Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (11 minutter siden):

Dette skjønte jeg ikke. Men det er vel ikke meningen at vi skal skjønne heller. Syns håndteringen av dette for lengst har tippet over til parodisk. Nå kommer det meldinger om at testsystemet holder på å bryte sammen, så da finner de på noe for å avlaste det. Uansett om det gir mening eller ikke, det er underordnet. Bare vi gjør noe! 

Er hjemmetester mer til å stole på hvis man har fått tre doser, kontra de som bare har to? 🤔

For noe sprøyt. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z7eXA9/regjeringen-aapner-for-endringer-i-testsystemet

De skal absolutt tviholde på testsystemet av en eller annen grunn. Hadde vært fint om de forklarte hva årsaken er, og hvor mye kost/nytteeffekt det har å bruke så mye ressurser på det, i stedet for å bare si "om du har symptomer, hold deg hjemme til du er frisk" - og så bruke alt testpersonellet til å hjelpe syke.

Endret av Fibonacci
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (9 minutter siden):

De skal absolutt tviholde på testsystemet av en eller annen grunn. Hadde vært fint om de forklarte hva årsaken er, og hvor mye kost/nytteeffekt det har å bruke så mye ressurser på det, i stedet for å bare si "om du har symptomer, hold deg hjemme til du er frisk" - og så bruke alt testpersonellet til å hjelpe syke.

Mulig de tenker at de får flere velgere jo mer de plager de uvaksinerte og belønner de vaksinerte? Klarer i alle fall ikke finne noen annen rimelig begrunnelse for dette absurde forslaget.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

«Utviklingen i EU bør skremme. Der er ulikheten i ferd med å gro fast. Passersedler skal kreves ved grensepasseringer i lang tid framover; det er ingen tegn på at politikerne vil avslutte ordningen», skriver Aavitsland.

Jeg synes det er litt upassende å nytte et begrep som passerseddel, iom. at dette har sterk forbindelse til 2. verdenskrig og facistene. Selv om ordet i seg selv ikke blir feil, så gir det litt ekstra ift. hva Aavitsland måtte tenke om ordningen koronapass. Tenker Aavitsland at FHI, Hdir og regjering er facister? Åh, FHI var jo ikke for koronapasset husker jeg å ha lest, så da er det Hdir og regjering han tenker at er facister?

Må innrømme at det blir færre og færre gode tanker rundt Aavitsland for min del. Tenker at det er best å bare slutte å lytte til den dusten jo før jo heller. Det sier jeg til tross for at det nettopp var koronapasset jeg var mest enig med han i. Jeg tror heller lite på at koronapasset har noen særlig nytte lengre.

Endret av G
Lenke til kommentar
2 minutes ago, G said:

Dette er jo "perfekt".

Nå slipper "Ola" å stille i vaksinekø og ta 10 vaksinedoser for antivaxxernes skyld.

Hvert her inne siden 2002, Men aldri opplevd så mye negativt på mine meninger siden c19 kom, er mine meninger så på bærtur at jeg er på ignorer listen til mange her inne?

Jeg sliter mere med det enn det er for de som vil ut i samfunnet og ta en øl ute.

De uvaksinerte er ikke problemet, de som reiser er.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Aiven said:

Værsågod. Jeg er overvektig sjøl. Poenget er at det ville være langt mer rasjonelt, dersom formålet var å få ned innleggelsene. Jeg er selvsagt ikke for noen av delene. Men å gå etter uvaksinerte, når de ikke smitter mer enn vaksinerte og dessuten stort sett er unge og friske folk som vil takle korona helt fint har ingenting for seg.

At politikerne alltid liksom skal "ta grep" forstår jeg, det vinner de velgere på. Men når de tar irrasjonelle og skadelige valg må man si ifra.

Dr. John Campbell har vel streifet innom temaet. At overvektige må få i seg høyere doser D-vitamin for å ha nytte av D-vitamintilskudd. Pga. at vitaminet lagres i fettvevet. Så kanskje D-vitaminet er en stor del av forklaringen bak hvorfor overvektige har svekket immunforsvar. Men når inntaket av D-vitamin blir stort så må en få i seg K2-vitamin også.

Endret av G
Lenke til kommentar
36 minutes ago, :utakt said:

Men hvorfor bare de med tre doser, eller to doser + gjennomgått sykdom? Hvorfor ikke alle som tester positivt hjemme? 

Makes no sense! 

Helt enig. Er et rent sparetiltak på økonomi og personell dette er fundert i. Ser ingen annen forklaring på det. Og så kommer spørsmålene på rekke og rad som en følge. Blir det godt nok videre med det nye forslaget, eller er testingen nødvendig.. Tipper at testingen er nyttig nok jeg. Men det blir inkonsekvent å gjøre et slikt grep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, G said:

Jeg synes det er litt upassende å nytte et begrep som passerseddel, iom. at dette har sterk forbindelse til 2. verdenskrig og facistene. Selv om ordet i seg selv ikke blir feil, så gir det litt ekstra ift. hva Aavitsland måtte tenke om ordningen koronapass. Tenker Aavitsland at FHI, Hdir og regjering er facister? Åh, FHI var jo ikke for koronapasset husker jeg å ha lest, så da er det Hdir og regjering han tenker at er facister?

Må innrømme at det blir færre og færre gode tanker rundt Aavitsland for min del. Tenker at det er best å bare slutte å lytte til den dusten jo før jo heller. Det sier jeg til tross for at det nettopp var koronapasset jeg var mest enig med han i. Jeg tror heller lite på at koronapasset har noen særlig nytte lengre.

Dette er jo bare en kulturell metafor for politistaten, linken til fascistene er jo der, men behøver ikke utelukkende kobles til det. Jeg synes forresten den er helt på sin plass. Alle har en grunnlovsfestet rett til fri ferdsel i riket. Dette er også en menneskerett om jeg ikke husker feil ("right to freedom of movement"). Om denne retten skal innskrenkes, så skal det være for noe litt mer enn 36 intensivplasser og 38 sengeposter (lenke 2).

https://en.wikipedia.org/wiki/Your_papers,_please

https://www.dn.no/innlegg/vaksine/vaksinepass/korona/innlegg-vaksinepass-na-gir-enda-mindre-mening-enn-tidligere-i-pandemien/2-1-1143275

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (6 minutter siden):

Nei, de fører smitte inn til norge. Hadde ikke vedkommende reist til utlandet ville vi ikke hatt omikron nå. Har jeg feil i det også

Ahhh, stemmer. Du er jo mot vaksiner, men mener løsningen i stedet er å melde oss ut av verden og mure oss inne resten av livet. Beklager, men Kina-strategien er det nok bare en håndfull folk igjen som tror på utenfor Kina.

Tror du omikron aldri hadde kommet til Norge?

Endret av Fibonacci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Kjetil Lura said:

Hvert her inne siden 2002, Men aldri opplevd så mye negativt på mine meninger siden c19 kom, er mine meninger så på bærtur at jeg er på ignorer listen til mange her inne?

Jeg sliter mere med det enn det er for de som vil ut i samfunnet og ta en øl ute.

De uvaksinerte er ikke problemet, de som reiser er.

Jeg setter pris på at du er her i debatten jeg. Er ikke alltid like enkelt å finne logikk i alt som ytres. Å være skeptisk til vaksinene har jeg ingen problemer med. Men, når en selv og mange tror på vaksinene så er det jo litt snålt når noen ytrer at de venter. Håper omikron eller neste mutasjon er nesten like mild for deg som for de vaksinerte, men det vet en jo heller ikke.

Jeg har lagt alle reiseplaner på is. Men blir det "grønt lys" i et land jeg kunne hatt glede av å reise til så reiser jeg. Jeg er enig i at forlystelsesreisende er en utfordring i denne pandemien.

  

29 minutes ago, Fibonacci said:

Tror du må begrunne denne litt. Er folk som reiser overrepresentert i sykehusinnleggelsene?

Hvor langt må en rulle tilbake på mutasjoner da? Delta er vel en slik mutasjon som overrepresenterer på sykehus en del steder i verden. Så en kunne jo begrenset Delta i å komme til Norge f.eks. ved at det var færre reisende.

  

16 minutes ago, Fibonacci said:

Ahhh, stemmer. Du er jo mot vaksiner, men mener løsningen i stedet er å melde oss ut av verden og mure oss inne resten av livet. Beklager, men Kina-strategien er det nok bare en håndfull folk igjen som tror på utenfor Kina.

Tror du omikron aldri hadde kommet til Norge?

Da har du fulgt med for dårlig. Han er ikke i mot vaksiner eller covid-vaksiner. Men han ønsker å vente med å ta vaksine. Han er også øm for nålestikking, men jeg vet ikke om det er noe som kan bearbeides, eller om dette er eneste årsak til at han står over vaksineringen denne gang. Det er uklart hvor lenge han skal vente og om han er den typen som søker bedre vaksine eller hva det går i.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Fibonacci said:

Ahhh, stemmer. Du er jo mot vaksiner, men mener løsningen i stedet er å melde oss ut av verden og mure oss inne resten av livet. Beklager, men Kina-strategien er det nok bare en håndfull folk igjen som tror på utenfor Kina.

Tror du omikron aldri hadde kommet til Norge?

Nope. som jeg tror neste variant kommer. Men nå skal jeg se på Prinsesse Ingrid Alexandra 18 års dag,

Så for vi leve med omikron, til neste variant kommer(ps håper ikke det)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Fibonacci tror du misforstår igjen. Han lar oss gjøre jobben med å vaksineres og la viruset bli mildere. Ergo, disse vente-gjentakelsene. Alle sier jo at omikron bare er "en forkjølelse" for de vaksinerte. Kanskje han venter 2-3 mutasjoner til så det blir som en forkjølelse for de uvaksinerte?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (10 minutter siden):

Like mye? 

Det har vel vært kjent lenge. 

"

– Ja, det er helt riktig, og omikron smitter både uvaksinerte og vaksinerte. Og den smitter nå både dem som er vaksinert med to og tre doser, sier FHI-sjefen.

– Fortsatt beskytter vaksinene godt mot alvorlig sykdom, men mot smittespredning beskytter de altså ikke, og det er først og fremst det som har vært formålet med coronasertifikatene, påpeker Stoltenberg.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/L5dmkQ/fhi-usikre-paa-effekten-av-coronapass

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...