Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Svein M skrev (54 minutter siden):

Ser ut til at det blir viktig at flest mulig (over 16 år) har vaksinert seg, så minner om FHI anbefalingene:

Alle født 2005 og tidligere anbefales (bør) grunnvaksineres med koronavaksine (2 doser).

Alle fra 45 år og oppover, og yngre personer som tilhører risikogruppene anbefales (bør) også ta oppfriskningsdose når det er gått 20 uker siden dose 2.

Barn som har fylt 5 år kan vaksineres med både 1 og 2 doser hvis de og foresatte ønsker.

Jeg er selv trippelvaksinert og langt fra noen vaksinemotstander, men hvorfor har det blitt viktigere at flest mulig har vaksinert seg? Med Omikron er det veldig begrenset effekt på smittespredning (flere vaksinerte blir smittet enn med tidligere varianter) samtidig som vi nå vet at denne effekten reduserer relativt raskt. I tillegg til at Omikron gir mindre alvorlig sykdom. Dette betyr vel heller at gevinsten ved å vaksinere de yngste har blitt mindre enn det var tidligere. Husk at FHI var tilvsomme til å vaksinere de yngste fordi fordelene var marginale sammenlignet med ulempene, den største fordelen var vel redusert smittespredning i samfunnet. Dette har derimot endret seg med Omikron.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knipsolini skrev (7 minutter siden):

Jeg er selv trippelvaksinert og langt fra noen vaksinemotstander, men hvorfor har det blitt viktigere at flest mulig har vaksinert seg? Med Omikron er det veldig begrenset effekt på smittespredning (flere vaksinerte blir smittet enn med tidligere varianter) samtidig som vi nå vet at denne effekten reduserer relativt raskt. I tillegg til at Omikron gir mindre alvorlig sykdom. Dette betyr vel heller at gevinsten ved å vaksinere de yngste har blitt mindre enn det var tidligere. Husk at FHI var tilvsomme til å vaksinere de yngste fordi fordelene var marginale sammenlignet med ulempene, den største fordelen var vel redusert smittespredning i samfunnet. Dette har derimot endret seg med Omikron.

Kanskje ikke viktigere enn før, men fortsatt viktig. Grunnen til at dette er viktig akkurat nå er at det kommer en veldig stor smitte-topp nå om ca 14 dager. Har man tatt vaksine så reduserer det risikoen for sykdom og alvorlig sykdom. Omikron gir mindre sjanse for alvorlig sykdom for de som blir smittet, men mange flere blir smittet enn før. Så totalt sett så er dette fortsatt noe som gir mange på sykehus.

Ellers så har du rett i at yngre har mindre nytte av vaksine enn eldre. Og der forholder jeg meg bare til det FHI anbefaler og det er som hovedregel 2 doser over 16 år, og 3 doser over 45 år. Og da altså ikke nødvendig å ta om en er under 15/16 år og frisk. Jeg tror også at de yngste uvaksinerte er tryggere nå enn før nå som Omikron varianten dominerer.

Vaksine bremser også smitten litt, så det har også litt betydning for hvor mange som blir smittet og syke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, hfthomas said:

Men, er det riktig at sykehusene får støtte? Selv om de taper penger så er vel ikke det en konspirasjonsteori at de får ekstra betalt for en covid pasient? Vær så snill og ikke sammenligne meg med en helt annen person som har en helt annen teori og sier at viruset ikke finnes. Jeg står ikke for noen av disse tingene selv. Dette var uansett kun et spørsmål.

De får penger for covid pasienter, på samme måte som de får penger for annen behandling. Det er riktignok en del flere utgifter tilknyttet covidpasienter samt at de har måttet utsette de vanlige operasjonene de faktisk tjener gull på, noe som gjør at de går heftig i minus. Dette hadde spesielt store ringvirkninger i starten og det var sykepleiere som fikk sparken siden de testet pasienter for covid, mot sykehus sitt ønske pga den økonomiske slagsiden smittede pasienter hadde. Da konspirasjonsteorien om at det var mye falsk covidsmitte i amerikanske sykehus var populær, estimerte American Hospital Association at deres medlemsbedrifter ville tape mellom mars og desember i 2020 mer enn 323 milliarder dollar pga covid. I 2021 estimerte de et tap på 54milliarder dollar. 

https://www.aha.org/system/files/media/file/2020/05/aha-covid19-financial-impact-0520-FINAL.pdf

https://www.aha.org/system/files/media/file/2021/02/KH-2021-COVID-Impact-Report_FINAL.pdf

https://www.aha.org/system/files/media/file/2021/09/AHA-KH-Ebook-Financial-Effects-of-COVID-Outlook-9-21-21.pdf

Jeg sammenligner deg ikke med en helt annen person, eller sier at du er en konspifyr, jeg bare opplyser om at opphavet til det spørsmålet er en konspirasjonsteori som var ganske fremtredende i starten av pandemien. Ofte synes jeg det er greit å vite hvor ideer og spørsmål har sitt opphav, siden det kan være avslørende å vite formålet med spørsmålene/ideene til de som startet å spre dem. Som f.eks. da Exxon kjørte en markedskampanje for at vi alle kan ta personlig ansvar for klimaforandringene og at det kan fikses ved at vi personlig endrer hverdagen våres, en ide som endte med å sette seg og industrien fikk mindre regulatorisk press med tanke på klimaforandringer i lang tid. Samme greia med plast og panting på 80-tallet.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Snikpellik said:

Det var bokstavelig talt du selv som brukte ordet først om din egen teori, jeg plasserer deg ikke i noen bås:

Det er bare at jeg som sagt ikke tror at det ligger noen sånn slu plan du beskriver bak noe av dette, verken fra medier eller myndigheter. Dette med innlagte er nøyaktig det samme som er kommunisert hele veien, bare tallene som har endret seg mye nylig slik at totalen ikke er like relevant som den var før.

Vi må nesten bare være enige i å være uenige. Når Nakstad beskriver selv at de må "nyansere bildet bedre" så forstår jeg det enkelt og greit på en annen måte enn deg. 

 

6 minutes ago, shockorshot said:

 

Ok, takk for god info 👍

Lenke til kommentar
hfthomas skrev (1 minutt siden):

Vi må nesten bare være enige i å være uenige. Når Nakstad beskriver selv at de må "nyansere bildet bedre" så forstår jeg det enkelt og greit på en annen måte enn deg. 

Jeg er da ikke uenig i det, jeg mener også det er på tide å vise dette frem på en annen måte fordi situasjonen er endret.

Du misset det kanskje, men jeg skrev på forrige side at tallet på innlagte totalt blir mindre og mindre relevant nå fordi andelen som legges inn med andre hovedårsaker øker. 

Er bare uenig i alt det andre, som at det skal være noe lugubre baktanker, noe «skjult» eller «kunstig høyt».

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

En annen ting man kan bruke tallene til er å lage smittetall-grafer som er justert for ukedag. Da kan man se trender tidligere og mer presist enn hvis man ser på tall pr uke.

Jeg var nysgjerrig og tok saken i egne hender. Her er smittetallene de siste månedene, ukedagskompensert:

460762305_Smittetallvektetforukedag.thumb.png.606430ad27c4944786adef2eb2480ab2.png

Det jeg tolker ut fra dette diagrammet er at:

- Den røde grafen ser glattere ut enn den blå og gjør det lettere å se trendene

- Tre tydelige bunndager, fredag 24.12, fredag 31.12 og torsdag 6. januar

- De to siste dagene (lørdag 15. og søndag 16. januar) har ikke fått komplette tall ennå. Jeg kunne egentlig fjernet disse to dagene fra diagrammet for å unngå mistolkninger om at smittetallene plutselig er brått på vei ned. Noe som selvsagt ikke kan konkluderes før tallene har kommet inn. Pr nå peker det ganske bratt oppover med fredag 14.1 som siste punkt med nokså fullstendige data.

 

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Kanskje ikke viktigere enn før, men fortsatt viktig. Grunnen til at dette er viktig akkurat nå er at det kommer en veldig stor smitte-topp nå om ca 14 dager. Har man tatt vaksine så reduserer det risikoen for sykdom og alvorlig sykdom. Omikron gir mindre sjanse for alvorlig sykdom for de som blir smittet, men mange flere blir smittet enn før. Så totalt sett så er dette fortsatt noe som gir mange på sykehus.

Ellers så har du rett i at yngre har mindre nytte av vaksine enn eldre. Og der forholder jeg meg bare til det FHI anbefaler og det er som hovedregel 2 doser over 16 år, og 3 doser over 45 år. Og da altså ikke nødvendig å ta om en er under 15/16 år og frisk. Jeg tror også at de yngste uvaksinerte er tryggere nå enn før nå som Omikron varianten dominerer.

Vaksine bremser også smitten litt, så det har også litt betydning for hvor mange som blir smittet og syke.

Jeg reagerte også på den konklusjonen. Du har fått med deg at smitten har siden nyttår vært oppadgående og til tider eksplosiv med nye dags rekorder, men antall innlagte går stabilt nedover? Ble det ikke delt en lenke som også sa at sjangsen for innleggelse nå var nede i 2 promille og dette var totalt sett med alle aldersgrupper/vaksinestatus?  

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (14 timer siden):

Kunstig høyt var kanskje rettet mot hva jeg skrev? Ja jeg mener det kan bli kunstig høyt i statistikken som almenhetten får med seg, altså det som står øverst på VG, selv om man kan finne detaljerte tall på hvor mange som faktisk ble innlagt pga covid på sidene til FHI, som de aller færreste får med seg. Det er riktig at dette har blitt diskutert på forumet tidligere, men det er veldig mye mer aktuelt i dag. Da det knapt var smitte i samfunnet så var vel de aller fleste innlagte faktisk lagt inn pga covid. Om vi i dag, og senere med enda mer smitte, skal se på hvor mange som er innlagte for å få et bilde på hvor alvorlig situasjonen faktisk er, så må disse tallene kunne sammenlignes. Forhåpentligvis/trolig så gjør FHI sine kvalifiserte vurderinger basert på fullstendig data, men det er fortsatt problematisk om allmennheten får et inntrykk av at covid skaper en større belastning på sykehusene enn det faktisk gjør. Dette blir en sammenligning av epler og pærer når man går fra knapt noen smitte til en kraftig smittespredning i samfunnet, og man skal sammenligne innlagte i disse periodene. 

Enig. At ikke Nakstad eller Gullvog har oppklart hva tallene deres innebærer før de ble avslørt er mistenkelig svakt. Ikke kom til meg å si at de ikke visste at allmennheten forholdt seg til deres tall-statistikk og ble forledet av ekvivokeringen i begrepene. Det hjelper ikke å vise til noen linjer forklaring på deres nettside i etterkant. De færreste har vært der og fått en slik forståelse av tallene når det ble snakket om innleggelsestall. Tall de har snakket om på inn- og utpust. Dette burde vært åpent og tydelig hele veien, og det burde de skjønne selv også. Bortforklaringer hjelper ikke, men det hjelper til å få større oppslutning rundt innskrenkende tiltak hvis tallene kan fremstå mer avskrekkende enn sykdomsalvorligheten skulle tilsi. Det var ihvertfall godt det kom frem nå. Ellers ville sykdommen fremstått som mye mer alvorlig enn den er. Etterhvert som antall med påvist smitte (også på sykehus) vil øke dramatisk fremover med Omikron. Hadde vi ikke hatt FHI (og evt våkne journalister), hadde Nakstad og Helsedirektoratet oppklart dette selv da? Mistenker at svaret ville vært nei.

Jeg har full tillit til FHI hvor fagfolkene sitter. Har mistenkt Helsedirektoratet (med Nakstad og Gullvog) i å forholde seg for lite vitenskapelig og blande inn for mye ideologi og politikk, og jammen bekrefter også Kristian Gundersen dette. Det samme gjelder WHO sier han. Byråkrater og ufaglærte ledere som blander seg inn i fag og konklusjoner har jeg selv vært borti, og det er ikke bra. Forskningen er ikke fri på samme måte som før lenger. Det er mye politikk og bestilling inne i bildet, og politisk korrekthet som styrer hva det skal forskes på, hvilke prosjekt som skal få forskningsmidler o.l, så forskere tilpasser seg istedenfor å bedrive forskningens telos; å søke sannheten med et åpent sinn. Det ble rapportert om klinsjer mellom FHI og Helsedirektoratet i fjor. Ting kan minne litt om forholdene som ble avdekket i Hjernevask-serien til Harald Eia for en 10 års tid siden, og debatten som fulgte i etterkant. Ulike vitenskaper opererer med ulik grad av sikkerhet. Skrivebordsteori, statistikk, spørsmålsundersøkelse og lignende kan være nyttig, men korrelasjon er ikke kausalitet. Man skal være forsiktig med å hoppe bukk over Karl Popper, falsifisering, empirisk observasjon og reproduserbare resultater. De mer grunnleggende vitenskapene bør være styrende premissleverandør. Ikke motsatt.

Veldig interessant prat:

 

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 4
Lenke til kommentar
17 hours ago, Snikpellik said:

Det var rettet mot han jeg svarte, hfthomas som skrev "kunstig høyt" i innlegget over her. Han skrev også "holdes skjult". Som om det liksom er holdt skjult, eller en "plan" bak det hele. Det synes jeg er ganske latterlig da det har vært likt hele veien.

Er helt enig med deg i at tallet på innlagte totalt blir mindre og mindre relevant nå fordi andelen som legges inn med andre hovedårsaker øker. Jeg bare er ikke med på at det ligger noe konspirasjon bak dette slik det insinueres fra enkelte (ikke deg). Det er akkurat det samme som kommuniseres som hele veien, bare tallene som endrer seg.

Den eneste reelle "konspirasjonen" jeg ser så langt er at de gir Moderna med redusert 3. dose, og likevel påstår at den gir bedre immunitet fortsatt. Noe jeg har tolket er for å spare inn penger så de kan drøye ut dosene til å dekke flere vaksineringer. Økonomistunt. Da gjenstår spørsmålet om Moderna likevel gir noen særlig kraftigere immunitet på 3. dosen?

Kan ikke kalles noen konspirasjon, derfor postet jeg det her istedetfor i konspitråden. Det er en potensiell økonomisk vinningsmulighet. Siden doseringen er oppgitt og ikke holdes skjult så blir det ikke noen konspi. Spørsmålet er hvor langt tør de å tynne den ut?

Endret av G
Lenke til kommentar
7 hours ago, knipsolini said:

Jeg er selv trippelvaksinert og langt fra noen vaksinemotstander, men hvorfor har det blitt viktigere at flest mulig har vaksinert seg? Med Omikron er det veldig begrenset effekt på smittespredning (flere vaksinerte blir smittet enn med tidligere varianter) samtidig som vi nå vet at denne effekten reduserer relativt raskt. I tillegg til at Omikron gir mindre alvorlig sykdom. Dette betyr vel heller at gevinsten ved å vaksinere de yngste har blitt mindre enn det var tidligere. Husk at FHI var tilvsomme til å vaksinere de yngste fordi fordelene var marginale sammenlignet med ulempene, den største fordelen var vel redusert smittespredning i samfunnet. Dette har derimot endret seg med Omikron.

Fordi Delta ikke er helt utryddet?

3. dose gir betydelig Delta-beskyttelse ift. kun 2. doser med lenge siden sist gitt dose, kanskje derfor de kjører på? Kan hende 3. dose-vaksineringen bidrar til Delta-utryddelse?

  

7 hours ago, Svein M said:

Vaksine bremser også smitten litt, så det har også litt betydning for hvor mange som blir smittet og syke.

Akkurat det siste du sa der, står vel mer og mer for fall. Men, hvor mye beskytter det da i mot omikron videreførsel av smitte på vaksinerte vs. uvaksinerte? Vil minne om denne danske studien, om det er det ferkeste man har nå vet jeg ikke sikkert.

Endret av G
Lenke til kommentar
6 hours ago, minim said:

Jeg reagerte også på den konklusjonen. Du har fått med deg at smitten har siden nyttår vært oppadgående og til tider eksplosiv med nye dags rekorder, men antall innlagte går stabilt nedover? Ble det ikke delt en lenke som også sa at sjangsen for innleggelse nå var nede i 2 promille og dette var totalt sett med alle aldersgrupper/vaksinestatus?  

Det blir ca. 11 tusen innlagte det for hele befolkningen (2 promille) dersom alle skulle få omikron.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (7 minutter siden):

Fordi Delta ikke er helt utryddet?

3. dose gir betydelig Delta-beskyttelse ift. kun 2. doser med lenge siden sist gitt dose, kanskje derfor de kjører på? Kan hende 3. dose-vaksineringen bidrar til Delta-utryddelse?

Jeg spurte hvorfor vaksinering har blitt viktigere (om det var det som var ment), og svaret ditt er at Delta ikke er utryddet? Det stemmer at Delta fortsatt er i omløp, men om man tar booster i dag så rekker man vel knapt å booste immuniteten før Delta er så godt som forsvunnet... Uten at det forklarer hvorfor det har blitt viktigere å bli vaksinert. 

At 3.dose skal være viktig for å utrydde Delta stiller jeg meg veldig tvilende til. Det gikk i en rasende fart i SA, og vil nok gjøre det i andre land som også har lite/ingen 3.doser. Det er naturlig utvalg, Omikron vil dominere over andre varianter som smitter mindre og i større grad stanses av immunitet fra tidligere infeksjon eller vaksinering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Enig. At ikke Nakstad eller Gullvog har oppklart hva tallene deres innebærer før de ble avslørt er mistenkelig svakt. Ikke kom til meg å si at de ikke visste at allmennheten forholdt seg til deres tall-statistikk og ble forledet av ekvivokeringen i begrepene. Det hjelper ikke å vise til noen linjer forklaring på deres nettside i etterkant. De færreste har vært der og fått en slik forståelse av tallene når det ble snakket om innleggelsestall. Tall de har snakket om på inn- og utpust. Dette burde vært åpent og tydelig hele veien, og det burde de skjønne selv også. Bortforklaringer hjelper ikke, men det hjelper til å få større oppslutning rundt innskrenkende tiltak hvis tallene kan fremstå mer avskrekkende enn sykdomsalvorligheten skulle tilsi. Det var ihvertfall godt det kom frem nå. Ellers ville sykdommen fremstått som mye mer alvorlig enn den er. Etterhvert som antall med påvist smitte (også på sykehus) vil øke dramatisk fremover med Omikron. Hadde vi ikke hatt FHI (og evt våkne journalister), hadde Nakstad og Helsedirektoratet oppklart dette selv da? Mistenker at svaret ville vært nei.

Jeg har full tillit til FHI hvor fagfolkene sitter. Har mistenkt Helsedirektoratet (med Nakstad og Gullvog) i å forholde seg for lite vitenskapelig og blande inn for mye ideologi og politikk, og jammen bekrefter også Kristian Gundersen dette. Det samme gjelder WHO sier han. Byråkrater og ufaglærte ledere som blander seg inn i fag og konklusjoner har jeg selv vært borti, og det er ikke bra. Forskningen er ikke fri på samme måte som før lenger. Det er mye politikk og bestilling inne i bildet, og politisk korrekthet som styrer hva det skal forskes på, hvilke prosjekt som skal få forskningsmidler o.l, så forskere tilpasser seg istedenfor å bedrive forskningens telos; å søke sannheten med et åpent sinn. Det ble rapportert om klinsjer mellom FHI og Helsedirektoratet i fjor. Ting kan minne litt om forholdene som ble avdekket i Hjernevask-serien til Harald Eia for en 10 års tid siden, og debatten som fulgte i etterkant. Ulike vitenskaper opererer med ulik grad av sikkerhet. Skrivebordsteori, statistikk, spørsmålsundersøkelse og lignende kan være nyttig, men korrelasjon er ikke kausalitet. Man skal være forsiktig med å hoppe bukk over Karl Popper, falsifisering, empirisk observasjon og reproduserbare resultater. De mer grunnleggende vitenskapene bør være styrende premissleverandør. Ikke motsatt.

Veldig interessant prat:

 

3 timer og 25 min. lang video. Det fortjener litt video-tags og noe bearbeidelse. Du skriver noe selv ovenfor, men hvem tar seg +3 timer til å sammenlikne video mot det du forteller?

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Jarmo said:

Puhallustesterin uumoillaan muuttavan taistelua koronapandemiaa vastaan. Testin tuloksen voi katsoa matkapuhelimesta.

 

Blåse-tester godkjent i Finland https://dsa.fi/

Jeg ser noen smittevernsutfordringer med et slikt apparat. En smittet har nettopp pustet inn i det. Rommet det testes i er nå fylt av avkastluften fra apparatet og den tid personen stod å pustet i rommet sånn utenom. Hvor grundig desinfiseres apparatets innside? For neste person vil jo blåse noe av det innvendige "rusket" inne i apparatet ut i rommet fra forrige testperson. Jeg tenker dersom det kun vaskes på utside. Eller om det også mangler noen form for UV-bestråling, oppvarming av innvendige deler som kan tenkes å passivisere virus og bakterier.

Edit:

Har kikket litt bedre på siden til dsa.fi og ser at det ihvertfall gjøres UV-bestråling av innside. Men, når denne strålingen til hele røret? Samt det med luftmetning av testrommet er fortsatt en ting. Skal man stå utendørs under testingen, med et par vifter i tilfelle vindstille dag?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

... (tok ikke med Aavitsland-delen av artikkel, da han har vist seg å være overoptimistisk tidligere i pandemien)

Nakstad: – Ikke sikkert den blir helt borte
Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad sier at under ti prosent av smittetilfellene som nå blir registrert skyldes deltavarianten. Han er ikke like bastant i sin deltaspådom som Aavitsland.

– Sannsynligvis vil vi fortsatt se en nedgang i deltasmitte. Men det er ikke sikkert den blir helt borte, sier assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad til ABC Nyheter.

– Kommer deltavarianten fortsatt til å utgjøre en fare for sykehusinnleggelser fremover?

– Hvis deltavarianten fortsatt sprer seg vil den kunne gi noen innleggelser. Det avhenger av hvilke smitteverntiltak vi har og i hvor stor grad gjennomgått omikronsykdom gir immunitet mot deltavarianten. Hvis de fleste som har vært smittet med omikron er beskyttet mot deltavarianten, vil den kanskje forsvinne helt, svarer Nakstad.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2022/01/17/195817023/fhi-deltavarianten-ikke-en-trussel-for-sykehusinnleggelser-om-noen-uker

 

M-uS-6weAAXyWECrNGVbigdFMOkgetFIc7C8ZuGB

Legemiddelet Sotrovimab reduserer risikoen for alvorlig koronasykdom med 85 prosent hos risikogrupper. Nå har Danmark bestilt fire ganger så mange doser som Norge.

...

– Om man gir det tidlig, kort tid etter at pasienten har fått symptomer, så har det en supergod effekt, sier overlege Jan Gerstoft ved infeksjonsmedisinsk avdeling på Rikshospitalet i København til NRK.

Han forteller om legemiddelet Sotrovimab, som har vært i bruk på danske sykehus en god stund allerede.

Legemiddelet er ikke en vidunderkur for hvem som helst, men for risikopasienter som har dårlig effekt av vaksiner kan Sotrovimab gjøre stor forskjell, og forhindre innleggelser.

Legemiddelet er et såkalt monoklonalt antistoff, og må gis intravenøst så raskt som mulig etter påvist koronasmitte.

...

Nå venter overlegen på Rikshospitalet i København på 5000 nye doser som skal leveres i slutten av måneden.

– Vi bruker på nåværende tidspunkt ganske mye, men vi har hatt forsyningsproblemer, sier Gerstoft.

I Danmark kan det bli aktuelt å gi Sotrovimab til flere pasientgrupper om tilgangen blir bedre. For eksempel gravide med risikofaktorer.

Norge har bare bestilt i underkant av 1200 doser som ventes inn senere denne uken.

...

Seniorrådgiver Kirsten Hjelle i Helsedirektoratet sier de nå vil vurdere om Sotrovimab også er aktuelt for pasienter i primærhelsetjenesten, altså i kommunene og hos fastlegene.

– Men når pasientgruppene trenger det nå, og den store smittebølgen kommer nå, er dere ikke for sent ute?

– Vi er der vi er. Så må vi bare gjøre dette på en god måte og en så rask måte som mulig, er det jeg kan si.

– Har dere somlet her?

– Jeg syns ikke det. Vi har vurdert det fortløpende. Jeg har ikke noe mer å tilføye, sier Hjelle.

https://www.nrk.no/norge/ny-koronamedisin_-danmark-har-bestilt-fire-ganger-sa-mye-som-norge-1.15815173

 

...

– Det finnes grenser
Psykolog Peder Kjøs er ikke overraska over svarene i undersøkelsen.

– Folk blir slitne og lei av å være redde, på et vis. Det er grenser for hvor lenge man kan gå og være aktivt bekymra.

Psykologen har en forklaring på hvorfor mange nå ser ut til å senke skuldrene.

– Vi har mestret dette ganske godt. Vi står sammen, det har fungert og vi har noe å møte det med. Jada, en pandemi er fælt, men vi håndterer det. Det bidrar veldig sterkt angstreduserende, sier Kjøs.

– Fornuftig å holde igjen
Fylkeslege i Vestfold og Telemark Sigmund Skei, sier han forstår at mange er lei av korona og restriksjoner.

Likevel sier han det er fornuftig å holde igjen.

– Alle må ikke bli smitta samtidig. Det handler om at det skal være folk igjen til å gå på jobb, sier Skei.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/lei-av-korona-_-frykter-ikke-lenger-a-bli-smitta-1.15806539

 

.. Oppfriskningsdose? Nye regler
Alle som har fått oppfriskningsdose av koronavaksine for over en uke siden er unntatt smittekarantene hvis en tester seg, viser reglene hos Helse Norge.

..

System for gratis hjemmetest
Han forteller at de nå har bedt kommunene forberede seg på å ta imot langt flere hurtigtester, og også lage et system der de kan distribuere og legge det til rette for befolkningen.

– Kommunene har sagt at de skal klare å ha systemer for dette i løpet av to uker og vi sender fortløpende hurtigtester. Så det ligger mye tester ute i kommunene. Vi håper at i løpet av en uke eller to nå at dette systemet skal være så solid at vi kan forsyne det norske folk med mange millioner hurtigtester hver uke.

...

https://www.nrk.no/norge/slik-tester-du-deg-ut-av-karantene_-_-kan-fort-bli-10-15-hurtigtester-1.15814395

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...