Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

12 hours ago, GiaMahan said:

Det med pulsen merker jeg også. Fra å ha hvilepuls i 46-52 til å ha en hvilepuls på 110. Samt med energinivået, er ca 2 uker siden koronasymptomene og er fortsatt noe utmattet. 

Personer som har hatt covid-19, har en økt risiko for alvorlig blodpropp opptil seks måneder etter å ha blitt smittet, selv i milde tilfeller, viser en studie.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/04/07/195838391/covid-studie-okt-risiko-for-blodpropp-opptil-halvt-ar-etter-sykdomsforlop

Forresten traff han ene immunkomprimeterte vennen min for første gang etter at covid er over for hans del. Han klaget litt på at noe var skjedd med lungene eller pusterøret. Man kunne høre at det fløytet litt enkelte ganger han tok noe dypere åndedrag. Merkelige greier. Ellers virket han vel relativt normal. Mener at han pratet litt om å føle på trøtthet, men er kanskje ikke unormalt etter en gjennomgått infeksjon dersom det er kortvarig. Nå er det nå gått rimelig trygg tid fra at han hadde covid til at jeg traff ham igjen. Så jeg vil si at dersom han fortsatt kjenner på trøttheten nå, så må vel det ligge i grenseland for når det ikke er særlig normalt lengre, eller hva tenker dere andre om akkurat punktet trøtthet?

Trøtthet kan også skyldes livstil naturligvis. Sånt kan være vanskelig å sette fingeren på til tider.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (På 28.3.2022 den 11.46):

Kan komme med en oppdatering her hvis noen synes det er interessant. Nå har det gått over en måned siden jeg fikk korona og noen uker siden sykehus. Fremdeles ikke helt i stand til å jobbe fysisk, men ellers er det helt ok sånn smertemessig mens rift i lungevevet og ribbeinene leges. Hosten henger i, jeg hoster dypt ca. hvert tiende minutt de fleste dagene og det er dette som fører til mest smerte nå, og er fremdeles tett i nesa. Lurer på hvor lenge det kommer til å vare. Merker dårligere pust, men er usikker på årsaken, om det bare er smertene eller kapasiteten i lungene som har fått seg en smell.

Er vanligvis en veldig aktiv og litt rastløs fyr, men er fremdeles vanskelig å gå noe særlig langt, så det å trene og lengre turer i skogen, eller å sykle er ikke mulig enda. De gangene jeg til min bedre halvdels skrekk har presset meg litt for mye, har det foreløpig endt med litt tilbakefall. Jeg er ikke noe å glad i være syk, jeg liker å jobbe, så det å være ute av spill så lenge er ganske balle. Jeg har fått tilbud om rehabiliteringsbehandling, men er usikker på om det er noe jeg trenger foreløpig.

Oppdatering et par uker etter: Formen er bedre, og smertene går gradvis over til å bli mildere, men kommer nok til å være der i noen måneder enda sier legen. En interessant greie er at legene virkelig ikke vet mye om dette, det er lite råd å få rundt en så ny sykdom/tilstand som man har lite kunnskap om. Og jeg er visst langt fra alene sier legen, han forteller at han har mange pasienter med lignende tilstand og for det meste er det unge og friske menn sånn som meg.

Hoster fremdeles ganske ofte, men det er ikke så dypt lengre. Klarer nå å gå ganske langt uten at det setter meg tilbake og sliter meg ut helt. Pusten er det verste nå egentlig, når jeg blir sliten så kommer smertene mer, jeg hoster mye og det brenner i lungene. Men jeg merker fremgang nesten hver dag og smerte er ikke farlig, det er jo bare midlertidig selv om det begynner å føles litt "kronisk". Det som er digg nå er at jeg endelig orker å være ute mye og faktisk gjøre ting. Har også for første gang i livet fått sykmelding. Er selvstendig næringsdrivende og aldri trengt det før nå. Det føles egentlig nesten verre enn sykdommen, hadde håpet å unngå det 😅

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

 Og jeg er visst langt fra alene sier legen, han forteller at han har mange pasienter med lignende tilstand og for det meste er det unge og friske menn sånn som meg.

Godt at du er på bedringens vei.

Ang sitatet over spurte du om dette gjaldt folk som hadde tatt kun to doser i denne gruppen eller om det stort sett gjaldt de som tok 3 doser? Det blir spennende å se om det er noe i denne T-celle slitasje teorien om at immunforsvaret rett og slett blir utslitt. Jeg hostet ikke i mitt Corona forløp med 2 doser og ser flere som ikke har tatt noen også som får mildt forløp. Bare innpå her er det postet flere slike erfaringer nylig, men det må selvsagt mye mer data til for å få et pålitelig grunnlag.

Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Godt at du er på bedringens vei.

Ang sitatet over spurte du om dette gjaldt folk som hadde tatt kun to doser i denne gruppen eller om det stort sett gjaldt de som tok 3 doser? Det blir spennende å se om det er noe i denne T-celle slitasje teorien om at immunforsvaret rett og slett blir utslitt. Jeg hostet ikke i mitt Corona forløp med 2 doser og ser flere som ikke har tatt noen også som får mildt forløp. Bare innpå her er det postet flere slike erfaringer nylig, men det må selvsagt mye mer data til for å få et pålitelig grunnlag.

Nei, det spurte jeg ikke noe om, og det er nok heller ikke noe jeg ville fått svar på om jeg spurte om noe slikt. 

Dette du referer til her synes jeg høres ut som de falske nyhetene som florerte i høst og i vinter om at vaksinene svekker t-cellene og immunforsvaret.

FACT CHECK: COVID-19 vaccines don’t destroy T cells or weaken immune system
https://apnews.com/article/fact-checking-823830789386

Sitat

CLAIM: A study from the Francis Crick Institute in London found that Pfizer’s COVID-19 vaccine destroys a type of white blood cell called the T cell and weakens the immune system.

AP’S ASSESSMENT: False. The vaccine doesn’t destroy T cells or weaken the immune system. On the contrary, it generates a strong T cell response and boosts immunity, according to experts. A researcher at the Francis Crick Institute told The Associated Press the claim distorts his team’s work, which did not examine T cells.

THE FACTS: Articles that have amassed thousands of views across social media this week misrepresent a June study from Britain’s Francis Crick Institute, which looked at the ability of COVID-19 vaccines to produce neutralizing antibodies against viral variants.

Sitat

The articles claim that the study shows the Pfizer COVID-19 vaccine “destroys T cells” and “weakens the immune system.”

But that’s not at all what the research shows, according to the Francis Crick Institute’s Dr. David Bauer, one of the study’s authors.

“Our work to date has not studied T cells at all,” Bauer told the AP in an email. “All research published to date shows that the Pfizer (and other) vaccines generate a strong, positive, protective T-cell response against SARS-CoV-2.”

Outside experts confirmed that the COVID-19 vaccines don’t destroy or damage T cells.

 

Fact check: COVID-19 booster shots strengthen, don't 'destroy,' immune system
https://eu.usatoday.com/story/news/factcheck/2022/02/16/fact-check-booster-shots-strengthen-dont-destroy-immune-system/6683432001/

Sitat

The claim: COVID-19 boosters are 'destroying your immune system'

Though more than half of people worldwide are fully vaccinated against COVID-19, the same can't be said for booster shots. 

Only 14.9% of the world had received a booster as of Feb. 10, according to Our World in Data. About 27% of Americans have received their boosters.

On social media, some claim there's a good reason for the low booster rates.

"PLEASE, Do not get the boosters!" reads a Feb. 2 Facebook post. "It is destroying your immune system!"

The post accumulated about 60 shares within nine days. Similar claims have made the rounds in conspiratorial channels on Telegram and Gettr, a social media platform popular among conservatives, Vice News reported.

Sitat

But experts say the claim is false. As other fact-checking organizations have reported, booster shots increase immunity to COVID-19. 

"The booster vaccinations do not have a negative impact on the immune system," Florian Krammer, an immunologist at the Icahn School of Medicine at Mount Sinai in New York, said in an email. "In fact, they increase protection against omicron."


No, getting the COVID-19 vaccine won’t weaken your immune system
https://www.politifact.com/factchecks/2021/dec/10/blog-posting/no-getting-covid-19-vaccine-wont-weaken-your-immun/

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kildene var pålitelige de. Var vel som @G lenket til d, men da i verdens tråden og de kan en vel ikke blande inn her. Var også noen gode videoer som forklarte sammenhengen. Det samsvarer jo også godt det man ser med at de som trosset anbefalingen om to doser for den yngre garde har blitt hardere rammet. Med et større datagrunnlag får en nok svaret. Får håpe det blir forsket på det til passerseddel skal innføres når høstens Corona bølge kommer.

Har ikke lest fakta sjekker linken, men slikt må man vel ta med en klype salt om dagen. Er ikke lenge siden fakta sjekker diskerediterte Bristish medical journal I en covid sak :p Her er litt om det kommentert med et glimt i øøye av en sykepleier som har laget en del bra pandemi videoer.

Bør ikke disse lenkene også diskuteres i verdens tråden så vi holder oss ON topic?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (15 timer siden):

Personer som har hatt covid-19, har en økt risiko for alvorlig blodpropp opptil seks måneder etter å ha blitt smittet, selv i milde tilfeller, viser en studie.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/04/07/195838391/covid-studie-okt-risiko-for-blodpropp-opptil-halvt-ar-etter-sykdomsforlop

Heldigvis står dette nederst i artikkelen. Men ikke hyggelig lesning.

Sitat

Risikoen avtok imidlertid lenger ut i pandemien, noe forskerne tilskriver effekten av vaksinene og stadig bedre kunnskap om behandling av covid-19.

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
G skrev (15 timer siden):

Trøtthet kan også skyldes livstil naturligvis. Sånt kan være vanskelig å sette fingeren på til tider.

Nja, jeg var ganske godt trent før korona oppsto, så dette her er utvilsomt korona. Trente jo hver dag før. Nå føler jeg at jeg har blitt satt tilbake flere måneder i pust og energinivå bare på 2 uker. Hosten er overraskende grei, noe tørrhoste nå og da men på ingen måte som Snikpellik for eksempel.

Lei meg for at du har blitt såpass dårlig som du har Snikpellik, men i det minste godt å høre du blir bedre!🥰 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Snikpellik said:

Oppdatering et par uker etter: Formen er bedre, og smertene går gradvis over til å bli mildere, men kommer nok til å være der i noen måneder enda sier legen. En interessant greie er at legene virkelig ikke vet mye om dette, det er lite råd å få rundt en så ny sykdom/tilstand som man har lite kunnskap om. Og jeg er visst langt fra alene sier legen, han forteller at han har mange pasienter med lignende tilstand og for det meste er det unge og friske menn sånn som meg.

Hoster fremdeles ganske ofte, men det er ikke så dypt lengre. Klarer nå å gå ganske langt uten at det setter meg tilbake og sliter meg ut helt. Pusten er det verste nå egentlig, når jeg blir sliten så kommer smertene mer, jeg hoster mye og det brenner i lungene. Men jeg merker fremgang nesten hver dag og smerte er ikke farlig, det er jo bare midlertidig selv om det begynner å føles litt "kronisk". Det som er digg nå er at jeg endelig orker å være ute mye og faktisk gjøre ting. Har også for første gang i livet fått sykmelding. Er selvstendig næringsdrivende og aldri trengt det før nå. Det føles egentlig nesten verre enn sykdommen, hadde håpet å unngå det 😅

Spis chili for å vekke endorfiner. Tren litt, nok til at du får endorfiner. Kroppens egen smertestillende produksjon det der.

Endret av G
Lenke til kommentar
5 hours ago, Snikpellik said:

Dette du referer til her synes jeg høres ut som de falske nyhetene som florerte i høst og i vinter om at vaksinene svekker t-cellene og immunforsvaret.

Da virker det som om at du kanskje har misforstått noe rundt den t-celle nedsløvingen. Vaksinene som utgangspunkt gir ikke en slik effekt. Men, om du gjentar vaksinering og blir smittet for hyppig og tett på hverandre så kan en slik naturlig t-celle nedsløving forekomme. En ser jo litt dvask effekt på 4. dosen, men det kan jo alene skyldes at vaksinen er alpha eller hvor var det mutasjon spisset hen, mens at vi nå er så langt kommet som til omikron. Vanskelig å si sikkert rundt 4. dose pga. akkurat dette forholdet med om det er t-celle utmatting eller om det er omikron som er for langt i fra til at vaksinene gir langvarig effekt nok.

Hvordan kan du Snikpellik med sikkerhet si at de uttalelsene du har gravd opp er de riktige da? Det er lenge siden nå, men kanskje tid for en gjenfortelling i fra Dr. Been?

  

4 hours ago, minim said:

Kildene var pålitelige de. Var vel som @G lenket til d, men da i verdens tråden og de kan en vel ikke blande inn her. Var også noen gode videoer som forklarte sammenhengen. Det samsvarer jo også godt det man ser med at de som trosset anbefalingen om to doser for den yngre garde har blitt hardere rammet. Med et større datagrunnlag får en nok svaret. Får håpe det blir forsket på det til passerseddel skal innføres når høstens Corona bølge kommer.

Nå er jo Dr. Been videoen ovenfor ganske gammel allerede. Men, dersom det ved noen tilfeller har blitt observert slikt i fortiden så kan det jo skje med all immunoppvekking om det påvirkes med for mye patogen for hyppig? Jeg vet selvsagt ikke fasit.

Men, det må ihvertfall skilles mellom de som har fra 1. dose til 4. doser og kanskje etterhvert flere. Dessuten så har man i Norge vært flinke med å vente mellom andre og tredje dosene. Og det var også kritikk når Norge kjørte på med for tidlig revaksinering på 2. dosen. Er mange nyanser i alt dette her.

Er du immunosupprimert eller hva det kalles og legene anbefaler deg en booster, så kanskje det er det riktige for deg. At det er forskjeller på hvor tent immunforsvarene våre blir fra individ til individ.

Man så jo samtidig aversjon i mot 3. dosen hos de svært unge, selv om Camilla Stoltenberg ikke turte å ta den helt ut å fraråde dette direkte heller.

La oss si at covid kom inn i sesongvaksinasjonsprogrammet i neste steg, hvor det var helt frivillig og at de friskeste blant oss måtte vente i kø inntil de eldre og svake fikk sine doser, slik en normal influensasesong normalt ville artet seg. Da tror jeg at immunforsvaret ikke står i fare for å overbelastes, fordi det har gått såpass lenge siden sist.

Endret av G
Lenke til kommentar
4 hours ago, GiaMahan said:

Nja, jeg var ganske godt trent før korona oppsto, så dette her er utvilsomt korona. Trente jo hver dag før. Nå føler jeg at jeg har blitt satt tilbake flere måneder i pust og energinivå bare på 2 uker. Hosten er overraskende grei, noe tørrhoste nå og da men på ingen måte som Snikpellik for eksempel.

Lei meg for at du har blitt såpass dårlig som du har Snikpellik, men i det minste godt å høre du blir bedre!🥰 

Ja nå tenkte jeg ikke nødvendigvis spesifikt på deg, men hadde han vennen min i den tankerekkefølgen. Og det kan jo gjelde flere enn akkurat han. Han har hatt litt andre ting å stri med også som kan ha utmattet han psykisk nylig. Så tipper at trøttheten hans faktisk kan komme av noe som belaster, tankekjør i livet hans for øyeblikket. Noe jeg også kun lærte om hans situasjon nå nylig.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (13 minutter siden):

Da virker det som om at du kanskje har misforstått noe rundt den t-celle nedsløvingen. Vaksinene som utgangspunkt gir ikke en slik effekt. Men, om du gjentar vaksinering og blir smittet for hyppig og tett på hverandre så kan en slik naturlig t-celle nedsløving forekomme. En ser jo litt dvask effekt på 4. dosen, men det kan jo alene skyldes at vaksinen er alpha eller hvor var det mutasjon spisset hen, mens at vi nå er så langt kommet som til omikron. Vanskelig å si sikkert rundt 4. dose pga. akkurat dette forholdet med om det er t-celle utmatting eller om det er omikron som er for langt i fra til at vaksinene gir langvarig effekt nok.

Var ikke helt det jeg svarte på over, men mimirs påstand om slitasje på t-celler og hens indikasjoner på at jeg ble veldig syk da jeg fikk covid-19 fordi jeg har tatt tre vaksinedoser.

G skrev (19 minutter siden):

Hvordan kan du Snikpellik med sikkerhet si at de uttalelsene du har gravd opp er de riktige da? Det er lenge siden nå, men kanskje tid for en gjenfortelling i fra Dr. Been?

Jeg kan ikke si noe om det, da jeg ikke har kunnskap på dette. Derfor siterer jeg tre seriøse internasjonale medier som har faktasjekket dette, med en hel rekke uttalelser fra mange eksperter på området. Det anser jeg som helt trygt å lene seg på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (15 minutter siden):

Ja nå tenkte jeg ikke nødvendigvis spesifikt på deg, men hadde han vennen min i den tankerekkefølgen. Og det kan jo gjelde flere enn akkurat han. Han har hatt litt andre ting å stri med også som kan ha utmattet han psykisk nylig. Så tipper at trøttheten hans faktisk kan komme av noe som belaster, tankekjør i livet hans for øyeblikket. Noe jeg også kun lærte om hans situasjon nå nylig.

Ah! Ja, det kan absolutt påvirke. For min del var jeg også mye bedre psykisk før korona men et par dager hvor jeg har vært så dårlig at jeg har vært nødt til å holde meg hjemme, så har ikke det vært positivt for meg psykisk. Ut av rutiner, ustabil søvn, lite eksponering, lite mat -> trigger for tilbakefall av PTSD. Jeg er nok trøtt pga psykiske årsaker også. Men det er fortsatt veldig rart. Jeg kommet meg mye lettere/raskere etter andre infeksjoner, så jeg kan virkelig ikke si at omikron har vært "bare-bare". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Snikpellik said:

Var ikke helt det jeg svarte på over, men mimirs påstand om slitasje på t-celler og hens indikasjoner på at jeg ble veldig syk da jeg fikk covid-19 fordi jeg har tatt tre vaksinedoser.

Jeg kan ikke si noe om det, da jeg ikke har kunnskap på dette. Derfor siterer jeg tre seriøse internasjonale medier som har faktasjekket dette, med en hel rekke uttalelser fra mange eksperter på området. Det anser jeg som helt trygt å lene seg på.

Tror du en kan lande på i sammen at ingen av oss vet dette sikkert som vanlige folk? At det fortsatt finnes T-celle nedsløving under visse omstendigheter som kan inntreffe. På tross av at kildene dine ser ut å forsvare vaksinering med nebb og klør. Det behøver ikke å være feil å vaksinere seg med mange doser selv 3 stykker om det er gått lang nok tid er det jeg tror at kan være rett.

Det er fortsatt mulig at Dr. Been har presentert noen riktige sider med immunforsvaret i den videoen. At kildene du viser til kanskje har basert seg på tidsintervaller mellom doser som følger anbefalte intervall. At det er dette de kildene dine forsvarer med nebb og klør egentlig? Det er litt hva jeg tror dette kanskje går ut på. Men, som sagt ingenting er helt sikkert, for ikke er jeg noe helsefaglig kikket og jeg har heller ikke dypdykket i dette. (selv kildene dine).

Men, Dr. Been virker kvalifisert og virker redelig når han presenterer. Tror han er en av dem man kan stole på. Selv Dr. Been poster så mye videoer at det kan jo finnes en hvor han har korrigert seg ift. kritikk han evt. har mottatt. Det vet jeg heller faktisk ikke så mye om. Det er fryktelig mange og lange videoer på hans youtube-kanal. Så det makter jeg heller ikke å følge med på oversikten over.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle de verste ukene i pandemien har vært etter at samfunnet ble åpnet

Quote

1000 dødsfall og over 3300 sykehusinnleggelser etter at samfunnet åpnet.

...

Med tiltakene forsvant også den store mediedekningen, ...

...

Etter åpningen har totalt antall covid-relaterte dødsfall økt med 60 prosent

1000 av 2667 dødsfall skjedde i uke 7-15

Også sykehusinnleggelsene har økt kraftig.
3321 sykehusinnleggelser er registrert fra 12. februar og frem til i dag

...

https://www.nettavisen.no/okonomi/alle-de-verste-ukene-i-pandemien-har-vart-etter-at-samfunnet-ble-apnet/s/12-95-3424265820

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, helsten2 said:

Det viktigste i den artikkelen, og som kanskje burde være overskriften, er: "Ifølge FHI har medianalderen på de døde gjennom hele pandemien vært 84 år, mens den de siste ukene har steget til 86 år. Til sammenligning er forventet levealder for menn i Norge 80,9 år."

 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (17 minutter siden):

Det viktigste i den artikkelen, og som kanskje burde være overskriften, er: "Ifølge FHI har medianalderen på de døde gjennom hele pandemien vært 84 år, mens den de siste ukene har steget til 86 år. Til sammenligning er forventet levealder for menn i Norge 80,9 år."

 

Det har også vært påpekt av de som kan dette at etter disse strenge tiltakene så sitter man igjen med en "gjeld" av personer som skulle dødd som vil skape overdødlighet når tiltak fjernes. Det samsvarer igrunnen med tallene en ser her så kanskje dette er noe av den gjelden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Testet positiv for en uke siden og mistet både smak og luktesans totalt på onsdagen. ikke en eneste luktfornemmelse ut av en whiskey-flaske, anti-bac, merket ikke en shot med aquavit som test engang.

Har derimot fått noen smaksfornemmelser, f.eks en veldig vag smak av grillpølsen jeg spiste eller et hint av kanel i en annen rett, men nå spiste jeg en pasta carbonara, den smakte så inn i helsikkens surt (smakte fint for gjesten), er det noen andre som har erfaring med dette? Åssen går det i etterkant og hvor lang tid tok det før du fikk tilbake lukt og smak?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hadde håpløs smak og luktesans en liten periode jeg også. Var tilbake etter ca. 3-4 dager(husker ikke lengre nøyaktig, men forholdsvis kortvarig). Ingen trivelig opplevelse å lese om at dette kunne bli langvarig, med de konsekvensen det har (kan ikke lukte på klær og mat)

Endret av Wisd0m
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/9/2022 at 11:29 AM, Snikpellik said:

Dette skjedde med en av min mors venninner for ca. en måned siden også. Hun døde av hjertestans pga covid-19. Riktig nok var hun i slutten av femtiårene.

Viser tydelig at dette fortsatt ikke er noen spøk. Synes dette alvoret ikke synker inn hos alle arbeidsgivere da mange bekjente snakker om type holdninger på jobb som "vi får smittes på skift så vi blir ferdig med dette" blant sine ledere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...