Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Med nesten 25.000 nye smittede siste døgn, er vi likevel flere uker unna smittetoppen, mener Espen Nakstad.

..

Nakstad tror derfor at vi nå kan regne med 350-400.000 smittetilfeller ukentlig. Smittetoppen er likevel ikke nådd, mener han.

– Vi kan nærme oss en topp, men vi er nok ikke der ennå. Det er uvisst når det skjer, men muligens om en to-tre uker.

..

– Jeg tror ikke man kan få flokkimmunitet mot omikronvarianten. Vi kommer nok alle til å bli smittet flere ganger, sier han til NRK onsdag morgen.

– Gjennomgått sykdom gjør det ikke immun for resten av livet, sånn som med vannkopper for eksempel, legger han til.

..

Blir et vintervirus
Den assisterende helsedirektøren sier håpet er at man blir litt mindre syk for hver gang man blir smittet.

– Om dette viruset fremdeles sirkulerer i verden årene som kommer, vil vi komme i kontakt med det flere ganger. Fordi antistoffnivåene i kroppen synker ganske fort etter at du har vært syk, kan man lett bli smittet igjen, sier Nakstad.

..

– Registrering av selvtester inngår ikke i koronasertifikatet. De som har behov for å få testresultatet registrert til et eventuelt sertifikat, må ta en bekreftende test på kommunens teststasjon, sier Nakstad til TV 2.

09cVGOicp5mZ5CuVe1EXOQUzfFMzNvgwZXtFzcwa

https://www.nrk.no/norge/nakstad-om-viruset_-_-vi-blir-ikke-immune-mot-omikron-1.15827638

Mørketall nevnes også.

 


Grensene er åpne, men pasienter får ikke dra på behandlingsreise til Syden
De trodde de endelig skulle få komme til helbredende sol og varme, men sykehuset sier nei. – Vi er bekymra, sier generalsekretær i Psoriasis- og eksemforbundet.

..

Alle grenseoverganger til og fra Norge er åpnet, og solhungrige nordmenn flokker til det forjettede land Syden.

Men Seksjon for behandlingsreiser ved Oslo universitetssykehus (OUS) avlyste nettopp alle sine reiser. Begrunnelsen er det høye smittetrykket i Norge og i Spania. Foreløpig gjelder kanselleringen til midten av mars.

https://www.nrk.no/trondelag/behandlingsreiser-til-spania_avlyses-pa-grunn-av-hoyt-smittetrykk_-selv-om-folk-kan-reise-privat-1.15826307

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

FHI: De fleste tiltak kan trappes ned gradvis over kort tid

– De fleste tiltakene mot epidemien kan nå trappes gradvis ned over kort tid uten at det i et lengre perspektiv gir betydelig økt sykdomsbyrde, skriver FHI i en fersk risikovurdering.

– Tiltakene med størst tiltaksbyrde for barn og unge bør fjernes først skriver FHI videre.

FHI er klare i sin tale.

Endret av Fresh Prince
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er dagens ventede risikovurdering fra FHI.

https://www.fhi.no/nyheter/2022/oppdatert-risikovurdering-av-omikronvarianten/

Veldig kort oppsummert forventes det at smittebølgen vil fortsette å øke de neste ukene, men at vi innen kort tid likevel gradvis kan trappe ned på de fleste tiltakene som er nå.

Lite nytt som vi ikke egentlig visste her, men tar det med likevel. Vi nærmer oss stadig nå :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jaMEAo/fhi-de-fleste-tiltak-kan-trappes-ned-gradvis-over-kort-tid

Sitat

– Vi anslår basert på scenarier fra modellering at vinterbølgen vil kunne smitte tre-fire millioner mennesker, hvorav tolv-tretten tusen må på sykehus. Jo lenger tiltak beholdes, jo lenger varer epidemien, skriver FHI.

 

Endret av Fibonacci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Snikpellik said:

Her er dagens ventede risikovurdering fra FHI.

https://www.fhi.no/nyheter/2022/oppdatert-risikovurdering-av-omikronvarianten/

Veldig kort oppsummert forventes det at smittebølgen vil fortsette å øke de neste ukene, men at vi innen kort tid likevel gradvis kan trappe ned på de fleste tiltakene som er nå.

Lite nytt som vi ikke egentlig visste her, men tar det med likevel. Vi nærmer oss stadig nå :) 

Lurer på hvorfor de sier gradvis over kort tid, og ikke bare kjapt og brutalt? Siden de også sier at det nå er så mye smitte at det uansett knapt har noen hensikt med tiltak, og jo kjappere vi får de trippelvaksinerte smittet jo bedre er det (siden effekten av boosteren avtar ganskje kjapt antar jeg).

Hadde man bare kunne hørt på Sør-Afrikansk ekspertise kunne man forsåvidt konkludert med dette for flere uker siden. Men av en eller annen grunn var ikke det aktuelt.

 

Endret av Smule8o
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (4 minutter siden):

Lurer på hvorfor de sier gradvis over kort tid, og ikke bare kjapt og brutalt? Siden de også sier at det nå er så mye smitte at det uansett knapt har noen hensikt med tiltak, og jo kjappere vi får de trippelvaksinerte smittet jo bedre er det (siden effekten av boosteren avtar ganskje kjapt antar jeg).

Hadde man bare kunne hørt på Sør-Afrikansk ekspertise kunne man forsåvidt konkludert med dette for flere uker siden. Men av en eller annen grunn var ikke det aktuelt.

 

Fordi, selv om folk ikke havner på sykehus, intensiv eller i respirator, så er Omikron så smittsomt at det uansett vl bli problematisk når for mange smittes på en gang, så vil man ha svært høyt arbeidsfravær i hele Norge. Mild sykdom betyr ikke nødvendigvis at man føler seg helt fin og symptomfri, mange får fortsatt feber, vondt i hodet med mer og ikke i stand til å jobbe.

En vanlig forkjølelse smitter ikke like lett som Omikron, Omikron er omtrent noe av det mest smittsomme som finnes og på nivå med Meslinger.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Fnugle said:

Fordi, selv om folk ikke havner på sykehus, intensiv eller i respirator, så er Omikron så smittsomt at det uansett vl bli problematisk når for mange smittes på en gang, så vil man ha svært høyt arbeidsfravær i hele Norge. Mild sykdom betyr ikke nødvendigvis at man føler seg helt fin og symptomfri, mange får fortsatt feber, vondt i hodet med mer og ikke i stand til å jobbe.

En vanlig forkjølelse smitter ikke like lett som Omikron, Omikron er omtrent noe av det mest smittsomme som finnes og på nivå med Meslinger.

Greit nok, men om man uansett skal få mesteparten av befolkningen smittet så rekker man uansett ikke å gjøre det i løpet av "kort tid". Kommer selvsagt an på hva man legger i kort tid, men i mitt hode snakker da man i alle fall <1mnd. Kan ikke se hvordan det skal endre noe som helst. Kun utsette når man får den aller høyeste belastningen bittelitt.

Og som vanlig får man ikke vite noe som helst om hvilke vurderinger som egentlig ligger bak denne anbefalingen. Men det er nå ikke akkurat noe nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen tall fra Sverige i dag.

Det er rapportert 75 nye dødsfall siste døgn. Høres mye ut, så her er det kanskje noe feil med statistikken?
50 495 nye smittetilfeller er registrert siste døgn.

På verdensbasis var det rekord i smittetilfeller forrige uke, mellom 17. og 23. januar ble 21 millioner bekreftede smittetilfeller registrert.

Dødsfallene ligger dog ganske stabilt, ca. 50 000 mennesker døde av COVID forrige uke.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Regjeringen vil motta de nye helhetlige rådene fra FHI og Helsedirektoratet i begynnelsen av neste uke. Dermed vil eventuelle store endringene i coronatiltak komme i løpet av neste uke. Det blir heller ingen storstilt pressekonferanse før den tid, bekrefter kilder.

Dagbladet får bekreftet av sentrale kilder i regjeringen at det ikke blir noen stor corona-pressekonferanse denne uka.

I begynnelsen av neste uke får regjeringen nye helhetlige anbefalinger fra helsemyndighetene.

Regjeringen vil deretter drøfte dette før de kommer tilbake med eventuelle endringer i coronareglene omkring midten av neste uke.

Dagbladet har bedt helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol (Ap) om en kommentar om saken. Hun har ikke besvart Dagbladets henvendelser.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ingen-store-lettelser-denne-uka/75231360

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Fra og med mandag, går alle skoler og barnehager i Oslo til grønt nivå.

Det bekrefter skolebyråd Sunniva Holmås Eidsvoll (SV) til Aftenposten.

– Nå kan vi endelig si til alle skoler og barnehager i Oslo at de kan gå til grønt nivå. Det skal de gjøre fra mandag av. Men hvis de rekker det før, så kan de gjøre det, sier hun til avisen.

Kommunen opprettholder massetesting to ganger i uken av elever i 1. til 10. trinn. Ifølge Aftenposten, sier Eidsvoll at ansatte i barnehage og skoler vil prioriteres når det skal deles ut selvtester.

Avgjørelsen om å gå over til grønt nivå, er ifølge Eidsvoll basert på tydelige faglige råd fra helsemyndighetene.

Noen ganger lurer jeg på hvilke vurderinger som ligger til grunn. For barnehager er det tydeligvis at smitten er ikke farlig for små barn og vaksinerte voksne, så her er det bare å kjøre på. 

Samboer jobber i barnehage. De drifter på "gult" nivå, der det viktigste vel er at avdelinger holdes adskilt. De har slitt med utbrudd i flere uker nå. Ansatte og barn har vært borte i hopetall, det går på stumpene løs med mange faste borte og utstrakt vikarbruk. Det er heller ikke unikt for denne ene barnehagen, alle barnehagene i området her har det på samme måte. Og nå skal det slippes opp enda mer. 

Konsekvensen blir jo bare at barnehagene kommer til å måtte stenge. Det kommer ikke til å være folk igjen. Selv om folk ikke havner på sykehus lenger, så er det fortsatt mange som trenger en uke hjemme. Omikron er ikke bare en puslete forkjølelse for alle.

Når barnehager stenger, hvilke ringvirkninger har det for samfunnet (hint: barn kan ikke passe seg selv)?

Godt jobba, Oslo. Not.

Endret av :utakt
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Besøksforbud oppheves - restriksjoner opprettholdes
https://oslo-universitetssykehus.no/om-oss/nyheter/besoksforbud-oppheves-restriksjoner-opprettholdes

Sitat

Det generelle besøksforbudet til pasienter i Oslo universitetssykehus oppheves fra torsdag 27. januar kl 12, men en del restriksjoner gjelder fortsatt.

Følgende restriksjoner gjelder for besøkende fra og med torsdag 27. januar kl 12:00:

  • Besøk skal avtales på forhånd. Kontakt avdelingen du skal besøke.
  • Besøkende må henvende seg i vaktrommet på avdelingen de skal besøke når de kommer dit.
  • Både besøkende og pasient må bruke munnbind når dette mulig.
  • Besøkende må holde avstand til andre, også pasienten de besøker.
  • Besøkende må svare på spørsmålene i digital pretriage (lastes ned ved å scanne QR-kode ved inngangene til sykehuset med mobiltelefonen) og kan ikke komme på besøk dersom han eller hun har symptomer på covid-19
  • Hver pasient kan maks ha 1-2 besøkende per døgn

 

Lenke til kommentar

Glad jeg ble smittet på slutten av året i fjor. Regner med jeg blir smittet etterhvert igjen snart. Uansett, så vil jeg nok klare meg like fint denne gangen også. Beste for samfunnet er å la det gå sin gang, noe jeg er ganske glad for det ser ut til å være bred enighet over. Mer bekymret for at en eller annen ny variant dukker opp og igjen fører til nedstenginger, anser det som sannsylig at enda en variant dukker opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Fordi vaksinasjonsprogrammet er så godt som fullført og mange har en fersk oppfriskningsdose, kan det være bedre å bli smittet nå enn senere, skriver instituttet.'

https://www.nrk.no/norge/fhi-anslar-3_4-millioner-smittede-i-vinter-_-anbefaler-a-lette-pa-tiltak-1.15828356

No er det ingen veg tilbake. FHI har aldri vore så tydelege som no.

Sitat

– Det som er annerledes er at risikoen nå er på nivå med det vi vanligvis lever med, og da setter man ikke tiltak inn som rammer hele befolkningen, sier Stoltenberg.

 

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Jeg fikk forøvrig SMS i dag om at jeg nå kunne melde meg opp til boosterdose i kommunen min. Det er nøyaktig 20 uker siden jeg fikk dose 2. 

Men nå sitter jeg her og lurer på hvorfor jeg skal ta boosterdosen når FHI samtidig sier at det er bedre om jeg blir smittet nå enn senere. Mener de altså at jeg først skal ta boosteren også la meg smittes? Om jeg uansett snart blir smittet ser jeg ikke helt poenget med boosterdosen. Dessuten har de ikke anbefalt at jeg som er under 45 år trenger å ta boosterdosen. Så forvirringen er komplett.

Er såvidt over 30 og fikk Moderna som dose 2, så jeg vil tro at jeg har en rimelig grei beskyttelse mot alvorlig sykdom om jeg får covid nå.

Har i utgangspunktet tenkt å ta den men hadde tenkt å vente noen uker til. Men spørs om jeg ikke blir smittet før den tid 🤷‍♀️

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (19 minutter siden):

Jeg fikk forøvrig SMS i dag om at jeg nå kunne melde meg opp til boosterdose i kommunen min. Det er nøyaktig 20 uker siden jeg fikk dose 2. 

Men nå sitter jeg her og lurer på hvorfor jeg skal ta boosterdosen når FHI samtidig sier at det er bedre om jeg blir smittet nå enn senere. Mener de altså at jeg først skal ta boosteren også la meg smittes? 

Ja. De legger på en måte til grunn for den uttalelsen at man nylig er beskyttet med tre doser:

Sitat

"Mange har nå ganske fersk oppfriskningsdose og meget god beskyttelse mot alvorlig sykdom. For dem er det bedre å bli smittet nå enn senere".

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kjerkol: Det blir store lettelser i koronatiltakene
https://www.nrk.no/norge/kjerkol_-det-blir-store-lettelser-i-koronatiltakene-1.15828834

Sitat

Regjeringen vil lette på smittetiltakene, slik FHI anbefaler. Det sier helseminister Ingvild Kjerkol til TV 2. Det ventes enorm smittevekst, men færre blir alvorlig syke.

– Vi har sagt at i starten på neste uke vil vi gjøre en vurdering på den samlede tiltakspakken. Vi ser at vi tåler mer smitte nå. Så alle kan forberede seg på det, sier helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol til TV 2.

Hun bekrefter overfor kanalen at regjeringen planlegger betydelige lettelser i smitteverntiltakene neste uke.

– Det er klart at vi ønsker oss tilbake til en normal hverdag alle sammen. Vi skal gjennom en smittetopp, og den ligger fortsatt foran oss sier FHI. Da må vi passe på at vi har beredskapsfunksjoner og et sykefravær som er håndterbart, sier Kjerkol.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...