Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 2/6/2022 at 1:25 AM, knipsolini said:

Det kan være flere grunner til at det er praktisk å bli smittet nå heller enn si neste måned. Man blir nok smittet igjen senere, men neppe i løpet av de neste månedene. Da har man i hvert fall en periode man kan være trygg på at man ikke havner i isolasjon eller smitter noen man ikke vil smitte, i stedet for å brenne gjennom hundrevis av hurtigtester for hver morgen det klør litt i halsen eller man har truffet en som har blitt smittet. 

Tanken er nok fin i mot alvorlig sykdom. Men, du har jo hverken garantier for å ikke bli smittsom eller å pådra deg noen runder mildere infeksjoner i kommende tid. Jo høyere smittetrykk rundt omkring jo verre blir det nok for alle, selv om det vil brenne raskere igjennom.

Også har en denne kjente problematikken rundt sløving av T-celler, altså jo flere vaksinedoser og jo flere virusinfeksjoner du får av samme type jo sløvere blir T-celle-statusen din. Nøyaktig hvordan det påvirker hvor lett du smittes igjen eller grader av beskyttelse i mot alvorlig sykdom er vel nokså ukjent. En har jo ikke hatt så voldsom smitte i verden at man har kunnet forske videre på immunitet som faktisk har mange sider ved seg som er uutforsket, selv om de kjenner mange av immunforsvarets funksjoner. Pandemier er jo så store sett av mennesker at de nok kan røpe nye sider av hvoran immunitet fungerer?

Endret av G
Lenke til kommentar
On 2/6/2022 at 1:32 AM, Fibonacci said:

Wow. VG har endelig fjernet dommedagstelleren sin øverst og erstattet den med OL-resultater.

Det er forhåpentligvis en diskrét måte å fase den ut på, for når OL er ferdig er sannsynligvis pandemien også over (i Norge).

Det er fordi folk har vanskelig for å konsentrere seg om mer enn en ting av gangen :wee:

De har nok tatt avveininger om at OL som er ferskt vil gi større lesertall. Vi har jo ingen garantier for om telleren kommer tilbake. Se hvor lenge Ordrerud-drapsaken holdt på, som et motstykke. Den varte jo også mange år før de gav seg i media. Og drapsaken berørte jo knapt noen få mennsker. Mens viruset vi nå ser berører en hel verden.

Endret av G
Lenke til kommentar
15 hours ago, Mr.M said:

men til det jeg lurte på, var denne saken som gjorde at at undret

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/svenske-forskere-ser-paa-om-snus-kan-beskytte-mot-alvorlig-corona.DTWCKuLHI

der sier de at nikotin har innvirkning på korona, ved at nikotin muligens hindrer viruset i å trenge inn i cellene våre.

derfor mistenkte jeg om røyk/nikotin allerede i nesa, evt. kunne påvirke hurtigtesten (til negativt utslag)

På den annen side, er vel tusenvis av røykere som får positivt utslag også.

Kan det være varmen i røyken som gjør det? Da kan du like gjerne drikke en kopp kaffe eller te som jo er mye sunnere også.

Lenke til kommentar

En ung nordlending (Theo Aasli, skoleelev 17 år) som uttrykker seg om å ha blitt satt i bås som det ene med det andre. Ytringfrihet er jo greit nok. Men, så kommer de fram til at man skal være stolt av meninger. Meningsmotstandere vil vel si seg uenig i at en skal være stolt av "feil" meninger? 

Quote

– Eg er blitt kalla rasist, «fatphobic» og «anti-vaxxer»

https://p3.no/meninger/mening/c783c2b5-cb7a-4fa7-beb8-d1117650220d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Du tenker om munnbind at pga. smittefrekvensen så har det null funksjon? Noen tidlige tall fra pandemien tilsa 70 % beskyttelse fra sykt individ og 30 % beskyttelse for å unngå smitte på de andre friske. Dette var jo da på en annen mutasjon som ikke vær fullt så smittsom som omikron. Mine tanker er at dersom du får ned viral load og likevel lar deg smitte eller utilsiktet blir smitte så vil munnbindet bidra til det. En lavere viral load gir jo likevel immunforsvaret noe å bryne seg på, samtidig som du ikke risikerer å bli fullt like syk. Sykepleiere, leger og annet helsepersonell er jo i så måte ekstra utsatte for å bli mer syk fordi de risikerer større viral load.

Nei, nei, mener ikke at munnbind ikke har noen funksjon. Mener at nå en uke etter jeg var smittet, så er det tilnærmet 0% sannsynlighet for å bli smittet på ny og dermed smitte andre. En liten mulighet for at det jeg hadde en annen variant enn Omikron, men det er usannsynlig så dominant Omikron er og så milde symptomer jeg hadde. Rett etter booster ville jeg nok ikke bli smittet av Delta heller. Poenget er at alle former for smittevernstiltak er meningsløst for meg akkurat nå, det er kun fordi det er pålagt (her jeg bor) å bruke munnbind. Kanskje det finnes unntak for oss som nylig har blitt smittet, men selv da ville jeg nok brukt munnbind for å unngå stygge blikk og evt konfrontasjoner. Om noen måneder øker kanskje risikoen igjen, evt om det dukker opp en ny variant som er veldig forskjellig fra Omikron innen da, men akkurat nå har det egentlig ingenting for seg at jeg bruker munnbind eller holder avstand eller reduserer sosial kontakt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, knipsolini said:

Nei, nei, mener ikke at munnbind ikke har noen funksjon. Mener at nå en uke etter jeg var smittet, så er det tilnærmet 0% sannsynlighet for å bli smittet på ny og dermed smitte andre.

Det vil jeg tro du har rett i. Ihvertfall noen uker etter smitten er over og du er bærer av antistoffer. Men antistoffene vil nok mest sannsynlig avta i styrke en eller annen gang. Slik at det kanske vil ta noen "dager" før hukommelsescellene får produsert nye antistoffer. Jeg er ukjent med hva tidsperspektivene vedrørende slik gjenproduksjon er for noe.

En annen detalj: At de vaksinerte vil slippe antistoffene noenlunde synkronisert, mens resmittede vil ha en blanding av når de slipper antistoffene. En naturlig smittet gruppe vil nok ha en noe mer robust nesten-flokkimmunitet.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

En ung nordlending (Theo Aasli, skoleelev 17 år) som uttrykker seg om å ha blitt satt i bås som det ene med det andre. Ytringfrihet er jo greit nok. Men, så kommer de fram til at man skal være stolt av meninger. Meningsmotstandere vil vel si seg uenig i at en skal være stolt av "feil" meninger?

https://p3.no/meninger/mening/c783c2b5-cb7a-4fa7-beb8-d1117650220d

Han har i alle fall et poeng i at alt bør kunne diskuteres. Stolthet er ikke et mål i seg selv, men jeg antar at i et videregåendemiljø kan det være en grei måte å stå imot gruppepress på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Aiven said:

Han har i alle fall et poeng i at alt bør kunne diskuteres. Stolthet er ikke et mål i seg selv, men jeg antar at i et videregåendemiljø kan det være en grei måte å stå imot gruppepress på.

Så bra. Her hadde jeg omtrent forventet å blitt gønnet ned over å mene noe om stolthet :wee:

Lenke til kommentar
G skrev (26 minutter siden):

. Meningsmotstandere vil vel si seg uenig i at en skal være stolt av "feil" meninger? 

«Feil meninger» :D 

En har vel sett dette under pandemien at har man ikke politisk korrekte meninger som stemmer overens med myndighetene sine så er de feil. Vedkommende blir diskreditert og skal latterliggjøres. Dette har ført til at svært mange både vanlige folk og eksperter har vegret seg mot å si noe negativt. Det skaper et utrolig dårlig debatt klima når «feil meninger» behandles på den måten. Jeg synst det er en skremmende utvikling.
 

Kritiske røster er bra i et demokrati. Det er slik man blir bedre. Regjeringen har f.eks møtt null kritikk hele veien og har derfor ikke engang sett det nødvendig å forske på tiltak og forholdsmessighet. Tror du ikke at det hadde tvunget seg frem om det ble mer debatt og kritikk rundt emnet underveis? Når alle kritiske røster var stumme og resten av folket spurte «hvor høyt » når Høie sa «hopp» så var jo ikke det nødvendig. 

Endret av minim
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Stabilt antall nye sykmeldte med koronarelaterte diagnoser
https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/sykefravar-statistikk/nyheter/stabilt-antall-nye-sykmeldte-med-koronarelaterte-diagnoser

Sitat

Foreløpige tall fra NAV viser at det ble 56 100 nye personer med legemeldt sykefravær i forrige uke. Det er en økning på 1 400 personer fra uken før.  27 500 personer ble sykmeldt med koronarelaterte diagnoser.

Som foregående uke hadde halvparten (49 %) av alle nye sykmeldte personer i forrige uke koronarelaterte diagnoser. Det er 250 færre enn i uken før.

– Antall nye sykmeldte i Norge er høyt, men øker ikke lenger slik vi så gjennom januar. Nye smittevernregler som gjør at mange ikke lenger er pålagt karantene, er sannsynligvis en medvirkende årsak, sier arbeids- og velferdsdirektør Hans Christian Holte. 

Selv om tallene ikke er sesongjustert og ikke viser varigheten på sykefraværet eller egenmeldt sykefravær, gir de et tydelig bilde av årsaken til det høye sykefraværet. Antall nye personer som ble sykmeldt i forrige uke er 28 000 flere enn i samme uke i fjor.

Sitat

Flest nye sykmeldte innen helse og omsorg

Flest nye sykmeldte personer i forrige uke er blant personer sysselsatt innen helse- og sosialtjenester, med 14 500 personer. 6 400 av dem hadde koronarelaterte diagnoser. I varehandel var det 7 600 nye sykmeldte personer i forrige uke. Sist uke var det også mange nye sykmeldte innen bygg og anlegg (4 900) og undervisning (4 400).

Det var flere nye tilfeller av sykmeldte personer blant kvinner (31 200) enn menn (24 900).

Koronarelaterte diagnoser er «Mistanke om covid-19 (R991)», «Påvist covid-19 (R992)», «Engstelig for sykdom i luftveiene (R27)» og «Risiko for sykdom/pålagt karantene (A23)».

Sykefrav%C3%A6r%20legemeldt%20uke%205%20

Lenke til kommentar
23 minutes ago, minim said:

«Feil meninger» :D 

En har vel sett dette under pandemien at har man ikke politisk korrekte meninger som stemmer overens med myndighetene sine så er de feil. Vedkommende blir diskreditert og skal latterliggjøres

Det slår jo ut i alle retninger for alle det da å ha "feil meninger". Jeg har mange ganger ment at enkelte selv i FHI eller hvor det nå måtte være til tider kan ha hatt feil meninger. Eller deltakere i forumet. Det er jo slik vi mennesker er bygget. Jeg har aldri sendt noen noen dødstrusler, så gal er jeg ikke. Men, en har jo sett eksempler på at enkelte i Staten ikke alltid har følt seg helt trygge. Stort sett så har jeg vel sett på det som har skjedd i Norge som positive grep og tiltak, og er nok blant de som er nokså fornøyd. Nå er jo forumet moderert så en ikke kan kalle folk hva som helst. Men på gaten så skal det svært mye til før noen kan påberope seg noen beskyttelse mot å kalles det ene eller det andre. Er jo en bonus av ytringsfriheten det.

  

23 minutes ago, minim said:

Kritiske røster er bra i et demokrati.

Ja det er noe helt annet. Enig i at det er bra. En kan være kritisk uten å kalle noen all slags. Men, er du en offentlig figur så må du tåle å kalles mer forskjellig da. Det vil jeg si kommer med stillingen. Trusler er aldri ok.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Du tenker om munnbind at pga. smittefrekvensen så har det null funksjon? Noen tidlige tall fra pandemien tilsa 70 % beskyttelse fra sykt individ og 30 % beskyttelse for å unngå smitte på de andre friske.

Funderte litt på munnbindenes beskyttelse i helgen da jeg tok tog og t-bane. En og annen har latt munnbindet falle. Enten har de gått lei, eller så er de immune fordi de nettopp har hatt Covid. Men man kan ikke se forskjell.

Sitat

Medisinske munnbind er engangsmunnbind som er produsert for bruk i helsetjenesten, og som innfrir kravene i gjeldende standarder.
Medisinske munnbind er utformet for å hindre smitte fra den som har det på til andre, men det har også en beskyttende effekt for den som bærer det. Det vil si at du først og fremst beskytter andre mot å bli smittet av deg dersom du skulle være smittet uten å vite det. Men samtidig reduserer du også risikoen for at du blir smittet av andre. Forutsetningen er uansett at munnbindet brukes korrekt. https://www.helsenorge.no/koronavirus/munnbind/

Det går an å flytte seg hvis noen hoster veldig uten munnbind. Det er ikke anbefalt å bli smittet av virolog. Men bedre å bli smittet nå med fersk booster enn senere. Hvis den som hoster har en annen luftveisinfeksjon enn korona, kan det også være greit å bli smittet, for man blir mindre motstandsdyktig av å unngå forkjølelser. Immunforsvaret trenes opp av forkjølelser Nå lønner det seg å være smittet.

Spørsmålet jeg stiller meg selv, er om jeg skal utsette min personlige/private "smittefest" i påvente av den offentlige. Lurer på om regjeringen også er opptatt av å gå gradvis for å omstille befolkningen til en normal situasjon, eller er det bare kalde tall og fakta?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Støre varsler koronavurdering i løpet av uka
https://www.tv2.no/nyheter/14552706/

Sitat

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) sier regjeringen allerede i løpet av uka vil vurdere om koronatiltak kan fjernes.

Helsedirektoratet og Folkehelsemyndighetene skal nå gi råd til regjeringen om veien videre, opplyser statsministeren.

– De har i oppdrag å vurdere dette løpende. Så utover i uka skal vi vurdere om det er rom for å gjøre det tidligere, sier Støre til NTB.

Da forrige pakke med lettelser kom 1. februar, ble det varslet at regjeringen tar sikte på å oppheve de siste restriksjonene innen 17. februar. Forutsetningen er at utviklingen blir som ventet.

Men i ettertid har Støre flere ganger åpnet for at lettelsene også kan komme tidligere.

– Vi har sagt at vi vurderer det løpende. Så det kan komme noe før 17. februar, sier han.

– Men jeg er også opptatt av kontroll når vi har smittetallene som er veldig høye.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Subara Den offentlige "smittefesten" virker på meg ut å allerede være godt i gang. Folk er mindre redd for å bli syk enn før. Kjenner til og med folk som har tenkt i sporet å være enda mer aktiv. Kjenner faktisk en familie som snudde 180 grader og gikk inn for å la barna smittes. Et av barna lå nettopp med høy feber i 39 grader området. 40 grader så tar proteinstrukturene i kroppen faktisk begynnende skade.  Moren er en slik person som har vært veldig forsiktig og holdt seg unna smitte proaktivt tidligere under pandemien.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (9 minutter siden):

@Subara Den offentlige "smittefesten" virker på meg ut å allerede være godt i gang.

Så godt i gang at jeg tror epidemien ganske snart vil begynne å fisle litt ut i Oslo og sentrale Viken, før den deretter "trekker seg tilbake" også i resten av landet. Toppen kan være nådd, eller er veldig nær å nås i de mest befolkningstette områdene. Spillerommet for viruset begynner å bli ganske lite i for eksempel Oslo nå. Merk: dette er hva jeg tror, og jeg er på ingen måte noen som har peiling på dette. Men ser ut som det er tegn til begynnelsen på dette i København-området nå.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Snikpellik said:

Men i ettertid har Støre flere ganger åpnet for at lettelsene også kan komme tidligere.

– Vi har sagt at vi vurderer det løpende. Så det kan komme noe før 17. februar, sier han.

Han kan framstå litt helteaktig nå. Men, faktum er vel at noen annet ville ha vært ulovlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor "gå inn for" å bli smittet? Bare lev livene som normalt (pre-covid), så blir man sikkert smittet snart uansett. På samme måte som det er er helt vanlig å bli forkjølet på denne årstiden.

Det som skjer, det skjer. Trenger ikke hverken beskytte seg eller oppsøke omikron nå.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Fibonacci said:

Hvorfor "gå inn for" å bli smittet? Bare lev livene som normalt (pre-covid), så blir man sikkert smittet snart uansett. På samme måte som det er er helt vanlig å bli forkjølet på denne årstiden.

Det som skjer, det skjer. Trenger ikke hverken beskytte seg eller oppsøke omikron nå.

Fordi en ikke vet nok. Her et utsnitt fra "covid i verden"-tråden:

Quote

In all the studies, patients had experienced the most severe forms of COVID-19. If similar changes are occurring in the brains of patients with milder illness, that might help explain the "brain fog" associated with long COVID, Marks said. Patients with severe COVID-19 might be at higher risk for dementia later in life, but it is too soon to know, he added. His advice: Get a booster vaccine and avoid the virus. "If you get COVID-19, you probably won't die, but we still don't know a lot about the long-term effects."

Jeg ønsker ikke demens for tidlig i godt voksen alder. Demens er en for livsødeleggende sykdom for meg ihvertfall. Da vil jeg heller ha en shippingcontainer i hodet før det skjer.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...