Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Ikke bra når psykologien endres bort fra normal tankegang, og man venner seg til å tenke fryktbasert. Dette må ikke bli noen ny normal. Da blir det vanskelig å få et normalt samfunn igjen.

https://www.nettavisen.no/nyheter/fersk-forskning-munnbind-gjor-menn-mer-attraktive/s/12-95-3424232257

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er noen tall som sikkert er opplagte selvfølgeligheter, men håper det er rom her for det også.

540856688_Screenshot2022-01-15at12-36-52()DenallersisteoversiktenfrsmittesporingeniTromskollapsetHerblefolksmitte....png.c078162993ad355ae0865bfeedc6ef28.png

Ser vi på smitte i skoler så droppet det markant i uke 51 og 52 i forbindelse med hjemmeskole og juleferie for ungdomskole og videregående. Smitte på jobb sank selvsagt også i forbindelse med juleferien. Hjemmesmitte sank litt, trolig som følge av mindre smitte fra skoler og jobb. Videre kan vi se at smitte på reise, sosiale sammenkomster og ukjent steg dramatisk i uke 1 (og litt i uke 52). Som selvsagt er å forvente i forbindelse med julereiser og juleselskaper.

Poenget med disse selvfølgelighetene er å følge opp og evaluere resultatet av både folks mobilitet og av myndighetenes smitteverntiltak. Det kan også gi indikasjoner på hvordan smitten vil spre seg i tida framover. Vi har ingen ferier i nært framtid så reisesmitte vil nok synke, mens smitte i skoler, barnehager, jobb og sosiale sammenkomster (= uteliv, selv om det ikke føres i den raden) vil nok stige. Husstand-smitten ser ut til å være en funksjon av total smitte: rundt 1/3 av total smitte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RichardNoname skrev (9 minutter siden):

Er serveringssteders kjøp av (og dermed salg) med i grafene? 

Grunnen til at jeg spør er at hvis grafene kun viser privatpersoner kjøp på butikk og vinmonopol så er det ikke helt unaturlig at dette stiger når utesteder har vært stengt og man kjøper alkohol på butikk og monopolet i stedet. 

Fra detaljene hos SSB:

Sitat

Statistikken omfatter alle alkoholholdige drikkevarer som avgiftsdeklareres av produsenter og importører i løpet av et kvartal. Avgiftsplikten oppstår - vanligvis i forbindelse med videresalg til salgs- og skjenkesteder - ved import eller uttak av alkoholholdige drikkevarer fra et lokale som tollregionen har godkjent til produksjon eller lagring av avgiftspliktige varer. Alkohol til medisinsk, teknisk eller vitenskapelig bruk er ikke med i tallene. Det uregistrerte forbruket i form av hjemmeprodusert alkohol, turistimport, taxfree og smuglervarer er heller ikke inkludert.

Dvs. mindre turistimport og taxfree kan være faktorer som bidrar til de økte tallene. Hjemmebrenning er jo en utdøende kunst så jeg tror ikke det utgjør noe nevneverdig volum. Smugling har vel også sunket en del både pga historisk sviktende marked og på grunn av økt grensekontroll nå under pandemien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Fra detaljene hos SSB:

Dvs. mindre turistimport og taxfree kan være faktorer som bidrar til de økte tallene. Hjemmebrenning er jo en utdøende kunst så jeg tror ikke det utgjør noe nevneverdig volum. Smugling har vel også sunket en del både pga historisk sviktende marked og på grunn av økt grensekontroll nå under pandemien.

Takk! 

Da er det nok en nettoøkning, og ikke et resultat av at folk nå drikker hjemme det de ellers ville drukket på serveringssteder. 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Subara said:

 

De uvaksinerte må holde seg hjemme for at de vaksinerte ikke skal smitte dem. Sykemeldingene til uvaksinerte blir for lange?

Den type bruk høres ikke ut som noen idé som vil fungere. Den vil kreve like mye samarbeid som tidligere tiltaks- og vaksinasjonsdugnad. Med tanke på hvor fort de vil bli smittet.. Det kan fort tenkes at de gir opp å la seg gjete, og at det blir en liten eksplosjon av smitte som havner på intensivavdelinger.

Et slikt koronapass vil jeg se på som kun et pressmiddel om å la seg vaksinere. Da vil det ikke ha noen særlig god lovhjemmel til å brukes heller vil jeg påstå.

Endret av G
Lenke til kommentar
4 hours ago, knipsolini said:

Jeg skulle gjerne visst hvor stor effekt de forskjellige tiltakene har, men det er vel fortsatt veldig begrenset med studier på dette? Virker som tiltak som har blitt brukt tidligere settes inn uten at man vet om det har noen effekt. Tidligere i pandemien ga det mening å ha strenge restriksjoner for innreisende, det var svært lite smitte i Norge og tilnærmet ingen immunitet (før massevaksinering). Mens nå er vi en helt annen situasjon, de aller fleste er godt beskyttet og det er så mye smitte i Norge at importsmitte umulig kan være en stor driver. Jeg reiste nylig til Norge fra et land med langt mindre smitte, flere av vennene mine var forskrekket over at jeg ble sendt videre på Gardemoen for å ta selvtest hjemme. Det var liksom grusomt at det var restriksjoner i Norge når det uansett "fosset inn smitte fra utlandet". Men det er ingen grunn til at jeg skulle være noen større risiko enn mine venner i et land med langt kraftigere smittespredning. Det virker som det fortsatt henger igjen gammel mentalitet om at importsmitte er den store svarte ulven.

I beg to differ

Samt det med innreisetesting. Hvordan skal de ellers oppdage nyimporterte mutasjoner raskt nok?

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Fra detaljene hos SSB:

Dvs. mindre turistimport og taxfree kan være faktorer som bidrar til de økte tallene. Hjemmebrenning er jo en utdøende kunst så jeg tror ikke det utgjør noe nevneverdig volum. Smugling har vel også sunket en del både pga historisk sviktende marked og på grunn av økt grensekontroll nå under pandemien.

Dette har sin naturlige forklaring siden grensen mot Sverige i store perioder har vært stengt. Vi drikker faktisk ikke mer enn før har jeg lest om denne saken. De som drakk mye drikker kanskje mer, mens de som drakk relativt lite drikker mindre. Alt fritt etter hukommelsen fra en artikkel jeg leste.

Se også statistikk på drikkeglede.no for salg av øl i Norge som viser mersalget når grensen ble stengt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Flere sliter med senskader etter å ha vært smittet med koronaviruset. I Fredrikstad har kommunen opprettet et eget behandlingssenter.

nI07ogmajOA_uNlu3amf3QsKcxtecoF3-wigMe8x

Jan Henry Hansen kledd i joggedress på en ergometersykkel
SLITER: Jan Henry Hansen ble smittet av korona i august. Et halvt år senere har han fremdeles plager etter sykdommen.

https://www.nrk.no/osloogviken/kommunalt-behandlingstilbud-for-senskader-av-korona-1.15805926

En annen sak som ikke har annen korrelasjon enn at skjedde under pandemien. Finnes jo noen helt ekstremt sjeldne tilfeller av lammelser fra virus.

 

ac086722-4ae9-4ce3-be0b-76ff77e00c22?fit

Færre innleggelser til tross for rekordsmitte: − Fortsetter det sånn, er det veldig positivt

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Xqn8pE/faerre-innleggelser-til-tross-for-rekordsmitte-fortsetter-det-saann-er-det-veldig-positivt

 

Pandemien har avslørt store brister i helsevesenet som på sikt kan koste oss dyrt. Vi lurer oss selv hvis vi later som de forsvinner med viruset eller kan løses med mer penger alene.

...

For om vi forhåpentligvis snart igjen kan si «det var den pandemien», så vil ikke de grunnleggende problemene forsvinne.

Myndighetene oppfører seg som de gir oss en gave når elever igjen kan være på skolen, vi kan trene sammen utendørs eller ta et glass vin til maten om vi sitter helt i ro og legger oss kl. 23. Helst alene. Vi takker pent, for vi har nesten glemt hva som er normalt liv, men vi må ikke glemme å stille spørsmål.

For den glideflukten vi har sett fra våre helsetopper den siste tiden, er ikke betryggende. I snart to år har behovet for inngripende tiltak blitt begrunnet med hensynet til helsevesenet. Det begynte med å redde liv. Så skulle vi sørge for at intensivkapasiteten ikke kollapset.

De siste ukene har det handlet stadig mindre om intensivkapasitet, og stadig mer om at kommunehelsetjenesten ikke skal bryte sammen. Nå brukes fastlegekrise, høyt sykefravær og press på sykehjemmene som begrunnelser for strenge, nasjonale tiltak.

...

c8b1f123-ea3c-4bb5-aecd-e5484a9d1185?fit

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/y4y3ga/toppen-av-et-isfjell

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (50 minutter siden):

Dette har sin naturlige forklaring siden grensen mot Sverige i store perioder har vært stengt. Vi drikker faktisk ikke mer enn før har jeg lest om denne saken. De som drakk mye drikker kanskje mer, mens de som drakk relativt lite drikker mindre. Alt fritt etter hukommelsen fra en artikkel jeg leste.

Se også statistikk på drikkeglede.no for salg av øl i Norge som viser mersalget når grensen ble stengt. 

Det tror jeg du har rett i.

Undersøkelsene fra Koronamonitoren støtter dette. Siste oppdatering kom før jul:

Sitat

Alkoholkonsumet blant folk flest faller mens koronasmitten øker. I underkant av én av ti nordmenn drikker mer alkohol enn før pandemien.

Norsk koronamonitor fra Opinion har spurt 131.000 nordmenn gjennom hele pandemien om alkoholkonsumet er høyere, lavere eller uendret den siste uken, sammenlignet med en normal uke før koronautbruddet.

Så langt i desember oppgir 8 prosent av befolkningen at de har et høyere alkoholkonsum enn før pandemien, mens 23 prosent har et lavere konsum. 69 prosent sier at konsumet er uendret. Dette er omtrent uendret fra november.

Alkoholkonsumet endret seg lite i høst og vinter etter at Norge åpnet opp i september, og har heller vist noe fallende tendens samtidig med at smitten har økt.

- Smittesituasjonen har nok minst like mye å si for folks faktiske alkoholvaner, som de til enhver tid gjeldende regler for hva som er lov og ikke lov, sier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion.

Hun sier at i det store og hele har alkoholbruken endret seg lite gjennom pandemien. Og flere oppgir redusert enn økt alkoholkonsum i pandemien, noe som ikke er så rart gitt at korona begrenser våre sosiale liv som igjen er et utgangpunkt for å drikke alkohol for mange.

Mer: https://opinion.no/2021/12/mindre-alkohol-med-mer-smitte/

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (40 minutter siden):

Dette har sin naturlige forklaring siden grensen mot Sverige i store perioder har vært stengt. Vi drikker faktisk ikke mer enn før har jeg lest om denne saken. De som drakk mye drikker kanskje mer, mens de som drakk relativt lite drikker mindre. Alt fritt etter hukommelsen fra en artikkel jeg leste.

Se også statistikk på drikkeglede.no for salg av øl i Norge som viser mersalget når grensen ble stengt. 

De som har hatt tendenser til å drikke mye i fra før kan ha begynt å få enda dårlige vaner og snu på døgnet. Det kan sikkert lett skje når man bor alene.

Subara skrev (4 timer siden):

Ser at folk er fulle på jobb i Teams-møter

Kanskje var å måtte møte opp på jobb nok til å holde et misbruk nogenlunde i sjakk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At coronapass ikke hjelper særlig mot smittespredning, kan muligens løses ved å se til Tyskland. Det har Helsedirektoratet åpnet for.

...

Men Helsedirektoratet trekker også frem noen ulemper: At effekten av coronapass er usikker.

– Louise-julebordet, der alle skulle være vaksinert og testet, illustrerer at massesmittehendelser fremdeles kan skje i en 2G+ setting, påpeker Helsedirektoratet.

...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QyKoaJ/coronapass-helsedirektoratet-aapnet-for-tysk-loesning-regjeringen-ville-vente

Litt mer nyanser på det. Men virker ikke som en god løsning tror jeg med koronapass. Selv Helsedirektoratet er noe usikre, selv om de har anbefalt 2G+

Hvorfor roter de med slike G-er, for de burde vel vokte seg for sånt mhp. konspi (5G)?

Jeg tenker visst bare korona i disse dager. Sjekk: "– Jeg ble litt utbrent i fjor, og etter det har jeg mistet hukommelsen. Alt er veldig tåkete, sier Bianca."

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oslo Konserthus
https://www.facebook.com/oslokonserthus/
Sitat

VI er ikke åpnet for 200. Vi er stengt for 1200!

Sammen med en rekke store konserthus og teatere har vi gjennomgått alle arrangement siden mars 2020. Vi vet ikke om noe kjent spredning av smitte. Allikevel har vi gjennomgående blitt stengt først og åpnet sist. Vi er alle helårsarrangører og vi utgjør en betydelig del av navet i norsk kulturliv. For publikum, artister, underleverandører og hele kulturfeltet. Olavshallen, Ibsenhuset, Folketeateret, Latter, Stavanger konserthus Grieghallen, Stormen Konserthus, Drammens Teater, Ole Bull Scene, Oseberg Kulturhus med flere.
VI er ikke åpnet for 200. Vi er stengt for 1200 vanlige folk!
Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
36 minutes ago, G said:

Hvorfor roter de med slike G-er, for de burde vel vokte seg for sånt mhp. konspi (5G)?

Bare 4 boostere igjen, så er man på 4G+ 😂

 

Det er som om de gjør det bevisst for å drive gjøn med folk. Det er nesten litt for uheldig betegnelse for vaksinasjonsstatus til at det er ubevisst?

Endret av hfthomas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

 

Jeg sjekket SSB og de viser økt alkoholsalg under pandemien. Først på årsbasis ser det ut som totalt salg steg en hel del i 2020 sammenlignet med tidligere år. Merk at dette er forbruk pr innbygger, omregnet fra de ulike drikkene til ren alkohol, så økningen i folketall har altså ingenting å gjøre med stigningen de siste 80 år.

2129864214_Screenshot2022-01-15at12-59-5104188OmsetningavalkoholholdingedrikkevareretterrAlkoholtotaltAlkoholliterper....png.9a2c22c3e62e1bbd426bca430ffdf00d.png

Videre så kikker jeg på kvartalstallene og der ser 2018 og 2019 så og si identiske ut, ca inklusive 1. kvartal 2020, men som vi husker stengte landet ned 18. mars 2020 og det var visstnok et rush på polet like før det. Etter dette har forbruket vært markant høyere enn før. Siden det har vært markant nedgang i sosiale tilstelninger under pandemien så tyder tallene på at alenedrikking har økt voldsomt. Alle som hovedsaklig drikker på grunn av eller i forbindelse med sosiale tilstelninger har nok hatt en markant nedgang i sitt forbruk, så antallet som veier i mot dette med økt alenedrikking må være ganske formidabelt.

419413704_Screenshot2022-01-15at13-02-1304475OmsetningavalkoholholdigedrikkevareretterkvartalAlkoholliterperinnbygger1....png.f46e8fb5b72baf9dc5bcb0ca23bc8c07.png

 

Litt pirk: Norge stengde ned 12/3 2020.

Elles må ein også ta med i reknestykket at det tidlegare har vore ein del handelslekkasje til m.a. Sverige, og at det har vore lite grensehandel etter nedstenginga. Dermed vil det tilsynelatande ha blitt kjøpt meir alkohol etter nedstenginga, på same måten som at "overproduksjonen" av ein del landbruksvarer plutseleg blei "borte".

Lenke til kommentar
G skrev (4 timer siden):

I beg to differ

Samt det med innreisetesting. Hvordan skal de ellers oppdage nyimporterte mutasjoner raskt nok?

Mogeleg at det har noko for seg dersom ein sekvensierer alle prøver. Elles ikkje.

Dei nye mutasjonane vil uansett allereie ha fått spreie seg før dei blir oppdaga, med mindre ein også sender alle på karantenehotell. Kvar gong Norge har innført forsterka grensekontroll på grunn av nye mutasjonar har det allereie vore for seint.

Lenke til kommentar
G skrev (3 timer siden):

Flere sliter med senskader etter å ha vært smittet med koronaviruset. I Fredrikstad har kommunen opprettet et eget behandlingssenter.

nI07ogmajOA_uNlu3amf3QsKcxtecoF3-wigMe8x

Jan Henry Hansen kledd i joggedress på en ergometersykkel
SLITER: Jan Henry Hansen ble smittet av korona i august. Et halvt år senere har han fremdeles plager etter sykdommen.

https://www.nrk.no/osloogviken/kommunalt-behandlingstilbud-for-senskader-av-korona-1.15805926

En annen sak som ikke har annen korrelasjon enn at skjedde under pandemien. Finnes jo noen helt ekstremt sjeldne tilfeller av lammelser fra virus.

 

ac086722-4ae9-4ce3-be0b-76ff77e00c22?fit

Færre innleggelser til tross for rekordsmitte: − Fortsetter det sånn, er det veldig positivt

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Xqn8pE/faerre-innleggelser-til-tross-for-rekordsmitte-fortsetter-det-saann-er-det-veldig-positivt

 

Pandemien har avslørt store brister i helsevesenet som på sikt kan koste oss dyrt. Vi lurer oss selv hvis vi later som de forsvinner med viruset eller kan løses med mer penger alene.

...

For om vi forhåpentligvis snart igjen kan si «det var den pandemien», så vil ikke de grunnleggende problemene forsvinne.

Myndighetene oppfører seg som de gir oss en gave når elever igjen kan være på skolen, vi kan trene sammen utendørs eller ta et glass vin til maten om vi sitter helt i ro og legger oss kl. 23. Helst alene. Vi takker pent, for vi har nesten glemt hva som er normalt liv, men vi må ikke glemme å stille spørsmål.

For den glideflukten vi har sett fra våre helsetopper den siste tiden, er ikke betryggende. I snart to år har behovet for inngripende tiltak blitt begrunnet med hensynet til helsevesenet. Det begynte med å redde liv. Så skulle vi sørge for at intensivkapasiteten ikke kollapset.

De siste ukene har det handlet stadig mindre om intensivkapasitet, og stadig mer om at kommunehelsetjenesten ikke skal bryte sammen. Nå brukes fastlegekrise, høyt sykefravær og press på sykehjemmene som begrunnelser for strenge, nasjonale tiltak.

...

c8b1f123-ea3c-4bb5-aecd-e5484a9d1185?fit

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/y4y3ga/toppen-av-et-isfjell

Kjenner meg igjen i denne. Spent på om det returnerer til normalen når de har fått smaken på denne makten. 

«Myndighetene oppfører seg som de gir oss en gave når elever igjen kan være på skolen, vi kan trene sammen utendørs eller ta et glass vin til maten om vi sitter helt i ro og legger oss kl. 23. Helst alene. Vi takker pent, for vi har nesten glemt hva som er normalt liv, men vi må ikke glemme å stille spørsmål.»

Endret av minim
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

I beg to differ

Samt det med innreisetesting. Hvordan skal de ellers oppdage nyimporterte mutasjoner raskt nok?

Jeg kommer ikke til å se videoen du linker til - hva er budskapet? 

Vet ikke hvor mye det hjelper for å oppdage nye mutasjoner raskt nok. Skal man da teste alle innreisende i all uoverskuelig fremtid, og sekvensere disse for å se om Norge oppdager en ny ukjent/farlig mutasjon? Alternativet uten test ved innreise så vil de vil uansett oppdages ved vanlig "innlandstesting" ikke mye senere. Usikker på hvor stor forskjell det vil utgjøre. 

Eller mener du for å bremse nye kjente varianter, som med Omikron? Om så, toget har nok gått for lengst for å bremse/hindre Omikron i Norge, det argumentet er dermed ikke gyldig for å teste alle innreisende nå. Erfaring fra både Omikron, Delta og Alfa er vel at de har spredd seg for mye til at de kan stanses, på det tidspunktet når man har nok data til å si at det er en variant som vil ta over. Jeg faller nok igjen ned på at vi etterhvert må akseptere at corona har blitt en av mange virus vi må bare må leve med, og at det ved et eller annet tidspunkt ikke skal være et så stort hinder i menneskers liv som det fortsatt er. Innreiserestriksjoner er nok et av de tiltakene som ikke lenger har noen særlig effekt, men likevel gjør stor skade for mange. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (15 minutter siden):
torbjornen skrev (2 timer siden):

Litt pirk: Norge stengde ned 12/3 2020.

 

Jepp. Det vil jeg huske så lenge jeg lever. Er dagen jeg kom til denne verden.

Hadde trodd du var litt eldre..........
Da skjønner jeg at du ikke vil ha vaksinen. 
🙂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...