Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Altså, i og med at vaksinens effekt avtar med tid, så er det åpenbart best å bli smittet et par uker etter at man har fått vaksine, i stedet for om mange måneder, år eller lignende.

Det betyr neppe at man bør oppsøke smitte, eller aktivt forsøke å bli smittet, tvert i mot etter min mening.
Dette er fremdeles et virus man kan bli alvorlig syk eller dø av, selv etter tre doser med vaksine og uten risikofaktorer, dog er risikoen nå med Omikron en hel del lavere.

Det man forsøker å formidle, er vel at dersom man først skulle være så uheldig å bli smittet, så er det bedre om det er "nærmere" siste vaksinering, enn lang tid etter, ikke at man bør løpe ut å forsøke å finne smittekilder, fordi man nettopp fikk en sprøyte i armen.

Nå ser det ikke ut som det er mulig å stanse denne smittespredningen, så da er vel egentlig det eneste alternativet å la det spre seg, samtidig som man forsøker å unngå at helsevesenet knekker sammen.

Ulempen er som tidligere, at desto flere smittede, desto større risiko for nye varianter, som kan slå ut begge veier, både bedre og verre.

Epidemiologisk, så ville det åpenbart vært best å unngå denne smittespredningen, men i og med at det vil kreve tiltak som ikke er holdbare og forholdsmessige i forhold til folks liv, så er det ikke noe reelt alternativ.

Har man ikke noe alternativ, så får man heller ta en viss risiko for at en slik massiv økning av smitte ikke fører til mer elendighet, å forsøke å holde samfunnet i gang selv om folk blir smittet, la folk gå på jobb osv. som vil føre til enda mer smitte.

Men vær dere sikker, det er en reell risiko for at den strategien feiler totalt, men vi håper vel alle at det går bra, og at vi endelig kan bli ferdig med denne dritten nå.

Endret av 0laf
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (10 timer siden):

– Registrering av selvtester inngår ikke i koronasertifikatet. De som har behov for å få testresultatet registrert til et eventuelt sertifikat, må ta en bekreftende test på kommunens teststasjon, sier Nakstad til TV 2.

Jeg synes dette virker veldig diplomatisk. Enten å vaksinere seg eller få en pinne i nesa i offentlig regi for å kunne reise utenlands.

Teller smittet like mye som vaksinert og ev. hvor lenge. Må det først ligge 1-2 vaksinasjoner til grunn?

Det jeg hører er jo flere vaksinasjoner jo mindre syk av koronaviruset. Ungdom med 1 dose blir sykere enn voksen med 3 doser, altså sengeliggende med feber, mens den voksne i dette tilfellet fikk tett nese, sår hals, hodepine og kunne være oppe (i god fysisk form og utenfor risikogruppene). Eldre som har tatt 3 doser kan bli ganske syke likevel.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 1/25/2022 at 12:54 PM, Stoic said:

Gjerne les rapporten som ligger her. Den henviser til noe jeg har etterlyst og poengtert relativt ofte i denne debatten, men som man ikke skal nevne. 

Det er ingenting galt med å påpeke at om man har  flere underliggende sykdommer og i tillegg er overvektig eller annet så har man større risiko. Men det er ikke det du har holdt på med tidligere i tråden.

Så her gjør du deg til med type "victimblaming".

Det har vært etablert fakta siden dag-1 i Italia at overvekt gir økt risiko for alvorlig sykdomsforløp. Har man i tillegg flere underliggende sykdommer så øker risikoen desto mer.  Det har aldri vært noen motstand mot disse faktum.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sitat

 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/folk-bruker-flere-tusen-pa-hurtigtester-fordi-kommunene-ikke-har-nok-1.15828839

Eide er i karantene, og trenger å teste seg jevnlig for å komme ut av karantenen.

 

Nei, det trenger hun ikke.
Hvorfor skal hun ut av karantene så fort?

Hurtigtestene er et luksusproblem.
Har de hastverk med å komme seg ut, så får de betale for testene selv.

Lenke til kommentar

Forsker frykter bølge av «long covid»: – Man vet ikke hvor mye vaksinen beskytter

Sitat

FHI anslår at mellom 3 og 4 millioner blir smittet de neste månedene. Lege og forsker Arne Søraas frykter en bølge av langtidsplager og hukommelsesproblemer i befolkningen.

Sitat

– Så er spørsmålet hvor godt vaksinene beskytter. Utenlandske studier peker mot kanskje 50 prosent beskyttelse, så 1 av 14 får hukommelsesproblemer og 1 av 6 rapporterer dårligere helse.

– I Finland sier sosialministeren at long-covid kan bli den største kroniske sykdommen, og det kommer stadig nye rapporter om hvordan viruset påvirker hjernen.

Søraas etterlyser bedre drøftinger av langtidsplager fra FHI og regjeringen.

– Regjeringens drøfting har en hel side om serveringssteder, men jeg finner ingen slik drøfting av konsekvensene av at svært mange kan få long covid eller av befolkningens rett til å slippe å få long covid veid opp mot ulemper av tiltakene.

Sitat

– Det skulle ikke veldig mye nedstenging til før delta-varianten forsvant. Man vet ikke hva som skal til for å stoppe omikron. Man har ikke prøvd.

Det er en del som bekymrer seg for senvirkninger, kanskje spesielt de som tidligere har opplevd utbrenthet eller ha møtt veggen, som det populært heter. Longcovid har likhetspunkter med ME.

Sitat

– I forhold til barna er det trygt å gå på skole. At barna kan bringe smitte med seg hjem til foreldrene er åpenbart.

– De vet jo at det blir masse smitte i skolen, så det de ikke har sagt åpent er at «dere som er foreldre kommer ikke til å kunne beskytte dere mot covid nå».

Men for foreldrene som får smitten er det vel ikke det samme regnestykket?

At vi får en omikronbølge nå, med mild sykdom samtidig som vi har topp vaksinedekning, er de beste forutsetningene vi kan få.

 
Endret av Subara
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sitat

Forskere ved Ahus har funnet antistoffer mot covid-19 helt tilbake til desember 2019, en måned før det første tilfellet ble påvist i Europa.

 

Sitat

Det første tilfellet i Europa ble påvist 27. januar 2020, mens det i Norge først ble påvist 24. februar samme år.

Funnet Ahus har gjort, er fra samme tidsrom som det første påviste tilfellet ble konstatert i Kina.

Eskild mener at deres funn endrer historien om panemien.
 
Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

FHI: I verste fall må 1 av 5 bli hjemme fra jobb hvis smitten får herje fritt
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Sitat

Sykdomstoppen som følge av at smitten slippes løs i samfunnet, kan i verste fall føre til at opp mot 20 prosent av arbeidsstyrken blir hjemme på det meste.

Folkehelseinstituttet understreker at det er usikre tall som ligger bak anslagene, og at dette dreier seg om et verste fall-scenario for en topp i første halvdel av februar.

Smitteverntiltakene vil i alle anslag være grunnen til mer enn halvparten av sykefraværet, anslår FHI.

FHI anslår at sykefraværet for covid-19 og andre luftveissykdommer fram til 30. mars vil variere fra noe over 5 prosent til noe over 15 prosent av den yrkesaktive befolkningen.

Det er da tatt høyde både for sykdomsfravær og isolasjonstid. I tillegg kommer annet sykefravær, som FHI viser til at var på 6,6 prosent i første kvartal av 2019, forrige normalår.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Subara said:

Det her er jo ganske oppsiktsvekkende synes jeg. Jeg husker godt Desember 2019, fordi hele familien var slått ut av en uvanlig sterk influensa, barnehagene i nærområdet var nærmest tomme for barn fordi alle småbarnsfamiliene var syke... bor i inntaksområdet for Ahus 🤔

Finnes det noen måte å teste for slikt i etterkant? Skulle faktisk gjerne likt å visst hva det var vi hadde da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Per H said:

Det her er jo ganske oppsiktsvekkende synes jeg. Jeg husker godt Desember 2019, fordi hele familien var slått ut av en uvanlig sterk influensa, barnehagene i nærområdet var nærmest tomme for barn fordi alle småbarnsfamiliene var syke... bor i inntaksområdet for Ahus 🤔

Finnes det noen måte å teste for slikt i etterkant? Skulle faktisk gjerne likt å visst hva det var vi hadde da...

Alt for ikke bare å teste seg mens det stod på? Sjekk denne:

https://www.volvat.no/tjenester/corona-test/antistoff-test/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (4 minutter siden):

Litt satt på spissen, men også mye sannhet:

Hehe ja. Likevel, om/når isolasjon fjernes, så vil sykefraværet potensielt kunne bli ganske ekstremt. Jeg synes det allerede er spinnvilt nå, hvor det knapt går an å gjennomføre en arbeidsdag for tiden fordi så mange ligger hjemme syke. Isolasjon eller ei, så holder folk seg hjemme når de er syke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (Akkurat nå):

I det minste har de opphevet karantenekravet (erstattet av testing), ellers hadde sykefraværet karantenefraværet vært skyhøyt nå.

Ja, det er bra.

Flesteparten av de jeg kjenner rundt min alder (rundt 30-35) som blir smittet nå blir faktisk syke. Ikke veldig syke, men det er som regel snakk om feber i et par dager, hosting, nysing, vondt i hodet og sånt. Nok til at det for de fleste ville blitt et par dager hjemme uavhengig av isolasjonsregler og sånt. Så hvis "alle" skal gjennom smitte de neste par månedene, vil man nok uavhengig av eventulle tiltak få et ganske massivt fravær over tid.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Hehe ja. Likevel, om/når isolasjon fjernes, så vil sykefraværet potensielt kunne bli ganske ekstremt. Jeg synes det allerede er spinnvilt nå, hvor det knapt går an å gjennomføre en arbeidsdag for tiden fordi så mange ligger hjemme syke. Isolasjon eller ei, så holder folk seg hjemme når de er syke.

Hva så? Hvis det i det hele tatt ble veldig mange som ble hjemmeliggende med feber samtidig, så hadde det bare vart noen uker, og så kunne man returnert til normalen. Høres bedre ut enn å hale det ut med tiltak og tjo og hei hver eneste gang det kommer en bølge. Vi har levd med influensa i alle år. Folk smittes, blir hjemmeliggende, men når har alle blitt det samtidig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Per H skrev (22 minutter siden):

Det her er jo ganske oppsiktsvekkende synes jeg. Jeg husker godt Desember 2019, fordi hele familien var slått ut av en uvanlig sterk influensa, barnehagene i nærområdet var nærmest tomme for barn fordi alle småbarnsfamiliene var syke... bor i inntaksområdet for Ahus 🤔

Finnes det noen måte å teste for slikt i etterkant? Skulle faktisk gjerne likt å visst hva det var vi hadde da...

Hvis du har en blodprøve eller vevsprøve fra den tida, som er fryst ned, så kan du be om å få testet det. Vet ikke helt hvordan man går fram, men det skal være teknisk mulig. Jeg tror grunnen til at det ble oppdaget blant gravide er at de får tilbud om å fryse ned vevsprøver fra navlestrengen for å ta vare på stamceller. Disse prøvene er nok testet i nyere tid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (24 minutter siden):

Hva så? Hvis det i det hele tatt ble veldig mange som ble hjemmeliggende med feber samtidig, så hadde det bare vart noen uker, og så kunne man returnert til normalen. 

Jeg tenker nå mest på etter vi har returnert til normalen. 

Så hva så....? Sykefravær er et samfunnsproblem som vi håndterer hver vinter og som koster samfunnet enorme summer. Dersom sykefraværet går helt til himmels nå sammenlignet med tidligere år, så er det noe vi må løse nå også, bare i langt større skala. Enkelt og greit for å holde hjula i samfunnet i gang. Skoler, barnehager, politi, brannvesen, forsvar, helsevesen, alt. Derfor ser vi nå at både Virke og NHO skjelver.

Over gata her er det til eksempel en restaurant som er stengt på grunn av at alle de ansatte ligger hjemme og er syke. De ville ikke vært på jobb om de fikk lov til det heller. For min egen del er det knapt mulig å planlegge og gjennomføre en arbeidsdag for tiden på grunn av sykefraværet. Dette vil fortsette en stund selv om isolasjonsreglene oppheves, fordi folk naturligvis ikke orker å jobbe når de er syke. Hverken nevnte restaurant eller min jobb er samfunnskritisk, men det er mange andre.

Så hva så? Det berører ekstremt mange, det koster samfunnet og kan føre til at tjenester til befolkningen ikke kan opprettholdes. Nå kommer noen sikkert til å svare "det gjør tiltak også". Selvfølgelig gjør det det, men jeg snakker ikke om noen tiltak - jeg snakker om det neste problemet vi må håndtere i et tiltaksfritt samfunn hvor store deler av befolkningen ikke kan dra på jobb over en relativt kort tidsperiode.

Sitat

Høres bedre ut enn å hale det ut med tiltak og tjo og hei hver eneste gang det kommer en bølge.

Enig? Er vel det som er planen nå også, noe jeg støtter.

Sitat

Vi har levd med influensa i alle år. Folk smittes, blir hjemmeliggende, men når har alle blitt det samtidig?

Influensavirusene vi har hatt er ikke i stand til å smitte i nærheten av like mange samtidig som covid-19, spesielt ikke Omikron.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...