Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (15 timer siden):

Samme situasjon her i dag faktisk, men den viste seg negativ. Nettet snører seg inn, «alle» rundt oss blir smitta nå så antar det kommer veldig snart. I dag ble arbeidsdagen nok en gang avlyst på grunn av smitte, det er fjerde gangen på to uker. Føler jeg kjenner like mange eller flere som har vært smittet nå enn som ikke har, og de fleste de siste ukene.

Dama er positiv. Jeg tok en negativ hurtigtest, men de virker ikke veldig pålitelige med Omikron. Dama tok flere tester som var negative til tross for symptomer, både i munn og dypt i nese. Har bestilt PCR i morgen, regner med at jeg også er smittet selv om jeg ikke merker noe særlig. Håper virkelig jeg er positiv også,vil ha det unnagjort og har ingen spesielle planer den neste uken. Vi tok begge booster for et par uker siden. Vil si at dama har en moderat forkjølelse. Har en litt udelikat hoste og hadde litt feber, men ikke noe voldsomt. Langt mildere enn influensaen jeg hadde for noen år siden, så håper jeg også får noe lignende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knipsolini skrev (4 minutter siden):

Dama er positiv. Jeg tok en negativ hurtigtest, men de virker ikke veldig pålitelige med Omikron. Dama tok flere tester som var negative til tross for symptomer, både i munn og dypt i nese. Har bestilt PCR i morgen, regner med at jeg også er smittet selv om jeg ikke merker noe særlig. Håper virkelig jeg er positiv også,vil ha det unnagjort og har ingen spesielle planer den neste uken. Vi tok begge booster for et par uker siden. Vil si at dama har en moderat forkjølelse. Har en litt udelikat hoste og hadde litt feber, men ikke noe voldsomt. Langt mildere enn influensaen jeg hadde for noen år siden, så håper jeg også får noe lignende. 

Hadde noe lignende her i tur og orden 4stk. Jeg fikk bare litt hodepine i to dager, men kunne holde det gående som normalt. Fruen hadde det samme, men var tom for energi i 2-3 dager. Negative hurtigtester på oss også ^^  

Lenke til kommentar

Da jeg har mulighet til å leve forsiktig, skal jeg gå på café for å bli smittet mens oppfriskningsdosen er nogenlunde inntakt - det nærmeste jeg kommer en etablert smittegruppe -  eller holde meg hjemme for å være med på dugnaden: ikke smitte folk i samfunnsviktige jobber?

Synes allerede at cafébesøk ikke virker spesielt fristende med så mye smitte i samfunnet, så dilemmaet er allerede avviklet.

Husets beboer som var på lunsj forrige mandag med en som testet positivt senere på kvelden, ble ikke smittet. Heller ikke den andre som var med på lunsjen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Per H said:

Det her er jo ganske oppsiktsvekkende synes jeg. Jeg husker godt Desember 2019, fordi hele familien var slått ut av en uvanlig sterk influensa, barnehagene i nærområdet var nærmest tomme for barn fordi alle småbarnsfamiliene var syke... bor i inntaksområdet for Ahus 🤔

Finnes det noen måte å teste for slikt i etterkant? Skulle faktisk gjerne likt å visst hva det var vi hadde da...

Det har vært hevdet ganske lenge at SARS-CoV-2 var i Frankrike allerde i november 2019, og da er det jo ikke særlig utenkelig at det også kan ha spredd seg til Norge hvis det stemmer. Det er jo egentlig det eneste sannsynlige i et slikt scenario. Det mest spesielle hvis dette er tilfellet er jo hvordan viruset har hatt evnen til å ulme/spre seg langsomt uten at noen har slått alarm. Dette viruset er jo spesielt på den måten at det alltid har vært en stor andel mennesker som enten får svært milde forløp eller ikke får symptomer i det hele tatt, så det er nok vanskelig å se de 'skumle' mønstrene tidlig når det også er så likt andre luftveisinfeksjoner som influensa (dette var jo midt i en influensasesong).

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0924857920301643

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (39 minutter siden):

Jeg tenker nå mest på etter vi har returnert til normalen. 

Så hva så....? Sykefravær er et samfunnsproblem som vi håndterer hver vinter og som koster samfunnet enorme summer. Dersom sykefraværet går helt til himmels nå sammenlignet med tidligere år, så er det noe vi må løse nå også, bare i langt større skala. Enkelt og greit for å holde hjula i samfunnet i gang. Skoler, barnehager, politi, brannvesen, forsvar, helsevesen, alt. Derfor ser vi nå at både Virke og NHO skjelver.

Over gata her er det til eksempel en restaurant som er stengt på grunn av at alle de ansatte ligger hjemme og er syke. De ville ikke vært på jobb om de fikk lov til det heller. For min egen del er det knapt mulig å planlegge og gjennomføre en arbeidsdag for tiden på grunn av sykefraværet. Dette vil fortsette en stund selv om isolasjonsreglene oppheves, fordi folk naturligvis ikke orker å jobbe når de er syke. Hverken nevnte restaurant eller min jobb er samfunnskritisk, men det er mange andre.

Så hva så? Det berører ekstremt mange, det koster samfunnet og kan føre til at tjenester til befolkningen ikke kan opprettholdes. Nå kommer noen sikkert til å svare "det gjør tiltak også". Selvfølgelig gjør det det, men jeg snakker ikke om noen tiltak - jeg snakker om det neste problemet vi må håndtere i et tiltaksfritt samfunn hvor store deler av befolkningen ikke kan dra på jobb over en relativt kort tidsperiode.

Enig? Er vel det som er planen nå også, noe jeg støtter.

Influensavirusene vi har hatt er ikke i stand til å smitte i nærheten av like mange samtidig som covid-19, spesielt ikke Omikron.

Dette høres ut som nok en føre-var-tenkning uten rot i kunnskap. Du kan ikke basere det på anekdoter tilnyttet din egen livssituasjon. Da hadde det vært bedre om bedrifter styrte dette selv. Hvorfor skal Jensen & Sønn i Kragerø drive med tiltak fordi Hansen & Datter i Oslo sliter med bemanning? Samfunnskritiske jobber må ha helt andre tiltak og forholdsregler enn Tony's pizza. I tillegg til backup i bemanningsløsninger (og det har de også). Om Tony's pizza har stengt 1 ukes tid pga alle ansatte er syke samtidig (som uansett er usannsynlig), så må den evt kostnaden av det vurderes oppimot kostnaden på tiltak for både Tony's pizza og hele samfunnet.  Tiltakene bør derfor føres ned på individ-nivå, slik at hver og en får ta ansvar for sin egen helse/sykdomssituasjon, samt får ledere vurdere egen situasjon mtp bemanning i noen få uker. Vi må igjennom dette her, og vi kan ikke drive på å stenge ned på denne måten hver eneste vinter. Da får hver enkelt ta ansvar for seg og sin bedriftssituasjon, hvis/når de ser for seg at de havner i en trang bemanningssituasjon. Ihvertfall må dette forsøkes. Det kan ikke bare "by default" sies at dette føre-var-greiene skal trumfe igjennom, uten kunnskap om dets effekt og konsekvenser. Det har vi sett nok av. Da må du legge frem tall som viser at opplegget du skisserer er bedre enn alternativer.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

"– Det er snakk om kortere innleggelser og mindre behov for behandling. Jeg kjenner ikke til at noen av dem har havnet på intensiven, sier avdelingsoverlege Bjørn Brandsæter til VG." 

"Tallene fra de første ukene i januar viser en stadig økende andel av pasientene som blir innlagt på sykehus hvor covid-19 er en bidiagnose. I uke to havnet 116 covid-pasienter på norske sykehus, men 102 coronasmittede ble innlagt med annen hovedårsak.

– Ofte legges de nå inn for noe annet og så har de covid i tillegg, sier avdelingsoverlegen." 

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5GkgrK/avdelingsoverlege-slik-er-omikron-pasientene

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (35 minutter siden):

Dette høres ut som nok en føre-var-tenkning uten rot i kunnskap. Du kan ikke basere det på anekdoter tilnyttet din egen livssituasjon. Da hadde det vært bedre om bedrifter styrte dette selv. Hvorfor skal Jensen & Sønn i Kragerø drive med tiltak fordi Hansen & Datter i Oslo sliter med bemanning? Samfunnskritiske jobber må ha helt andre tiltak og forholdsregler enn Tony's pizza. I tillegg til backup i bemanningsløsninger (og det har de også). Om Tony's pizza har stengt 1 ukes tid pga alle ansatte er syke samtidig (som uansett er usannsynlig), så må den evt kostnaden av det vurderes oppimot kostnaden på tiltak for både Tony's pizza og hele samfunnet.  Tiltakene bør derfor føres ned på individ-nivå, slik at hver og en får ta ansvar for sin egen helse/sykdomssituasjon, samt får ledere vurdere egen situasjon mtp bemanning i noen få uker. Vi må igjennom dette her, og vi kan ikke drive på å stenge ned på denne måten hver eneste vinter. Da får hver enkelt ta ansvar for seg og sin bedriftssituasjon, hvis/når de ser for seg at de havner i en trang bemanningssituasjon. Ihvertfall må dette forsøkes. Det kan ikke bare "by default" sies at dette føre-var-greiene skal trumfe igjennom, uten kunnskap om dets effekt og konsekvenser. Det har vi sett nok av. Da må du legge frem tall som viser at opplegget du skisserer er bedre enn alternativer.

Her var det mest whataboutism? Jeg har da ikke gått inn på noe føre-var, noen tiltak, skissert noe opplegg eller å stenge ned..? Vi skal åpne opp nå.

Sykefravær som følge av den enorme smittebølgen er bokstavelig talt et av de temaene det skrives mest om i mediene akkurat i dag. Anekdotene er eksempler på det som er reelt for veldig mange nå, og hva som blir realiteten for enda flere arbeidsgivere fremover.

Så sykefraværet er et høyst aktuelt tema som både myndighetene og arbeidslivet frykter følgene av de kommende ukene nå som vi endelig kan slippe smitten løs. Ikke minst foreldre med barn i barnehage og skole.

Å ikke anerkjenne et ventet skyhøyt sykefravær som et problem for samfunnet vil jeg heller si er mangel på kunnskap. Heldigvis gjør FHI det, NHO, LO og Virke gjør det, NAV gjør det og ledere gjør det. Så får vi håpe at finansministeren gjør det samme så vi kan minimere skaden.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helsedirektoratet: Fire kommuner melder om kritisk tilgang til helsepersonell
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/helsedirektoratet-testing-paa-grensen-kan-opphoere.cruxyJwL9

Sitat

Halvparten av norske kommuner rapporterer om betydelig belastet kapasitet i tilgang på helsepersonell. Det skriver Helsedirektoratet i sin ukesrapport for uke 4.

Fire kommuner melder om kritisk tilgang til helsepersonell som følge av sykdomsbelastning og høyt sykefravær.

Helsedirektoratet: Testing på grensen kan opphøre
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/helsedirektoratet-testing-paa-grensen-kan-opphoere.cruxyJwL9

Sitat

Da regjeringen fra onsdag denne uken fjernet kravet om innreisekarantene ved ankomst til Norge, valgte de å beholde grensetestingen.

Helsedirektoratet er i en ny ukerapport klar på at det er noe vi kan slutte med.

– Importsmitte er mindre viktig i dagens situasjon. Testing på grensen kan opphøre, men det kan vurderes å teste innreisende som ikke kan dokumentere med EU-sertifikat immunitet eller negativ test i tråd med EUs rådsanbefalinger, skriver Helsedirektoratet i rapporten.

FHI anbefalte allerede før jul å fjerne testkravet på grensen for alle reisende, men regjeringen sa nei.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Her var det mest whataboutism? Jeg har da ikke gått inn på noe føre-var, noen tiltak eller å stenge ned..? Vi skal åpne opp nå.

Sykefravær som følge av den enorme smittebølgen er bokstavelig talt et av de temaene det skrives mest om i mediene akkurat i dag. Anekdotene er eksempler på det som er reelt for veldig mange nå, og hva som blir realiteten for enda flere arbeidsgivere fremover.

Så sykefraværet er et høyst aktuelt tema som både myndighetene og arbeidslivet frykter følgene av de kommende ukene nå som vi endelig kan slippe smitten løs. Ikke minst foreldre med barn i barnehage og skole.

Å ikke anerkjenne et ventet skyhøyt sykefravær som et problem for samfunnet vil jeg heller si er mangel på kunnskap. Heldigvis gjør FHI det, NHO, LO og Virke gjør det, NAV gjør det og ledere glør det. Så får vi håpe at finansministeren gjør det samme så vi kan minimere skaden.

Dette har ingenting med whataboutisme å gjøre, men vurdering av forholdsmessighet. Hva er best å gjøre? A, B, C, D osv? Det er ingen som har sagt at dette ikke er utfordrende, eller ikke kan være et problem. Det er en stråmann tatt ut av løse luften, uten å forholde deg til det som blir sagt, eller svare på spørsmål du blir stilt. For dette er føre-var-tenkning,  og det er forsåvidt greit å tenke føre-var når man mangler kunnskap, men spørsmålet blir da på hvilket nivå det bør ligge. Som nasjonale overformynderiske regler, eller et ansvar hver og en kan ta basert på sin situasjon? I tillegg må man nå opparbeide seg kunnskap underveis. Samme hvilken modell man går for.

Her har du en annen anekdote. Jeg har barn på skolen. Der ble nylig 2-3 elever i klassen smittet. Det er nå snart 1 uke siden, men ingen flere elever er blitt smittet i samme klasse. Det vil si påvist smittet. Det er jo folk som blir smittet uten å oppdage det. Folk som får så lite symptomer at det ikke viser utslag på tester etc. Det er nok av anekdoter om smitte i husstander også, uten at alle blir syke. Så det er ingen automatikk i at alle blir hjemmeliggende samtidig, men det er en forutsetning du har bygget inn i tankegangen. Ja, det er en fare at det kan skje. Derfor sier jeg at forholdsmessigheten i dette blir å se om det du skisserer er bedre enn å vurdere ting fortløpende, og utifra hver enkelt situasjon, for hver enkelt bedrift. Spørsmålet jeg har stilt er bl.a. om bedrift A trenger å drive med tiltak fordi bedrift B et helt annet sted har bemanningskrise.

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (26 minutter siden):

Dette har ingenting med whataboutisme å gjøre, men vurdering av forholdsmessighet. Hva er best å gjøre? A, B, C, D osv? Det er ingen som har sagt at dette ikke er utfordrende, eller ikke kan være et problem. Det er en stråmann tatt ut av løse luften, uten å forholde deg til det som blir sagt, eller svare på spørsmål du blir stilt. For dette er føre-var-tenkning,  og det er forsåvidt greit å tenke føre-var når man mangler kunnskap, men spørsmålet blir da på hvilket nivå det bør ligge. Som nasjonale overformynderiske regler, eller et ansvar hver og en kan ta basert på sin situasjon? I tillegg må man nå opparbeide seg kunnskap underveis. Samme hvilken modell man går for.

Forstår ikke helt hva du mener her eller hva dette har å gjøre med det jeg skriver om sykefraværet? Det er du som kommer med stråmenn om tiltak, forholdsmessighet, føre-var, modeller osv. Ikke jeg. Så hvorfor skal jeg måtte svare på det, og forsvare noe jeg ikke har gitt uttrykk for å mene?

For å presisere, nok en gang: Jeg snakker ikke om tiltak eller disse tingene du tar opp. Som skrevet for et par innlegg siden: Jeg tenker nå mest på etter vi har returnert til normalen. Potensielt skyhøyt sykefravær i et helt åpent samfunn som vi straks er på vei til å få nå og konsekvensene av dette. Den største konsekvensen er økonomisk.

Du stilte meg ett spørsmål i forrige innlegg som jeg ikke ser hvordan man skal kunne svare på: "Hvorfor skal Jensen & Sønn i Kragerø drive med tiltak fordi Hansen & Datter i Oslo sliter med bemanning?" spurte du. Ser ikke helt hvordan dette har noe realisme over seg i et samfunn uten smitteverntiltak eller at noen her, inkludert meg, mener dette. Spørsmålet ditt forutsetter at det er tiltak, som ikke jeg snakker om. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Da jeg har mulighet til å leve forsiktig, skal jeg gå på café for å bli smittet mens oppfriskningsdosen er nogenlunde inntakt - det nærmeste jeg kommer en etablert smittegruppe -  eller holde meg hjemme for å være med på dugnaden: ikke smitte folk i samfunnsviktige jobber?

Synes allerede at cafébesøk ikke virker spesielt fristende med så mye smitte i samfunnet, så dilemmaet er allerede avviklet.

Det er ikke sånn at bare du går på kafé så blir du smitta. Folk er på kafeer, restauranter, kino, treningssentre og puber hele tiden uten å bli det. Også folk i samfunnskritiske jobber.

Bare følg eventuelle anbefalinger og lev så normalt som mulig innenfor det er mitt tips, uten å tenke for mye på det. Enten blir du smitta, eller så blir du ikke smitta. Før eller siden så blir du det. Det er ingen grunn til å leve overforsiktig nå, med mindre du er spesielt utsatt om du skulle få sykdommen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Forstår ikke helt hva du mener her eller hva dette har å gjøre med det jeg skriver om sykefraværet? Det er du som kommer med stråmenn om tiltak, forholdsmessighet, føre-var, modeller osv. Ikke jeg. Så hvorfor skal jeg måtte svare på det, og forsvare noe jeg ikke har gitt uttrykk for å mene?

For å presisere, nok en gang: Jeg snakker ikke om tiltak eller disse tingene du tar opp. Som skrevet for et par innlegg siden: Jeg tenker nå mest på etter vi har returnert til normalen. Potensielt skyhøyt sykefravær i et helt åpent samfunn som vi straks er på vei til å få nå og konsekvensene av dette.

Du stilte meg ett spørsmål i forrige innlegg som jeg ikke ser hvordan man skal kunne svare på: "Hvorfor skal Jensen & Sønn i Kragerø drive med tiltak fordi Hansen & Datter i Oslo sliter med bemanning?" spurte du. Ser ikke helt hvordan dette har noe realisme over seg i et samfunn uten smitteverntiltak eller at noen her, inkludert meg, mener dette. 

Du skrev:

Hehe, ja. Likevel, om/når isolasjon fjernes, så vil sykefraværet potensielt kunne bli ganske ekstremt. Jeg synes det allerede er spinnvilt nå, hvor det knapt går an å gjennomføre en arbeidsdag for tiden fordi så mange ligger hjemme syke. Isolasjon eller ei, så holder folk seg hjemme når de er syke.

Betyr ikke dette at pga sykefraværet potensielt kan bli ganske ekstremt fordi isolasjon fjernes, så må vi være forsiktige med å fjerne alle tiltak (som f.eks. isolasjon)? Og videre, at folk uansett blir syke og må holde seg hjemme, så implisitt; hva er forskjellen mellom isolasjon og det å være syk hjemme? Det er hva du sier, eller misforstår jeg? Det høres ut som Nakstad mener noe lignende, mens FHI tenker litt annerledes.

Vel, en forskjell er at alle uansett vil bli syke en eller annen gang. Driver man med isolasjon og tiltak tar det bare mye lengre tid og man kan potensielt få flere hjemmeværende samtidig da også, fordi mange nå bortimot har så god beskyttelse som man kan få. Derfor er det en god idê å slippe løs nå, fordi da blir ikke folk nødvendigvis like syke, og man opparbeider også mer (og bedre) immunitet til senere. Det er jo en god del som blir smittet, men ikke merker noenting. Så spørsmålet er litt.. Når der det mest hensiktsmessig å bare behandle Covid slik man behandler influensa? Vel, nå synes det som. Når ellers? 

Hvis du ikke mener dette, men mener at isolasjon (og andre tiltak) ikke er nødvendig nå (bortsett fra slik man behandler influensa), så er vi egentlig enige. Men da syns jeg kommentaren din til Fibonacci var rar.

Lenke til kommentar

https://www.vgtv.no/video/231912/ny-forskning-overraskende-effekt-av-munnbind?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row14_pos1&utm_term=preview-continue-variant-7

Oi.. en studie på hele 43 kvinner. Heldigvis. Det er jo ikke et utvalg som er representativt til å bygge noe som helst på. Click-bait VG?

Sier som da jeg leste om studien første gangkke bra når psykologien endres bort fra normal tankegang, og man venner seg til å tenke fryktbasert. Dette må ikke bli noen ny normal. Da blir det vanskelig å få et normalt samfunn igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5Gk54K/guldvog-vi-har-ikke-tilstrekkelig-tester

Hvorfor er det fremdeles så viktig å teste kreti og pleti?

Kan man ikke på dette tidspunktet bare anta at om man blir forkjølet, er det sannsynligvis omikron. Så kan man holde seg hjemme til man er frisk igjen og fortsette livet som normalt.

Nå bruker vi enormt med ressurser, både økonomisk og personellmessig, på å teste dagen lang. Kunne ikke både pengene og helsearbeiderne vært omdisponert til å konsenstrere seg om selve helsevesenet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (30 minutter siden):

Betyr ikke dette at pga sykefraværet potensielt kan bli ganske ekstremt fordi isolasjon fjernes, så må vi være forsiktige med å fjerne alle tiltak (som f.eks. isolasjon)? Og videre, at folk uansett blir syke og må holde seg hjemme, så implisitt; hva er forskjellen mellom isolasjon og det å være syk hjemme? Det er hva du sier, eller misforstår jeg? Det høres ut som Nakstad mener noe lignende, mens FHI tenker litt annerledes.

Nei, det betyr ikke at jeg mener man må være forsiktig med å fjerne isolasjon på grunn av dette. Tvert imot mener jeg også isolasjon bør kunne oppheves nå, og håper det skjer nå til uka. Men jeg tror de kanskje beholder akkurat isolasjon litt til egentlig. 

Det jeg skriver om sykefravær er for å gjenta nok en gang, under forutsetning av at vi ikke har noen smitteverntiltak i samfunnet. Altså hverken isolasjon eller karanteneregler. Post-tiltak. Normalen.

Det vil hjelpe på sykefraværet å fjerne isolasjon, siden isolasjonen i de fleste tilfeller varer lengre enn sykdommen. Men mange som er syke vil måtte være hjemme uansett om de er nødt til det på grunn av isolasjonsregler eller ikke, siden de faktisk er syke. Så jeg tror at vi får et ekstremt sykefravær uansett og det er dette som er det jeg snakker om. Hvordan man løser byrden av et enormt sykefravær i et åpent samfunn. Konsekvensen er først og fremst økonomisk og løsningene ligger hos hovedorganisasjonene og Finansdepartementet.

Sitat

 

Vel, en forskjell er at alle uansett vil bli syke en eller annen gang. Driver man med isolasjon og tiltak tar det bare mye lengre tid og man kan potensielt få flere hjemmeværende samtidig da også, fordi mange nå bortimot har så god beskyttelse som man kan få. Derfor er det en god idê å slippe løs nå, fordi da blir ikke folk nødvendigvis like syke, og man opparbeider også mer (og bedre) immunitet til senere. Det er jo en god del som blir smittet, men ikke merker noenting. Så spørsmålet er litt.. Når der det mest hensiktsmessig å bare behandle Covid slik man behandler influensa? Vel, nå synes det som. Når ellers?

 

For hundrede gang: jeg snakker ikke om tiltak, men om sykefravær et helt åpent samfunn uten tiltak (som f.eks. karantene og isolasjon). På spørsmålet: Jeg synes at  virker som et veldig bra tidspunkt?

Sitat

Hvis du ikke mener dette, men mener at isolasjon (og andre tiltak) ikke er nødvendig nå (bortsett fra slik man behandler influensa), så er vi egentlig enige. 

Jeg mener ikke dette. Har heller ikke gitt uttrykk for å mene dette i denne diskusjonen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (15 minutter siden):

Det er ikke sånn at bare du går på kafé så blir du smitta. Folk er på kafeer, restauranter, kino, treningssentre og puber hele tiden uten å bli det. Også folk i samfunnskritiske jobber.

Bare følg eventuelle anbefalinger og lev så normalt som mulig innenfor det er mitt tips, uten å tenke for mye på det. Enten blir du smitta, eller så blir du ikke smitta. Før eller siden så blir du det. Det er ingen grunn til å leve overforsiktig nå, med mindre du er spesielt utsatt om du skulle få sykdommen.

Ja, enig. Det er det beste. Og kanskje har de fleste, meg selv iberegnet kjent på litt korona allerede, hvis de fikk feber og sykdomsfølelse etter 2. vaksinedose. Ubehagelig, men ellers til å leve med 🙂

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (10 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5Gk54K/guldvog-vi-har-ikke-tilstrekkelig-tester

Hvorfor er det fremdeles så viktig å teste kreti og pleti?

Kan man ikke på dette tidspunktet bare anta at om man blir forkjølet, er det sannsynligvis omikron. Så kan man holde seg hjemme til man er frisk igjen og fortsette livet som normalt.

Nå bruker vi enormt med ressurser, både økonomisk og personellmessig, på å teste dagen lang. Kunne ikke både pengene og helsearbeiderne vært omdisponert til å konsenstrere seg om selve helsevesenet?

Hvis vi får en ny mutasjon, kan det hende det kan være greit å vite om man har vært smittet av omikron eller ikke mtp beskyttelse mot den nye. Jeg kommer i alle fall til å teste meg med selvtest når jeg for luftveisinfeksjoner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Jeg mener ikke dette. Har heller ikke gitt uttrykk for å mene dette i denne diskusjonen.

Da er vi enige. Sykefravær er bedrifter vant til å forholde seg til ellers også, men vi er enige i at potensialet for stort sykefravær er tilstede nå, så det bør bedrifter ha i tankene at kan skje. Det er derimot ikke gitt at det skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...