Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

22 minutes ago, Fibonacci said:

Da får du avstå fra sosial omgang, gå rundt med munnbind og være veldig forsiktig på ubestemt tid.

Nei til å avstå (delvis ja og får lese hvor andre befinner seg på beslutningskurven), Ja til munnbind og Nei til forsiktighet p.u.t. (trodde jeg hadde bevist noe med danmarkbåtturen)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Statusrapport fra Osloskolen. 

- 27 skoler har "kritisk mangel på personell" 

- 2.254 ansatte er utilgjengelige for å gjøre jobben sin. Halvparten av disse er lærere. I tillegg kommer ansatte på AKS / SFO, assistenter og øvrig personell. 

- 8-12% fravær blant elevene

Sitat

'I praksis betyr det at man ikke har nok voksne til å ivareta de oppgavene som skal gjøres"

 

Sitat

"Kanskje er det en assistent som må inn og overta opplegget – hvis noe i det hele tatt er forberedt"

 

Sitat

"At så mange har sykefravær vil naturligvis gi et mye tøffere arbeidspress på dem som er igjen på jobb. Over tid øker det faren for et enda høyere sykefravær"

 

https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2022/02/07/kritisk-mangel-pa-personale-ved-oslo-skoler-jeg-er-selvfolgelig-bekymret/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Mandag var 314 koronasmittede pasienter innlagt på sykehus i Norge. Det er en økning på 24 pasienter fra dagen før."

er alle disse innlagt pga. korona, eller kan endel være innlagt av annen årsak, og bare tilfeldigvis være smittet, samtidig?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Immunologene i FHI har begynt med humor :) 

B7C926BF-6F16-49C0-8C1A-948783929379.thumb.jpeg.c304861838c602428ce367045e3b130d.jpeg
https://twitter.com/andersskyrud/status/1490705401897271298?s=21

 

Jeg synes dette er dårlig humor. Få vil nok anklage Norge for å jukse med tallene, i to år med underdødelighet i en "forferdelig epidemi", et underlig fenomen i seg selv. Men desto større grunn er det til å stille spørsmål ved de skyhøye tallene i endel andre land. Jeg vet at det er "typisk norsk å være god" som Gro lærte oss, men er virkelig vårt helsevesen så mye bedre enn alle andre?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/WjXk5a/vi-maa-forvente-nye-boelger-av-corona?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos1

Virkelig tynn suppe. Selvfølgelig, om vi skulle få en variant som var like farlig som MERS eller ebola så må det innføres så strenge tiltak som absolutt nødvendig. Men vi er langt fra der, og vi kan ikke ha evige tiltak i tilfelle det skulle oppstå en veldig farlig variant, den tid den sorg som det heter. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
17 hours ago, knipsolini said:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/WjXk5a/vi-maa-forvente-nye-boelger-av-corona?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos1

Virkelig tynn suppe. Selvfølgelig, om vi skulle få en variant som var like farlig som MERS eller ebola så må det innføres så strenge tiltak som absolutt nødvendig. Men vi er langt fra der, og vi kan ikke ha evige tiltak i tilfelle det skulle oppstå en veldig farlig variant, den tid den sorg som det heter. 

Gir covid-vaksinen SARS1-beskyttelse dersom den skulle finne på å gjenoppstå? Disse er jo begge koronavirus i fra samme verdensdel. MERS er vel ikke så ulik SARS1 heller og er også et koronavirus, men oppstod i Midt-Østen derav M-en i navnet. Kan covid-vaksinen gi noe MERS-beskyttelse? Ebola blir en veldig begrenset smitte som er betydelig enklere å kontrollere.  Ebola, smitter via kroppsvæsker (til og med via svette), men ikke like mye via luft (kanskje om du er i samme rom svært svært nære den syke, men neppe særlig utendørs annet enn kontaktsmitte). Mer dødelig, men også veldig kontaktsmittende så der er tiltaket enkelt. Få alle syke og pårørende til å melde inn, så man får dem alle på midlertidig smitteisolasjon.

Det som virkelig kan bli farlig er dersom man får en kryssing av virustyper i et dyr. Fugleinfluensa som mennesker også kan få overvåkes jo iherdig hvert år siden fugleinfluensautbruddene som også skjedde i Asia. Dersom fugleinfluensaen finner veien til menneske med bedre feste (en gunstig mutasjon), så kan det fort bli en epidemi eller pandemi vi bør vokte oss for. Den er særlig smittsom. I Europa så tror jeg en hest fikk et liknende virus (mulig jeg tenker på svineinfluensaliknende type), men de hadde det under kontroll. Vi har f.eks. mange hester i Norge og mange trekkfugler og tamfugler som høns, kalkuner med mere. Griser..

VG-journalisten virker ikke å ha satt seg inn i hva Ebola egentlig er for en slags sykdom. Virker bare som hun er opptatt av virusets dødelighet og ikke smittevei.

Endret av G
Lenke til kommentar
Quote

Folkehelseinstituttet har startet en studie for å undersøke om solbriller og vanlige briller beskytter mot korona på busser, trikker og i offentlige rom.

Koronabriller_avlangt_Artboard_2.png

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2022/02/07/har-startet-brille-studie-mot-koronasmitte/

 

Legen Wasim Zahid har fått helt egenfokus på å gå ned i vekt. Ingen koronanyheter fra han lengre. Viktig nok, men veldig ensidig fokus fra video etter video. La det før egenfokuset hans i blå ramme:

Wasim_Zahid__08feb2022.thumb.jpg.71a3454353c20623340e8b728f7bce1a.jpg

https://www.youtube.com/c/DrWasimZahid/videos

Endret av G
Lenke til kommentar

Opplysninger til VG: Planlegger for ny pressekonferanse om gjenåpning denne uken
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/opplysninger-til-vg-planlegger-for-ny-pressekonferanse-om-gjenaapning-denne-uken.EoO5JXB9y

Sitat

Regjeringen planlegger for en ny pressekonferanse om gjenåpning allerede i slutten av denne uken, ifølge VGs opplysninger. Det er ikke avgjort når en eventuell pressekonferanse blir, hvilke tiltak som vil lettes på eller når endringene vil gjelde fra.

VG får opplyst at dette avhenger av de faglige rådene fra Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet, som leveres fortløpende.

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) har varslet en ny vurdering av de resterende coronatiltakene innen 17. februar. Tiltakene som gjelder i dag er blant annet «meteren» og munnbindpåbud.

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Folkehelseinstituttet har startet en studie for å undersøke om solbriller og vanlige briller beskytter mot korona på busser, trikker og i offentlige rom.

 

Kan kanskje beskytte mot dråpesmitte som fyker rett mot øynene hvis noen foran deg hoster eller nyser, og dermed blir stoppet av brillene. Men det forhindrer jo ikke luftsmitte som kan komme inn fra sidene/over/under.

Ellers er det ubehagelig å gå med briller og munnbind da det dugger på brillene når man puster.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det ville være rart om gruppen med briller + munnbind ikke var særlig stor i eksperimentet. Men, vi har jo vært vitne til mange dårlige undersøkelser under pandemien tidligere. Antivirale legemidler som har blitt covid-behandlingsunderkjent etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (2 timer siden):

Ellers er det ubehagelig å gå med briller og munnbind da det dugger på brillene når man puster

Tips mot dette er å bruke teip over nesen over munnbindet slik at luft ikke får går opp til brillene og dugger. Optikere selger også en brilleklut som kan hjelpe slik at det ikke dugger så fort på briller.

Ser at apotek1 selger: https://www.apotek1.no/produkter/prestige-antidugg-pusseklut-1stk-863904p

Endret av GiaMahan
Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 time siden):

Selv om jeg bruker briller må jeg innrømme at jeg tenker at potensiell nytteverdi her er veldig lav og at mange ting burde forskes på før dette, eksempelvis effekt av smittevernstiltak og anvendelse av konvensjonelle anti-virale legemidler uten patent mot corona.

Nå trenger man heldigvis ikke forske på ting i en serie etter hverandre. Man kan ha parallelle studier gående.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Fire dager isolasjon er ikke nok. Etter så kort tid  er man ofte smittsom når man slipper ut i samfunnet igjen. 

https://www.nrk.no/urix/du-kan-vaere-smittsom-selv-etter-isolasjon-1.15846342

Jeg ser det argumenteres for at lenger isolasjon er en stor byrde for samfunnet. Kan man ikke snu på det - når vi lar smittsomme folk bevege seg rundt og smitte andre, så ender vi opp med å sende fler i isolasjon? 

Jeg skulle likt å se regnestykket på hvilke av de to alternativene som har størst innvirkning på samfunnet. X personer isolert i fire dager, eller Y personer isolert i ti dager. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Nå trenger man heldigvis ikke forske på ting i en serie etter hverandre. Man kan ha parallelle studier gående.

Selvsagt. Eksemplene jeg nevnte er jo da basert på at folk jeg finner grunn til å lytte til kritiserer at disse tingene ikke forskes på. Jeg tipper for eksempel at Mette Kalager vil fnyse av brilleforskningen, da hun mener viktig forskning ikke utføres.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 minutter siden):

Kan se ut til at Oslo er over toppen i smitte

image.png.c74e9c368b33ac214fb07b3d71d1e21c.png

Du kan ikke følge med på smittetallene lenger etter at det ble endret praksis. Nå testes bare en brøkdel med PCR og havner i statistikken. 

Anekdotisk, men jeg syns jeg aldri har hørt om så mange med covid som nå. Venner, kollegaer og andre bekjente går ned for telling i hopetall. Jeg tror smitten her i Oslo er høyere enn noen gang akkurat nå. Men pga. god vaksinedekning og at omikron ikke er fullt så hissig, så går det "greit" likevel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...