Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Korona-undersøking: Ein av tre er einsame.

Sitat

 

Ein av tre her i landet har dei siste vekene følt seg einsame som ein følgje av koronaepidemien. Det er det høgste nivået sidan mai i fjor.

Nivået ligg fire prosentpoeng lågare enn januar i fjor, ifølgje Norsk koronamonitor.

– Ein av dei tøffaste periodane i pandemien starta på nyåret i fjor. Fullt så ille er det ikkje no, men heller ikkje langt unna, seier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion.

Andelen som føler seg einsame, har i liten grad endra seg før og etter at smitteverntiltaka blei justert sist veke.

– Framleis er det dei yngre som har det tøffast under pandemien, men styresmaktene sine endringar i tiltak har utjamna aldersbyrda i samfunnet noko, seier Clausen. (NTB)

 

https://www.nrk.no/nyheter/korona-undersoking_-ein-av-tre-er-einsame-1.15819154

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Allostasis Ja noe. En lærer en del under så mange måneder med nyheter. Samt, jeg har vært skeptisk til covid-vaksinene siden begynnelsen, men har ikke sett noen annen vei ut av det enn å la seg vaksineres. Mest pga. vaksinenes eksperimentelle status (krigsforhastelsene vi ikke kunne unngå).  Det er helt klart noen ulemper oppi fordelene. Håper kroppen har tålt det.

Sånn framover om en tåler en 4. dose snarlig blir en jo litt tvilende til når en kommer over slik "ny" informasjon. Ihvertfall for vanlige folk så må jo dette med risiko for trøtte minneceller være en nyhet. Kan hende en tåler en booster til høsten eller til våren neste år? Er jo umulig å vite egentlig. Ser ihvertfall ut som om det kan være smart å ta de vaksinene en skal ha på en og samme gang (usikker på det), eller å spre det utover noen år om man planlegger å gjøre seg reiseklar. Kommer ikke til å bli helt klok på disse spørsmålene siden legevitenskapen heller ikke ser ut til å kunne svare sikkert.

Det som er sikkert er at immunologi ikke er et ferdigstudert fagfelt. Så da kan Anne Spurkland og slike ta seg et par boller opp i all sin brillianse som fagperson.

Viral load er jo heller ikke ufarlig, og tenner nøyaktig det samme spørsmålet. Så det kan være like lurt å forsøke å holde smitten lav i en nasjon under vintrene som kommer, om man kan.

Ellers så kan det jo også hende at det "kun registrerer" for minnecellene på ekstra langvarige kroniske lidelsers som nevnes, HIV, kreft med flere. Men, usikkerheten rundt om sesonginfluensa også kan gi for mye viral load da blir jo stående ubesvart regner jeg med noen tiår til?

Det som er særegent er jo disse med svakt immunforsvar i Norge som har fått 4 doser vaksine pga. uferdig utviklet vaksinestrategi og i tillegg må ha hatt en risiko for det å få levende virus fra å handle i butikker, gå på arbeid med mere.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda Spurkland kan man forstå at det er lett å kunne bli fan av. Når folk er tiltakstrøtte så ønskes jo alt godt nytt og lettelser velkomment. Og hun kan ta seg frihetene siden hun er på immunologfagfeltet og kun behøver å svare for sin spesialprofesjon. Men, det ser jo ut som at hennes profesjon ikke forstår immunforsvarets funksjoner fullt ut, på tross av den vidne kunnskapen de samtidig besitter om immunforsvaret. Det er nok en kjennsgjerning at profesjonen fortsatt jobber i et slags nybrotsfelt på tross av over 100 år med erfaringer innen immunologi.

Ikke misforstå meg. Jeg er glad for om det går rette veien.

Men, Spurkland framstår litt for selvsikker med noen uttalelser, eller så må media feilfremstille henne. Hun virker litt for selvsikker i å bare åpne og gi full gass. Jeg tror ikke en slik åpning er helt problemfri. Kanskje er det riktig, kanskje blir det feil. Når man ikke helt sikkert kan vite utfallet så liker jeg folk som er litt ydmyke.

Derfor er Nakstad litt mer en tillitsfull fagperson for meg. Camilla Stoltenberg virker nokså dyktig hun også. Selv om FHI som helhet har vært litt på gyngende grunn mange ganger. Men å ta feil er menneskelig. Det en skal være obs på er at mennesker fort kan bli selvsikre, selv om de er i en profesjon og uttaler seg med bakgrunn i den. Nakstad virker ærlig, men han jobber jo for staten, så man skal ikke overse det heller.

Kanskje Spurkland liker populismen hun oppnår ved å stille i media. Virker nesten slik. Så kanskje hun er litt kjapp på triggeren?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det står at har man tatt 3 dose for en uke siden så kan man slippe karantene ved å teste seg. 

Men hvordan blir det med dette scenario:

Dose 3 tatt mandag. Lørdag etterpå får barn påvist smitte i familien. Mandag igjen er det 3 uker siden. Vil da 3 dose regelen gjelde fra mandagen av? 

Lenke til kommentar
57 minutes ago, hfthomas said:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9K0Bpd/solberg-vil-presse-frem-debatt-om-uvaksinerte

 

Noen som ikke har fulgt helt med i timen i det siste.

Og akkurat som om det ikke har vært debatt om dette.

På nett har jeg sett regelrett hetsing og ønske om deportering av uvaksinerte, så Erna kan ta seg en salat.

Ganske interessant at en person med en så usunn livvstil som sikkert allerede har og kommer til å belaste helsevesenet med enorme summer, ønsker å diskutere om  uvaksinerte menneskers grunnlovsfestede rettigheter kommer i veien for hennes frihet! at denne ureflekterte dama har vært statsminister i Norge, er intet annet enn utrolig.

Det er også i høyeste grad et såkalt "falsk dilemma" hun presenterer - de uvaksinerte ønsker da ingen fortsatte restriksjoner, samfunnet trenger ikke beskytte de mot noe som helst. Innleggelsestallene stuper, det er over nå Fru Solberg! Det er bare å åpne opp, det er de vaksinerte ironisk nok som skriker høyest om videre tiltak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (51 minutter siden):

"(...) Nakstad virker ærlig, men han jobber jo for staten, så man skal ikke overse det heller. (...)"

Stusset litt på denne? Er det å jobbe for staten en presumsjon for uærlighet? 

Jeg tror staten har samme mål som alle oss andre; å komme seg ut av pandemien så godt som mulig, så fort som mulig, med minst mulig menneskelig og økonomisk lidelse. 

De statlige ansatte jeg kjenner er helt vanlige folk som forsøker å gjøre en så god jobb som mulig for Norge og den Norske befolkningen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
RichardNoname skrev (13 minutter siden):

Jeg tror staten har samme mål som alle oss andre; å komme seg ut av pandemien så godt som mulig, så fort som mulig, med minst mulig menneskelig og økonomisk lidelse. 

De statlige ansatte jeg kjenner er helt vanlige folk som forsøker å gjøre en så god jobb som mulig for Norge og den Norske befolkningen. 

Hdir har iallfall ikke gjort det. De har forfektet et totalt ensidig smittvernsperspektiv og knapt tatt hensyn til noe som helst annet. Når de i tillegg har gjort en totalt ræva jobb med beredskap i helsevesenet (som de har ansvaret for), så håper jeg noen nagler sjefene i Hdir, og spesielt Guldvog, til veggen når dette er ferdig. De fortjener mest av alt avskjed i unåde. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
20 minutes ago, RichardNoname said:

Stusset litt på denne? Er det å jobbe for staten en presumsjon for uærlighet? 

Jeg tror staten har samme mål som alle oss andre; å komme seg ut av pandemien så godt som mulig, så fort som mulig, med minst mulig menneskelig og økonomisk lidelse. 

De statlige ansatte jeg kjenner er helt vanlige folk som forsøker å gjøre en så god jobb som mulig for Norge og den Norske befolkningen. 

Nei absolutt ikke. Men, kan hende det er litt agenda som han ikke kan hjelpe for at han arbeider under? Er slike ting jeg tenkte på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Per H said:

Ganske interessant at en person med en så usunn livvstil som sikkert allerede har og kommer til å belaste helsevesenet med enorme summer, ønsker å diskutere om  uvaksinerte menneskers grunnlovsfestede rettigheter kommer i veien for hennes frihet! at denne ureflekterte dama har vært statsminister i Norge, er intet annet enn utrolig.

Det er også i høyeste grad et såkalt "falsk dilemma" hun presenterer - de uvaksinerte ønsker da ingen fortsatte restriksjoner, samfunnet trenger ikke beskytte de mot noe som helst. Innleggelsestallene stuper, det er over nå Fru Solberg! Det er bare å åpne opp, det er de vaksinerte ironisk nok som skriker høyest om videre tiltak.

Jeg håper at du har rett. Men tar litt forbehold om å åpne for raskt. Tenker hovedsaklig på at folk bør unngå høy viral load, og ikke nødvendigvis unngå viruset for en hver pris lengre. Gitt at omikron er så mildt som de hevder som forutsetning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, OlavEH said:

Hdir har iallfall ikke gjort det. De har forfektet et totalt ensidig smittvernsperspektiv og knapt tatt hensyn til noe som helst annet. Når de i tillegg har gjort en totalt ræva jobb med beredskap i helsevesenet (som de har ansvaret for), så håper jeg noen nagler sjefene i Hdir, og spesielt Guldvog, til veggen når dette er ferdig. De fortjener mest av alt avskjed i unåde. 

Det er gjentatt igjen, et politisk ansvar i Stortinget for at helsevesenet er tipp topp. Hdir kan kun gjøre "så mye" med sine anbefalinger. Dersom politikere ikke lytter så er det jo et politikerfeil. Mener du at de ikke har gitt nok informasjon om helsevesenet opp igjennom et par-tre-fire tiår? Er 30 - 40 år siden 80-tallet når sengekapasiteten var det doble av i dag i følge overlege Gilbert.

På smittevern har jo Hdir gjort en ok jobb. Er ikke mange land som har like lave tall som Norge. Restriksjoner vil aldri bli perfekt. At de kan ha kunnet gjøre det bedre på restriksjoner blir jo noe etterdebattene må ta tak i for lærdommens skyld.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (51 minutter siden):

Det står at har man tatt 3 dose for en uke siden så kan man slippe karantene ved å teste seg. 

Men hvordan blir det med dette scenario:

Dose 3 tatt mandag. Lørdag etterpå får barn påvist smitte i familien. Mandag igjen er det 3 uker siden. Vil da 3 dose regelen gjelde fra mandagen av? 

Hvis det er 3 uker siden så er det jo ikke noe å lure på. Hvis vi snakker om 6 dager, så er det i prinsippet karantene. 

Lenke til kommentar
G skrev (26 minutter siden):

Det er gjentatt igjen, et politisk ansvar i Stortinget for at helsevesenet er tipp topp. Hdir kan kun gjøre "så mye" med sine anbefalinger. Dersom politikere ikke lytter så er det jo et politikerfeil. Mener du at de ikke har gitt nok informasjon om helsevesenet opp igjennom et par-tre-fire tiår? Er 30 - 40 år siden 80-tallet når sengekapasiteten var det doble av i dag i følge overlege Gilbert.

På smittevern har jo Hdir gjort en ok jobb. Er ikke mange land som har like lave tall som Norge. Restriksjoner vil aldri bli perfekt. At de kan ha kunnet gjøre det bedre på restriksjoner blir jo noe etterdebattene må ta tak i for lærdommens skyld

De som sitter på Stortinget reagerer jo på det som kommer fra departement og andre, og agerer i liten grad på egne innfall for såpass komplekse områder som dette. Det er jo blitt advart fra folk "på gølvet" i ganske lang tid, men har advarslene kommet fra de som faktisk Regjeringen og Stortinget faktisk hører mest på? Helsedepartementet, Hdir og styrene i helseforetakene? De tviler jeg meget sterkt på. Hdir har et overordnet ansvar for beredskap i helsevesenet. Når den er så dårlig som den er, er det ganske tydelig at de overhodet ikke har gjort jobben sin. Og det gjelder i enda større grad etter snart 2 år med pandemi. 

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (17 timer siden):

Da misforstod du hva som var poenget mitt: i grafen viste deg seg at når det var en "spike" i COVID19 relatert intensivinnleggelser, så så vi at totalen av alle intensivinnleggelser ikke beveget seg like mye opp. Det er i utgangspunktet rart ikke sant, det er jo ulogisk å tro at "andre" innleggelser går NED bare fordi COVID19 innleggelser går OPP.  Det virker da for meg som om "diagnosen" COVID19 settes på noen som uansett hadde vært innlagt for at man skal kunne observere en slik effekt i grafen.

Så spekulerte jeg litt i hva som kunne være årsaken, og dro inn gamlinger fordi jeg tenker (uten å kunne bevise det selvsagt) at det alltid er en viss andel med gamlinger som er innlagt på intensiv (av de 200-250 som ligger der uansett, hele tiden, som jevn belastning). Det er jo ikke utenkelig at noen av disse gamlingene kan bli smittet på sykehuset (vet selv om et slikt tilfelle, en som var terminalt syk). Nå snakker jeg om TOTAL intensivbruk, ikke om bare COVID19 intensivbruk. Hvis du vil erstatte "gamlinger" med "uvaksinerte" må du gjerne gjøre det, det var faktisk ikke det jeg var her for å diskutere nå (tro det eller ei :D )

 

 

Men dersom du meiner gamlingane ligg der heile tida uansett. Sparkar dei då ut desse gamlingane kvar gong smitten stig og det kjem inn ein stor gjeng i hovudsak uvaksinerte 40-åringar?

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (10 minutter siden):

Men dersom du meiner gamlingane ligg der heile tida uansett. Sparkar dei då ut desse gamlingane kvar gong smitten stig og det kjem inn ein stor gjeng i hovudsak uvaksinerte 40-åringar?

Det stemmer ikke. 18-44 års gruppen stod for en liten del av innleggelsene (under 25% sist jeg sjekket). Det er stortsett eldre som for alvorlig sykdom av covid uavhengig av vaksine status. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (3 minutter siden):

Det stemmer ikke. 18-44 års gruppen stod for en liten del av innleggelsene (under 25% sist jeg sjekket). Det er stortsett eldre som for alvorlig sykdom av covid uavhengig av vaksine status. 

Kan det vere så enkelt at det er overvekt av unge uvaksinerte som er innlagde på grunn av korona, medan det er overvekt av eldre og skrøpelege som er innlagde med korona?

I så fall kan @Per H ha noko  rett i påstanden sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...