Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er eit godt poeng. Men då har ein også mykje anna å bekymre seg over som f.eks. "vanleg" forkjøling, lungebetennelse osv. Mange må diverre leve slik.

I mellomtida ser det ut til at ein ny omikronvariant spreier seg i ekspressfart i Danmark. Dersom det stemmer at viruset doblar seg kvar 9. dag har vi vel snart ei ny bølgje gåande. Ein får håpe at den ikkje blir like stor som sist.

Sitat

Ny virusvariant kan dominere i Danmark i sommer

PUBLISERT KLOKKEN22:04 IKORONAVIRUSET

En ny variant av koronaviruset – omikron BA. 5 – vil trolig bli dominerende i Danmark i sommer, ifølge helseminister Magnus Heunicke. Statens Serum Institut (SSI) i Danmark har de siste ukene registrert stadig flere tilfeller av den nye undervarianten av viruset, men det er ikke noe som tyder på at denne gir mer alvorlig sykdomsforløp enn andre undervarianter av omikron, ifølge Heunicke.

– Foreløpig er nesten 17 prosent av de danske tilfellene i uke 22 med denne varianten, skriver han på Twitter.

Antallet påviste tilfeller med BA. 5-varianten øker nå med 71 prosent hver uke, noe som tilsvarer en fordoblingstid på ni dager, ifølge det danske helsedepartementet, som understreker at det er knyttet «vesentlig usikkerhet» til tallene. (NTB)

https://www.nrk.no/nyheter/ny-virusvariant-kan-dominere-i-danmark-i-sommer-1.15994040

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Nesten best å ikke vite noe om virusets utvikling for ikke å bekymre seg. Bare å stole på at regjeringen sier i fra når vi ev. må begynne å være forsiktige igjen.

Tenker at jeg vil be om påfyll av Covid-19 vaksine til høsten. Kan hende det blir et press på fastlegkontorene for å komme i betraktning hvis man ikke tilhører risikogruppen. Influensavaksine kan man ta hvert år, og mange gjør det for ikke å være borte fra jobben, få utsatt eksamen eller avlyse skiferien i Alpene.

Hvis korona bli midlere enn influensa, kan man jo droppe vaksinering.

Endret av Subara
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En positiv ting som følge av coronaen da - det ser ut som ordningen med å kunne gi sykemelding via ekonsultasjon gjøres permanent. Men det virker ikke som at de gjør det for førstegangsutredning av ny sykdom. Er jo høl i hodet om man ligger hjemme med ongangssyke og må møte fysisk spør du meg da.En enkel video/telefonkonsultasjon  bør da være nok, ihvertfall der hvor det ikke er nødvendig eller særlig "helpful" i mangel av noe bedre ord med ytterligere utredninger.

 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/sykemelding-etter-e-konsultasjon-kan-bli-tillatt.dkGmFEDoF?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

 

Edit -  VG tok med seg bare deler av det - det foreslås faktisk at man kan gi sykemelding der det vurderes at pasienten kan smitte andre. Bra man trenger ikke omgangssyke og lignende inn på et legekontor. 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/foreslar-a-tillate-sykemelding-etter-e-konsultasjon/id2917920/?utm_source=www.regjeringen.no&utm_medium=rss&utm_campaign=Flere saker om temaet-2415244

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (15 timer siden):

Nakstad var ute i media og informerte om denne nye "BA 5". Kommentarfeltene til slike artikler er faen meg en tragedie. 

Ble nysgjerrig og måtte sjekke. Helt sykt hvordan noen reagerer på at Helsedirektoratet blir spurt av media og helsedirektøren svarer på noen spørsmål. Teller muligens flere hundre kommentarer som må sies å være ute i konspi-land, om både vaksiner og skjulte agendaer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da fikk jeg omsider galskapen jeg også, her ute i ødemarka. Ble smittet av nær familie. Har 3 doser. Det verste var første dagen med sinnssyk hodepine. Ellers har det vært som en typisk influensa.

Er nå på dag 3. Tung i hodet, vondt i halsen og tett nese. Har litt mer energi i dag enn de foregående dagene; da ranglet jeg rundt som en zombie helt i ørska.

Mon tro hvordan dette hadde blitt uten 3 doser.

Så, er jeg superimun for en tid fremover nå?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (11 timer siden):

Mon tro hvordan dette hadde blitt uten 3 doser.

Så, er jeg superimun for en tid fremover nå?

 

Sikkert mildere om denne trådens deltagere er representativt. Rundt meg var det også de med 3 doser som fikk det hardest så kanskje det er noe i denne slitasjen som ble nevnt, men det gjaldt gjerne de som fikk det like etter dose 3 da bølgen var på topp tidligere. Når det har gått lenger tid har gjerne immunforsvaret rukket å hente seg inn igjen bedre. For min del med 2 så var det mildere enn influsensa med hodepine og slapphet, men ikke noe særlig hoste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (14 timer siden):

Sikkert mildere om denne trådens deltagere er representativt. Rundt meg var det også de med 3 doser som fikk det hardest så kanskje det er noe i denne slitasjen som ble nevnt, men det gjaldt gjerne de som fikk det like etter dose 3 da bølgen var på topp tidligere. Når det har gått lenger tid har gjerne immunforsvaret rukket å hente seg inn igjen bedre. For min del med 2 så var det mildere enn influsensa med hodepine og slapphet, men ikke noe særlig hoste.

Det hadde vært interessant å se noen offisiell statistikk på dette med antall vaksinedoser og hvor ille forløp man har hatt med omikron. Alt jeg leser om dette foreløpig er anekdotisk. Og anekdotisk er det du skriver her også representativt for min omgangskrets. I min husstand er det kun min kone som har tatt tre doser, og hun er den som fikk det verste forløpet av oss alle. I min større omgangskrets er det også en person med tre doser innabords som fikk det desidert hardeste sykdomsforløpet. Han beskrev forløpet som kanskje det verste sykdomsforløpet har har opplevd i sitt 50+ år gamle liv.

Jeg har selv kun tatt to doser, og for meg var omikron ikke verre enn en hvilken som helst annen forkjølelse jeg har hatt i livet. Ikke noen feber, ikke noen slapphet. Kun hoste og tett nese, som gikk over etter cirka en uke. Ingen senvirkninger. Rett og slett fullstendig udramatisk.

Men, igjen, så er jo dette anekdotisk. 

Endret av basillen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
basillen skrev (37 minutter siden):

Det hadde vært interessant å se noen offisiell statistikk på dette med antall vaksinedoser og hvor ille forløp man har hatt med omikron. Alt jeg leser om dette foreløpig er anekdotisk. Og anekdotisk er det du skriver her også representativt for min omgangskrets. I min husstand er det kun min kone som har tatt tre doser, og hun er den som fikk det verste forløpet av oss alle. I min større omgangskrets er det også en person med tre doser innabords som fikk det desidert hardeste sykdomsforløpet. Han beskrev forløpet som kanskje det verste sykdomsforløpet har har opplevd i sitt 50+ år gamle liv.

Jeg har selv kun tatt to doser, og for meg var omikron ikke verre enn en hvilken som helst annen forkjølelse jeg har hatt i livet. Ikke noen feber, ikke noen slapphet. Kun hoste og tett nese, som gikk over etter cirka en uke. Ingen senvirkninger. Rett og slett fullstendig udramatisk.

Men, igjen, så er jo dette anekdotisk. 

Det har du helt rett i, men det begynner etterhvert å bli en rød tråd.. Vi får se om det blir publisert noen slike undersøkelser. Jeg tviler sterkt da det ikke passer inn.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 minutter siden):

For min omgangskrets del går anekdotene motsatt vei, de vennene mine som fikk korona før de rakk å ta den tredje dosen ble sykere enn de som hadde tre. For min egen del ble jeg veldig syk med tre doser. Dama ble dog ikke. De fleste blir ikke så syke. For min del viste deg seg at den overveiende sannsynlige årsaken til at jeg ble så syk av korona er at jeg har kreft. Dette fant jeg etterhvert ut på grunn av koronasykdommen - så takk pandemi!

Jeg tror det har veldig liten betydning om man er frisk og har to eller tre vaksinedoser, og at helt andre faktorer har vesentlig større påvirkning. Forskjellen er varigheten av beskyttelsen om man ennå ikke har hatt korona. Vaksinene er uansett ment å beskytte mot alvorlig forløp, og det er gledelig at godt over halve befolkningen har tatt de tre dosene.

Oi god bedring med kreften da . Håper det er en form som lar seg helbrede 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (29 minutter siden):

For min omgangskrets del går anekdotene motsatt vei, de vennene mine som fikk korona før de rakk å ta den tredje dosen ble sykere enn de som hadde tre. For min egen del ble jeg veldig syk med tre doser. Dama ble dog ikke. De fleste blir ikke så syke. For min del viste deg seg at den overveiende sannsynlige årsaken til at jeg ble så syk av korona er at jeg har kreft. Dette fant jeg etterhvert ut på grunn av koronasykdommen - så takk pandemi!

Jeg tror det har veldig liten betydning om man er frisk og har to eller tre vaksinedoser, og at helt andre faktorer har vesentlig større påvirkning. Forskjellen er varigheten av beskyttelsen om man ennå ikke har hatt korona. Vaksinene er uansett ment å beskytte mot alvorlig forløp, og det er gledelig at godt over halve befolkningen har tatt de tre dosene.

Det var kjipt! Får håpe coviden medførte til at det ble oppdaget raskt og kan bekjempes. Dette med kreft var vel også på listen over høyrisiko ved covid sammen med fedme.

Det tror jeg også. Heng på uvaksinert der også da bare alder gjør at en uvaksinert 20 åring har langt lavere risiko enn en vaksinert 60 åring osv. Fedme kan nevnes, dårlig ernæring (vitaminer) osv er jo også nevnt som faktorer.

 

Edit: og selvsagt God bedring!

Endret av minim
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Takker. Det ser per nå ut til at det skal gå veldig bra. Ingen garanti for noe, men det er god grunn til å være optimist :)  Men interessant at det var dette som sannsynligvis gjorde at jeg ble skikkelig syk av korona, og til slutt var det jo også faktisk bra jeg ble så syk av korona - da kreft ble oppdaget tidlig på grunn av undersøkelser pga korona-ettervirkninger. Kanskje det at "hele befolkningen" får korona faktisk har hatt en positiv effekt sånn sett og at man oppdager mye, det må jo gjelde flere enn meg.

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (26 minutter siden):

Takker. Det ser per nå ut til at det skal gå veldig bra. Ingen garanti for noe, men det er god grunn til å være optimist :)  Men interessant at det var dette som sannsynligvis gjorde at jeg ble skikkelig syk av korona, og til slutt var det jo også faktisk bra jeg ble så syk av korona - da kreft ble oppdaget tidlig på grunn av undersøkelser pga korona-ettervirkninger. Kanskje det at "hele befolkningen" får korona faktisk har hatt en positiv effekt sånn sett og at man oppdager mye, det må jo gjelde flere enn meg.

Det er vel sjeldent det med den driten :( Broderen oppdaget det samme og fikk operert for noen mnd siden. Han er selv lege og måtte insistere på grundig undersøkelse før de konkluderte med det og fikk satt i gang veldig kjapp behandling/operasjon. Mistet en onkel av samme årsak at det gikk altfor langt før det ble gjort noe.. Så for å komme til penget så som du sier kan det gjerne komme noe positivt ut av det når man får grundig oppfølging pga coviden. Dog litt trist at slikt ikke prioriteres høyere til vanlig siden mye kan gjøres når ting oppdages tidlig.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
minim skrev (3 timer siden):

Det er vel sjeldent det med den driten :( Broderen oppdaget det samme og fikk operert for noen mnd siden. Han er selv lege og måtte insistere på grundig undersøkelse før de konkluderte med det og fikk satt i gang veldig kjapp behandling/operasjon. Mistet en onkel av samme årsak at det gikk altfor langt før det ble gjort noe.. Så for å komme til penget så som du sier kan det gjerne komme noe positivt ut av det når man får grundig oppfølging pga coviden. Dog litt trist at slikt ikke prioriteres høyere til vanlig siden mye kan gjøres når ting oppdages tidlig.

Samtidig så ville det vært enormt ressurskrevende å utrede alle for kreft. En må jo huske på at de fleste vanlige plager  folk går til legen med IKKE er kreft (heldigvis). Det å diagnoistisere folk for kreft er et lite dektetivarbeid. Det er noen krefttyper som gir utslag på vanlige blodprøver (tumormarkører) som gjør at man kan utrede derfra, men så er det andre som ikke gir noe utslag på det. Samtidig så er jo kreft en vanlig dødsårsak, men dødeligheten som følge av kreftsykdom har jo gått mye ned de siste årene mye takket være mye bedre behandling tilgjengelig. Cellegift ble jo faktisk oppdaga i storskala som følge av en tysk bombing av et amerikansk krigsskip fullt av sennepsgass under WW2. Så vi har litt å "takke" andre verdenskrig for mtp kreftbehandling... 

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_cancer_chemotherapy#Beginnings 

Endret av William_S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...