Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

G skrev (Akkurat nå):

Det kan være mye sykdom i samfunnet normalt sett. Det er jeg enig i. At folk holder seg inne i kulden, og det at man har hørt at det nå smitter mer i heimen. Ja da får jo de som ønsker høyere smittetrykk viljen sin, så her kan du vel ikke være helt uenig OlavEH? Vårslepp i februar, ja det er jo det man legger opp til. Så igjen enig. Viruset liker kald vær, tja kanskje en myte at det hjelper så mye med sol og varme, men ikke helt usant at virus drepes av sollys (selv om det ikke når fram absolutt i alle kriker og kroker). Resten av innlegget hans tilføyde du jo på, så det er jo ok.

Han var sneversynt når man spør om folk ikke har andre hobbyer enn å gå på bar og danse, og mener de heller kan holde seg hjemme for å pusse opp. Da setter han temmelig snevre rammer for hva folk liker og kan og skal gjøre. Det er mange som overhodet ikke er interessert i oppussing og setter svært pris på at åpningene gir muligheter for å flere aktiviteter sosialt. Og det innbefatter langt mer enn bare å gå på bar og danse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@OlavEH Kanskje litt uheldig formulert av han. Han bidrar med mye bra, så en personkarakterisitikk som sneversynt er jo litt smør på flesk vel, selv om uttalelsen kom litt sånn som du påpeker. På en annen side så provoserte det tydeligvis bittelitt, så dette er vel normal og sunn debatt :wee:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Kanskje litt uheldig formulert av han. Han bidrar med mye bra, så en personkarakterisitikk som sneversynt er jo litt smør på flesk vel, selv om uttalelsen kom litt sånn som du påpeker.

Den uttalelsen var iallfall rimelig sneversynt.  Og det er IKKE forholdsmessig å ha strenge tiltak og restriksjoner lenger, på absolutt ingen måte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, OlavEH said:

Den uttalelsen var iallfall rimelig sneversynt.  Og det er IKKE forholdsmessig å ha strenge tiltak og restriksjoner lenger, på absolutt ingen måte.

Nå vil jeg jo for alltid være litt usikker på hva akkurat du måtte legge i strenge tiltak da men. Så ja, "strenge" tiltak er jo ikke bra. Munnbind er likevel bra, det må vi bevare muligheten for der det er fornuftig lengst mulig inntil vi er over verste nedover fra bølgetoppen. Skal vi si sånn midt i "berg og dalbane"-fallet?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Nå vil jeg jo for alltid være litt usikker på hva akkurat du måtte legge i strenge tiltak da men. Så ja, "strenge" tiltak er jo ikke bra. Munnbind er likevel bra, det må vi bevare muligheten for der det er fornuftig lengst mulig inntil vi er over verste nedover fra bølgetoppen. Skal vi si sånn midt i "berg og dalbane"-fallet?

De tiltakene og restriksjonene som var inntil denne uka var strenge. Påbudt hjemmekontor, sterke restriksjoner på kulturliv og arrangementer, etc. Det finnes en del av oss som har sin viktigste sosiale interaksjon på jobben og ved å delta på ulike ting og tang. Som konserter, sportsarrangementer, debatt- og samunnsmøter, etc, etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk ikke helt oppdatert lengre. Om det er hjemmekontorpåbud fortsatt det var jeg ikke klar over. Sterke restriksjoner på kulturliv, det er jeg nå ikke helt sikker på at jeg vil være enig i, for jeg vet at det har sluppet opp noe allerede på det.

Selvsagt så kan det være en del som har sosial interaksjon via jobb og at kulturliv og arrangementer bidrar vesentlig. Nå bestemmer jo jeg ingenting på tiltakene som skjer, men jeg er fortsatt ikke ferdig med pandemien. Selv om omikron virker å være mildere så får en ikke til å ferdigvurdere den her og nå. Så det som er gjort av helsebyråkratene til nå og som ligger i planene hos dem, må jo nødvendigvis være tiltak basert på estimater. Også er long covid noe underkommunisert hva gjelder omikron synes jeg. Det er noe som virker litt neglisjert.

  

On 2/3/2022 at 2:49 PM, Subara said:

Det frister i hvert fall ikke meg å dra på bar nå, men jeg må innrømme at jeg har vært på café. Hvis man skal bli smittet før eller siden, tenker jeg å vente noen uker 🙂 Men spørs om det blir noen uker, når undervarianten av Omikron er på vei.

Omikron-undervarianten BA. 2 er nå påvist i 57 land, og den kan være enda mer smittsom enn den opprinnelige omikronvarianten, ifølge Verdens helseorganisasjon.

Det var den jeg prøvde å få meg nå i Danmark BA.2. Brukte munnbind og tok det av meg når jeg var ferdigplassert og på igjen her og der for å dempe viral load. Skulle jo tro at den lot seg få igjennom kirurgisk munnbind som kanskje kun demper smitten 30 %, er min tanke om det ihvertfall. Var så få passasjerer ombord på danskebåten. Var i Hjørring da, så har et lite håp. Enten så er jeg usymptomatisk eller så lyktes det ikke :shrug:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (12 minutter siden):

Jeg er faktisk ikke helt oppdatert lengre. Om det er hjemmekontorpåbud fortsatt det var jeg ikke klar over. Sterke restriksjoner på kulturliv, det er jeg nå ikke helt sikker på at jeg vil være enig i, for jeg vet at det har sluppet opp noe allerede på det.

Ikke nå nei, men før de siste lettelsene. Ang kulturen (og andre arrangementer som samfunnn- og debattmøter, kurs og seminarer av ulike slag, etc), så var problemene at det rett og slett var lite av det. Når det i praksis var svært vanskelig med mer enn 200 pga disse toskete kohortreglene og alt av arrangementer av typen jeg nevnte i parantes over blir avlyst, så blir den totale aktiviteten svært begrenset.

Lenke til kommentar

Har ikke helt greie på det med de kohortreglene. For meg som er litt for at det er noe tiltak og ikke helt frislipp så virket det fornuftig. Men, det er en følelse jeg har med min forståelse av verden rundt meg. Jeg mangler likevel faglig vurderingsevner for det. Men, synes at noe tiltak virker fornuftig. Jeg vet bare ikke helt hva type tiltak som er rett på det eller det stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/3/2022 at 10:06 PM, Fibonacci said:

Pandemien har i alle fall avdekt at det er overraskende mange inteoverte her til lands.

Mener statistikk har vist at så mye som 50% av befolkningen (mulig det var nordiske land) kan være av type introvert eller har introverte personlighetstrekk.  Dette kan også forandre seg gjennom livet. Men å være introvert betyr ikke at man ikke vil ha sosial kontakt med andre mennesker, de færreste introverte jeg kjenner vil sitte alene hjemme særlig mer enn 1 dag. Dette er vidt forskjellige ting. Det finnes også grader av å være introvert akkurat som ekstrovert.

Jeg kjenner forøvrig ingen som er introvert og som har ønsket nedstenging - man må skille snørr og barter.

De som i min omkrets har ønsket hjemmekontor har ikke ønsket det av "sosiale fryktårsaker (sosial angst er noe annet)" men pga. opptil 3 timer spart reisetid per dag. Mindre stress med å komme seg til og fra jobb. Mindre avbrudd i arbeidsoppgaver som krever tid og energi å opparbeide flyt/fokus på igjen og mindre mas fra de som ikke respekterer rutiner rundt innmelding av assistanse m.m. Ellers ble effektiviteten målt å ha en kraftig økning under "pålagt hjemmekontor" perioden hos oss. Noen unntak har det vært men dette er de som sniker seg unna oppgaver også på kontoret.

Et symptom jeg dog har merket meg under og etter pandemien er at det eksisterer en del fordommer rundt hvorfor man mener hjemmekontor er fordelaktig i mange scenarioer. Fordommer fordummer.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Har ikke helt greie på det med de kohortreglene. For meg som er litt for at det er noe tiltak og ikke helt frislipp så virket det fornuftig. Men, det er en følelse jeg har med min forståelse av verden rundt meg. Jeg mangler likevel faglig vurderingsevner for det. Men, synes at noe tiltak virker fornuftig. Jeg vet bare ikke helt hva type tiltak som er rett på det eller det stedet.

Det var krav kohortstørrelser på maks 200 og adskilte toalett- og garderobefasiliteter for hver kohort. I praksis førte dette til at det svært mange steder ikke ble mer enn 200 på et arrangement, selv med en sal med størrelse på 700 eller 1000. Og dermed at mange arrangementer ble avlyst eller utsatt. Antall "events" det går an å delta på har vært på en temmelig lav prosentandel sammenlignet med en normalsituasjon.

Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Hvordan stiller det seg ved hurtigtesting rundt det hele, fra en oppdager smitten til man er syk?

Sånn jeg har forstått det så får man kun utdelt 1 hurtigtest dersom man har symptomer. Dersom den da viser negativt så må en jo tilbake dersom en er i tvil eller symptomer vedvarer. Dette høres veldig tungvint ut dersom en skal fange et positivt prøvesvar. Da burde man vel ha flere enn 1 hurtigtest for hånden? Jeg skjønner meg ikke helt på logikken med å få utdelt 1 hurtigtest.

Ja, det er tungvint, og det kan ta mange hurtigtester før man får positivt svar, enten man er symptomfri og bare har vært nærkontakt, eller man faktisk har symptomer. Jeg har brent igjennom 10 hurtigtester av slike grunner på 2 ukers tid, men svarene er negative. Må bare anta at jeg ikke er smittet. 

Jeg tror vi snart går bort fra særlig testing, og heller forholder oss til at man er hjemme når man er syk

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nWrAkn/melby-krever-full-gjenaapning-vi-har-vaert-lojale-lenge

Sitat

Melby syns regjeringen gjennomgående har brukt kort tid på å stenge ned når det foreligger nye helsefaglige råd, men at de bruker lang tid på å åpne opp.

– Smittevernloven er veldig tydelig på at man ikke kan ha strenge tiltak for å forebygge. Det må være fordi det er nødvendig. Når vi ser andre land, som ligger foran oss i utviklingen i pandemien, har skrotet meteren, fjernet sykdommen fra listen over allmennfarlige smittsomme sykdommer, så ser jeg ingen grunn til at Norge skal behandle det annerledes.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, OlavEH said:

Det var krav kohortstørrelser på maks 200 og adskilte toalett- og garderobefasiliteter for hver kohort. I praksis førte dette til at det svært mange steder ikke ble mer enn 200 på et arrangement, selv med en sal med størrelse på 700 eller 1000. Og dermed at mange arrangementer ble avlyst eller utsatt. Antall "events" det går an å delta på har vært på en temmelig lav prosentandel sammenlignet med en normalsituasjon.

Og jeg regner med at de har definert viruset som farlig basert på de tallene som er valgt. Lokaler for konserter vil også virke inn. Noen konsertsaler har større gulvareal og også kubikkmetere over hodene på tilskuere. Sånn sett så vil jo tall aldri være lik fra et sted til et annet. Ventilasjon vil også være forskjellig. Så evt. tiltakstall må jo finne en middelvei fordi arrangør aldri har blitt fortalt at ventilasjon er av særlig betydning. Nå har jo noen arrangører fått tilskuddspenger og sånn sett så må det jo kunne gå an å kjøre den type kulturliv med færre tilskuere, selv om det kan ha vært blitt fordelt skjevt. Vil uansett tro at sånt er utfordrende å løse med å gi konkrete tiltak.

Nå er viruset i endring og flere er vaksinert, så det gir jo helt nye tall egentlig i seg selv.

Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Og jeg regner med at de har definert viruset som farlig basert på de tallene som er valgt. Lokaler for konserter vil også virke inn. Noen konsertsaler har større gulvareal og også kubikkmetere over hodene på tilskuere. Sånn sett så vil jo tall aldri være lik fra et sted til et annet. Ventilasjon vil også være forskjellig. Så evt. tiltakstall må jo finne en middelvei fordi arrangør aldri har blitt fortalt at ventilasjon er av særlig betydning. Nå har jo noen arrangører fått tilskuddspenger og sånn sett så må det jo kunne gå an å kjøre den type kulturliv med færre tilskuere, selv om det kan ha vært blitt fordelt skjevt. Vil uansett tro at sånt er utfordrende å løse med å gi konkrete tiltak.

Dette var basert på råd fra Hdir. FHI anbefalte ikke dette korhortstørrelser på 200 og adskilte fasiltieter. Og selvfølgelig valge regjeringen å følge de mer restriktive rådene fra fanatikerne i Hdir.

Lenke til kommentar

Begynner faktisk å bli litt utålmodig på å bli ferdig med den smitten nå. Klarer liksom å bare fortsette å dodge det. Bare i går fikk jeg ikke mindre enn tre meldinger om nærkontakt i Smittestopp. Kun fire av femten på kontoret jeg sitter som ikke har vært smitta. Nesten alle mine og damas nærmeste venner har hatt det, eller har det nå. Men neida. Typisk nok får jeg det sikkert rett før jeg skal ut og reise om et par uker, sånn at det ryker! Flere som tenker som meg at det hadde vært greit å bare få det unna, med fersk tredje dose i kroppen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Begynner faktisk å bli litt utålmodig på å bli ferdig med den smitten nå. Klarer liksom å bare fortsette å dodge det. Bare i går fikk jeg ikke mindre enn tre meldinger om nærkontakt i Smittestopp. Kun fire av femten på kontoret jeg sitter som ikke har vært smitta. Nesten alle mine og damas nærmeste venner har hatt det, eller har det nå. Men neida. Typisk nok får jeg det sikkert rett før jeg skal ut og reise om et par uker, sånn at det ryker! Flere som tenker som meg at det hadde vært greit å bare få det unna, med fersk tredje dose i kroppen?

Jeg føler på mye av det samme, men etter å ha sjekket statistikk så ble jeg mer beroliget om at jeg ikke "henger etter". Det er fortsatt bare 16% av Norges befolkning som har vært offisielt smittet, mer spesifikt 17% i min aldersgruppe og 14% i min kommune. Så jeg har for min del konkludert med at det er mine omgivelser som avviker fra normalen for smitteandel og ikke jeg.

G skrev (23 minutter siden):

Spennende dip i tallene, og jeg tok med Danmark fordi Norge ofte kikker den veien etter råd om hvor veien går. Ser veldig likt ut utviklingen med dippen:

Bare en liten disclaimer til tallene. Dippen er hittil bare 6 dager og man må regne med at i hvert fall de siste 3 dagene kan være etterslep i rapporteringene. I tillegg begynte jo Norge å telle smittede på en annen måte og har gjort det opp til hver enkelt å melde inn smitte fra hurtigtester, uten behov for PCR. Så det er flere systematiske endringer som kan påvirke tallene ganske mye. Jeg vil anta at det finnes en dipp, men vil bare si at det er litt tidlig å konkludere.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (8 minutter siden):

Man kommer jo bare til å få det på nytt senere, så jeg ser ikke pointet med den "få det unnagjort" tanken. Det skjer når det skjer. Flere ganger. 

Enig. C19 ser ut til å bli en ny årlig influensa og folk går jo ikke akkurat inn for å få influensa for å bli ferdig med det. Folk vil jo unngå det i det lengste og helst slippe årets runde. Det passer vanligvis alltid å bli syk. Man har jo gjerne planer for de dagene som man eventuelt blir syk, som må avlyses. Avlysninger er sjeldent gøy eller bra. Både fritidsting, jobbting og andre ting.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Snikpellik said:

Begynner faktisk å bli litt utålmodig på å bli ferdig med den smitten nå. Klarer liksom å bare fortsette å dodge det. Bare i går fikk jeg ikke mindre enn tre meldinger om nærkontakt i Smittestopp. Kun fire av femten på kontoret jeg sitter som ikke har vært smitta. Nesten alle mine og damas nærmeste venner har hatt det, eller har det nå. Men neida. Typisk nok får jeg det sikkert rett før jeg skal ut og reise om et par uker, sånn at det ryker! Flere som tenker som meg at det hadde vært greit å bare få det unna, med fersk tredje dose i kroppen?

Det gjør nok sitt at du bruker smittestopp. Jeg bruker den ikke og slipper da en slik ekstrabekymring. Men, så er jeg nok mindre blant folk enn andre for tiden.

6 minutes ago, Simen1 said:

Enig. C19 ser ut til å bli en ny årlig influensa og folk går jo ikke akkurat inn for å få influensa for å bli ferdig med det. Folk vil jo unngå det i det lengste og helst slippe årets runde. Det passer vanligvis alltid å bli syk.

Med unntak av meg som går inn for å "få influensa" i influensavaksinen. Det har gått bra de siste 10-11 år. Har vært veldig lite syk med influensa. En dag fungerer den selvsagt ikke like godt den vaksinen, men 11 år så og si sykdomsfri er absolutt verdt det. Bonusen på toppen er den lille flokkimmuniteten jeg gir de aller svakeste. Det kommer nok til å bli nokså likt med covid- eller kombi-vaksinene når de defineres som sesongvaksiner.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...