Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

 

GiaMahan skrev (10 minutter siden):

Nå har jeg snart årskontroll hos tannlege, men jeg er litt småtvil om hun tannlegen jeg går til er vaksinert. Husker hun var veldig negativ vedrørende koronavaksine nemlig sist årskontroll, mente at det kom til å ta livet av de eldre osv.  Som tannlegepasient er uaktuelt å la meg undersøkes og behandles av noen som ikke vaksinerer seg, spesielt når noen er oppi kjeften min! Jeg bor i Oslo og her er ganske mange tannlegen å velge mellom, og når det er koster så mye å gå til tannlege så vil jeg velge en som tar smittevern på alvor. Er det innafor å spørre om tannlegen er fullvaksinert, synes dere? 

Du vet at det ikke er noen garanti mot å smitte andre selv om man er fullvaksinert?

Hvilken risikovurdering legger du egentlig til grunn?

Faktorer man må regne med:

  • Hvor stor risiko det er for at tannlegen tester positivt og er smitteførende under tannlegetimen (tannlegen bruker da uansett munnbind).
  • Hvor mye større risikoen er når hen er fullvaksinert kontra ikke vaksinert.
  • Hvor stor risiko er det for at du blir smittet.
  • Hvor stor risiko er det for å utvikle alvorlig sykdom.
  • Hvor stor sannsynlighet er det for å unngå viruset for alltid.

 

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VG:

Sitat
DANSKE HELSEMYNDIGHETER: INGENTING TYDER PÅ AT OMIKRON GIR MILDERE SYKDOMSFORLØP

Direktør i det danske Folkehelseinstituttet, Statens Serum Institut (SSI), Henrik Ullum, uttaler onsdag at det foreløpig ikke er noe som tyder på at omikronvarianten av coronaviruset gir et mildere sykdomsforløp.

– Når vi justerer for at det primært er unge og vaksinerte som blir smittet med omikron så kan vi ikke se i våre tall at den gir et mildere forløp, sier Ullum under en pressekonferanse onsdag.

– Vi må anta at omikron er like ille, sier legger Ullum til.

Nrk:

Sitat

14:06 

Danmark: Flere smittet men færre innlagt

 

Det siste døgnet er det registrert 13.386 nye smittetilfeller i Danmark, hvor omikron har blitt den dominerende virusvarianten. Samtidig går innlagt-tallene ned, skriver NTB.

Ifølge sjef Henrik Ullum for det danske folkehelseinstituttet, SSI, fungerer tiltakene Danmark har innført. Samtidig sier Ullum at omikron har «endret spillereglene», skriver Danmarks Radio.

Nå oppfordrer danske myndigheter til å droppe større sammenkomster i jula og på nyttårsaften. Helseminister Magnus Heunicke sier Danmark også vurderer å innføre krav om negativ test ved innreise.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (6 minutter siden):

 

Du vet at det ikke er noen garanti mot å smitte andre selv om man er fullvaksinert?

Hvilken risikovurdering legger du egentlig til grunn?

Faktorer man må regne med:

  • Hvor stor risiko det er for at tannlegen tester positivt og er smitteførende under tannlegetimen (tannlegen bruker da uansett munnbind).
  • Hvor mye større risikoen er når hen er fullvaksinert kontra ikke vaksinert.
  • Hvor stor risiko er det for at du blir smittet.
  • Hvor stor risiko er det for å utvikle alvorlig sykdom.
  • Hvor stor sannsynlighet er det å unngå viruset for alltid.

 

Ja, som helsepersonell vet det at også fullvaksinerte kan smitte, men, jeg ønsker ikke å bli behandlet av noen som har vesentlig høyere risiko for å smitte meg, altså uvaksinert. Jeg spør bare om det er innafor å spørre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sykepleiere garanteres ikke fri i julen

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/sykepleiestudenter-skal-redde-jula-1.15774985

 

Forventede nye cyberangrep troner høyere på sannsynlig kriser enn pandemi i følge Beredskapsetaten

https://www.nrk.no/osloogviken/dette-er-krisene-som-kan-ramme-oslo-1.15759714

 

100 familiar i karantene - Annabelle (9) fekk korona til jul

https://www.nrk.no/mr/seks-skuleklassar-ramma-av-omikron-smitte-i-alesund-1.15781377

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, torbjornen said:

VG: DANSKE HELSEMYNDIGHETER: INGENTING TYDER PÅ AT OMIKRON GIR MILDERE SYKDOMSFORLØP

Da kan det være at enkelte håpefulle i det norske helsebyråkratiet mister håpet og at John Campbell må ta seg en bolle på antakelser om mild sykdom, eller er dette for tidlig å si sikkert?

Endret av G
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (17 minutter siden):

Nå har jeg snart årskontroll hos tannlege, men jeg er litt småtvil om hun tannlegen jeg går til er vaksinert. Husker hun var veldig negativ vedrørende koronavaksine nemlig sist årskontroll, mente at det kom til å ta livet av de eldre osv.  Som tannlegepasient er uaktuelt å la meg undersøkes og behandles av noen som ikke vaksinerer seg, spesielt når noen er oppi kjeften min! Jeg bor i Oslo og her er ganske mange tannlegen å velge mellom, og når det er koster så mye å gå til tannlege så vil jeg velge en som tar smittevern på alvor. Er det innafor å spørre om tannlegen er fullvaksinert, synes dere? 

Overhode ikke. På smame måte som jeg regner med du hadde følt det var et overtramp om noen kom å stilte deg direkte spørsmål om din medisinke historikk i ditt arbeid. 

Lenke til kommentar

Oi, så kinoer holder åpent altså?

PÅ KINO 25. DESEMBER 2021

"En film man nødig vil gå glipp av."

https://p3.no/filmpolitiet/2021/12/the-matrix-resurrections/

 

Bowling er visst ut

«Oppfordrer alle kunder å besøke Sheiken bowling for hyggelig sammenkomst innenfor regelverk! Pr nå er hallen åpen for alle! Velkommen til alle».

Dette skrev Sten Solberg, innehaveren av Sheiken Bowling – eller Haugesund Bowling og Biljard – på sin åpne Facebook-profil på ettermiddagen søndag 19. desember.

Da hadde allerede politiet i Haugesund vært i bowlinghallen og gitt muntlig pålegg om stenging dagen før.

Samme dag som meldingen ble lagt ut, rykket politiet igjen ut til bowlinghallen og ga pålegg om stenging igjen. På lørdag var det ifølge politiet 70 personer til stede i hallen. Dagen etter om lag 30, ifølge politiet.

...

Filmet politiet

...

https://www.nrk.no/rogaland/politiet-har-rykket-ut-tre-ganger-pa-tre-dager-for-a-stenge-bowlinghall-i-haugesund-1.15781090

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (3 timer siden):

Dette er jo et godt eksempel på at vi aldri blir ferdig med pandemien og restriksjoner. Selv om alle har fått så mye vaksine de vil, tør ikke folk møtes. Dermed er det ikke noen ende på dette, og man må regne med å leve slik i uoverskuelig fremtid.

Hva skal liksom være vilkåret for å leve normalt igjen? At viruset forsvinner? Forget it.

Hvorfor skal situasjonen være noe annerledes neste vinter?

Fordi omikron-varianten i mellomtida har gjort ende på heile pandemien?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (10 minutter siden):

Jeg vil si det er helt innafor å spørre.

Tror jeg gjør det. Det er forskjell mellom å spørre om vaksinestatus versus å spørre om sensitive helseopplysninger. Det er IKKE sensitiv informasjon når andre kan bli påvirket av valget en tar  Jeg må jo fylle ut erklæring om MSRA og tuberkulose når jeg jobber et sted, så hvorfor skal dette ikke gjelde en annen smittsom sykdom som kan gi store konsekvenser. Hun tannlegen kan jo bare la være å komme med et svar om hun ikke vil også.

Jeg hadde personlig ikke reagert om verken arbeidsgiver eller pasienter hadde spurt. Jeg skjønner spørsmålet og at jeg hadde aldri hatt samvittighet til å jobbe uvaksinert i helse. Nei, jeg bare sikrere i min sak nå. Selvfølgelig kan jeg alltids bli smittet uansett hvor mange forhåndsregler, men, det er noe med å redusere risikoen der man kan.  😄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (3 minutter siden):

Det er IKKE sensitiv informasjon når andre kan bli påvirket av valget en tar 

Versjonen er vel nå at uvaksinerte risikerer å havne på sykehus selv, der de tar opp intensivplasser. Så argumentasjonen må gå på at du vil beskytte tannlegen, ikke at tannlegen er en fæling som kommer til å smitte deg. Dessuten har du vel nettopp blitt vaksinert, regner du ikke med at beskyttelsen er på topp da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Differansen mellom uvaksinerte og vaksinerte som trenger sykehusinnleggelse bare øker. I uke 50 var hele 60% av nyinnleggelsene uvaksinerte pasienter.

60 PROSENT AV NYE INNLAGTE VAR UVAKSINERTE I UKE 50
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fhis-ukesrapport-60-prosent-av-nye-innlagte-var-uvaksinerte-i-uke-50.BH-jS3Syg

Sitat

Av 221 nye innlagte pasienter med covid-19 som hovedårsak i uke 50 var 133 av disse uvaksinerte. Det utgjør 60 prosent av de nye innlagte i uke 50. Det viser FHIs ukesrapport for uke 50.

80 personer (36 prosent) var vaksinerte. 38 av disse hadde mottatt en tredje vaksinedose mot coronaviruset.

– Andel nye pasienter per uke som er fullvaksinert, har vært høyere enn andelen uvaksinerte fra uke 41 til uke 48, i uke 49 og 50 var det flere nye pasienter innlagt på sykehus som er uvaksinerte, skriver FHI.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (10 minutter siden):

Tror jeg gjør det. Det er forskjell mellom å spørre om vaksinestatus versus å spørre om sensitive helseopplysninger. Det er IKKE sensitiv informasjon når andre kan bli påvirket av valget en tar  Jeg må jo fylle ut erklæring om MSRA og tuberkulose når jeg jobber et sted, så hvorfor skal dette ikke gjelde en annen smittsom sykdom som kan gi store konsekvenser. Hun tannlegen kan jo bare la være å komme med et svar om hun ikke vil også.

Jeg hadde personlig ikke reagert om verken arbeidsgiver eller pasienter hadde spurt. Jeg skjønner spørsmålet og at jeg hadde aldri hatt samvittighet til å jobbe uvaksinert i helse. Nei, jeg bare sikrere i min sak nå. Selvfølgelig kan jeg alltids bli smittet uansett hvor mange forhåndsregler, men, det er noe med å redusere risikoen der man kan.  😄

Hvor går grensen da om vi først skal begynne å strekke på dem? Åpen journal så en kan sjekke at de ikke kan ha andre ulumskheter også som de ikke frivillig opplyser om? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
asdaylightdies skrev (11 minutter siden):

Hvis Norge hadde kjørt 100% lockdown i 10 dager, hadde vi utryddet viruset?

Nei (selv om det er noen forvirrede sjeler som fortsatt tror dette  som Nyborg og co) . Selv Australia måtte tilslutt gi slipp på zero-covid strategien sin. Og her snakker vi et ekstrem regime ved grensa - obligatorisk karantenehotell for de få som får slippe inn og hurtig nedstenging selv om det kun var få tilfeller.. Selv det funka ikke tilslutt da Delta kom. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (21 minutter siden):

Differansen mellom uvaksinerte og vaksinerte som trenger sykehusinnleggelse bare øker. I uke 50 var hele 60% av nyinnleggelsene uvaksinerte pasienter.

60 PROSENT AV NYE INNLAGTE VAR UVAKSINERTE I UKE 50
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fhis-ukesrapport-60-prosent-av-nye-innlagte-var-uvaksinerte-i-uke-50.BH-jS3Syg

 

Det er jo rimeleg, sidan eldre og mange i risikogruppene har fått boosterdose siste tida.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (4 timer siden):

man skal få best effekt av vaksinen ved å vente 12 uker mellom første og andre dose. For tredje dose skal man få best effekt ved å vente 6 måneder. Dette har flere sagt. Husker ikke hvem eller hvor jeg leste/hørte det i Norsk sammenheng, men det var fra en i FHI mener jeg.

Jeg lurer på om dette kan ha blitt misforstått. Opprinnelig var det anbefalt tre uker mellom dose én og to, som var intervallet Pfizer brukte i sine studier, da det var det korteste intervallet som var tillatt og det var tidskritisk å få vaksinen godkjent så raskt som mulig. Så begynte UK å forlenge intervallet for å gi første dose til så mange som mulig så fort som mulig, og fikk mye kritikk fra i hvert fall de uten nødvendig kompetanse, som at det var et farlig eksperiment. Men det var i utgangspunktet antatt at effekten ville være bedre om man tillot et lengre intervall, noe som vel senere også ble bevist. Når man fikk gode data fra UK og de fleste land hadde mangel på vaksiner, så fulgte Norge og flere land etter. Når det gjelder seks måneder for booster, så har jeg ikke lest at det har blitt bevist eller hevdet at det er et optimalt intervall. Seks måneder stammer vel fra landet som begynte med booster i stor skala, Israel, som startet massevaksinasjon med booster da de opplevde en ny bølge 5-6 måneder etter de var ferdige med de to første dosene, og hadde flere studier på at effekten falt jevnt og trutt gjennom tiden. Og igjen, eneste tilgjengelig data andre land har er da for boostere gitt seks måneder etter andre dose, som er et trygt utgangspunkt, uten at det er noen grunn til at akkurat dette intervallet skal være optimalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

15:28 

Første person innlagt med omikron i Norge

 

Det står det i FHIs ferske ukesrapport. 55 prosent av de som ble innlagt på sykehus med koronavirus fikk sine tester screenet. Av de 458 personene som ble screenet, har en person omikron-varianten.

Tidligere i dag sa Helsedirektoratets Espen Nakstad til NRK at flere er innlagt med omikron.

– Nå er det noen pasianter innlagt på norske sykehus med omikron også, riktignok veldig få, men vi har sett i land som ligger litt foran oss i løypa, for eksempel Danmark, at det har vært en stigende andel med omikron også på sykehus, sa Nakstad til NRK.

Dermed kan ein slå fast ein gong for alle at også folk som er blitt smitta med omikron kan bli så sjuke at dei må leggjast inn.

Neste spørsmål: Var desse vaksinerte eller uvaksinerte?

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (29 minutter siden):

Differansen mellom uvaksinerte og vaksinerte som trenger sykehusinnleggelse bare øker. I uke 50 var hele 60% av nyinnleggelsene uvaksinerte pasienter.

60 PROSENT AV NYE INNLAGTE VAR UVAKSINERTE I UKE 50
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fhis-ukesrapport-60-prosent-av-nye-innlagte-var-uvaksinerte-i-uke-50.BH-jS3Syg

 

Er vel logisk med tanke på at stadig flere av de svakeste gruppene får 3. dose :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...