Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, knipsolini said:

Innrømmer, som at hun har løyet? Mener jeg hørt fra offisielt hold en stund allerede at vaksinene beskytter lite mot infeksjon av Omikron. Det er egentlig ikke merkelig, så annerledes som Omikron er fra varianten som dukket opp i Wuhan for to år siden. Får heller være glad for at vaksinene fortsatt beskytter veldig godt mot alvorlig sykdom, som jo er det viktigste. 

Når man sier det er dårligere beskyttelse, da insinuerer man samtidig at det er beskyttelse. Det er jo ikke hva Stoltenberg sier her. I aviser har det også blitt beskrevet som dårligere beskyttelse med Omikron. Godt mulig andre i FHI har sagt at vaksinene ikke beskytter mot smitte med Omikron, men det har ikke jeg sett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye kan en stole på disse hjemmetestene?

En av barna har fått påvist via pcr test. Det er jo en uke siden første symptomene som var hostenog hodepine. Har vart nå i 6 dager.

Jeg har testet meg selv tre ganger siden fredag, senest i dag, der alle hjemmetestene har vært negative.

Så med tanke på hva en leser om hvor ekstremt smittsom omikron er så er jeg overrasket over at testene er negative. 

Så da er spørsmålet mitt om hjemmetestene er unøyaktige, eller om en rett og slett ikke blir så lett smittet som en får inntrykk av i media.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (2 minutter siden):

Når man sier det er dårligere beskyttelse, da insinuerer man samtidig at det er beskyttelse. Det er jo ikke hva Stoltenberg sier her. I aviser har det også blitt beskrevet som dårligere beskyttelse med Omikron. Godt mulig andre i FHI har sagt at vaksinene ikke beskytter mot smitte med Omikron, men det har ikke jeg sett. 

Hun sier at også vaksinerte blir smittet? Sier hun noe sted at vaksinen ikke gir noen beskyttelse overhodet? Disse to utsagnene er ikke like. Og uansett ser jeg ikke det sensasjonelle, det er allerede godt kjent at man lett kan bli smittet med Omikron selv om man er vaksinert... Og man vil ha enda dårligere beskyttelse mot neste variant som ligner enda mindre på opprinnelig variant som vaksinen er basert på... Lite trolig at tilfeldighetenes spill vil føre til en variant som ligner mer på opprinnelig variant. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (6 minutter siden):

På skolen her har det vært ekstremt mange barn som har testet negativt lenge med hjemmetest før de får positivt. 

Den er noe mer bingo ja. 

Ja nettopp. Tar en "offisiel" test søndag, dagen før jeg kan teste meg ut av karantene. Er denne negativ i tillegg til aekvtesr en tar mandag så får det være godt nok, så lenge ingen andre her har fått symptomer innen den tid

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, ProphetSe7en said:

Nei ingen symptomer så langt. Har jo tatt det som en selvfølge at jeg skulle bli smittet nå. Mandag er dag 11 fra han fikk symptomer og jeg kan teste meg ut, men om testene er så unøyaktige så er det jo en falsk trygghet

Ta en PCR test. Bra att veta hvis du har varit smittad.

Hurtigtesterna er ikke lika nøyaktiga men många testar positivt med dem. Har hørt att man kanske testar positivt en dag senare än med pcr med dem. Tror de kan vara ännu sämre på osymtomatisk smitte.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (1 minutt siden):

Ja nettopp. Tar en "offisiel" test søndag, dagen før jeg kan teste meg ut av karantene. Er denne negativ i tillegg til aekvtesr en tar mandag så får det være godt nok, så lenge ingen andre her har fått symptomer innen den tid

Ser at "hot take" nå er å dra pinnen i halsen først, så i nesa. Om du vil ofre en hjemmetest til så kan du jo prøve det, før PCR på søndag.

Ellers så kan det jo hende at du faktisk ikke ble smitta. Det skjer. :) 

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 minutter siden):

Ser at "hot take" nå er å dra pinnen i halsen først, så i nesa. Om du vil ofre en hjemmetest til så kan du jo prøve det, før PCR på søndag.

Ellers så kan det jo hende at du faktisk ikke ble smitta. Det skjer. :) 

Joda, men en liten unge som hoster ukontrollert i en uke så skulle en tro at en av oss tre andre her hjemme ble smittet også. Tester har jeg nok av, var å hentet tre 5 pakninger på teststasjonen i dag. Får ta en test til i morgen, fredag er vel en fin dag å eventuelt få bekreftet/avkreftet smitte 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (12 minutter siden):

Har også vært familier her der det går en uke mellom hvert nye tilfelle. Da snakker vi karantene.... 🙈

Han yngste er jo klar av karantene til mandag uansett. Skal jeg bli smittet får jeg virkelig håpe jeg er førstemann ut av de resterende og ikke siste. 

Eneste positive med å være i karantene er mer tid til å fullføre oppussing her hjemme 😅

En uke mellom hver og en blir smittet sist av fire så snakker en jo rundt 30 dagers karantene. Spørs om jeg ikke må sove på samme rom som min sønn i natt 😅

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (11 minutter siden):

Joda, men en liten unge som hoster ukontrollert i en uke så skulle en tro at en av oss tre andre her hjemme ble smittet også. Tester har jeg nok av, var å hentet tre 5 pakninger på teststasjonen i dag. Får ta en test til i morgen, fredag er vel en fin dag å eventuelt få bekreftet/avkreftet smitte 😅

Selvtestene er ikke så veldig unøyaktige, spesielt ikke om man tar flere, men de fleste er ment å påvise når man er som mest smittsom. De er altså ikke "ment" å fungere optimalt i et like langt tidsrom som PCR, sånn veldig forenklet forklart.

Det kan ta ganske lang tid før man får viruset i seg og det inkuberer, selv med omikron som man mener har kortere gjennomsnittlig inkubasjonstid. Tilfeldigheter, inkubasjonstid, flaks/uflaks osv...

Som eksempel: En venn av meg satt i bil fra Trondheim til Oslo med en som testet positivt. Han var helt sikker på at han også var smittet, så han isolerte seg. Han testet seg hver dag men det tok faktisk 6 dager før noen tester slo ut. Plutselig viste både PCR og selvtest positivt resultat.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (7 minutter siden):

Litt pirk: Det går vel fram av dei to sitata at det er regjeringa som deler ut pengar til kvar kommune, og at det er kommunane som bestemmer korleis stønaden skal fordelast lokalt.

Ja, mulig ikke det gikk klart frem av setningen jeg skrev, men det står altså i artikkelen jeg siterte :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Forstod heller ikke den. Det er jo ikke noe nytt nå.

I morgen løses det opp i antallsbegrensningene på arrangementer. 1500 innendørs og 3000 utendørs. FHI og HDIR kom med anbefaling om dette tidligere i dag.

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-apner-for-flere-pa-arrangementer-1.15820978

Noe som hjelper minimalt med de absurde reglene om separate kohorter på 200 som skal ha adskilte toalettfasiliteter. Foreløpig er det mer eller mindre kun håndball og ishockey som får nye særlig godt av dette. Kulturen kommer til å måtte fortsette med 200 som før. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ALWXoM/slakter-nye-publikumsregler-for-arrangementer-jeg-er-rasende

Håper virkelig det blir en større åpning før VM på skøyter på Hamar og Kollenhelga. Men fanatikerne i Hdir gir vel blanke faen i det også.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (2 timer siden):

Når man sier det er dårligere beskyttelse, da insinuerer man samtidig at det er beskyttelse. Det er jo ikke hva Stoltenberg sier her. I aviser har det også blitt beskrevet som dårligere beskyttelse med Omikron. Godt mulig andre i FHI har sagt at vaksinene ikke beskytter mot smitte med Omikron, men det har ikke jeg sett. 

At vaksinene ikkje hindrar smitte er ikkje det same som at vaksinene ikkje begrensar smitten i det heile teke.

Uansett, så er det viktigaste no at vaksinene beskyttar godt mot alvorleg sjukdom.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Har også vært familier her der det går en uke mellom hvert nye tilfelle. Da snakker vi karantene.... 🙈

Det var vel ei historie tidlegare i pandemien om ein fiskebåt som la til kai etter 26 dagar på havet fordi dei fekk mistanke om korona. Ein hadde også tilfellet i Ulvik(?) der eit barn gjekk på skulen med koronasmitte utan at nokon visste det 11 dagar etter at familien kom heim frå Italia (om eg hugsar rett).

Lenke til kommentar
20 hours ago, G said:

:hmm:

Boosters May Weaken The Immune System Says European Medicine Agency (EMA) | T Cell Exhaustion

Viktig sted i video ca. 17 minutter.

Viktig sted i video ca. 31 minutter. Skjer ikke nødvendigvis alltid.

Synes dette fortjener mer oppmerksomhet. Fant en nyhetsartikkel om det samme, og det er jo egentlig "kroken på døra" for en strategi basert på kontinuerlige boosters.

"Repeat booster doses every four months could eventually weaken the immune response and tire out people, according to the european medicines agency."

"Boosters “can be done once, or maybe twice, but it’s not something that we can think should be repeated constantly,” Marco Cavaleri, the EMA head of biological health threats and vaccines strategy, said at a press briefing on Tuesday. “We need to think about how we can transition from the current pandemic setting to a more endemic setting.”

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-11/repeat-booster-shots-risk-overloading-immune-system-ema-says

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...