nå. Det vil jo kunne ha ødelagt både VM og resten av sesongen, sier Lene Retzius, som understreker at hun ikke er vaksinemotstander.

Retzius, som har forbedret norgesrekorden i stav flere ganger denne sesongen, retter nå fokus mot EM i München i august. Med 4,70 topper hun for øyeblikket europastatistikken denne sesongen.

K_DNf0XWfjB_NDvkLNx72Q17vio97w281YDo_nvd

https://www.nrk.no/sport/sportsnyheter-1.14660227#1.16008207.1.16008207

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Covid-19 er tilbake i Europa. Slik blir sommerbølgen.

Sitat

Hvis du har vondt i halsen nå, så er det ikke usannsynlig at du har fått den nye omikronvarianten BA.5. Hundretusener kan bli smittet i sommer.

Sitat

Portugal i front

I Europa har blant annet Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Østerrike og Danmark, hatt stigende smittetrend de siste to ukene.

Samtidig øker antallet som legges inn på sykehus, i flere land. I Frankrike er snittet nå på 519 nye innleggelser hver dag, mens andelen intensivpasienter har økt med 44 prosent den siste uken. Også i populære ferieland som Storbritannia og Tyskland øker sykehusinnleggelsene.

Når ekspertene prøver å lære mer om den nye varianten, ser de imidlertid til ett land, nemlig Portugal. Der står BA. 5 nå for mer enn 80 prosent av smittetilfellene.

Sitat

Før sommeren fjernet de fleste europeiske land de siste reiserestriksjonene. Mange land har også lempet på kravene om munnbind, både utendørs og innendørs. Et unntak er Italia, der påbudet om munnbind på offentlig transport ble forlenget fra og med 16. juni.

Fredag oppfordret Tyskland helseminister, Karl Lauterbach, likevel folk om å bruke munnbind innendørs på offentlige steder, selv om dette ikke er obligatorisk.

Sitat

Nakstad er likevel optimist.

– I det store bildet så vil viruset få større og større problemer med å smitte mange mennesker fordi befolkningsimmuniteten øker på bakgrunn av vaksinasjon og gjennomgått sykdom. Det gjelder også for BA. 5-varianten, sier han.

Aavitsland kaller BA. 5-bølgen «en del av den nye normalsituasjonen».

Sitat

«Vårt beste råd til norske borgere som planlegger å reise utenlands, er å sette seg godt inn i UDs reiseråd og reiseinformasjon på regjeringen.no. Det er viktig å huske på at den enkelte er ansvarlig for egen sikkerhet på reise», skriver hun.

I tillegg bør du ha gyldig reiseforsikring og registrere deg på reiseregistrering.no, skriver Simenstad.

Et familiemedlem har lagt seg med feber og vondt i halsen. Smittekilde: togreiser, museums- og butikkbesøk. Skal det "endelig" bli min tur også?

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er på reise. Har nå forlatt Vancouver, vært på fly til Calgary, overnattet hos bekjente og reist videre til et mye mindre befolket sted. Stod bra til med antivakseren for møtte såvidt på familien utendørs. Skal på grillmåltid til dem senere. Har fått opplyst at den offisielle statistikken har kun 2 smittede i den lille byen jeg nå er i, foruten evt. smittetall.

Har ikke forhørt meg hvordan det går med de 4 i familie i Norge. Sist jeg hørte med dem virket det som om det går greit. De har sikkert vært igjennom en 2-3 dager forkjølelsesaktige greier. Og skal sannsynligvis igjennom det å komme seg etter det. Montro hvordan hun som drasset med seg dette på besøk føler seg både nettopp når det skjedde og nå når sakene blir dannet antistoffer mot (ift. hvordan det går/gikk). Hun har smittet en fullvaksinert 83-åring som nettopp hadde vært på kommet fra en uke i Spania.

I følge Nakstad er vel muligheter for å få seg omikron 5 ganske gode ved hjemkomst?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 14.6.2022 den 16.58):

Nei, det gjør vi nok ikke - i hvert fall ikke på en god stund. Pandemier pleier å vare en del år, og kanskje er koronaviruset her for alltid.

 

Svartedøden er fremdeles aktiv i flere områder i verden, og den er nesten like dødelig. Mest fremtredende er nok Madagaskar. Men det er ikke en pandemi lenger. Da må det spres hyppig og raskt over landegrenser. Og den eneste grunnen til det er at helsevesen har internasjonalt samarbeid om å isolere og behandle tilfellene så effektivt som mulig. 

Verdens lengst varende pandemi startet i 1961 og er fremdeles pågående (kilde).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Theo343 said:

Såvidt jeg har forstått er det ingen restriksjoner rundt det å ha symptomer når man reiser i Europa? Men du mente det fortsatt gjaldt G? Synes det er merkelig forvirrende med så varierende bruk av regler innenfor EU.

Jeg beskrev vel strekket Amsterdam til Vancouver, at var slik ved begynnelsen av mnd. At det innad i Europa for KLM sin del virker å kanskje ha blitt munnbindfritt. Flyplasser igjen er en egen greie, for der er det knutepunkt mellom verdensdeler på et og samme sted. Tror du vil finne en del variasjon på hvordan ting praktiseres. Men vil tro at EU nasjoner burde være samkjørte? Har ikke fasiten helt til deg. Bare beskriver det lille som er observert på en reise. Ting kan jo ha endret seg innen jeg får returnert. Bare her i Canada så har det allerede skjedd en endring fra i morgen av. De har hatt ekstremregler på enkelte ting for uvaksinerte. F.eks. så har uvaksinerte hatt litt trøbbel med utreise i fra Canada. Men fra i morgen av får de reise friere de også.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Av dem i Norge som har tatt tre doser med coronavaksine, sier 71 prosent at de vil takke ja til en fjerde dose dersom de får tilbud om det.

Interessen for å ta en fjerde dose øker med alderen, kommer det fram i undersøkelsen Norsk koronamonitor, som er gjennomført av Opinion.

– Alt tyder på at folk flest vil takke ja til en fjerde vaksinedose dersom myndighetene velger å tilby det, sier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion.

I undersøkelsen for juni svarer 64 prosent at de har tillit til at tempoet på vaksineringen i Norge er effektivt. Dette er 7 prosentpoeng lavere enn i mai og det laveste som er målt så langt i år.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/syv-av-ti-vil-ta-fjerde-dose.pgRiUMPd2?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row11_pos1

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...