Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Subara skrev (32 minutter siden):

Jeg hørte i dag om en som var blitt smittet to ganger av korona. 1. gang rett før jul og 2. gang nå i februar. Da er man ikke immun i 3 måneder etter infeksjon.

 

Det har vært ekstremt mye mer reinfeksjoner etter at Omikron kom enn med tidligere varianter. Om du blir smittet med Omikron nå er det nok minimal sjanse for at du blir smittet på nytt av Omikron ila tre måneder, sannsynligvis lenger. Men om det kommer en ny variant som er så forskjellig at den i stor grad unngår eksisterende immunitet, som skjedde da Omikron kom, så kan man bli smittet på ny raskere selvfølgelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ungen dro i vei med 40 i feber i går, så nå tenkte vi at DER satt den. 

Negativ hurtigtest i morges. Det trodde vi ingenting på, så vi booket en pcr. Fikk resultatet nå. Negativ. 

Er det mulig. Midt i verste koronaland, der alle og enhver rundt oss tester positivt, så får vi en helt vanlig, kjip forkjølelse! 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Fibonacci said:

Enkelte bydeler i Bergen har over tusen på venteliste for fastlegeplass, så dette er et langvarig systemproblem.

En positiv ting med pandemien er at det blir satt litt fokus på grunnleggende feil i helsevesenet.

Grunnleggende feil? Dette har vært en villet politikk i alle år. Vi kan ikke bruke mer penger på helsesystemet har det blitt sagt. Vi er i verdenstoppen osv. Har ingenting med feil å gjøre, men økonomisk styring. Satsing på utdanning er nok også en stor del av problemet. Man må jo ha perfekte karakterer med generell studiekompetanse + tilleggspoeng for å kunne bli lege i Norge. Hvorfor ikke satse mer på utdanning i Norge så ikke kravene blir så høye? Nesten alle må jo til utlandet for å utdanne seg? Vi har også en god andel utenlandske leger som knappt kan norsk...

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (53 minutter siden):

Ungen dro i vei med 40 i feber i går, så nå tenkte vi at DER satt den. 

Negativ hurtigtest i morges. Det trodde vi ingenting på, så vi booket en pcr. Fikk resultatet nå. Negativ. 

Er det mulig. Midt i verste koronaland, der alle og enhver rundt oss tester positivt, så får vi en helt vanlig, kjip forkjølelse! 

Jeg har hørt mange lignende historier. Hele familier som blir syke samtidig etter å ha vært utsatt for smitte, men kun noen av familiemedlemmene får påvist korona. Resten må altså ha fått noe annet akkurat samtidig. I min krets har det samme skjedd med hele tre familier på helt ulike kanter av byen. Det virker så statistisk usannsynlig at jeg tror viruset på klarer å lure seg unna testene på et eller annet vis. F.eks at det sitter i andre deler av kroppen enn der PCR og hurtigtestene taes.

Jeg har også hørt om familier der alle blir påvist smittet samtidig, men alle får vidt ulike symptomer. Det kan også tyde på at omikron gjemmer seg i ulike deler av kroppen.

Lenke til kommentar
daruu skrev (På 2.2.2022 den 9.31):

5 åringen smitta for andre gang, sist var i mai 2021. Da ble ingen andre i husstanden smittet - får se åssen det går nå :p

Status en uke senere: Samboer og begge barna smittet og "ute" igjen. Jeg har tatt hurtigtest hver dag + en pcr, men ikke positiv test - det selv om jeg ikke har tatt noe hensyn overhode, dvs både blitt nyst i ansiktet, delt drikkeflaske, delt seng med sambo osv. 

Snørrete har jeg vært + hodepine og generelt uggen, men altså ingen positiv test... 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Jeg har hørt mange lignende historier. Hele familier som blir syke samtidig etter å ha vært utsatt for smitte, men kun noen av familiemedlemmene får påvist korona. Resten må altså ha fått noe annet akkurat samtidig. I min krets har det samme skjedd med hele tre familier på helt ulike kanter av byen. Det virker så statistisk usannsynlig at jeg tror viruset på klarer å lure seg unna testene på et eller annet vis. F.eks at det sitter i andre deler av kroppen enn der PCR og hurtigtestene taes.

Jeg har også hørt om familier der alle blir påvist smittet samtidig, men alle får vidt ulike symptomer. Det kan også tyde på at omikron gjemmer seg i ulike deler av kroppen.

Har hørt det sitter ekstra lenge i i tekstiklene. Ikke kødd en gang.

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fendo.2021.677701/full#:~:text=Conclusion%3A The likelihood of SARS,via immune or inflammatory reactions.

Quote

In this review, there are 14 studies on the testis/epididymis or scrotum, with a total of 333 patients (Table 3). The nasopharyngeal/oropharyngeal swabs of all patients were positive for SARS-CoV-2. In six of the 14 studies on the testis/scrotum abovementioned (24, 26, 30, 31, 34, 35), testicular/epididymal pathological analysis was performed on 33 deceased COVID-19 patients, and in 10 of 33 testicular samples positive for SARS-CoV-2, virus particles were identified.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Han har vel vært publisert i både BT og BA fra tid til annen han.

Men hva en nevrolog mener om akkurat disse tingene er i og for seg ikke så veldig mye mer interessant for allmenheten enn hva øyeleger mener om leddgikt, så det er kanskje ikke så rart om seriøse medier ikke har trykket kronikker fra ham hver gang hvis de har fått det tilsendt. Mer interessant å lese hva fagfolk og andre med relevant kompetanse mener synes jeg.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Han har vel vært publisert i både BT og BA fra tid til annen han.

Men hva en nevrolog mener om akkurat disse tingene er i og for seg ikke så veldig mye mer interessant for allmenheten enn hva øyeleger mener om leddgikt, så det er kanskje ikke så rart om seriøse medier ikke har trykket kronikker fra ham hver gang hvis de har fått det tilsendt. Mer interessant å lese hva fagfolk og andre med relevant kompetanse mener synes jeg.

Han har vel noe kunnskap av 7 års+ (?) skolegang og spesialiasering innen nevrologi på toppen vil jeg tro samt at han har praktisert og er i et miljø som generelt kan noe over snittet av det en debatannt her kan om faget. Denne typiske diskrediteringen av han som du gjør nå har gått mye igjen før det ble lov å mene noe negativt om covid, men nå er det litt gått ut på dato synst jeg. Jeg er helt enig med han i at det må gjøres en grundig oppvask nå og som han er inne på, og vi diskuterte her nylig, så har jo disse "flatten the curve" strategiene egentlig aldri virket da man har fått en peak (som flatten  the curve skulle unngå) hver gang utenom når vi ikke hadde tiltak på sensommeren i fjor da lå det stabilt lenge. 

Fra volvat sin side: 

Halvor Næss er spesialist i nevrologi og indremedisin. Han er utdannet ved Universitetet i Oslo. Dr. med. i 2004 (Hjerneslag hos unge). Professor 2 ved Universitetet i Bergen. Overlege ved Nevrologisk avdeling, Haukeland Universitetssykehus.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fullt klar over hva Næss er spesialist på og hvem han er. Var en debatt om han her på forumet tidligere også.

Hva han mener er ikke det jeg sikter til, det er ikke noe feil eller riktig med det i mine øyne. Det er mange med ulike yrkesbakgrunner som mener det samme som ham. Men hva lekmenn mener om myndigheters koronahåndtering leser vi hele tiden, overalt. Og dette er blir ikke så mye mer enn bare det.

Jeg synes det ville vært langt mer interessant å vite hva han mener hvis det hadde vært fagkunnskap bak argumentene og om han hadde relevant bakgrunn. 

G skrev (26 minutter siden):

Covid-19 kan jo angripe nevrologisk, så det er vel ikke helt utenfor.

Hvis han hadde uttalt seg om det ja - absolutt. Men det gjør han ikke.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det kommer så mange nye "ansikter" fram i offentligheten.

Vanskelig å vite hvor folk står. Jeg vet f.eks. ikke hva fastlegen min måtte tenke og mene om covid en gang, men går ut i fra at han er ganske opplyst. Men, har ikke vært på for mange legebesøk under pandemien. Lar heller være og gir de anledning til å jobbe uforstyrret inntil jeg selv får et viktigere behov for å oppsøke lege. Er småspørsmål som jeg har utsatt, som jeg til vanlig kunne ha oppsøkt lege for oppfølging på. Men, har det nokså greit så det kan derfor vente. Akkurat nå så tror jeg de kanskje har ekstra mye å gjøre også med den bølgetoppen i vente.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Det kommer så mange nye "ansikter" fram i offentligheten. Vanskelig å vite hvor folk står.

Hvor folk står er ikke så viktig. Det er mer interessant i mine øyne hva en epidemiolog eller folkehelseeskpert mener om epidemiologi enn hva nevrolog eller tannlege mener om epidemiologi, samme hvor de står. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

 

Jeg synes det ville vært langt mer interessant å vite hva han mener hvis det hadde vært fagkunnskap bak argumentene og om han hadde relevant bakgrunn. 

 

Han har vel mye fagkunnskap bak argumentene og han har vel i aller høyeste grad relevant bakgrunn?

Mye av grunnen til at vi ikke har fått høre i fra de som har gravd seg enda dypere i faget er nok at de ser at det er nærmest karriere mord å ha annet enn politisk korrekte meninger om dette. Da er det bedre (for den personen) å sitte stille i båten, men vi andre går glipp av mange gode innspill som kunne ført til bedre håndtering. Det har jeg savnet  under pandemien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snikpellik said:

Hvor folk står er ikke så viktig. Det er mer interessant i mine øyne hva en epidemiolog eller folkehelseeskpert mener om epidemiologi enn hva nevrolog eller tannlege mener om epidemiologi, samme hvor de står. 

Selvsagt så er nok det viktig. Men, hva andre helseutdannede folk mener kan også være noe nytte i av og til. Jeg tror ikke at vi alltid skal se oss helt blind på utdannelse. Person kan også være svært vesentlig. Hvor mange Einstein-er har man hatt f.eks.? Han var patentmedarbeider :blink:

Endret av G
Lenke til kommentar
7 minutes ago, minim said:

Han har vel mye fagkunnskap bak argumentene og han har vel i aller høyeste grad relevant bakgrunn?

Mye av grunnen til at vi ikke har fått høre i fra de som har gravd seg enda dypere i faget er nok at de ser at det er nærmest karriere mord å ha annet enn politisk korrekte meninger om dette. Da er det bedre (for den personen) å sitte stille i båten, men vi andre går glipp av mange gode innspill som kunne ført til bedre håndtering. Det har jeg savnet  under pandemien.

Ja, de skal ha tid, også skal de ha en kanal å nå fram i også. Er ikke alle som har dette for hånden av fagfolkene. Ikke minst så skal de ha lyst.

Om det er karrieremord er ikke alltid nødvendigvis sant. Men, det kan jo hende at det er det dersom det er veldig utenfor mainstream meninger.

Man kan jo si nettopp liknende ting om politikere. At de satt rolig i båten opposisjonen og at de respekterte alvoret av pandemien til å la folk få jobbe en stund med det i fred.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (11 minutter siden):

Selvsagt så er nok det viktig. Men, hva andre helseutdannede folk mener kan også være noe nytte i av og til.

Det er jeg helt enig i. Ikke bare andre helseutdannede, men alle. Inkludert Næss.

For å ta et eksempel - Næss hevder i kronikken blant annet at FHIs modeller «bommet stygt». Han legger ikke frem et eneste argument for denne påstanden, og jeg kan ikke se at hans bakgrunn i nevrologi er faglig relevant heller. Da blir det fort mye mer uinteressant enn det ville vært om noen med relevant fagkunnskap hevdet det samme.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...