Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Prøver å nøste litt i Tysklands tur nå... 

Barn over 12 år. Maks 90 dager siden gjennomgått covid står det. 

Min eldste blir 12 6 juli og vi skal inn i Tyskland 3 eller 4 juli. Så hun havner liksom litt midt oppi.... 

Hvordan funker dette? På helenorge står det at hennes gjenommgåtte covid er gyldig til uti august. 3 mnd fra i dag. Denne har flytta seg hele tiden. 

Noen som vet? 

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (41 minutter siden):

Prøver å nøste litt i Tysklands tur nå... 

Barn over 12 år. Maks 90 dager siden gjennomgått covid står det. 

Min eldste blir 12 6 juli og vi skal inn i Tyskland 3 eller 4 juli. Så hun havner liksom litt midt oppi.... 

Hvordan funker dette? På helenorge står det at hennes gjenommgåtte covid er gyldig til uti august. 3 mnd fra i dag. Denne har flytta seg hele tiden. 

Noen som vet? 

Hvis hun ikke får gyldig innreise pga gjennomgått infeksjon må hun ta en covid test før avgang. Den kan ikke være eldre enn 48 timer om det er hurtigtest eller 72 timer om det er PCR test. Men disse reglene endrer seg jo hele tiden 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akk, så mye å sette seg inn i. Finnes det noen oversikt over regler som gjelder for norske feriereisende i de ulike landene?

For min del tenker jeg på Sverige, Finland, Danmark, Tyskland og Spania som de mest aktuelle feriekandidatene. Kompliserte covid-opplegg kan fort utelukke noen av disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at koronasertifikat mitt er gyldig til 11.08.2022. En generell dato for alle som har vaksinert seg, tror jeg. Regjeringen regner da med at alle er tilbake på jobb etter ferie i utlandet.

Kan vi håpe på at hele ordningen skrinlegges innen august? Eller kanskje allerede før fellesferien, for de som bare har fått godkjent 1 av 2 (3)vaksinedoser i passet, pga blandet med med Sinaovac eller en Sputnik, eller av andre årsaker. Det gir et ugyldig norsk vaksinepass, og et EU vaksinepass som ikke er fullendt. En negativ PCR- test medbragt på flyet er nok det som skal til. De private helseforetakene sin attåt-næring, til irritasjon for de som tror på et rikt, offentlig utviklet helsevesen.

Se det enkelte lands regler

Får man Covid-19 på ferie i utlandet og må tilbringe den på hotellrommet, hjelper det lite om man har tatt 1 eller 3 doser av den offisielle vaksinen. Jo, hvis det blir hotellseng istedenfor sykehusseng. Vaksiner godkjent i EU skal bidra til det.

Sparsomt med nyheter om korona. Egentlig et godt tegn, mens man venter på at virkningen av vaksinedosene går ut mens man venter på den nye mixturen.

Lenke til kommentar
William_S skrev (4 timer siden):

Hvis hun ikke får gyldig innreise pga gjennomgått infeksjon må hun ta en covid test før avgang. Den kan ikke være eldre enn 48 timer om det er hurtigtest eller 72 timer om det er PCR test. Men disse reglene endrer seg jo hele tiden 

Ja. Men hun har bursdag mens me er der nede. Blir 12.

Innreise er neppe et problem. Men krever de diverse fjas der nede mens vi er der også? 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 timer siden):

Akk, så mye å sette seg inn i. Finnes det noen oversikt over regler som gjelder for norske feriereisende i de ulike landene?

For min del tenker jeg på Sverige, Finland, Danmark, Tyskland og Spania som de mest aktuelle feriekandidatene. Kompliserte covid-opplegg kan fort utelukke noen av disse.

Norden er som før noen hadde hørt om covid 19. Så Danmark, Sverige, Finland og Island går fint. Ikke noe tull der. Ellers er det ingen coronarelaterte innreiserestriksjoner i verken Ungarn, Romania eller UK lengre. I disse landene er også alt av tiltak innenriks opphevet.  Eneste i Romania er at det er en vag anbefaling om munnbind på kollektivtransport, men da jeg var der i mars var det ingen som brydde seg om det.  Påbudet og tiltak ellers er borte.  Jeg så selv ikke togkonduktøren på toget jeg satt på bruke det så. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, William_S said:

Hehe morsomt at folk driver og babler om at coronavaksinene er giftige. Det er mye som ja jo riktignok vi inntar i det daglige som er giftig i store mengder. Men det er langt derfra å kalle feks et eple generelt giftig. Og ja NaCl er nevnt her - klorgass er giftige greier ja. Men forbindelsen NaCl er ikke generelt giftig for oss, men ja bør ikke innta for mye av det. Ozon (O3) er faktisk giftig. Mens O2 for oss mennesker ikke er det. 

Fluor er også et giftig grunnstoff, men er gunstig i små små mengder for oss. 

 

O2 er fakta giftig det også, og det er mange som ikke er klar over akkurat det. Men siden luften består av hovedsaklig nitrogen så går de mengdene oksygen helt greit for oss i det daglige. Så lærte du kanskje noe nytt i dag også ;)

Fritt fra google på oksygenforgiftningsøkebegrep på engelsk:

Quote

Oxygen toxicity is lung damage that happens from breathing in too much extra (supplemental) oxygen. It's also called oxygen poisoning. It can cause coughing and trouble breathing. In severe cases it can even cause death.

Som en ørliten digresjon: Om du håndterer ren oksygengass, så må du for all del holde alt av oljeholdige ting unna oksygenet. Da det er en enorm eksplosjonsfare forbundet med disse to stoffene å komme nær hverandre.

Så lærte folk noe nytt der også :laugh:

Quote

Oxygen can react explosively with oils and greases. People have been injured or even killed when pumps, engines, tyres and pressure equipment have been blown apart by the explosion. Oxygen can also cause other materials to ignite spontaneously. The resulting fire can cause damage to equipment and injury to people.

Så det er skadelig/dødelig på sekundært vis også ;)

Den tredje "læresetningen" om oksygen blir at dersom du har en stålsmelteprosess hvor nokså rent oksygen er en del av brennstoffet, så vil det forbrenne det meste av brennbare slaggstoffer. Resultatet er at du får veldig rene metaller i stållegeringen som produkt.

 

Sånn ellers til innlegget ditt så anbefaler jeg at folk ser på Kyle sin oppdatering. Ja vaksiner og virusets pigger virker å ha en viss giftighet for enkelte individer. Selv om det har gått greit for millioner av mennesker.

Jeg vil likevel støtte opp om at vaksineringen var fornuftig. Om enn noe eksperimentell, hvor man ikke hadde særlig mange valg.

Og siden folk har så lite tro på Vitamin D som førevar immunstyrkende, så må det gå som det går at folk dør i hopetall av viruset. Til nå har det dødd mer enn hele Norges befolkning i verden av covid-19.

Så å kalle vaksinen giftig blir jeg enig med deg i at vi ikke kan gjøre. Men, jeg vil fortsatt tro litt på at den har en viss giftighet for enkeltes immunforsvar. Tror ingen klarer å vaske bort den tanken når vi har så mange tusen vaksineofre som vi har til nå.

Endret av G
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er tydeligvis bare å komme og be om påfyll.

https://www.nrk.no/norge/husk-a-sjekke-koronapasset-for-sommerferien-1.15953050

Sitat

Husk at selvtester ikke registreres i koronasertifikatet. Har du vært syk uten å bekrefte det med enten en PCR-test eller antigen hurtigtest på teststasjon, må du regne 270 dager fra siste vaksine.

Etter det vil sertifikatet ditt være ugyldig. Da må du sørge for å få en tredje vaksinedose i god tid før ferien, eller ta en godkjent test for at sertifikatet skal være gyldig når du reiser.

Folkehelseinstituttet anbefaler likevel å vente med å ta en «reisevaksine».

– Vi anbefaler å vente med å ta vaksine inntil en måned før avreise. Siden det er endringer i vaksinasjonskrav og innreisekrav i flere land for tida, kan det vise seg at det likevel ikke er nødvendig med vaksinasjon for å reise, sier overlege Eli Heen ved FHI.

Sitat

Land avvikler koronasertifikatet

Stadig flere land i Europa avvikler nå bruken av koronasertifikat og koronarestriksjoner.

– 16 land i Schengen har per midten av mai ikke lenger koronarestriksjoner. De siste landene som fjernet innreisekrav for reisende fra EU og EØS var Litauen, Bulgaria og Hellas, sier Heen.

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Vil ha nytt vaksineprogram for voksne

PUBLISERT KLOKKEN03:54 IVAKSINE

FHI anbefaler et vaksinasjonsprogram for voksne som et permanent tilbud. Mange vet ikke at man trenger påfyll hvert 10. år av vaksinene man fikk som barn.

Et eventuelt vaksinasjonsprogram for voksne kan inneholde influensavaksine, pneumokokkvaksine og en kombinert boostervaksine mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio, skriver Aftenposten ifølge NTB.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

FHI skal undersøke kloakken for koronavirus

PUBLISERT KLOKKEN16:16

Folkehelseinstituttet er i gang med et testprosjekt hvor de skal undersøke kloakken for å spore koronaviruset. Det illeluktende avløpsvannet kan nemlig gi en pekepinn både om smitteøkning, og om hva slags variant det er snakk om, skriver NTB. I første omgang skal kloakken fra Tromsø, Trondheim, Bergen, Oslo og Ullensaker/Gardermoen-området testes. Testene skal tas fra ubehandlet avløpsvann, altså før det blir renset i anleggene. I Sverige har forskere holdt på med et lignende prosjekt i over ett år. Også Danmark, Finland og Nederland gjennomfører slik avløpsovervåking.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (12 timer siden):

 

Dette er faktisk en god ide - mange som ikke tar påfyll av de vanlige barnevaksinene. Det er jo mange som ikke vet at man trenger påfyll ca hvert 10nde år på en del av dem/ikke gidder å ta seg bryet med å bestille og betale for det. For påfyllsdoser av barnevaksinene er ikke gratis. Ofte må man jo da betale konsultasjonen på legekontoret + selve vaksinen. Å tilgjengeliggjøre noe sånt tror jeg er lurt. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, William_S said:

Dette er faktisk en god ide - mange som ikke tar påfyll av de vanlige barnevaksinene. Det er jo mange som ikke vet at man trenger påfyll ca hvert 10nde år på en del av dem/ikke gidder å ta seg bryet med å bestille og betale for det. For påfyllsdoser av barnevaksinene er ikke gratis. Ofte må man jo da betale konsultasjonen på legekontoret + selve vaksinen. Å tilgjengeliggjøre noe sånt tror jeg er lurt. 

Det er ikke sikkert at du mister alt av immunitet fra barnevaksinene. Men, det kan være en trygghet å få det boostet (påfyll). Også gjelder det ikke absolutt alle barnevaksinene.

Tuberkulose er utelatt. Og barn vaksineres vel kanskje ikke med det lengre heller?

MMR er utelatt for voksne om du har tatt det som barn. Samt en haug andre vaksiner som du tok som spedbarn.

Aktuelle vaksiner for voksne kan være:

Mye av det som står på menyen hos reisevaksinekontorene. Det som kanskje kommer til å møte de eldre er Zostavax, Shingrix, influensa og nå sannsynligvis covid, pneumovax, prevenar. Det hadde sikkert vært fornuftig med denne gardasil-vaksinene for de med et aktivt seksualliv som er bortpå flere partnere, bare se på Michael Douglas med kreft i svelget et eller annet sted :laugh: i fra cunniligus. Men gardasil forbeholdes barn dessverre. TBE (for flåttbitt).

Ellers så kommer det jo an på reisemålet en ønsker å dekkes for. Med forbehold om at jeg kan ha glemt en eller annen vaksine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...