Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke helt hvorfor vi skal slippe opp nå på et tidspunkt det normalt er mye sykdom i samfunnet, og folk holder seg inne i kulda i påvente av våren. Som om vi må ha vårslepp i februar. Viruset liker dessuten kaldt vær.

Og har ikke folk andre hobbier enn å gå på bar og danse? Oppussing er ganske utbredt som innesyssel.

Mulig at fredagspilsen er vanligere enn jeg har trodd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Subara said:

Jeg forstår ikke helt hvorfor vi skal slippe opp nå på et tidspunkt det normalt er mye sykdom i samfunnet, og folk holder seg inne i kulda i påvente av våren. Som om vi må ha vårslepp i februar. Viruset liker dessuten kaldt vær.

Og har ikke folk andre hobbier enn å gå på bar og danse? Oppussing er ganske utbredt som innesyssel.

Mulig at fredagspilsen er vanligere enn jeg har trodd.

Ja, kan ikke de som jobber på serveringsteder bare holde seg arbeidsledig noen måneder til liksom? Er nå en flott årstid å være arbeidsledig på uansett.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Subara skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hvorfor vi skal slippe opp nå på et tidspunkt det normalt er mye sykdom i samfunnet, og folk holder seg inne i kulda i påvente av våren. Som om vi må ha vårslepp i februar. Viruset liker dessuten kaldt vær.

Og har ikke folk andre hobbier enn å gå på bar og danse? Oppussing er ganske utbredt som innesyssel.

Mulig at fredagspilsen er vanligere enn jeg har trodd.

Hva med å spille fotball med kompiser? Få mulighet til å fylle teater-, kino-, og konsertsaler. Få startet opp igjen alt av kurs, konferanser, samfunns- og debattmøter og lignende arrangementer. Og mye annet. Det er mye annet folk gjør enn å gå på bar og danse.

Og hvor stor andel av befolkningen er det egentlig som pusser opp HVER vinter? Eller skal oppfordres til å pusse opp nå fordi de ikke skal ha noe bedre å finne på. For en ufattelig sneversynt holdning

Endret av OlavEH
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er utvilsomt rette tiden å slippe opp på nå selv om det er høytid for sykdom og sykefravær, de fleste som trenger det har fått tilbud om 3. dose nå så storparten av befolkningen har god nok immunitet til å takle en runde med ronaen uten å måtte på sykehus og samtidig bygge opp enda mer immunitet. Jeg tror at dette er veien ut :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (19 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hvorfor vi skal slippe opp nå på et tidspunkt det normalt er mye sykdom i samfunnet, og folk holder seg inne i kulda i påvente av våren. Som om vi må ha vårslepp i februar. Viruset liker dessuten kaldt vær.

Vi slipper opp nå fordi vi kan, og fordi myndighetene ikke ønsker å ha tiltak lengre enn fagekspertene mener er nødvendig. Det er straks ikke lengre en situasjon som krever inngripende restriksjoner for befolkningen og følgene disse påfører samfunnet for å holde full kontroll, og ingen grunn til det. Det ser heller ikke ut til at vi får en stor influensabølge denne vinteren på grunn av restriksjonene som har vært, og dette avlaster helsevesenet mye. Tallene på intensivinnlagte med covid-19 holder seg stabilt og går faktisk litt ned, selv med svært mange nysmittede for 10-14 dager siden.

Når vi nå snart fjerner det meste av restriksjoner, vil man forhåpentligvis kunne ha det så godt som helt tiltaksfritt i den lengste perioden siden pandemiens begynnelse! Uten at det setter helsevesenet i så stor trøbbel at det går utover samfunnet som helhet. Kanskje vi ikke trenger å innføre noe igjen neste vinterhalvår, krysser fingrene for det og sånn tror jeg det blir. Det er megagode nyheter, og ordentlig bra for Norge at vi har kommet til dette punktet litt tidligere enn de fleste av de andre landene i Europa.

Det eneste jeg synes er litt spennende akkurat nå relatert til helsevesenet er hvordan kommunene skal håndtere mange syke med covid-19 på sykehjemmene, som har økt ganske raskt i det siste. Tredobling siste måneden. Her må man kanskje finne noen løsninger ganske raskt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (4 minutter siden):

Ja, kan ikke de som jobber på serveringsteder bare holde seg arbeidsledig noen måneder til liksom? Er nå en flott årstid å være arbeidsledig på uansett.

Enig at det ikke er bra med arbeidsledighet. Uavhengig av kompensasjon eller ikke.

OlavEH skrev (3 minutter siden):

Hva med å spille fotball med kompiser? Få mulighet til å fylle teater-, kino-, og konsertsaler. Få startet opp igjen alt av kurs, konferanser, samfunns- og debattmøter og lignende arrangementer. Og mye annet. Det er mye annet folk gjør enn å gå på bar og danse.

Nå er det gitt klarsignal for å bruke kulturtilbudene ved å sitte på faste, tilviste plasser.

Det frister i hvert fall ikke meg å dra på bar nå, men jeg må innrømme at jeg har vært på café. Hvis man skal bli smittet før eller siden, tenker jeg å vente noen uker 🙂 Men spørs om det blir noen uker, når undervarianten av Omikron er på vei.

Omikron-undervarianten BA. 2 er nå påvist i 57 land, og den kan være enda mer smittsom enn den opprinnelige omikronvarianten, ifølge Verdens helseorganisasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

Nå er det gitt klarsignal for å bruke kulturtilbudene ved å sitte på faste, tilviste plasser.

Det frister i hvert fall ikke meg å dra på bar nå, men jeg må innrømme at jeg har vært på café. Hvis man skal bli smittet før eller siden, tenker jeg å vente noen uker 🙂 Men spørs om det blir noen uker, når undervarianten av Omikron er på vei.

Omikron-undervarianten BA. 2 er nå påvist i 57 land, og den kan være enda mer smittsom enn den opprinnelige omikronvarianten, ifølge Verdens helseorganisasjon.

Ja, men før gårsdagen var det kohorter på inntil 200, noe som reelt sett medførte at det var maks 200 på mange steder pga det idiotiske forslaget fra Hdir om at hver kohort skulle ha separate garderobe- og toalettfasiliteter.

Jeg har null problem med å dra på bar, cafe, restaurant eller noe som helst. Drar jeg på bar sitter jeg uansett i en bås med en eller flere kompiser, og står ikke og henger over bardisken eller veksler mellom et halvt dusin bord med bekjent. Åkkesom er det på høy tide at lettelsene kommer. Det er svært lite som tyder på at alle restriksjonene var forholdsmessige lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Subara said:

Det frister i hvert fall ikke meg å dra på bar nå, men jeg må innrømme at jeg har vært på café. Hvis man skal bli smittet før eller siden, tenker jeg å vente noen uker 🙂 Men spørs om det blir noen uker, når undervarianten av Omikron er på vei.

Det som er kjekt nå er at som ønsker det kan gå på bar og leve som normalt nå og bli smittet. Så kan de som deg som fortsatt ønsker å være forsiktige være det.
Jeg syns vi kun burde hatt tiltak på steder som vanskelig kan unngås i en normal hverdag, som buss og butikk. Barer og resturanter er høyst frivillige, her bør bedriften selv få bestemme hvilke tiltak de evt ønsker å ha.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Subara said:

Det frister i hvert fall ikke meg å dra på bar nå

Og det er helt greit. Absolutt ingenting i veien med å ikke dra ut om man ikke føler for det - uansett hva slags grunn man måtte ha.

Men nå er ihvertfall valget der for dem som måtte ha lyst. Samme med restaurant- og bareiere. Dem også kan holde åpent, hvis dem sjøl vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Battaman said:

Det som er kjekt nå er at som ønsker det kan gå på bar og leve som normalt nå og bli smittet. Så kan de som deg som fortsatt ønsker å være forsiktige være det.
Jeg syns vi kun burde hatt tiltak på steder som vanskelig kan unngås i en normal hverdag, som buss og butikk. Barer og resturanter er høyst frivillige, her bør bedriften selv få bestemme hvilke tiltak de evt ønsker å ha.

Verste plassen er å være på lege kontoret, var der i går for hadde tannlege time. Ble dyrt 38xx kr.

Alt det andre holder jeg meg borte fra. Sist jeg var på kino var Crocodile Dundee?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om jeg er forkjemper for fritt valg til hjemmekontor når oppgaver, ansvar og samarbeidsform fungerer med det, så er det deilig å nå være tilbake til kontoret for fult hvor hjemmekontor er ett unntak videre. Det ble nok litt for mye av det gode disse 2 årene og det er deilig å ha det ålreight sosialt med kolleger på kontoret igjen. Selv om her har det vært sosialt med hele husstanden hjemme under pandemien, så har ikke manglet på det generelt sett.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (5 timer siden):

Jeg forstår ikke helt hvorfor vi skal slippe opp nå på et tidspunkt det normalt er mye sykdom i samfunnet, og folk holder seg inne i kulda i påvente av våren. Som om vi må ha vårslepp i februar. Viruset liker dessuten kaldt vær.

Og har ikke folk andre hobbier enn å gå på bar og danse? Oppussing er ganske utbredt som innesyssel.

Mulig at fredagspilsen er vanligere enn jeg har trodd.

Vi burde aldri ha tiltak når de ikke er strengt nødvendige. Selv om du ikke plages av de tiltakene vi har, så bør du ha forståelse for at de kan være til stor plage for mange andre. Du kan gjerne bruke helgen på å pusse opp hjemme uten noen sosial kontakt, så kan de som vil bruke helgen på å danse, drikke og sosialisere seg gjøre det - så lenge det ikke er svært god grunn for at det må forbys. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
11 hours ago, Fibonacci said:

Pandemien har i alle fall avdekt at det er overraskende mange inteoverte her til lands.

Er du overrasket? Trodde det var godt kjent at nordmenn er et relatvit introvert folk? Men det kan også være at mange fikk opp øynene for at det kan være veldig godt å slippe all sosialiseringen som er "normalt" etter pandemien. Jeg er i hvertfall på et mye bedre sted mentalt nå enn før pandemien. Jeg har tatt meg i å faktisk av og til like at det tiltak så jeg kan sitte hjemme og spille dataspill med god samvittinghet uten å måtte forklare til noen hvorfor jeg prioriterer sånn eller å bare kun møtes i små grupper, aldri likt å møte flere titals folk samtidig.

Men jeg savner å møte nye folk, så jeg ser veldig frem til det.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Battaman skrev (Akkurat nå):

Er du overrasket? Trodde det var godt kjent at nordmenn er et relatvit introvert folk? Men det kan også være at mange fikk opp øynene for at det kan være veldig godt å slippe all sosialiseringen som er "normalt" etter pandemien. Jeg er i hvertfall på et mye bedre sted mentalt nå enn før pandemien. Jeg har tatt meg i å faktisk av og til like at det tiltak så jeg kan sitte hjemme og spille dataspill med god samvittinghet uten å måtte forklare til noen hvorfor jeg prioriterer sånn eller å bare kun møtes i små grupper, aldri likt å møte flere titals folk samtidig.

Men jeg savner å møte nye folk, så jeg ser veldig frem til det.

Takk, det var et ærlig innlegg. Pandemitiktakene har nok snudd "opp ned" på livene til mange. De som likte å være ute blant folk, enten på byen, på reise eller på kontoret, har fått livet helt amputert.

På den andre siden har de som ikke er så glad i å måtte omgås folk i tide og utide fått et pusterom uten mas og forventninger om sosialisering.

Det er sikkert en av grunnene til at det hardner litt til mellom ønskene om å enten åpne mer opp eller fortsette å holde ting stengt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøvde å stjele vaksiner - nå er en vaksinemotstander anmeldt for vold mot politiet
https://www.ao.no/provde-a-stjele-vaksiner-na-er-en-vaksinemotstander-anmeldt-for-vold-mot-politiet/s/5-128-254524

Sitat

En voksen mannlig vaksinemotstander er anmeldt for vold mot politiet og en voksen kvinne har fått bot etter uroen vaksinemotstandere skapte på vaksinesenteret på Tøyen i januar.

Det får Avisa Oslo opplyst i Oslo politidistrikt. Politiet ønsker ikke å opplyse noe om størrelsen på forelegget hun er ilagt.

Kvinnen har ikke tatt stiling til om hun ønsker å vedta boten eller ikke. Dersom den ikke vedtas, vil det også for kvinnen bety at hun må møte i retten etter opptrinnet, som skjedde om ettermiddagen torsdag 27. januar.


Lurer du på å bli koronasmittet med vilje? Dette sier virusforskeren
https://www.tv2.no/nyheter/14539922/

Sitat

Du tenker kanskje det er like greit å bli ferdig med covid-19, nå som det er en mild variant i omløp? Ifølge fagfolkene bør du tenke deg godt om før du går på smittefest.

De siste dagene har det vært et tydelig taktskifte fra helsetoppene og regjeringen.

Smitten stiger, men sykehusinnleggelsene er stabile. Derfor kom det denne uken lettelser med fraser som «vi må forvente mer smitte», «man kan tillate seg høyere risiko», og «nå må folk ta hverdagen tilbake».

Betyr det at det ikke er så farlig å bli smittet nå? Er man helt beskyttet med tre doser? Bør man faktisk gå inn for å bli smittet med denne milde omikron-varianten av covid-19, og bli ferdig med det slik at man kan nyte godt av en eventuell immunitet?

Spørs om det er så lurt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Fibonacci said:

Takk, det var et ærlig innlegg. Pandemitiktakene har nok snudd "opp ned" på livene til mange. De som likte å være ute blant folk, enten på byen, på reise eller på kontoret, har fått livet helt amputert.

På den andre siden har de som ikke er så glad i å måtte omgås folk i tide og utide fått et pusterom uten mas og forventninger om sosialisering.

Det er sikkert en av grunnene til at det hardner litt til mellom ønskene om å enten åpne mer opp eller fortsette å holde ting stengt.

Tror det er my sant i dette. Tror også at pre-Covid samfunnet foregikk veldig mye på "de sosiale" sine premisser, og nå ønsker ikke de "mindre sosiale" å gå helt tilbake til der vi var.

Dette henger også mye sammen med hjemmekontor vs kontor-debatten, tilsvarende fronter her. 

Vi skal også huske på at dette virkelig ikke er en svart/hvitt-debatt, personlig føler jeg meg litt mer mot midten av skalaen, skal bli godt å treffe noe mer folk, men ønsker meg ikke tilbake til det heseblesende 2019... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...