Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (25 minutter siden):

Grafen viser nye innleggelser med påvist coronavirus per uke eller dag, etter om covid-19 var regnet som hovedårsaken til innleggelsen (rød) eller om hovedårsaken var noe annet (grå).

bilde.png.c633b077c5013009da79bd2c6e3ed04b.png

kilde: https://www.vg.no/spesial/corona/

Hva betyr den siste, lyserøde søylen. At det er to dager igjen av uken? Eller nedadgående trend?

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (4 timer siden):

Jeg merker en økt hyppighet av at jeg ligger bak en bil som plutselig mister litt fart (til kanskje 10 km/t under fartsgrensen) og vingler litt en liten stund, før den faktisk får opp farten igjen og kjører like strakt fremover som før. Mon tro hva det kommer av 😉

Dette er ikke noe jeg merket så mye til før, men det var en økning allerede før covid-19, så det har ut fra mine erfaringer ingen direkte tilknytning til det.

Lå nylig også bak en yngre kvinne som drev og tok selfier mens hun kjørte, og var plutselig godt utenfor veimerkingen (tutet og blinket det jeg kunne på henne, og da sluttet hun og kom seg inn i veibanen igjen). Så tror nok det at ungdommen er blitt veldig utålmodig de siste årene har en langt større innvirkning enn en hvilken som helst sykdom (eller vaksine).

Ja, det er gode poenger. Det er kjent at mobilbruken økte kraftig under pandemien. Kan være en vedvarende effekt det, sammen med en utvikling som ville skjedd uavhengig av pandemi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (8 timer siden):

Grafen viser nye innleggelser med påvist coronavirus per uke eller dag, etter om covid-19 var regnet som hovedårsaken til innleggelsen (rød) eller om hovedårsaken var noe annet (grå).

bilde.png.c633b077c5013009da79bd2c6e3ed04b.png

kilde: https://www.vg.no/spesial/corona/

Det nye er vel at ein ikkje testar utan konkret mistanke. Der ein tidlegare hadde grå søyler vil ein i dag ha mørketal.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Snikpellik said:

Det er kjent at mobilbruken økte kraftig under pandemien.

Finnes det noen kilde på det? Det hadde vært interessant å se. Det logiske er jo at man under pandemien befant seg mye på steder med WiFi fremfor på mobilnett.

Med ett unntak vi merket i bedriftsammenheng. Ansatte brukte mobilt internett i vesentlig større grad fordi de satt på hytta og jobbet fremfor hjemme.

Men at mobilbruk skal ha økt? Hvordan har man målt det?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (19 minutter siden):

Finnes det noen kilde på det? Det hadde vært interessant å se. Det logiske er jo at man under pandemien befant seg mye på steder med WiFi fremfor på mobilnett.

Med ett unntak vi merket i bedriftsammenheng. Ansatte brukte mobilt internett i vesentlig større grad fordi de satt på hytta og jobbet fremfor hjemme.

Men at mobilbruk skal ha økt? Hvordan har man målt det?

Har nok en del med det å gjøre ja.

Mobilbruken har økt under coronapandemien
https://e24.no/naeringsliv/i/kRlEKX/mobilbruken-har-oekt-under-coronapandemien

Sitat

Taletrafikken fra mobiltelefoner var 20 prosent høyere i 2020 enn året før, ifølge Ekomstatistikken for fjoråret. Også datatrafikken økte.

 

Lenke til kommentar

Mellombels forlenging av endringar i MSIS-forskrifta
Mellombelse endringar i MSIS-forskrifta blir vidareførte, slik at MSIS-registeret kan innehalde positive og negative covid-19-relaterte prøvesvar. Forlenginga er ein føresetnad for at covid-19-prøvesvar framleis kan visast i koronasertifikatet, innbyggjarar kan sjå negative og positive covid-19-prøvesvar på helsenoreg.no, og at helsepersonell kan sjå dei same prøvesvara i Nasjonal kjernejournal. Endringane gjeld fram til og med 30. juni 2023. 

https://www.regjeringen.no/no/dokument/lover_regler/endringer-i-lover-og-forskrifter-fra-1.-juli-2022/id2918045/?expand=all

Edit: (fra samme kilde som ovenfor)

Forlenging av mellombelse forskriftsheimlar for handtering av koronapandemien
Mellombelse forskriftsheimlar i smittevernloven og helseberedskapsloven for handtering av koronapandemien blir forlengde fram til 1. juli 2023. Dette gjeld verketida for den mellombelse fråsegna i smittevernloven § 4-3 a som gir heimel for å gi forskrifter om isolering og smittekarantene for å førebyggje eller motverke overføring av SARS-CoV-2. Forlenginga gjeld òg dei mellombelse føresegnene i helseberedskapsloven § 5-2 andre ledd og § 6-2 tredje ledd som gir heimel for forskrifter om tiltak som kan vareta tilgangen til medisinsk utstyr og personleg verneutstyr. 

Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet og Statens legemiddelverk har av vernebuingsomsyn tilrådd at heimlane bør forlengjast, slik at eventuelle tiltak kan forskriftsfestast òg etter juli 2022, dersom det er nødvendig og forholdsmessig. Sjølv om det er god vaksinedekning i Noreg og det er få som blir alvorleg sjuke, kan det kome nye variantar av viruset som vaksinane verkar dårlegare mot. Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet ser det som sannsynleg at vi får ei vinterbølgje med nye variantar av viruset

Edit2:

Forlenging av reglane om koronasertifikat
Verketida for dei mellombelse føresegnene om koronasertifikat i smittevernloven kapittel 4A blir forlengde. I tillegg blir ordlyden justert i den mellombelse forskriftsheimelen for reglar om koronasertifikat i § 4A-2 andre ledd. Føresegnene gjeld fram til og med 30. juni 2023

Edit3:

Nytt krav til samarbeidsavtalen mellom kommunar og helseføretak
1. august trer nytt krav til samarbeidsavtalen mellom kommunar og helseføretak i kraft. Lovendringa inneber at kommunar og helseføretak må avtale korleis dei saman skal planleggje og utvikle tenester. Formålet er å bidra til betre felles planlegging for å sikre samanhengande og berekraftige helse- og omsorgstenester. 

Edit4:

Videreføring av midlertidige regler om straffegjennomføring under utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom
Reglene har bakgrunn i tidligere midlertidige regler, først om tiltak for å avhjelpe negative konsekvenser av covid-19, senere om tiltak under utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom.

Reglene videreføres uendret frem til 1. juli 2023.

Edit5:

Testing for covid-19 når det er nødvendig for å gjennomføre uttransportering
Fra 24. juni kan politiet pålegge personer som skal uttransporteres i medhold av utlendingsloven, utleveringsloven eller arrestordreloven å la seg teste for covid-19. Dette kan være nødvendig dersom mottakerlandet eller transportselskapet krever fremleggelse av negativ test før innreise eller ombordstigning. Dersom vedkommende nekter å la seg teste, kan det besluttes at testing skal gjennomføres med tvang.

Endret av G
Delene som er redigert inn ligger så spredt at hver Edit fungerer som bidrag til å samle det som har med covid å gjøre
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 6/23/2022 at 3:50 PM, Fibonacci said:

Herregud, nå må vi for all del ikke få panikk og gjeninnføre masse idiotiske tiltak igjen!

På dette tidspunkt er smittevern og vaksinering et personlig valg, ikke et nasjonalt tiltak.

Jeg har ikke tenkt å ta hensyn til frihetshatende mennesker i år.

Regner med myndighetene har oppgradert helsevesenet betraktelig de 2+ årene de har kjent til viruset, så kapasitet bør ikke være noe problem.

😂 Tror nok helsevesenet dessverre ikke er veldig mye oppgradert. En leser jo nesten ukentlig om regjeringens helseforbedringshat i talspersonen som er helseminister. Er mange helserelaterte artikler som viser hvor lite mange politikere bryr seg om å bruke penger til helseforbedringer

 Med noen sjeldnere positive unntak da selvsagt.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 6/23/2022 at 4:27 PM, Subara said:
Quote

Hun beskriver en økning i eldre pasienter med funksjonssvikt og delir ..

Min siste gjenlevende foreldre har nylig gjennomgått covid-smitte som først virket å gå forholdsvis greit. Men legeoppfølging uteble. Eller for den saks skyld så tror jeg aldri det var noe legebesøk pga. milde covidsymptomer i første omgang. Jeg er selv utenlands så derfor har jeg latt de hjemme i Norge følge det opp.

Alderen er i 80-årene, og det ble til en sekundær bakteriell lungebetennelse antakeligvis, siden det ble gitt antibiotika. De trodde det var hjerte, så ble ambulanse og siden på sykehjem med CRP-målinger. Tungpustet og på oksygen visstnok. Vet ikke hvor det ender, men er ihvertfall under oppsyn forhåpentligvis.

Selv foreslo jeg for mange mnd. siden pneumokokkvaksine, men det vet jeg ikke status for. Tipper det ble glemt. Fullvaksinert mot covid. Ingen har visst tenkt på at om man er gammel så er lungebetennelse ekstra tøft om det skulle ramme.

Tenker da på om eldre kanskje burde ha fått en uoppfordret antibiotika resept etter virusinfeksjoner? Jeg vet ikke hva leger tenker ift. det.

Det er en liten forverring siden i går. Var litt sent blitt å ringe hjem, så får la det bli til i morgen. Noen hadde allerede vært på telefonsamtale, så tenker det i seg selv må være slitsomt for en tungpustet person med delirium. Får ta en kort telefon i morgen heller.

Endret av G
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
On 6/27/2022 at 4:05 AM, Subara said:

Pandemiens følgeeffekter.

Ferien fra helvete: - Traumatisk

Kommunikasjonsansvarlig på flyplassen sier til dagbladet.

Synes i det heletatt at det er litt sløvt å ikke skulle greie å forutse reisesommeren 2022, etter omikron sin inntreden, både for reisende og for flyselskapene/lufthavner. Kun flyteknikere som var beredt. Du så glad jeg er for at det ble tvungen lønnsnemd for disse ville 60 kronene.

Selv passet jeg på å fornye passet i 2021. Men det er jo nokså vanlig at folk sjekker passets utløp like før de skal ut på reise da regner jeg med?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/29/2022 at 12:53 AM, :utakt said:

Å utsette helt nyfødte for koronasmitte høres ikke ut som en god ide. Skulle gjerne ha lest hele artikkelen.

Og sykehuset har jo hurtigtestene til å holde covid-smittet personell unna avdelingene. Selv om ansvaret også ligger på den ansatte, så vil jeg klandret sykehuset først og fremst. Spesiellt iom. at de også regulerer på ift. forventninger om oppmøte til sine ansatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/29/2022 at 5:30 PM, torbjornen said:

Men er dette fornuftig?

Kor mykje immunitet er det att frå denne vaksinedosen når ein nærmar seg jul, forkjølelsessesongen er godt i gang og neste koronavariant bankar på døra? Vil dei som treng det få tilbod om ny dose då? Hadde det vore meg trur eg like snart at eg ville ha venta med å ta 4. dose til forkjølelsessesongen samt at det kom oppdaterte vaksiner som virkar betre på omikron.

Er ikke godt å vite hvordan helseøkonomene tenker lengre. Særlig når man har lest om særs sløve holdninger til alvorlige helserelaterte saker i det siste (spesiellt helseministeren som havner i søkelyset som regel). Jeg vil nesten tro at viruset er i god smittespredningsiver selv innen september kommer. Det er jo egentlig alt for sent for den aktuelle gruppen som kan tenkes å bli alvorlig syke. En er litt overlatt til seg selv og skjebnen. Selv Ukraina virker jo å være bedre rustet i sitt militære forsvar om det går an å trekke slike sammenlikninger da?

Endret av G
Lenke til kommentar
On 6/30/2022 at 10:44 AM, William_S said:

Det at dødsfallene skjer blant svært gamle sykehjemspasienter er i seg selv ikke veldig alvorlig. Folk lever vel i snitt to år på sykehjem uavhengig av status ved innkomst. 

Kanskje ikke så alvorlig for helseøkonomene akkurat. Men svært tøft for de familiene som rammes naturligvis.

Her burde Norge ha forberedt seg med antivirale legemidler, og perfeksjonert covidbehandlingen. Noe jeg kan altfor lite om.

Spørsmålet blir vel til hvilken pris og om det finnes ny lavthengende frukt som man kan høste.

Vi som er mennesker på gatenivå kan kun gjøre det lille som skal til for å bremse på  smittespredningen. Kanskje munnbindet og slikt noe må komme litt tilbake?

Det vet man jo at ihvertfall hjelper litt i det små? Noen gode covid-studier som er gjort ift. akkurat slike preventive tiltak som er av år 2021-2022?

Endret av G
Lenke til kommentar

Bevis for dårlig finansiering av helsevesenet, ihvertfall for fastleger via denne artikkelen. Står det da bedre til for sykehusets covid-kapasitet?

Artikkelen er for ordensskyld datert Publisert: 22. juni 2022

Quote

Slik bør fastlegeordningen finansieres ...

... Nok en gang må det skapes forutsigbarhet og ny optimisme rundt finansiering av fastlegeordningen, slik at flere leger igjen strømmer til det flotte faget som allmennmedisin er. Derfor må innsatsen nå være fokusert på en sterk og forutsigbar nasjonal modell for allmennleger i spesialisering og en styrking av både normaltariff, per capita-honorar og sykehjelps- og pensjonsordninger for næringsdrivende leger. Det haster.

https://tidsskriftet.no/2022/06/kronikk/slik-bor-fastlegeordningen-finansieres

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...