Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

19 minutes ago, MrMidget said:

Er det bare jeg som stusser på hvorfor i all verden de åpner opp ting og tang nå som det er ekstremt mye smitte rundt omkring?
25 000 ish smittede hver eneste dag og de åpner opp? 

Etter mitt hode burde alt være stengt ned 

Det blir litt synsing. Men, føler at det går på sykehusene først og fremst. At de ser forskånet ut foreløpig. Befolkningens helse ser ut å komme litt i annen rekke ift. sykehusene på prioritering. Det har heller ikke vært noe å rope hurra for når det kommer til forbedringer på sykehuskapasiteten. Så det kan hende at nye tiltak kommer. Dersom sykehusene er "eneste" de regulerer ift. så kan en forstå grepet med "gjenåpning".

Men, jeg tror også at de tenker seg at vi står sterkt nok med de vaksinene vi har mottatt. At omikron unnviker bryr myndighetene seg mindre med all den tid en slipper for mye folk på intensivavdelingene. Long covid har de laget noen opplegg for, men faren virker ikke å være særlig godt opplyst mhp. omikron-mutasjonen, eller at de rett og slett ikke kan vite så mye om long covid på omikron enda.

Det kan hende de åpner litt for mye. Jeg tenker at de kanskje kunne ha åpnet noe mindre slik at bølgetoppen ikke ble like høy, men holdt seg noe lav. Det er vanskelig å vite så mye om disse bølgene når en ikke har fagkompetanse egentlig. En er prisgitt hva helsebyråkratene og regjering gjør.

Å beholde munnbind og ha stor empati med de som fortsetter å bruke det vil være smart tenker jeg. Vi har alle stått i dette og har lidd hver på vår individuelle måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Stoic said:

Så jeg som ikke er i risikogruppen, og når man ser at vaksinen over tid mister effekt, vaksinerte kan smitte videre, er en idiot? Kan du også forklare hvorfor EU ikke godkjenner gjennomgått covid-19 som godkjent dose? Høres ikke merkelig ut i det hele tatt? Har ingenting med E-wallet å gjøre? 

Grunnen til at eu ikke godkjenner naturlig immunitet er politikk. De ønsker å tvinge flest mulig til å vaksinere seg. 
selvsagt er dette ulogisk og i mot vitenskapen men pytt pytt.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Det er bra at folk opplever et mildt sykdomsforløp, men faren er ikke over selv om man føler seg pigg igjen etter noen dager. Long covid kan visst typisk dukke opp noen måneder etter man har hatt covid, selv med mildt forløp. Håper selvfølgelig at folk slipper unna, for det er ikke hyggelig lesning. Kanskje det er noe mindre sjanse med Omicron. Mengden nevrologiske skader hos unge etter covid er uhyggelig lesning. Alt fra moderat hukommelsessvikt, til MS og POTS. 

Høres ikke noe særlig hyggelig ut, og vi får håpe det bare er noen ytterst få som får slike ettervirkninger. Dessverre så er det faktisk ikke til å unngå, det er umulig å unngå at folk blir smittet, og skal man slå ned eller utrydde viruset (som meget sjelden er mulig) så vil det kreve enorme restriksjoner over utrolig lang tid, kanskje til evig tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ref. fire dager isolasjon. Denne var jo litt spennende, noen mener å ha funnet at man er mest smittsom på dag 3-6 etter at symptomene bryter ut. Så da slipper vi folk ut i samfunnet igjen når de smitter som verst..? 

Jeg lurer på hva FHI baserer de fire dagene på. Det må jo ligge noe forskning til grunn der. Noen som vet? 

 

 

Lenke til kommentar

Noen innlegg er forvist til forumets sorte hull for OT, konspirasjons teorier og deling av informasjon med tvilsomme kilder som heller ikke omhandler koronapandemien i Norge. Vil igjen minne om hva som er pinnet av admin i toppen av tråden

 

Modereringen skal som alltid ikke kommenteres i tråden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 minutter siden):

Ref. fire dager isolasjon. Denne var jo litt spennende, noen mener å ha funnet at man er mest smittsom på dag 3-6 etter at symptomene bryter ut. Så da slipper vi folk ut i samfunnet igjen når de smitter som verst..? 

Jeg lurer på hva FHI baserer de fire dagene på. Det må jo ligge noe forskning til grunn der. Noen som vet? 

 

 

Lommelegen sier man er smittsom 2-3 dager etter symptomer startet... Nedjusteringen er jo for å minske sykefraværet, man skal fortsette å være i isolasjon dersom man har feks feber antar jeg. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Vil folk flest følge rådene da? Råd om munnbind ble jo nærmest synonymt med at nå driter vi i det.

Tja, jeg tipper det? Det er jo litt sånn nå og, man må jo kun bli hjemme i isolasjon hvis man tester positivt, det er jo bare å ikke ta testen, nobody`s gonna know... 

Endret av Baranladion
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Vil folk flest følge rådene da? Råd om munnbind ble jo nærmest synonymt med at nå driter vi i det.

Tenker de som blir syke vil for det meste holde seg hjemme, mens de som knapt merker det kommer nok til å leve ganske normalt. Og jeg vet ikke om det er noe stort problem sånn situasjonen er nå? Jeg mener at tiden er overmoden for å fjerne særbehandlingen for covid, og det innebærer i høyeste grad å fjerne lovpålagt isolasjon. Strengt tatt ville det vel vært mer å hente på å innføre lovpålagt isolasjon for influensa i stedet? Man blir sykere og tiltak vil kunne redusere hvor mange som blir smittet, i motsetning til med Omikron. Hvorfor skal vi ikke ha lovpålagt for influensa også? (Huff, jeg burde vel ikke foreslår det engang...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den eneste grunnen til at man er syk er en hjemmetest. En test man aldri ville tenkt å ta hvis det var influensa eller forkjølelse i husstanden. Det er jo allerede åpning for å unngå isolasjon ved at det ikke er smittekarantene og kun anbefaling om å ta test dersom andre i husstanden har Covid. Dermed ser jeg ikke hvorfor det er så veldig radikalt å kutte ut isolasjon og heller si at man bør holde seg hjemme hvis man er syk.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (9 minutter siden):

Og jeg vet ikke om det er noe stort problem sånn situasjonen er nå?

Neppe, men situasjonen er jo ikke konstant. Det er ventet en topp om en måneds tid og den kan fortsatt gi et stort press på helsevesenet. Neppe på intensiven, men sannsynligvis på ordinære innleggelser. De har jo ikke sluttet å anbefale å flate ut kurven.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (5 minutter siden):

Dermed ser jeg ikke hvorfor det er så veldig radikalt å kutte ut isolasjon og heller si at man bør holde seg hjemme hvis man er syk.

Samtidig så kan man jo ta ett alvorlig oppgjør med arbeidsgivere som gir folk skyldfølelse for å ringe inn å melde ifra om sykdom og at de bør holde seg hjemme. Selvfølgelig har ikke dette vert noen big deal de siste årene, men det kommer garantert til å bli slik igjen etter covid-19.

Arbeidsgivere gjør ofte seg selv en bjørnetjeneste ved å overtale folk til å møte opp syke. Plutselig har man en hel avdeling som sliter med sykdom.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Neppe, men situasjonen er jo ikke konstant. Det er ventet en topp om en måneds tid og den kan fortsatt gi et stort press på helsevesenet. Neppe på intensiven, men sannsynligvis på ordinære innleggelser. De har jo ikke sluttet å anbefale å flate ut kurven.

Hvis de ville flatet ut en kurve, så burde de innført strengere restriksjoner, ikke løsnet på de i en situasjon der man ikke har kontroll fordi man har kuttet drastisk i hvem som skal testes og der en smitte er høyere enn noensinne og et virus som er mer smittsomt enn aldri før. Makes no sense. 

De tiltakene som gjenstår fremstår for meg som symbolske. De kunne og burde kanskje heller sagt:  Husk vi har en pandemi, vi satser på at dere tar ansvar selv på å holde dere hjemme når dere er syke, bruker munnbind der det er folk og ikke går for nært andre mennesker. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Støre til TV 2: Meteren kan ryke betydelig raskere enn først antatt
https://www.tv2.no/nyheter/14540122/

Sitat

Jonas Gahr Støre (Ap) ønsker å heve alle koronatiltakene senest 17. februar, men mener det er håp for lettelser mye tidligere.

– Stort sett holder folk meteren. Det er ingen som løper rundt med målebånd, men det er bra innrettet her selv om det er godt og fullt i lokalet, sier Støre.

Selv om statsministeren synes det er fint å se folk ute igjen, har han forståelse for at avstandskravet er problematisk for serveringsbransjen.

– Meteren kommer til å forsvinne. Vi har sagt at vi skal vurdere dette innen 17. februar, men det kan skje mye frem til det, sier Støre.

– Du sier innen 17. Antyder du at det kan komme betydelig lettelser før det?

– Det kan det. Vi ber fagmyndighetene gi oss råd fortløpende. Vi skal ikke ha slike regler lenger enn nødvendig, sier statsministeren.

Støre viser til at det er særlig er situasjonen på sykehusene og sykefraværet som blir avgjørende.

– Bildet ser bra ut i forhold til at vi har kontroll på situasjonen, og da kan det skje fortere.

Sitat

Kan oppheves tidligere

Også næringsministeren er optimistisk.

– Vi håper at meteren snart er historie. Vi tar sikte på å fase ut de siste tiltakene senest 17. februar, men det kan komme lettelser før det, sier Jan Christian Vestre (Ap)

Regjeringen har frem til nå hatt tradisjon for at nye tiltak varer i en gitt periode før de gjør endringer.

Holden-utvalget er klare på at beslutninger om smitteverntiltak bør komme fortløpende, slik at det ikke går uker mellom hver gang reglene endres.

– Vi er regelmessig i dialog med alle helsemyndighetene. Alle i regjeringen er like lei av tiltakene, men vi må også passe på at ikke alle blir syke av omikron samtidig, for da kan vi risikere at sykefraværet blir for høyt, sier Vestre.

 

Lenke til kommentar

herlige nyheter, men litt svakt håndtert hvis de fjerner den veldig fort. Kan fort kategoriseres som å snu kappen etter vinden og ikke begrunnet i helefaglige råd eller etter en "helhetlig vurdering utifra det vi vet". 

Støre hadde vært på bar i Tromsø og observert at folk holdt meteren, så da er det vel bevist at man kan fjerne de lovpålagte tiltakene og heller stole på folk. Det fremstår nå meget merkelig, at de holdt på tiltakene og så tydelig viser og sier at det ikke er så farlig å følge de

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/66eg63/stoere-fulgte-ikke-meteren-paa-bar-gaar-ikke-med-en-meter-stillas-rundt-oss

image.png

 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Baranladion said:

herlige nyheter, men litt svakt håndtert hvis de fjerner den veldig fort. Kan fort kategoriseres som å snu kappen etter vinden og ikke begrunnet i helefaglige råd eller etter en "helhetlig vurdering utifra det vi vet". 

Støre hadde vært på bar i Tromsø og observert at folk holdt meteren, så da er det vel bevist at man kan fjerne de lovpålagte tiltakene og heller stole på folk. Det fremstår nå meget merkelig, at de holdt på tiltakene og så tydelig viser og sier at det ikke er så farlig å følge de

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/66eg63/stoere-fulgte-ikke-meteren-paa-bar-gaar-ikke-med-en-meter-stillas-rundt-oss

image.png

 

Det som altså var viktig for Støre noen timer før var altså ikke så viktig da.. for en klovn

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...